Osaakos kukaan sanoa, että millaista vahinkoa tuo jatkuvasti liian kylmällä koneella ajaminen aiheuttaa? Vai pitääkö itse alkaa empiiristä koetta tekemään...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III
Collapse
X
-
Originally posted by AjE View PostKone kuluu enemmän?
Vai onko tää samanlainen väite kuin se, että "kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria yhtä paljon kuin xxx kilometrin ajo"...
Comment
-
-
Vaikeahan tuota on arvioida mutta kun välykset laakereihin ja putkiin on tehty niin että ne ovat 90 asteeseen lämpölaajennuttuaan oikeat, eivät ne ole hyvät jos lämpötila on 60.
Aika tarkkaan tuollainen laakeriliuskakin täytyy olla oikeanlaisella välyksellä jos koneella haluaa ajaa yli 200k.
Comment
-
-
Originally posted by Jpa80 View PostOsaakos kukaan sanoa, että millaista vahinkoa tuo jatkuvasti liian kylmällä koneella ajaminen aiheuttaa? Vai pitääkö itse alkaa empiiristä koetta tekemään...
Comment
-
-
Originally posted by Jpa80 View PostNo joo, tänäänpä vaihdeltiin autoon muun remontin yhteydessä egr- ja moottoritermostaatit, mutta lämmöt ei silti nouse yli 71. Laatikon lauhdutinhan se sitten menee taas vaihtoon, sekin reilu vuosi sitten vaihdettu. Tähän liittyen kysymys: kun kyseessä on rikki mennyt takuullinen osa, voinko olettaa että myös työn hinta menee jonkun muun pussista kuin omasta, vai onko yleinen käytäntö että asiakas joutuu työn kuitenkin maksamaan, ja vain rikkoutunut osa korvataan?
Olihan ajoa kuitenkin riittävästi että lämpöjen olisi varmasti pitänyt nousta?
Syytä reklamoida kuitenkin sikäli nopeasti että DPF:n poltto ei alle 75 asteen lähde käyntiin --> DPF tukkeutuu ajan mittaan.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostOmasta pussista menee kaikki työn osuus mikäli se ei alunperinkään ole kauppaan kuulunut.
En ole jaksanut termostaattirumbaan lähteä usean lyhytikäisen aikoinaan vaihdettuani mutta nyt kun Webasto teki tenän samaan aikaan penkinlämmittimenkin kärvähdettyä, piti jotain asialle tehdä.
Autona X3 eli tässä ei ole EGR-termaria ollenkaan. Luttasin lootaöljyn lämmönvaihtimen letkun ja totesin lämpöjen olevan n. 70-80 astetta -26 asteen pakkasessa.
Ostin Ma- aamuna KL-Varaosista Gates-merkkisen päätermostaatin ja vaihdoin sen paikalleen. Tuloksena 15 km ajolla (lähtö lämpimästä hallista) nousi moottorinlämpö 93 asteeseen ja pysyi siellä ulkolämpötilan ollessa 24 astetta pakkasella. Olin toiveikas seuraavaan aamuun saakka jolloin en enää saanut lämpöjä nousemaan yli 69 asteen (samassa lämpötilassa) muuten kuin kaasua ja jarrua pitkään yhtäaikaa kurmuuttamalla. Heti 80 km/h tiputtaessa lämmötkin tippuivat nopeasti vajaaseen 70 asteeseen. Näin pitkäikäinen oli tämä termostaatti.
Keskiviikkona purin Gatesin irti autosta ja menin KL:aan vaihtamaan sitä mutta sepä ei käynytkään noin vaan. Olisi pitänyt ostaa uusi ja laittaa tuo takuukäsittelyyn maahantuojalle (olisi mielenkiintoista nähdä mitä siellä asiantuntijat osaavat asiasta tutkia). Jätin murikan lähetettäväksi maahantuojalle ja toivon saavani joskus rahat takaisin.
Marssin merkkiliikkeen tiskille ja ostin OEM-osan samaan 62 euron hintaan. Vaihdoin sen paikalleen ja lähdin kurmuuttamaan.. Ulkolämpötila ei ollut enää ihan niin hyytävä mutta 21 astetta pakkasella kumminkin. Tasaisessa 90 km/h ajossa lämmöt n. 74 astetta eli huonolta näyttää. Tänä aamuna poljin kunnolla niin että sain hetkellisesti lämmöt 95 asteeseen kaasu/jarru-jurnutuksella ja jätin auton halliin seisomaan huomiseen saakka. Jos lämmöt eivät huomennakaan tuosta tokene niin pitää jatkaa termarijumppaa kunnes Webasto tulee taas kuntoon ja voin unohtaa asian.
BMW-dieselien termostaattimurheet taisivat alkaa vuonna 1998 eli pitkään on maailma ollut tälle p*skalle suopea.
Jotta kone lämpeisi pienemmissäkin vauhdeissa, luulempa että ratkaisevaa olisi vuorata umpeen kaikki ajoviiman jäähdytys reitit.
Vai onko realistista odottaa että kone pysyy 90 asteen lämpöisenä kelistä tai ajonopeudesta riippumatta? -25 asteessa ajoviima on pikkiriikkisen eri kuin +25 asteessa.
Comment
-
-
Originally posted by MNi View PostJos on valtuutetussa huoltoliikkeessä tai marmorilla vaihdettu niin takuu on 2 vuotta. Vaihtotyö kuuluu hintaan, kannattaa toki kohteliaasti esittää asia. Ainakin omalla kohdalla näin on ollut.
Olihan ajoa kuitenkin riittävästi että lämpöjen olisi varmasti pitänyt nousta?
Syytä reklamoida kuitenkin sikäli nopeasti että DPF:n poltto ei alle 75 asteen lähde käyntiin --> DPF tukkeutuu ajan mittaan.
Viikonlopuksi lupaa huomattavasti lauhempaa keliä, kattelen nuo lämmöt vielä silloin ja jos ja kun aihetta on, saavat vaihtaa sen lauduttimen.
Comment
-
-
Originally posted by Hezman View PostTaitaapa olla niin että ei noissa termareissa ole mitään vikaa. Moottori ei vain yksinkertaisesti tuota riittävästi lämpöä, jotta neste saavuttaisi 90 asteen lämmöt.
10 litraa satkulle on ollut keskikulutus tankkauksista laskien. Moottorin hyötysuhde noin 30 % eli vajaa 70 % muuttuu lämmöksi per 100 km. Joka satkulle siis vajaa 7 l dieseliä palaa lämmöksi ja katoaa jonnekin. (vertaa esim Webasto joka kuluttaa n. 0,5 l samassa ajassa eli puhutaan 14 kertaisesta lämpömäärästä)
Tyhjäkäynnillä, moottorijarrutuksissa ja hiljaisissa nopeuksissa on ymmärrettävää että neste viilenee kun mm. lämmityslaitteen kennon kautta sekä moottorista säteilemällä lämpö johtuu pois nesteestä eikä uutta ole riittävästi tarjolla mutta esim 80 km/h on jo kulutusta sekä kuormaa tarjolla sen verran että kunnossa olevalla termarilla lämmöt pysyvät oikealla tasolla.
Eikä ylläoleva ole vain teoriaa vaan kun luet esim tämän aiemmin kirjoittamani ajatuksella, huomaat että Gatesin termostaatti nosti lämmöt 93 asteeseen samalla matkalla ja samassa ulkolämpötilassa kuin missä se seuraavana päivänä jäi 69 asteeseen.
Pikkuliru termostaatin läpi riittää siihen että vain kuormitettuna saadaan lämmöt aukeamisrajalle ja muuten ollaan liian alhaalla.
EDIT: Kirjoitukseni koskee vain M57xx-moottoreita. Muista ei minulla ole "lämpötaloustestejä" kokemusperäisinä..Last edited by -Tapi; 22-01-2016, 07:41.---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostHöpöhöpö.
Tyhjäkäynnillä, moottorijarrutuksissa ja hiljaisissa nopeuksissa on ymmärrettävää että neste viilenee kun mm. lämmityslaitteen kennon kautta sekä moottorista säteilemällä lämpö johtuu pois nesteestä eikä uutta ole riittävästi tarjolla mutta esim 80 km/h on jo kulutusta sekä kuormaa tarjolla sen verran että kunnossa olevalla termarilla lämmöt pysyvät oikealla tasolla.
Eikä ylläoleva ole vain teoriaa vaan kun luet esim tämän aiemmin kirjoittamani ajatuksella, huomaat että Gatesin termostaatti nosti lämmöt 93 asteeseen samalla matkalla ja samassa ulkolämpötilassa kuin missä se seuraavana päivänä jäi 69 asteeseen.
Marssin merkkiliikkeen tiskille ja ostin OEM-osan samaan 62 euron hintaan. Vaihdoin sen paikalleen ja lähdin kurmuuttamaan.. Ulkolämpötila ei ollut enää ihan niin hyytävä mutta 21 astetta pakkasella kumminkin. Tasaisessa 90 km/h ajossa lämmöt n. 74 astetta eli huonolta näyttää. Tänä aamuna poljin kunnolla niin että sain hetkellisesti lämmöt 95 asteeseen kaasu/jarru-jurnutuksella ja jätin auton halliin seisomaan huomiseen saakka. Jos lämmöt eivät huomennakaan tuosta tokene niin pitää jatkaa termarijumppaa kunnes Webasto tulee taas kuntoon ja voin unohtaa asian.
Comment
-
-
Tähän "huonoon tuuriin": Tämän takia juuri lopetin nämä termarijumpat aikoinaan ja annoin webaston hoitaa moottorinlämmityksen jottei hiukkassuodatin tukkeutuisi. Olen ostanut aikaisemmin pari kertaa merkkiliikkeen tiskiltä termostaatin joka toimi vain ensimmäisen syklin. Sitkeästi uutta putkeen ja kas kummaa, ongelma poistuu viikoiksi tai jopa kuukausiksi..
Gatesilla lähdin eka kerralla hallista, toisella kylmästä. Tänään lähdin taas hallista jossa auto seisoi 20 asteessa yli vuorokauden eikä pakkastakaan ollut enää kuin 15 astetta mutta ei tuo perkele lämpene vieläkään. 68-74 astetta on 60-90 km/h vauhdissa moottorinlämmöt. Ei riitä dpf-polttoon ja se sapettaa. Toinen asia mikä rassaa on ilmastointi joka joutuu puhaltamaan koko ajan melko kovaa kun lämpötila-ero jää riittämättömäksi. Aion vielä kerran vaihtaa termostaatin koska tiedän vanhastaan että välillä niiden kanssakin onni voi potkaista. Toki pitää vielä tarkastaa lootan lämmönvaihdin kertaalleen.
En ymmärtänyt tuota "aivan samalla tavalla tuota lämpöenergiaa tarvitaan matka-ajossa"-kommenttiasi, Hezman. Yritin tuoda esille asiaa että mitä kovempaa ajat, sitä enemmän moottori joutuu tekemään töitä ja tuottaa lämpöä. Esim moottorijarrutuksessa sylinterikanteen ei juuri tule uutta lämpöä, pikemminkin vanhaa huuhdellaan pois ja sylinterinkansi on se joka jäähdytysveden lämmittää.---
Comment
-
-
Gatesilla lähdin eka kerralla hallista, toisella kylmästä.
En ymmärtänyt tuota "aivan samalla tavalla tuota lämpöenergiaa tarvitaan matka-ajossa"-kommenttiasi, Hezman. Yritin tuoda esille asiaa että mitä kovempaa ajat, sitä enemmän moottori joutuu tekemään töitä ja tuottaa lämpöä. Esim moottorijarrutuksessa sylinterikanteen ei juuri tule uutta lämpöä, pikemminkin vanhaa huuhdellaan pois ja sylinterinkansi on se joka jäähdytysveden lämmittää.
Comment
-
-
Originally posted by Hezman View PostTuo selittääkin miksi ekalla kerralla lämmöt nousi. Hytti oli jo valmiiksi lämmin, jolloin lämpöenergiaa tarvittiin vain lämmön ylläpitämiseen sisätiloissa.
Ihan joka yksityiskohtaa ei tule tänne kirjoitettua ensimmäisessä postauksessa.. Sitä kun olettaa että nämä on tällä palstalla tuttuja juttuja mutta ilmeisesti ei.
Tietenkin konehuoneen ilmavirtaus vaikuttaa jäähtymiseen, vaikuttaahan se syylärin takana olevaan vastapaineeseenkin joka vaikuttaa suoraan ilmamäärään sen läpi. En silti aio tehdä asialle mitään. Tiedän että kunnossaolevalla termarilla ei tarvitse kikkailla.
Tänään enää 12 astetta pakkasta-> lämmöt edelleen n. 70 astetta tällä uudella OEM-termarilla.
Edit: tarkennus oireisiin mikäli joku ihmettelee noiden ilmoitettujen lämpötilojen suuruusluokkaa. Termostaatti aukeaa ihan oikein noin 88 asteessa mutta ongelma on pieni läpivuoto koko ajan lämpötilasta riippumatta joka vie lämmintä vettä jäähdyttimeen ja kylmää tilalle. Termari on tiivis pöydällä vedellä testatessa (eka itse asiassa ei ollut tässä tapauksessa) mutta jokin saa sen vuotamaan paikallaan ja paineessa. Tämän epämääräisyyden vuoksi en voi sanoa mitään lämpötilaa ilman samalla ilmoitettua nopeutta ja ulkolämpötilaa, ne kun riippuvat toisistaan risalla termarilla. Teen testini ajamalla ensin koneen kuumemmaksi revittelemällä ja sitten cruise päälle ja seuraamaan mihin lämpötila asettuu.Last edited by -Tapi; 22-01-2016, 20:36.---
Comment
-
Comment