Announcement

Collapse
No announcement yet.

NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanskiAWD
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 192
    • S:t Karins

    Originally posted by jake2710 View Post
    Just meinasin laittaa et onko sulla yhteys autoon kun jännitettä ei näy oikeassa yläkulmassa.
    En ole huomannut että missään vaiheessa olisi näyttänyt mitään jännitettä? :think Ei tuossa liitteen kuvassakaan näy..

    Polttomoodi tuli kuitenkin kokeiltua, mutta en tiedä menikö päälle kun ei ole hajua mistä sitä voisi Rheingoldissa seurata. Öljynlämmöt ei ainakaan mittariston mukaan nousseet normaalista 90-100 asteesta.

    Sen perään kuittasin nox katin vaihdetuksi, ja uudestaan motarille ja polttomoodin pyyntö päälle.

    Tämän jälkeen luin vikakoodit, "NOX cat aging" oli poistunut mutta tilalle oli tullut "30DA NOX sensor, Signal".

    Tämän lisäksi vielä vanha tuttu "2AAF fuel pump, plausibility" ja muutaman kerran on antanut myös "29F3 fuel pressure sensor, electrical".

    Uutena tulokkaana "30C3 motor oil pressure sensor, signal", tosin vain kerran eikä ole uusiutunut. Öljynmäärän mittaus auton omalla näytöllä seilaa puolenvälin ja maksimin välillä, jospa johtuisi samasta anturista.

    Niin ja auto käy ja kulkee ihan normaalisti, ei mitään vikailmoituksia taulussa.
    Vinkkejä?
    Attached Files
    e92 "330"xiA M-sport
    Mini Cooper R50

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      Meillä näyttää että kulutus laski kun vaihdoin akun (akkukaapelin irroitus), Nox anturista oli vikakoodeja mutta ei enää aktiivisena. Voiko kaapelin irrotus olla pikafixi tähän ongelmaan joissakin tapauksissa?
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • jake2710
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 828

        Originally posted by 205/65-15H View Post
        Meillä näyttää että kulutus laski kun vaihdoin akun (akkukaapelin irroitus), Nox anturista oli vikakoodeja mutta ei enää aktiivisena. Voiko kaapelin irrotus olla pikafixi tähän ongelmaan joissakin tapauksissa?
        Todella lyhyt aikainen. Kyllä ne yleensä sieltä takaisin tulee...

        Comment

        • jake2710
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 828

          Originally posted by JanskiAWD View Post
          Polttomoodi tuli kuitenkin kokeiltua, mutta en tiedä menikö päälle kun ei ole hajua mistä sitä voisi Rheingoldissa seurata.
          Jos oot Katin saanut kuitattua, niin varmaan onnistuu live datan seuraaminen myös.

          Menitkö anturin myös nollaamaan?

          Comment

          • JanskiAWD
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 192
            • S:t Karins

            Originally posted by jake2710 View Post
            Jos oot Katin saanut kuitattua, niin varmaan onnistuu live datan seuraaminen myös.

            Menitkö anturin myös nollaamaan?
            Vähän amatööri Rheingoldin kanssa mutta yritän löytää sen mittausvalikon jostain..
            Anturia en nollannut, sehän tässä ihmetyttää että silti antaa nyt vikaa siitä.
            e92 "330"xiA M-sport
            Mini Cooper R50

            Comment

            • jake2710
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 828

              Originally posted by JanskiAWD View Post
              Vähän amatööri Rheingoldin kanssa mutta yritän löytää sen mittausvalikon jostain..
              Anturia en nollannut, sehän tässä ihmetyttää että silti antaa nyt vikaa siitä.

              No se anturi on voinut ennen olla jo.

              Sitten kun menee poltolla, moodi on ihan oma homogeneous ja lambda jännitteet reilusti alle 2V. Olisko ollu jotain 1.8V.
              Pakolämmöt nousee reilusti sinne 600C.
              Last edited by jake2710; 17-06-2015, 08:37.

              Comment

              • JanskiAWD
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 192
                • S:t Karins

                Originally posted by jake2710 View Post
                No se anturi on voinut ennen olla jo.

                Sitten kun menee poltolla, moodi on ihan oma homogeneous ja lambda jännitteet reilusti alle 2V. Olisko ollu jotain 1.8V.
                Pakolämmöt nousee reilusti sinne 600C.
                Eli anturi ei antanut vikaa ennen kuin katin kuittasi vaihdetuksi.
                Täytyy noita mittauksia katsoa mitä siellä tapahtuu.

                Ennen nox anturin vaihtoa on varmaan viisasta hoitaa noi muut viat pois jos niillä on jotain vaikutusta, eli bensapumppu/anturi ja öljynpaineanturi.
                e92 "330"xiA M-sport
                Mini Cooper R50

                Comment

                • JanskiAWD
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 192
                  • S:t Karins

                  Löysin vihdoin oikean valikon josta näkee noita mittauksia, ja tuli seurailtua ajon aikana mikä siellä on meininki.

                  Kun kuittaa tuon nox anturin vikakoodin pois startin jälkeen, kaikki ajomoodit toimivat. Stratified-charge, Homogeneous_stratified_charge, ja Homogeneous.

                  Sitten jätin kokeeksi anturivian kuittaamatta, ja lähdin liikkeelle kylmällä koneella. Eli sieltä löytyy "0030DE DME: Nitrogen-oxide sensor - oxygen sensor before cat, correlation", joka tuntuu tulevan kylmällä koneella joko heti virrat kytkettäessä tai startin jälkeen, tätä pitää vielä tutkia tarkemmin.

                  Kuitenkin kun anturivika on muistissa, auto ei vaihda ajomoodia vaan pysyy koko ajan "Homogeneous" tilassa.
                  Nox anturin status muuttuu startin jälkeen "Dew-point detection expected" -> "No activity" -> "Readiness: All signals OK". Tämän jälkeen "Nitrogen oxide concentration" mittaus alkaa näyttämään lukemia, esim 1500ppm.
                  "No activity"? Onkohan normaalia?

                  Tarkemin nox anturivikakoodista liitteen kuvassa.
                  "Signal not available during operation" ja "Gradient of engine speed = 0rpm/s".
                  Siis tuleeko tuo vika jo ennen starttia?

                  Autosta on nox katti kuitattu softalla vaihdetuksi jonka jälkeen "nox cat ageing" poistui mutta tilalle tuli tuo nox anturivika.

                  Täytyy vielä käydä motarilla kokeilemassa pakkopolttoa, ja jos ei vaikutusta niin seuraavaksi varmaan menee nox anturi vaihtoon?
                  Attached Files
                  e92 "330"xiA M-sport
                  Mini Cooper R50

                  Comment

                  • jake2710
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 828

                    Jos haluaa että moodit toimii, niin uusi anturi.

                    1500ppm voi olla yläraja ja signaalin katketessa heittää vian ylös.
                    Last edited by jake2710; 19-06-2015, 16:44.

                    Comment

                    • PösökinOli
                      Newbiemmer
                      • Jan 2015
                      • 22
                      • Helsinki

                      Onko jollain hajua miten tuon sulfiittikuorman arvon voisi tuonne itse syöttää? Tuo meni minulla nolliksi kun ikääntymistä herjasi ja ajattelin että se nyt valittaa offsettia kun se katti on oikeasti täynnä mutta kone luulee että vasta vähän kerryttänyt. Ajattelin laittaa sinne arvjon notta se on täynnä ja tajuaisi polttaa. Ei muuten tahdo poltella.

                      Tuohon dokumenttiin viitaten oletin että sen voisi jollain itse antaa sen arvon:


                      "If the engine control unit is replaced, the ageing and level of sulphurisation of the nitrogen oxide catalytic converters must be transferred."
                      E91 LCI 325i N53

                      Comment

                      • jotapelt
                        Newbiemmer
                        • Sep 2015
                        • 15
                        • Länsi

                        Itse painin tällä hetkellä saman ongelman kanssa. Olisi kiva tietää, että mihin lopputulokseen tässä tulitte? Oliko suuttimien vaihto toimiva ratkaisu?
                        Last edited by jotapelt; 01-09-2015, 14:41.
                        E61 530i LCI

                        Comment

                        • Mnederst
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2014
                          • 88
                          • Espoo

                          Originally posted by jotapelt View Post
                          Itse painin tällä hetkellä saman ongelman kanssa. Olisi kiva tietää, että mihin lopputulokseen tässä tulitte? Oliko suuttimien vaihto toimiva ratkaisu?
                          Meinaatko ongelmalla vikakoodia? Ei suuttimia kannata alkaa vaihtaa sen takia. Voi olla, että koodi liittyy suuttimiin, mutta voi olla liittymättäkin.

                          Kokeile ajaa reipas karstanpolttolenkki ja lue uudelleen vikakoodit sen jälkeen.

                          Comment

                          • jotapelt
                            Newbiemmer
                            • Sep 2015
                            • 15
                            • Länsi

                            Originally posted by Mnederst View Post
                            Meinaatko ongelmalla vikakoodia? Ei suuttimia kannata alkaa vaihtaa sen takia. Voi olla, että koodi liittyy suuttimiin, mutta voi olla liittymättäkin.

                            Kokeile ajaa reipas karstanpolttolenkki ja lue uudelleen vikakoodit sen jälkeen.
                            Ongelmana on huono kylmäkäynti ja vikakoodin 30E9 antoi.
                            E61 530i LCI

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4049
                              • Turku

                              Missä päin vaikutat? Jos länsi tarkoittaa länsirannikkoa,niin poikkea piuhan päähän niin ajetaan kaikki testit ja mietitään sitten ongelman aiheuttaja. Vikapaikat on tuohon kylmäköynnistykseen on aina matalapainepuuolelta suuttimiin saakka.
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              • jake2710
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 828

                                Originally posted by jotapelt View Post
                                Ongelmana on huono kylmäkäynti ja vikakoodin 30E9 antoi.
                                Suuttimista kannattaa lähteä liikkeelle, jos ainoa ongelma on kylmäkäynnistyksessä.
                                30E9 ei aiheuta muuta kuin sen, että laihaseos ei ole käytössä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎