Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jpa80
    Bimmer Rookie
    • Sep 2013
    • 133
    • Pirkanmaa

    Osaakos kukaan sanoa, että millaista vahinkoa tuo jatkuvasti liian kylmällä koneella ajaminen aiheuttaa? Vai pitääkö itse alkaa empiiristä koetta tekemään...

    Comment

    • AjE
      Bimmer Rookie
      • May 2004
      • 104
      • i3

      Kone kuluu enemmän?

      Comment

      • Jpa80
        Bimmer Rookie
        • Sep 2013
        • 133
        • Pirkanmaa

        Originally posted by AjE View Post
        Kone kuluu enemmän?
        No tämähän se on yleisin kuultu väite, mutta mahtaako olla olemassa esimerkkejä siitä, mitä on "enemmän kuluminen"?
        Vai onko tää samanlainen väite kuin se, että "kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria yhtä paljon kuin xxx kilometrin ajo"...

        Comment

        • Perlenbacher
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2010
          • 1103
          • Suomi

          Vaikeahan tuota on arvioida mutta kun välykset laakereihin ja putkiin on tehty niin että ne ovat 90 asteeseen lämpölaajennuttuaan oikeat, eivät ne ole hyvät jos lämpötila on 60.

          Aika tarkkaan tuollainen laakeriliuskakin täytyy olla oikeanlaisella välyksellä jos koneella haluaa ajaa yli 200k.

          Comment

          • JJtalo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2011
            • 350
            • Kokkola

            Originally posted by Jpa80 View Post
            Osaakos kukaan sanoa, että millaista vahinkoa tuo jatkuvasti liian kylmällä koneella ajaminen aiheuttaa? Vai pitääkö itse alkaa empiiristä koetta tekemään...
            No yleisin ensioire on tukkeutunut hiukkassuodatin koska poltto ei lähde päälle. Kulutus toki on suurempaa ja hytissä tarkenee huonommin. Ja kuten yllä kirjoitettiin, moottori kuluu nopeemmin. Se, mitä on nopeampi kuluminen, on hankala sanoo. Nykyöljyillä ja öljynvaihdoista huolehtien tuskin konetta saa kulutettua loppuun kylmänä ajamisella. Varmaan aika moni ajaa lyhyttä matkaa talvellakin eikä kone kerkeä lämmetä kunnolla koko talvenkaan aikana. kuitenkaan en oo kuullu että olis kone kulunu niin horoks että olis jotain käyntiongelmia tai muita piirteitä ilmenny. Uskon että isomman/yhtä suuren vahingon tekee jos ei huolehdi öljynvaihdoista ja että sitä on riittävästi, ja laadukkaasta suodattimesta.

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3144
              • Tampere

              Originally posted by Jpa80 View Post
              No joo, tänäänpä vaihdeltiin autoon muun remontin yhteydessä egr- ja moottoritermostaatit, mutta lämmöt ei silti nouse yli 71. Laatikon lauhdutinhan se sitten menee taas vaihtoon, sekin reilu vuosi sitten vaihdettu. Tähän liittyen kysymys: kun kyseessä on rikki mennyt takuullinen osa, voinko olettaa että myös työn hinta menee jonkun muun pussista kuin omasta, vai onko yleinen käytäntö että asiakas joutuu työn kuitenkin maksamaan, ja vain rikkoutunut osa korvataan?
              Jos on valtuutetussa huoltoliikkeessä tai marmorilla vaihdettu niin takuu on 2 vuotta. Vaihtotyö kuuluu hintaan, kannattaa toki kohteliaasti esittää asia. Ainakin omalla kohdalla näin on ollut.

              Olihan ajoa kuitenkin riittävästi että lämpöjen olisi varmasti pitänyt nousta?

              Syytä reklamoida kuitenkin sikäli nopeasti että DPF:n poltto ei alle 75 asteen lähde käyntiin --> DPF tukkeutuu ajan mittaan.

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                Originally posted by -Tapi View Post
                Omasta pussista menee kaikki työn osuus mikäli se ei alunperinkään ole kauppaan kuulunut.

                En ole jaksanut termostaattirumbaan lähteä usean lyhytikäisen aikoinaan vaihdettuani mutta nyt kun Webasto teki tenän samaan aikaan penkinlämmittimenkin kärvähdettyä, piti jotain asialle tehdä.

                Autona X3 eli tässä ei ole EGR-termaria ollenkaan. Luttasin lootaöljyn lämmönvaihtimen letkun ja totesin lämpöjen olevan n. 70-80 astetta -26 asteen pakkasessa.

                Ostin Ma- aamuna KL-Varaosista Gates-merkkisen päätermostaatin ja vaihdoin sen paikalleen. Tuloksena 15 km ajolla (lähtö lämpimästä hallista) nousi moottorinlämpö 93 asteeseen ja pysyi siellä ulkolämpötilan ollessa 24 astetta pakkasella. Olin toiveikas seuraavaan aamuun saakka jolloin en enää saanut lämpöjä nousemaan yli 69 asteen (samassa lämpötilassa) muuten kuin kaasua ja jarrua pitkään yhtäaikaa kurmuuttamalla. Heti 80 km/h tiputtaessa lämmötkin tippuivat nopeasti vajaaseen 70 asteeseen. Näin pitkäikäinen oli tämä termostaatti.

                Keskiviikkona purin Gatesin irti autosta ja menin KL:aan vaihtamaan sitä mutta sepä ei käynytkään noin vaan. Olisi pitänyt ostaa uusi ja laittaa tuo takuukäsittelyyn maahantuojalle (olisi mielenkiintoista nähdä mitä siellä asiantuntijat osaavat asiasta tutkia). Jätin murikan lähetettäväksi maahantuojalle ja toivon saavani joskus rahat takaisin.

                Marssin merkkiliikkeen tiskille ja ostin OEM-osan samaan 62 euron hintaan. Vaihdoin sen paikalleen ja lähdin kurmuuttamaan.. Ulkolämpötila ei ollut enää ihan niin hyytävä mutta 21 astetta pakkasella kumminkin. Tasaisessa 90 km/h ajossa lämmöt n. 74 astetta eli huonolta näyttää. Tänä aamuna poljin kunnolla niin että sain hetkellisesti lämmöt 95 asteeseen kaasu/jarru-jurnutuksella ja jätin auton halliin seisomaan huomiseen saakka. Jos lämmöt eivät huomennakaan tuosta tokene niin pitää jatkaa termarijumppaa kunnes Webasto tulee taas kuntoon ja voin unohtaa asian.

                BMW-dieselien termostaattimurheet taisivat alkaa vuonna 1998 eli pitkään on maailma ollut tälle p*skalle suopea.
                Taitaapa olla niin että ei noissa termareissa ole mitään vikaa. Moottori ei vain yksinkertaisesti tuota riittävästi lämpöä, jotta neste saavuttaisi 90 asteen lämmöt. Vaikkakin itellä vanhempi versio niin käyttäytyminen lämpöjen suhteen on ihan samanlainen. -25 asteessa 80 km/h nopeudessa lämmöt on siinä 70 asteen huojakoilla. Pohjosen suunnasta Jyväskylään tullessa matkalla on pitkiä mäkiä, joissa pikkasen kone joutuu väännättämään, jolloin lämmötkin nousee 10 asteella, noin. Jos nostaa matkavauhdin 100 km/h, nousee myös lämmöt normaaliin tasoon.

                Jotta kone lämpeisi pienemmissäkin vauhdeissa, luulempa että ratkaisevaa olisi vuorata umpeen kaikki ajoviiman jäähdytys reitit.

                Vai onko realistista odottaa että kone pysyy 90 asteen lämpöisenä kelistä tai ajonopeudesta riippumatta? -25 asteessa ajoviima on pikkiriikkisen eri kuin +25 asteessa.

                Comment

                • Jpa80
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2013
                  • 133
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by MNi View Post
                  Jos on valtuutetussa huoltoliikkeessä tai marmorilla vaihdettu niin takuu on 2 vuotta. Vaihtotyö kuuluu hintaan, kannattaa toki kohteliaasti esittää asia. Ainakin omalla kohdalla näin on ollut.

                  Olihan ajoa kuitenkin riittävästi että lämpöjen olisi varmasti pitänyt nousta?

                  Syytä reklamoida kuitenkin sikäli nopeasti että DPF:n poltto ei alle 75 asteen lähde käyntiin --> DPF tukkeutuu ajan mittaan.
                  Ajoa tuli noin 30km satkun rajoituksella, kyllä siinä on aiemmin ehjillä kilkkeillä lämmöt noussu yli 80 tällaisillakin pakkasilla. Dpf on onneksi poistettu, niin sen tukkeutumista ei tarvia miettiä.
                  Viikonlopuksi lupaa huomattavasti lauhempaa keliä, kattelen nuo lämmöt vielä silloin ja jos ja kun aihetta on, saavat vaihtaa sen lauduttimen.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    Originally posted by Hezman View Post
                    Taitaapa olla niin että ei noissa termareissa ole mitään vikaa. Moottori ei vain yksinkertaisesti tuota riittävästi lämpöä, jotta neste saavuttaisi 90 asteen lämmöt.
                    Höpöhöpö.

                    10 litraa satkulle on ollut keskikulutus tankkauksista laskien. Moottorin hyötysuhde noin 30 % eli vajaa 70 % muuttuu lämmöksi per 100 km. Joka satkulle siis vajaa 7 l dieseliä palaa lämmöksi ja katoaa jonnekin. (vertaa esim Webasto joka kuluttaa n. 0,5 l samassa ajassa eli puhutaan 14 kertaisesta lämpömäärästä)

                    Tyhjäkäynnillä, moottorijarrutuksissa ja hiljaisissa nopeuksissa on ymmärrettävää että neste viilenee kun mm. lämmityslaitteen kennon kautta sekä moottorista säteilemällä lämpö johtuu pois nesteestä eikä uutta ole riittävästi tarjolla mutta esim 80 km/h on jo kulutusta sekä kuormaa tarjolla sen verran että kunnossa olevalla termarilla lämmöt pysyvät oikealla tasolla.

                    Eikä ylläoleva ole vain teoriaa vaan kun luet esim tämän aiemmin kirjoittamani ajatuksella, huomaat että Gatesin termostaatti nosti lämmöt 93 asteeseen samalla matkalla ja samassa ulkolämpötilassa kuin missä se seuraavana päivänä jäi 69 asteeseen.

                    Pikkuliru termostaatin läpi riittää siihen että vain kuormitettuna saadaan lämmöt aukeamisrajalle ja muuten ollaan liian alhaalla.

                    EDIT: Kirjoitukseni koskee vain M57xx-moottoreita. Muista ei minulla ole "lämpötaloustestejä" kokemusperäisinä..
                    Last edited by -Tapi; 22-01-2016, 07:41.
                    ---

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Höpöhöpö.


                      Tyhjäkäynnillä, moottorijarrutuksissa ja hiljaisissa nopeuksissa on ymmärrettävää että neste viilenee kun mm. lämmityslaitteen kennon kautta sekä moottorista säteilemällä lämpö johtuu pois nesteestä eikä uutta ole riittävästi tarjolla mutta esim 80 km/h on jo kulutusta sekä kuormaa tarjolla sen verran että kunnossa olevalla termarilla lämmöt pysyvät oikealla tasolla.
                      Aivan samalla tavalla tuota lämpöenergiaa tarvitaan matka-ajossa. Kaiken lisäksi ajoviima jäähdyttää moottoria ennen kuin neste on edes kerinnyt hukkalämpöä mihkään siirtämään.

                      Eikä ylläoleva ole vain teoriaa vaan kun luet esim tämän aiemmin kirjoittamani ajatuksella, huomaat että Gatesin termostaatti nosti lämmöt 93 asteeseen samalla matkalla ja samassa ulkolämpötilassa kuin missä se seuraavana päivänä jäi 69 asteeseen.
                      Molempina päivinä lämpöisestä hallista liikenteeseen?

                      Marssin merkkiliikkeen tiskille ja ostin OEM-osan samaan 62 euron hintaan. Vaihdoin sen paikalleen ja lähdin kurmuuttamaan.. Ulkolämpötila ei ollut enää ihan niin hyytävä mutta 21 astetta pakkasella kumminkin. Tasaisessa 90 km/h ajossa lämmöt n. 74 astetta eli huonolta näyttää. Tänä aamuna poljin kunnolla niin että sain hetkellisesti lämmöt 95 asteeseen kaasu/jarru-jurnutuksella ja jätin auton halliin seisomaan huomiseen saakka. Jos lämmöt eivät huomennakaan tuosta tokene niin pitää jatkaa termarijumppaa kunnes Webasto tulee taas kuntoon ja voin unohtaa asian.
                      Eli gates ja oem termari on tutkimustesi perusteella viallisia? Vieläpä uusia molemmat. Ei kellään voi niin huono tuuri olla et sattuis kaksi viallista perätysten.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Tähän "huonoon tuuriin": Tämän takia juuri lopetin nämä termarijumpat aikoinaan ja annoin webaston hoitaa moottorinlämmityksen jottei hiukkassuodatin tukkeutuisi. Olen ostanut aikaisemmin pari kertaa merkkiliikkeen tiskiltä termostaatin joka toimi vain ensimmäisen syklin. Sitkeästi uutta putkeen ja kas kummaa, ongelma poistuu viikoiksi tai jopa kuukausiksi..

                        Gatesilla lähdin eka kerralla hallista, toisella kylmästä. Tänään lähdin taas hallista jossa auto seisoi 20 asteessa yli vuorokauden eikä pakkastakaan ollut enää kuin 15 astetta mutta ei tuo perkele lämpene vieläkään. 68-74 astetta on 60-90 km/h vauhdissa moottorinlämmöt. Ei riitä dpf-polttoon ja se sapettaa. Toinen asia mikä rassaa on ilmastointi joka joutuu puhaltamaan koko ajan melko kovaa kun lämpötila-ero jää riittämättömäksi. Aion vielä kerran vaihtaa termostaatin koska tiedän vanhastaan että välillä niiden kanssakin onni voi potkaista. Toki pitää vielä tarkastaa lootan lämmönvaihdin kertaalleen.

                        En ymmärtänyt tuota "aivan samalla tavalla tuota lämpöenergiaa tarvitaan matka-ajossa"-kommenttiasi, Hezman. Yritin tuoda esille asiaa että mitä kovempaa ajat, sitä enemmän moottori joutuu tekemään töitä ja tuottaa lämpöä. Esim moottorijarrutuksessa sylinterikanteen ei juuri tule uutta lämpöä, pikemminkin vanhaa huuhdellaan pois ja sylinterinkansi on se joka jäähdytysveden lämmittää.
                        ---

                        Comment

                        • hattiwatti
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2008
                          • 255
                          • Vantaa

                          Mekonomen näkyy mainostavan huoltavansa kaikki merkit ja varaosille vähintään kolmen vuoden takuu. Kannattaisi viedä sinne termarin vaihtoon, menisi muutama talvi takuuseen

                          Comment

                          • Hezman
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 708
                            • Jyväskylä

                            Gatesilla lähdin eka kerralla hallista, toisella kylmästä.
                            Tuo selittääkin miksi ekalla kerralla lämmöt nousi. Hytti oli jo valmiiksi lämmin, jolloin lämpöenergiaa tarvittiin vain lämmön ylläpitämiseen sisätiloissa.

                            En ymmärtänyt tuota "aivan samalla tavalla tuota lämpöenergiaa tarvitaan matka-ajossa"-kommenttiasi, Hezman. Yritin tuoda esille asiaa että mitä kovempaa ajat, sitä enemmän moottori joutuu tekemään töitä ja tuottaa lämpöä. Esim moottorijarrutuksessa sylinterikanteen ei juuri tule uutta lämpöä, pikemminkin vanhaa huuhdellaan pois ja sylinterinkansi on se joka jäähdytysveden lämmittää.
                            Huono ilmaisu mutta tarkoitin tuolla sitä, että yhtälailla matka-ajossa lämpöenergiaa poistuu hukkana ja hyötynä. Ja mielestäni jopa paljon enemmän kuin taajama pyörityksessä. Kuten aikaisemminkin jo kirjoitin, kovilla pakkasilla ajoviimalla on suuri merkitys moottorin lämpöihin. Silloin ei olisi mitään murheita, jos viima kulkisi vain ja ainoastaan jäähdyttimen läpi. Tuolloin ehjällä termarilla moottori lämpeis normaaliin vaikka -50 asteessa. Pointtini olikin juuri se, että tuota ajoviiman jäähdytys vaikutusta eliminoimalla moottori saadaan läpeemään normaaliin kelissä kuin kelissä, tai ainakin lähelle sitä.

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              Originally posted by Hezman View Post
                              Tuo selittääkin miksi ekalla kerralla lämmöt nousi. Hytti oli jo valmiiksi lämmin, jolloin lämpöenergiaa tarvittiin vain lämmön ylläpitämiseen sisätiloissa.
                              No ei edelleenkään.. Hallista lähtiessä riitti 10 km tuohon 93 asteeseen ja se pysyi siellä lopun 20 km ajan. Seuraavana päivänä ajoin kolme kertaa pidemmän matkan eli 90 km. Tuolla matkalla ei enää pienet yksityiskohdat juuri vaikuta. Lämpötila oli tippunut keskimäärin 20 astetta.

                              Ihan joka yksityiskohtaa ei tule tänne kirjoitettua ensimmäisessä postauksessa.. Sitä kun olettaa että nämä on tällä palstalla tuttuja juttuja mutta ilmeisesti ei.

                              Tietenkin konehuoneen ilmavirtaus vaikuttaa jäähtymiseen, vaikuttaahan se syylärin takana olevaan vastapaineeseenkin joka vaikuttaa suoraan ilmamäärään sen läpi. En silti aio tehdä asialle mitään. Tiedän että kunnossaolevalla termarilla ei tarvitse kikkailla.

                              Tänään enää 12 astetta pakkasta-> lämmöt edelleen n. 70 astetta tällä uudella OEM-termarilla.

                              Edit: tarkennus oireisiin mikäli joku ihmettelee noiden ilmoitettujen lämpötilojen suuruusluokkaa. Termostaatti aukeaa ihan oikein noin 88 asteessa mutta ongelma on pieni läpivuoto koko ajan lämpötilasta riippumatta joka vie lämmintä vettä jäähdyttimeen ja kylmää tilalle. Termari on tiivis pöydällä vedellä testatessa (eka itse asiassa ei ollut tässä tapauksessa) mutta jokin saa sen vuotamaan paikallaan ja paineessa. Tämän epämääräisyyden vuoksi en voi sanoa mitään lämpötilaa ilman samalla ilmoitettua nopeutta ja ulkolämpötilaa, ne kun riippuvat toisistaan risalla termarilla. Teen testini ajamalla ensin koneen kuumemmaksi revittelemällä ja sitten cruise päälle ja seuraamaan mihin lämpötila asettuu.
                              Last edited by -Tapi; 22-01-2016, 20:36.
                              ---

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Eilen oli töistä lähtiessä -33 ja Lci seisonut 2h roikassa. 37km ajon jälkeen konelämmöt 87C.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎