Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

    Rellun termaria näköjään tökitty mesenaatteihin, mikähän se olis sopiva tällaseen baijerilaiseen? Itseänikin kieltämättä vituttaa jo valmiiksi kun seuraavan kerran joutuu orkkis termaria vaihtelemaan mestoille. Ei tuntuis nekään kestävän, tarvikkeista puhumattakaan...

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9156
      • Oulu

      Wahler 3029.xx, esim. 3029.86 (86 C). Alle 90 C, jos termari asennetaan ylävesiletkun syylärin pään yhteeseen. Termarin lautasen yläosaan kannattaa porata esim. 3 mm reikä paremman ilmautumisen takia.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Vesa
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 363
        • Oulu

        Täältä löytyy täydellinen ohje lisätermarin asennukseen: http://forum.bmw5.co.uk/topic/108692...fitting-guide/

        Itse teen homman huomenna. Raportoin, miten pelittää.
        Nykyiset:
        BMW F11 535DA xDrive -15
        Toyota Yaris Hybrid -20

        Exiä noin 60 kpl...

        Comment

        • Vesa
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 363
          • Oulu

          Originally posted by Vesa View Post
          Täältä löytyy täydellinen ohje lisätermarin asennukseen: http://forum.bmw5.co.uk/topic/108692...fitting-guide/

          Itse teen homman huomenna. Raportoin, miten pelittää.
          No niin, Renaultin letkutermari (89C) asennettu . Noin tunnin homma rauhallisesti tehtynä.

          Koeajon perusteella pelittää hienosti. Lämmöt nousee nopeasti 85-90 asteeseen ja vakiintuu tasolle 85C, ennen modia 65C. Voi tätä onnea !! Tosin näissä termariasioissa on niin monesti pettynyt, että vaikea uskoa, että 10 euron sijoituksella lämpöongelma on oikeasti ja lopullisesti ratkaistu. Mutta Briteissä ovat tällä modilla ilmeisimmin ongelman selättäneet. Seuraan tilannetta ja raportoin, jos tulee ongelmia.

          SUOSITTELEN AINAKIN TOISTAISEKSI KAIKILLE!!!!!!
          Nykyiset:
          BMW F11 535DA xDrive -15
          Toyota Yaris Hybrid -20

          Exiä noin 60 kpl...

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7524
            • Jyväshyvä

            Originally posted by Vesa View Post
            No niin, Renaultin letkutermari (89C) asennettu . Noin tunnin homma rauhallisesti tehtynä.

            Koeajon perusteella pelittää hienosti. Lämmöt nousee nopeasti 85-90 asteeseen ja vakiintuu tasolle 85C, ennen modia 65C. Voi tätä onnea !! Tosin näissä termariasioissa on niin monesti pettynyt, että vaikea uskoa, että 10 euron sijoituksella lämpöongelma on oikeasti ja lopullisesti ratkaistu. Mutta Briteissä ovat tällä modilla ilmeisimmin ongelman selättäneet. Seuraan tilannetta ja raportoin, jos tulee ongelmia.

            SUOSITTELEN AINAKIN TOISTAISEKSI KAIKILLE!!!!!!
            Minua kiinnostaa että mitä ne lämmöt on kun vedät 30 asteen helteessä asuntovaunua...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Vesa
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 363
              • Oulu

              Originally posted by MajorDrake View Post
              Minua kiinnostaa että mitä ne lämmöt on kun vedät 30 asteen helteessä asuntovaunua...
              Mikä on hyväksyttävä maksimi näissä?
              Nykyiset:
              BMW F11 535DA xDrive -15
              Toyota Yaris Hybrid -20

              Exiä noin 60 kpl...

              Comment

              • Telehell
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2016
                • 330
                • Joensuu

                Originally posted by Vesa View Post
                Mikä on hyväksyttävä maksimi näissä?
                Eiköhän se siinä 120c paikkeilla ala porisemaan ellei ole evansseja litkuna
                Mitsubishi Outlander PHEV
                Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                Ex: Nissan Primera P11 -01
                Ex: Nissan Sunny -94

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7524
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by Telehell View Post
                  Eiköhän se siinä 120c paikkeilla ala porisemaan ellei ole evansseja litkuna
                  Kylä 120 astetta on jo liikaa, sanoisin että 105 asteteen jälkeen pitää jo ruveta tekemään jotain...

                  Uudet N-koneet käy kesällä helposti tuolla 105, jopa hetkellesesti 110 asteessa, ainakin M550d:t.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9156
                    • Oulu

                    50:50 vesi/glykoli-liuoksen kiehumispiste n. 107 C ja 1,4 bar:ssa (dieselin paisarin korkin speksattu paineraja) n. 115 C.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Janne S
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 437
                      • Keminmaa

                      Kuis Vesalla on lämmöt pysynyt toivotulla tasolla. Täällä kans lämmöt 70 ja viime talvena vaihettu kaikki termarit.
                      ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                      Comment

                      • Vesa
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 363
                        • Oulu

                        Originally posted by Janne S View Post
                        Kuis Vesalla on lämmöt pysynyt toivotulla tasolla. Täällä kans lämmöt 70 ja viime talvena vaihettu kaikki termarit.
                        Lämmöt 83-88. Eli ihan hyvin toimii. Ei tuo nyt mitenkään älyttömän nopeasti lämpene. Työmatka 21 km ja sen aikana nousee 83 asteeseen. Jos ajaa pitempään, nousee tuonne lähemmäksi 90 astetta.
                        Nykyiset:
                        BMW F11 535DA xDrive -15
                        Toyota Yaris Hybrid -20

                        Exiä noin 60 kpl...

                        Comment

                        • RRR77
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2016
                          • 232
                          • Tuusula

                          Ei mitään.
                          Last edited by RRR77; 23-10-2016, 11:02. Reason: Väärä threadi
                          535d F07
                          120d M-Sport F20

                          Comment

                          • muuris
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            Lämmön riittämättömyyden kanssa painittu kahden automaattivaihteisen auton kanssa. Lopulta kumpaankin uusittu pää- ja egr-termarit sekä laatikon lämmönvaihtimet.

                            Otettiin inpalla vähän arvoja ylös, käynee jollekin referenssinä kunnossa olevan systeemin lämpenemisestä, mikäli epäilee vikaa olevan. Ulkolämpö noin 2-5 astetta. Lyhyestä säteily-/letkulämmöstä lähtö, matkaa noin 30km pääosin 80km/h rajoituksella. Vihreät käppyrät laatikon lämpö, siniset moottorin.
                            -Tummemmat käyrät täysin vakiosta yksilöstä ilman webastoa
                            -Vaaleampien käyrien autossa on webasto, lisäksi dpf ja egr poistettu sekä egr-termari tulpattu

                            (Täsmälleen sama ajo tehtiin vaaleiden käyrien autolla pari viikkoa sitten viallisella lämmönvaihtimella. Lämmöt nousi melkein yhtä nopeasti tuohon pisteeseen, jossa lämmöt on moottorissa 50°C / laatikossa 30°C. Siitä eteenpäin laahasivat hiljalleen ylöspäin niin, että lopussa oli 76°C / 48°C. Pitkälläkään matkalla laatikon lämpö ei noussut syyskelissä yli 62°C)
                            Attached Files
                            Last edited by muuris; 24-10-2016, 09:34.
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • Orvix
                              BTCF Member
                              • Sep 2008
                              • 140
                              • Akaa

                              Milläs softalla tuollaisen käyrän pystyy vääntämään? Testolla? Kiinnostaisi tehdä samanmoinen.

                              Laitoin omaan 325d pirssiin Wahlerin 89 asteisen termostaatin ylävesiletkuun ja tuntuu toimivan. Tässä termari piti laittaa moottorinpuoleisen yhteen jälkeen, koska syyläripäässä letkussa on mutka eikä termari sinne olisi mahtunut. Voisi kuvitella, että reagoi herkemmin moottorin kuormitukseen ja pitää lämmön tasaisempana kun on lähempänä moottoria. Vesiletku oli vähän hankala saada pois koneen päästä kun imusarja oli tiellä, mutta onnistui lopulta.

                              Ajoin eilen neljän asteen ulkolämmössä noin 100km 80/100 rajoituksella ja lämmöt pyöri 85-90 välillä. Jännä nähdä mitä tapahtuu kun oikeat pakkaset tulevat.
                              E91 325d -10 M-Sport

                              Comment

                              • muuris
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 3501
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Orvix View Post
                                Milläs softalla tuollaisen käyrän pystyy vääntämään? Testolla? Kiinnostaisi tehdä samanmoinen.
                                Testolla tai inpa+autoscreenshotilla data talteen, excelillä käppyrät tässä tapauksessa kun vertasin eri autoja. Testolla taitaa saada suoraannkin piirrettyä yhdestä logista.
                                E30 325iX '86
                                Instagram

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎