Originally posted by JKK
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10/11 alustakeskustelua
Collapse
X
-
Katsotaanpa, jos täältä löytyisi näkemystä hieman erikoisen tapahtumaketjun analysoimiseen, jonka kävin itse läpi tässä muutaman päivän aikana. Kulkineena noin 75 tkm ajettu vuoden 2016 F11 530d xDrive, jossa varusteena dynaamiset iskarit eli varustekoodi 223. Ei ole adaptive drive varustetta vaan ainoastaan tuo DDC. Vein auton ensimmäiseen katsastukseen ja tuli hylätty tuomio oikean puolen etuiskarin takia ja tuloksissa oli 40% ero iskunvaimennuksessa (tärinätesti katsastusasemalla). No siitä vein läheiseen liikkeeseen, jossa tehtiin vain pintapuolinen tarkastus ja huoltoneuvoja sanoi, että kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta tarkempi analyysi vaatii kunnon diagnostiikan tekemistä ja ajan varaamista. No siitä sitten menin vielä uudelleen käymään katsastusasemalla ja kaveri otti takaoven kautta nopeasti uudelleen tarkistukseen ja sama tulos eli 40% eroa iskunvaimennuksessa. Parin päivän päästä vein auton myyjäliikkeeseen ja siellä se otettiin tutkittavaksi - 45 minuuttia myöhemmin huoltoneuvoja tuli kertomaan, että mitään ei löytynyt - olivat tarkastaneet iskarin fyysisesti, tutkineet mahdolliset herjat koneelta yms. mitä tuossa diagnositiikassa nyt tehdään. No kysäisin vielä, että tekivätkö sen saman tärinätestin ja eivät olleet tehneet, mutta ottivat auton vielä sisälle ja teki tuon testin; kaikki kunnossa ja 6% näytti eroa iskunvaimennuksessa. Hieman hölmistyneenä ihmettelin, että miten tämä voi olla mahdollista.. epäilivät vain, että katsastusasemalla ei osattu mitata oikein! Seuraavana aamuna vein auton samalle katsastusasemalle ja tällä kertaa kaikki näytti olevan kunnossa - 3% eroa iskunvaimennuksessa!
Olisi mielenkiintoista kuulla, jos joku on käynyt samanlaista prosessia läpi näiden dynaamisten iskareiden kanssa? Myyjäliikkeessä sanoivat, että eivät tehneet mitään muuta kuin vain tarkistivat, mutta olisiko mahdollista, että nollasivat asetukset tai päivittivät ohjelman tms.? Ihmettelen vain, että eivät kerro kunnolla mitä tekivät - autossa on vielä premium selection takuuta jäljellä useita kuukausia. Itse nyt maksoin tuon diagnostiikan kun kerran mitään vikaa ei ollut, mutta mielestäni siellä on ilmiselvästi jotain ollut mikä on tämän käynnin aikana korjattu. Vielä huomiona pitää sanoa, että ennen tätä käyntiä en huomanut mitään merkittävää ajossa, mutta toisinaan kun sopivasti ajoi oikean eturenkaan esimerkiksi kaivonrenkaan yli niin töyssy välittyi rattiin ikään kuin kaistavahdin tärinä kymmenen kertaisena. Voi olla mielikuvitusta, mutta mielestäni epätasaisuudet suodattuvat nyt entistäkin hienommin ja ihan kuin auto tuntuisi jopa suuntavakaammalta. Nyt tuota rattiin välittyvää täristystä ei ole tapahtunut. Aiemmin laitoin nämä pienet vaivat runflat renkaiden piikkiin..
Arvailuja mitä tämän tarinan takana piilee - mikä oli vika ja mikä oli korjaus?
PS: tuo varuste itsessään on kyllä mainio ja suosittelen lämpimästi, tosin rikkoutuessaan vaihtohinnat näyttävät olevan aika maukkaita..
Comment
-
-
Alkoi kiinnostaa tuo Eibach pro-kit nykyisen lullajousituksen tilalle. Missä tuo kannattaisi asennuttaa p-savon alueella? Kulkine on siis F11 M550d xDrive -15 adaptiivialustalla (2va).
Ja osaako kukaan arvioida miten paljon käytännössä madaltuu? Toiveena olisi ettei paljoakaan, jotta käytännöllisyys säilyisi. Pääasia että alustan löysyydestä pääsisi eroon.
Comment
-
-
Originally posted by zahiz View PostAlkoi kiinnostaa tuo Eibach pro-kit nykyisen lullajousituksen tilalle. Missä tuo kannattaisi asennuttaa p-savon alueella? Kulkine on siis F11 M550d xDrive -15 adaptiivialustalla (2va).
Ja osaako kukaan arvioida miten paljon käytännössä madaltuu? Toiveena olisi ettei paljoakaan, jotta käytännöllisyys säilyisi. Pääasia että alustan löysyydestä pääsisi eroon.
Comment
-
-
Originally posted by >Jon1< View Postitsellä eibachin -30mm setti ja kyllä se sen putosi kun tovin ajeli.. ei mielestäni liian matala
Comment
-
-
Originally posted by zahiz View PostKuulostaa hyvältä. Oliko missä asennettu ja paljon kustanti? Olisiko mahdollista nähdä tuota livenä, kun näemmä samalla paikkakunnalla vaikutetaan? Laitan yv:tä.
Comment
-
-
Originally posted by zahiz View PostKuin myös
Ja kyllä jouset lähtee tilaukseen, sen verran hyvältä näytti keula omassasi
Comment
-
-
Originally posted by MaxPower View PostSamalla agendalla liikkeellä, 140tkm ajettu m550d adaptive drivella ja tuntuu että keula niia jarrutuksissa ja aika laivamainen käytös vaikka isot kesärenkaat alla. Miten tuo Eibach toimii sähkövekottimien kanssa yhteen vai deaktivoidaanko ne vaihdon yhteydessä? Miten käy kallistuksen vakautuksen kanssa - mennäänkö malliin jossa ei ole adaptive drive ominaisuuksia?
Nyt on Sport asennossa ihan kuin eri autolla ajaisi.
Comment
-
-
Originally posted by brainsurgery View PostAinakin itellä kaikki jäi normaalisti käyttöön ja tuntuu että nyt siitä napista alustan osalta tapahtuukin jotain.
Nyt on Sport asennossa ihan kuin eri autolla ajaisi.
Comment
-
-
Originally posted by MaxPower View PostHieno homma, kiitos vastauksesta! Tiedätkö mihin se sport nappi vaikuttaa jos se saa aikaan kunnon vaikutuksen? Menee yli ymmärryksen minulla tämä koko yhtälö 😁
Comment
-
-
Originally posted by MaxPower View PostSamalla agendalla liikkeellä, 140tkm ajettu m550d adaptive drivella ja tuntuu että keula niia jarrutuksissa ja aika laivamainen käytös vaikka isot kesärenkaat alla.
Alunperin toimitus näytti menevän elokuun alkupuolelle, mutta aikataulu muuttui ja saapuvatkin ilmeisesti jo nyt loppuviikosta.
Comment
-
Comment