F10/11 pyöränkulmat

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14585
    • Oulu

    #166
    Paljonon näitäkin tullut suunnattua, mutta koska tuo keulan säädettävyys on heikko vakio hiluilla, niin onko täällä muilla kokemusta. Tuo oma kun tykkää puoltaa ojaan päin, ei mikään älytöm mutta kiva ois kitkee pois. Jotku autot korjaantuu camber erolla ja jotku caster erolla. Helpoin ois varmaan nuo säädettävät ylätukivarret jolla sais camber eron kokeiltua.

    Renkailla ei ole tässä tapauksessa väliä asiaan. Vai onko raatilla muuta mielipidettä tuohon? Ratti nytkähtää heti hieman oikealle kun löysää kädet irti, joka hieman viittaa kulmien takia puoltamiseen. Keulan camber on aika liki tasan, n. 20min on kuskin puoli pystymmässä.

    Edit: näköjään tuo etujarruremontti auttoi 90%:sti tähän. Aika mysteeri koska männät oli todella siistit ja liikkui keveästi sisään. Yks e38 oli mikä puolsi myös jarrujen takia, siinä oli kevyttä pintaruostetta männissä.
    Last edited by zener; 13-05-2022, 18:07.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • NRou
      Bimmer Rookie
      • Apr 2009
      • 96
      • Helsinki

      #167
      Originally posted by zener View Post
      Paljonon näitäkin tullut suunnattua, mutta koska tuo keulan säädettävyys on heikko vakio hiluilla, niin onko täällä muilla kokemusta. Tuo oma kun tykkää puoltaa ojaan päin, ei mikään älytöm mutta kiva ois kitkee pois. Jotku autot korjaantuu camber erolla ja jotku caster erolla. Helpoin ois varmaan nuo säädettävät ylätukivarret jolla sais camber eron kokeiltua.

      Renkailla ei ole tässä tapauksessa väliä asiaan. Vai onko raatilla muuta mielipidettä tuohon? Ratti nytkähtää heti hieman oikealle kun löysää kädet irti, joka hieman viittaa kulmien takia puoltamiseen. Keulan camber on aika liki tasan, n. 20min on kuskin puoli pystymmässä.

      Edit: näköjään tuo etujarruremontti auttoi 90%:sti tähän. Aika mysteeri koska männät oli todella siistit ja liikkui keveästi sisään. Yks e38 oli mikä puolsi myös jarrujen takia, siinä oli kevyttä pintaruostetta männissä.
      Oma kävi juuri kulmissa. Eteen -0,52/-0,57 Camber & 0,04/0,04 Caster.
      Takapää vastaavasti samat; -1,5/-,1,55 & 0,05/0,08.
      Jarrut tehtiin myös uusiksi minkä lisäksi eteen tuli eibachin madallusjouset -25mm. Hävisi kaikki vetely, puoltaminen ja tutinat.

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2379
        • Vantaa

        #168
        Opettavainen tarina:

        Jos xdrive ja stragged rengas setup niin älkää säädättäkö taka capereita nolliin. Aiheuttaa pyörimisnopeus eroa etu ja taka-akselille sen verran(minun tapauksessa 1.5kmh) että alkaa jyristämään voimansiirto maantie vauhdissa. Pientä nykimistä oli myös havaittavissa pintakaasulla. Tämä siis oem kokoja käytettäessä. Jos takaset pystyyn haluatte, niin taakse 285 kumi 275 sijaan. Nyt kulmat tehtaan spekseissä niin jyrinät hävisi. Jos joku vielä epäilee että onko xdrive jatkuva neliveto, niin voin kertoa että on
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • juha_s
          Alueaktiivi
          • May 2008
          • 446
          • Lappeenranta

          #169
          Originally posted by VilleP View Post
          Opettavainen tarina:

          Jos xdrive ja stragged rengas setup niin älkää säädättäkö taka capereita nolliin. Aiheuttaa pyörimisnopeus eroa etu ja taka-akselille sen verran(minun tapauksessa 1.5kmh) että alkaa jyristämään voimansiirto maantie vauhdissa. Pientä nykimistä oli myös havaittavissa pintakaasulla. Tämä siis oem kokoja käytettäessä. Jos takaset pystyyn haluatte, niin taakse 285 kumi 275 sijaan. Nyt kulmat tehtaan spekseissä niin jyrinät hävisi. Jos joku vielä epäilee että onko xdrive jatkuva neliveto, niin voin kertoa että on
          Eikös siellä muutenkin oo järkevä pitää hieman negatiivista camberia että saa mutkissa/kaarteissa myöskin pitoja. Nolla camberilla kaarteessa ajettaessa se muuttuu positiiviseksi, tietysti kaupunkiajossa näin ei käy. Mutta miettii vaikka sitä mahdollista väistötilannetta jossain motarilla yms.
          F11 535d xDrive M-Sport -13

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2379
            • Vantaa

            #170
            Toki myös näin. Jyrinä ei 100% poistunut nyt kun enepi ajellut, pitää vielä toisella rengas satsilla kokeilla.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • TON-III
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2018
              • 480
              • Turku

              #171
              Originally posted by zener View Post
              Paljonon näitäkin tullut suunnattua, mutta koska tuo keulan säädettävyys on heikko vakio hiluilla, niin onko täällä muilla kokemusta. Tuo oma kun tykkää puoltaa ojaan päin, ei mikään älytöm mutta kiva ois kitkee pois.
              Täällä vähän samaa vikaa F13 korisessa, etupään cambereissa on pientä eroa.

              Meinasin toteuttaa sen säädön yläpään reikiä 'venyttämällä', säädön tarve jokunen milli.
              F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14585
                • Oulu

                #172
                Ei ole enään häirinnyt jarruremontin jälkeen. Nyt on hyvä ajaa. Toki nyt on camberia keulassa enempikin, kun puotti tuota alemmas.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2379
                  • Vantaa

                  #173
                  Oisko tässä pk seudulla joku f1x omistaja jolla kapea/leveä kumi yhdistelmä auton alla ja haluaisi hieman auttaa miestä mäessä joku ilta? Heitettäisiin pyörät ristiin autojen alle, niin saisi selvyyden tuohon jyrinään, että onko kumeissa vaan liikaa heittoa. Homma onnistuu melko nopeaan Tuusulassa talli olosuhteissa. YV:llä vaikka viestiä jos joutavaa aikaa ja lava olutta(tai muuta märkää) kiinnostaa.
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • exhaust
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2007
                    • 97
                    • Kuopio

                    #174
                    Onko tietoa kertynyt onko msport alustassa -0.30 etu ylätukivarret?
                    F10 530d -12

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4657
                      • Tampere

                      #175
                      Originally posted by VilleP View Post
                      Toki myös näin. Jyrinä ei 100% poistunut nyt kun enepi ajellut, pitää vielä toisella rengas satsilla kokeilla.
                      Mitä tässä kävi, haukuitko väärää puuta?

                      Olethan tiedostanut että tähtimerkityn ja tarvikerenkaan vierintäkehä ei ole välttämättä sama. BMW voi teettää autoihin omilla spekseillään renkaita ja muuttaa renkaiden vierintäkehiä toisia lähemmäksi toleranssien puitteissa. Muiden rengasvalmistajien vieritäkehät voivat poiketa tästä.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2379
                        • Vantaa

                        #176
                        Ei tullut toista satsia vastaan mitä kokeilla. Alkuperäisestä tilanteesta pyörimisnopeusero kapeni 1.5kmh->0.8kmh(uudet takarenkaat ja pyöränkulmat tehtaan arvoihin), mutta edelleen tuo ero oli liikaa. Kaksi satsia samaa rengasta aijemmin ollut alla, ja niillä ei ongelmia ollut, liekkö huonoa tuuria tai sitten valmistusprosessissa tapahtunut muutos. En tälle kesälle riskiä kehdannut ottaa ja tilasin samat kumit molemmille akseleille. Tuo 20" on hankala koko, siinä on eniten heittoa stragged setissä vs. 19" tai 18". Juu tiedän että tähtimerkitty on varmasti tehtaan spekseissä, mutta niitä kun ei saa tuossa koossa kuin RF renkaana, niin ei auta. Rengasliikkeistäkin kyselin onko heillä mahdollistuutta selvittää eri valmistajien todellisia rengaskokoja, niin sanoivat että ei ole ja että kaikki renkaat ovat kyllä samaa kokoa jos vaan merkinnät samat Asiantuntijoita.
                        Last edited by VilleP; 16-04-2023, 10:34.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4657
                          • Tampere

                          #177
                          Originally posted by VilleP View Post
                          Ei tullut toista satsia vastaan mitä kokeilla. Alkuperäisestä tilanteesta pyörimisnopeusero kapeni 1.5kmh->0.8kmh(uudet takarenkaat ja pyöränkulmat tehtaan arvoihin), mutta edelleen tuo ero oli liikaa. Kaksi satsia samaa rengasta aijemmin ollut alla, ja niillä ei ongelmia ollut, liekkö huonoa tuuria tai sitten valmistusprosessissa tapahtunut muutos. En tälle kesälle riskiä kehdannut ottaa ja tilasin samat kumit molemmille akseleille. Tuo 20" on hankala koko, siinä on eniten heittoa stragged setissä vs. 19" tai 18". Juu tiedän että tähtimerkitty on varmasti tehtaan spekseissä, mutta niitä kun ei saa tuossa koossa kuin RF renkaana, niin ei auta. Rengasliikkeistäkin kyselin onko heillä mahdollistuutta selvittää eri valmistajien todellisia rengaskokoja, niin sanoivat että ei ole ja että kaikki renkaat ovat kyllä samaa kokoa jos vaan merkinnät samat Asiantuntijoita.
                          Yleisestiottaen valmistajalle riittää että vierintäkehä menee toleranssiin. Muutos vaatii muottimuutoksia ja on täten erittäin kallista. Lisäksi asiaan taitaa vaikuttaa hiukan pyöränkulmat ja myös käytettävä rengaspaine. Lisäksi erittäin kovassa ja rasittavassa ajossa renkaaseen voi tulla pysyviä mittamuutoksia(halkaisija paineellisena kasvaa). En ole 100% varma että aiheuttaako tuo vierintäkehään muutosta. Täytyy kysyä huvikseen sellaisilta joille asia on tutumpi.


                          Tuolta löytyy paras arvaus asiasta kuitenkin. En tiedä miten tuossa vierintäkehä on määritelty. Renkaan halkaisija paineellisena vai todellinen vierintäkehä kuormitettuna.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • ekaBMW
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 460
                            • Oulu

                            #178
                            Pitääkö tuo tulkita niin että eri kokoisilla vanteilla renkaan leveys muuttuu mutta halkaisija/kehä ei muuttuisi ollenkaan?
                            Ja XL tai RF eivät myöskään muuttaisi halkaisijaa? Aika jännä kun nuohan ovat jäykempiä rungoltaan niin luulisi että painuisi vähemmän kasaan kuormitettuna. Vai onko nuo tehty hieman pienemmiksi jotta halkaisija ei muutu?
                            Tai sitten mitat ovat kuormittamattomille renkaille ja eivät kerro todellisesta käyttötilanteesta mitään? Noh on nuo suuntaa antavia lukuja.

                            Edit: aika isot toleranssit jos valmistajakin (tai jopa speksit) sallii noin 2% heiton suuntaan tai toiseen. Eikös tällöin noiden antureiden mittaamat nopeudetkin voi heittää tuon verran? Eli 1.5 tai 0.8 km/h heitto etu ja takapään välillä olisi speksien puolesta ok. Toki on mahdollista että syystä tai toisesta auto vaatii vielä pienemmät toleranssit.
                            Last edited by ekaBMW; 20-04-2023, 00:50.
                            F11 530d xDrive 09/16
                            Ex E60 530d xDrive A 10/08
                            Ex E60 520dA 09/08 liisari
                            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                            Ex Opel Kadett 1.6 -89

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4657
                              • Tampere

                              #179
                              Originally posted by ekaBMW View Post
                              Edit: aika isot toleranssit jos valmistajakin (tai jopa speksit) sallii noin 2% heiton suuntaan tai toiseen. Eikös tällöin noiden antureiden mittaamat nopeudetkin voi heittää tuon verran? Eli 1.5 tai 0.8 km/h heitto etu ja takapään välillä olisi speksien puolesta ok. Toki on mahdollista että syystä tai toisesta auto vaatii vielä pienemmät toleranssit.
                              Jos heitto katsotaan auton absin kertomista tiedoista niin silloin se on todellinen pyörintäero. Tosin siinäkin on merkitystä että katsotaanko ero 20km/h vai 100km/h vauhdissa. Ero on viisinkertainen alhaisemmalla nopeudella.

                              Oranssilla pohjalla olevat arvot tulevat määräyksistä ja niiden +- toleranssiin pitää osua. Muulla ei ole väliä.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • ekaBMW
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2010
                                • 460
                                • Oulu

                                #180
                                Niin joo… VilleP ei ollut kertonut millä nopeudella oli mittaukset tehnyt.
                                Jos 100km/h vauhdissa niin ero olisi alle 2%.
                                Mutta onkohan silläkin väliä että onko takapää nopeampi vai hitaampi kuin etupää. Siis siihen jyrinään. Siis ei riitä että ovat lähellä toisiaan vaan ero pitää myös olla ”oikein päin”?
                                Last edited by ekaBMW; 20-04-2023, 22:32.
                                F11 530d xDrive 09/16
                                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                                Comment

                                Working...
                                X