Hä..miehellä 3.0 litran diudi ja meinaa 4-koneisiin siirtyä.
Toki matkassa tuollainen 520d menee hajulla ja muutenkin toimii hienosti, kunhan sen jakopään ongelmat tiedostaa.
Noooh eihän sitä nyt mieli tietenkään pienempään tekis mieli mennä, mutta rupee työajoa varmaan kertymään n. 2000km/kk plus muut ajot nii järki sanoo et pienempään pitäis mennä varsinkin kun tulee kaupunkiajoa tosi paljon.
Kuinka yleinen tuo jakopää ongelma on ollut?
Nykyinen: Jaguar XF 3.0d
ex: Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro
ex: BMW 523i sedan E39 "ISI"
Noooh eihän sitä nyt mieli tietenkään pienempään tekis mieli mennä, mutta rupee työajoa varmaan kertymään n. 2000km/kk plus muut ajot nii järki sanoo et pienempään pitäis mennä varsinkin kun tulee kaupunkiajoa tosi paljon.
Kuinka yleinen tuo jakopää ongelma on ollut?
Ei sitä kannata sen takia pikkukonetta laittaa että ajoa tulee, päinvastoin. Itellä saattaa tulla välillä 6000km/kk eikä kyllä oo kertaakaan käyny mielessä että oispa 518d.
Ei sitä kannata sen takia pikkukonetta laittaa että ajoa tulee, päinvastoin. Itellä saattaa tulla välillä 6000km/kk eikä kyllä oo kertaakaan käyny mielessä että oispa 518d.
Meillä tulee 25-30tkm 535d:ehen vuodessa ja äxään tulee 20-25tkm enkä edes harkinnut nelipyttyistä kun kumpaakin valitsin.
Se on taivaan tosiasia että sillä nelipyttysellä ehtii kun vaan tiedostaa sen jakopään,itsellähän näitä ostetaan joten sen mukaan monesti mennään
Uuden auton hankinta vähitellen edessä ja yks vaihtoehto olisi esim. F10/11 520d.
Kattonut noita 2010-2012 vuosimalleja alta 150tkm ajettuna manuaali/automaatti.
Mitä olisi tärkeetä ottaa huomioon tollasta ostaessa?
Kuinka vakava esim tuo jakopää ongelma on ja onko jotenkin mahdollista todeta tuo ongelma vai pamahtavatko ihan yhtäkkiä?
Eniten huolettaa tuo ongelma ja isompi koneiset ei oikein tule kysymykseen niin pitäisiköhän jättää bemari susoiolla ulos listalta :think
Mjoo mikäli lompakko antaa periksi ni hommaa nyt ihmeest 3 litranen. Syksyllä pähkäilin kanssa 4 pyttysen ja 6 pyttysen väliltä ja nyt on ollu useamman kuukauden 6 pyttynen 530d alla. Ajamisen nautintoa joka kerta kun lähtee liikkeelle
Verrattuna neloskoneeseen niin eipähän tartte kuunnella sitä dieselin rouskutusta. Kulutus? Matka-ajossa 5-6 välillä. Keskustassa (Helsinki) pyöritään 8 litran tuntumassa. Riippuu tieteki minkä verran pedaalia painaa pohjaan.
Ohan tuo nyt ohituksissakin mukavaa, kun tietää et se menee heittämällä ohi autoista. Eli täältä ääni 530d.
Kyllä niitä käsittääkseni paukkuu siinä määrin jatkuvasti että suurilla BMW-korjaamoilla on jatkuvasti koneenvaihtoja työn alla. Viimeeksi keskustelin Schmiedmannilla tästä asiasta ja ongelman laajuus kävi kyllä keskustelussa selkeästi ilmi. Tämä keskustelu oli omalla kohdallani lopullinen niitti, jolla unohdin 4-koneen. Mitätön marginaalinen säästö polttoainekuluissa kääntyy nopeasti itseään vastaan jos jakopääonglema realisoituu omalle kohdalle.
Toinen juttu on vielä nämä neloskoneisten yksilöiden varusteet, jotka on usein aika vaatimattomia verrattuna 3-litraisiin. Niihin ruksitaan keskimäärin yleensä runsaampa varustepakettia.
Vähän taitaa hinnat nousta liian korkeelle noilla 525d/530d/535d.
Ja ei oikee tosiaan enää varsinkaan noi 520d kiinnosta jos kerta tuo ongelma on noin laaja joten täytyy varmaan miettiä muita merkkejä. :think
Nykyinen: Jaguar XF 3.0d
ex: Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro
ex: BMW 523i sedan E39 "ISI"
Täällä totutellaan E90 330d LCI jälkeen 4 pyttyiseen F10 525d. Kyllä on iso ero 6 ja 4 syl. välillä, eikä kyllä tämän nykyisen eduksi. Tämä täristääkin tyhjäkäynnillä, mitä 330d ei tehnyt vaan käynti oli tosi pehmeä. Mahtaako tämä olla normaalia näissä moottoreissa?
Vetotapa onneksi kompensoi puuttuvia sylintereitä
530 siis jos vaan mahdollista.
Täällä totutellaan E90 330d LCI jälkeen 4 pyttyiseen F10 525d. Kyllä on iso ero 6 ja 4 syl. välillä, eikä kyllä tämän nykyisen eduksi. Tämä täristääkin tyhjäkäynnillä, mitä 330d ei tehnyt vaan käynti oli tosi pehmeä. Mahtaako tämä olla normaalia näissä moottoreissa?
Vetotapa onneksi kompensoi puuttuvia sylintereitä
530 siis jos vaan mahdollista.
Kyllähän se vaan tärisee, tuo nelonen. Toki sen pitää olla tasaista tärinää, jyrinää ja pörinää, ettei mitään epätasaista käyntiä ilmene. Itse en ole huomannut, että vetotapa hyvittäisi tuota möykkää
Kyllähän se vaan tärisee, tuo nelonen. Toki sen pitää olla tasaista tärinää, jyrinää ja pörinää, ettei mitään epätasaista käyntiä ilmene. Itse en ole huomannut, että vetotapa hyvittäisi tuota möykkää
Tasaista tärinää se on, ei ilmene siis mitään epätasaista käyntiä. Tärinä vaan yllätti 6-sylinterisen tärinättömän käynnin jälkeen. Ei siitä vetotavasta tosiaan näillä keleillä mitään iloa ole, mutta ehkä se talvi sieltä vielä tulee, että voi jotenkin itselle perustella ne puuttuvat sylinterit.
Vähän taitaa hinnat nousta liian korkeelle noilla 525d/530d/535d.
Ja ei oikee tosiaan enää varsinkaan noi 520d kiinnosta jos kerta tuo ongelma on noin laaja joten täytyy varmaan miettiä muita merkkejä. :think
Ota huomioon sitten, että muillakin merkeillä ihan samalla lailla ongelmia.
Mersuissa on myös jakopääongelmia ja Audeista hajoaa vaihdelaatikot.
Parilla kaverilla on Jaggen XF:t ja ovat kovasti tykänneet. Vaikea sanoa laadusta sitten, JLR:n Land Rover / Range Rover -puolella on ainakin ollut aika paljon vikoja.
Itsellä jo kolmas Jagge, nykyinen XF on kyllä laadukas. Pesee kirkkaasti laadultaan aiemman F10 520d:n ja meidän toisen auton MB ML -12. Tuossa XF faceliftissä on tuo huippu 8-vaihteinen ZF mitä käyttää myös bemu. Keskikulutus näyttää tällä hetkellä 5,4L viimeiseltä 7000km matkalta, ei paha 3-litraiselta.
Itsellä ei silti pahaa sanottavaa ollut 520d:stä, puoli litraa vei vähemmän kuin Jagge. Ainoa ärsyttävä on juuri tuo tärinävärinä, mikä tuli kun pakkaset alkoi. Kesällä ei värissyt oikeastaan yhtään. Pirun tarkka ohjauskulmistaan ja se ohjauksen satunnainen jumahtaminen oli ärsyttävää.
Ota huomioon sitten, että muillakin merkeillä ihan samalla lailla ongelmia.
Mersuissa on myös jakopääongelmia ja Audeista hajoaa vaihdelaatikot.
Parilla kaverilla on Jaggen XF:t ja ovat kovasti tykänneet. Vaikea sanoa laadusta sitten, JLR:n Land Rover / Range Rover -puolella on ainakin ollut aika paljon vikoja.
No tällä hetkellä ei oikein muut kiinnosta kuin Volvot D5 ja tietty AWD sekä mersulta C220 cdi faceliftinä.
Tuo xf jaggekin on kiinnostava, mutta en tiedä sitten kuitenkaan sen luotettavuudesta.
Muita jotka oli listalla
VW Passat/CC 2.0tdi 4motion
Audi A4/A5 2.0tdi/3.0tdi Quattro
BMW 320d/520d
Mut noi nyt taitaa vähän jäädä unholaan ja etuvetoa en suostu ajamaan
Nykyinen: Jaguar XF 3.0d
ex: Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro
ex: BMW 523i sedan E39 "ISI"
Comment