Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/11 pyöränkulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • XV70D
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 197
    • Oulu

    #76
    Originally posted by Driver22 View Post
    No minulla on 20" vanteet eli renkaiden profiili on aika matala ja nuo kulmat on hyvät. Mutta jollain pienemmillä vanteilla ei kannata cambereissa/aurauksessa ihan "nollaan" mennä, tulee äkkiä ajotuntumasta sellainen "kelluva" ja tunnoton. F25 taitaa rengaskoko olla vielä hitusen isompi ja jos 19" vanteet niin veikkaisin että takacamber -1.20 - -1.30 väliin on hyvä, auraukset tarjottuihin minimeihin tai lähelle... Toki vetelyyn vaikuttaa myös renkaat, jos on runflatit niin se ainakin selittää asiaa, tai jos alustassa on väljää. Jos keulassa on toisella puolen camber asteen verran miinuksella ja toisella nollassa niin jotain vikaa siellä varmaankin on ja puslat ja nivelet ottaa tarkkaan syyniin.
    Takacamberit näytti hyvältä, etuoikea oli ainoa pielessä yli 1. Auraus oli edessä ennen säätöä yli maksimin ja vieläkin sitä jäi aika reilusti. Onko etupäässä säätöä cambereille? Mitään väljää ei ole aiemmin huomattu eikä nytkään, mutta rajua vetelyä on ollut ja puoltamista oikealle jonkin verran. Eikä oo runflatteja, Conti5:set 245/45&275/40-19. Takakumeissa enää 3mm, etusissa 6mm.
    EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

    Comment

    • Driver22
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2098
      • *

      #77
      No jos toinen etucamber on nollassa ja toinen -1 hujakoilla, tuntuu se varmasti ajaessa + aurausta ei edes saa säätöihin niin ei mikään ihme jos suuntavakaus puuttuu. Sanoisin että jotain on rikki aika varmasti keulan tuennoista.

      Ainakaan F1x ei ole edessä säätöjä camberille, ainoa vaihtoehto on joko vaihtaa tehtaalta eri mittainen ylätukivarsi tai sitten laittaa tarvikeylätukivarsi jossa säätö. Varmaan F25 rakenne on aikalailla sama.
      F31 330D Xdrive M-Sport

      Comment

      • -kiki-
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1160
        • Hämeenkyrö

        #78
        Tänään tuli käytyä Tampereella ok centterillä laitattamassa kulmat kuntoon, ei voi kun suositella. Ei noussut tassut taivasta kohden vaikka oli vähän jumissa pultit vaan käytti kuuma ja kylmä hoito 👍
        F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #79
          Originally posted by -kiki- View Post
          Tänään tuli käytyä Tampereella ok centterillä laitattamassa kulmat kuntoon, ei voi kun suositella. Ei noussut tassut taivasta kohden vaikka oli vähän jumissa pultit vaan käytti kuuma ja kylmä hoito ��
          Sait taakse camberia hiukan vähemmän pyytämällä?
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • -kiki-
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1160
            • Hämeenkyrö

            #80
            Tupla
            F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

            Comment

            • -kiki-
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1160
              • Hämeenkyrö

              #81
              Originally posted by fraatti View Post
              Sait taakse camberia hiukan vähemmän pyytämällä?
              Joo en kerennyt edes pyytämään vaan laitto heti automaattisesti pyörät pystyyn.
              F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2717
                • Tampere

                #82
                Originally posted by -kiki- View Post
                Tänään tuli käytyä Tampereella ok centterillä laitattamassa kulmat kuntoon, ei voi kun suositella. Ei noussut tassut taivasta kohden vaikka oli vähän jumissa pultit vaan käytti kuuma ja kylmä hoito 👍
                Itsellänikin myönteisiä kokemuksia kyseisen yrittäjän osaamisesta, vaikka tälläkin foorumilla on tekijää "turistiksikin" väitetty.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #83
                  Originally posted by -kiki- View Post
                  Joo en kerennyt edes pyytämään vaan laitto heti automaattisesti pyörät pystyyn.
                  Hyvä. Itse sain camberin pystyyn kun pyysin mutta tuttavalla renkaat jäi tehdaskulmiin josta seurasi rengasrikko. -> uusintakäynti...
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • juha_s
                    Alueaktiivi
                    • May 2008
                    • 447
                    • Lappeenranta

                    #84
                    Pitäisi viedä f11 525d xdrive huomenna kulmien säätöön kun tuli vaihdettua eteen kaikki tukivarret. Tätä ketjua selaillessa tulin päätökseen että 20" setillä ja eibachin -30mm olisi säädöt: eteen sen -0.30 camber, 0.06 auraus. taakse camber -1.30-1.40 ja auraus 0.07?
                    F11 535d xDrive M-Sport -13

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2323
                      • Uusimaa

                      #85
                      Onkos F10/F11 tapauksessa optimaalisin säätö edessä siten että camberit on aivan nollassa, kuten näyttää vakiona tehtaan jäljiltä olevan ainakin minulla. Ajattelin nimittäin hankkia säädettävät ylätukivarret, joilla saa simmattua etupään just eikä melkein, koska alle tulee uudet 19" Breytonit ja GoodYearin renkaat 275-/35-takakumeilla.

                      Ainakin Audi A5:ssä autosta sai motarilla suuntavakaimman siten että camberia laittoi edessä puoli astetta molemmin puolin ja aurausta 0.10 astetta molemmin puolin. Taakse vastaavasti asteen verran camberia ja aurausta samat 0.10 astetta. Näillä arvoilla auto kulki suoraan ja vakaasti kuin pendolino. Autot on tietysti erilaisia, mutta jokin taika tuossa etupään pienessä camberissa oli ainakin Audin tapauksessa. Ja jotenkin järkikin sanoisi että täysin pystyssä oleva renkaat jotakuinkin nolla-aurauksella ei välttämättä ole parhaiten ohjausta keskittävä säätö?
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • juha_s
                        Alueaktiivi
                        • May 2008
                        • 447
                        • Lappeenranta

                        #86
                        Originally posted by juha_s View Post
                        Pitäisi viedä f11 525d xdrive huomenna kulmien säätöön kun tuli vaihdettua eteen kaikki tukivarret. Tätä ketjua selaillessa tulin päätökseen että 20" setillä ja eibachin -30mm olisi säädöt: eteen sen -0.30 camber, 0.06 auraus. taakse camber -1.30-1.40 ja auraus 0.07?
                        Auto kävi säädöissä, vein mukana ohjelappusen jota noudatettiin. Eteen tuli aika liki 0⁰ camberia +-2 minuuttia. Auraus 0⁰10'. Taakse camber tuli 1⁰40' kun toiselta puolelta ei saanut pystympään, auraus 0⁰08'. Näillä arvoilla tuntuu kulkevan hyvin ja eikä liiemmin vetele noilla 255/295 20" kumeilla.
                        Ihmettelin tuota takapään camberia kun lähtöarvot oli 1⁰20' ja 2⁰14', todennäköisesti toisella puolen on tukitangossa väljää?
                        Eteen olin asennellut ne meyle hd:n cambersäädölliset tukivarret.
                        F11 535d xDrive M-Sport -13

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          #87
                          Ajoneuvon korkeus suunnattaessa on kaiken perusta. Auton on oltava ehjä jousituksen osalta eli auton oltava kulmista tasakorkuinen ja valmistajan ohjearvoissa kyseisellä hetkellä säädettävien kulmien suhteen.

                          Auto ei tien päälläkään ilman lastia (matkustajia) liiku.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • juha_s
                            Alueaktiivi
                            • May 2008
                            • 447
                            • Lappeenranta

                            #88
                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Ajoneuvon korkeus suunnattaessa on kaiken perusta. Auton on oltava ehjä jousituksen osalta eli auton oltava kulmista tasakorkuinen ja valmistajan ohjearvoissa kyseisellä hetkellä säädettävien kulmien suhteen.

                            Auto ei tien päälläkään ilman lastia (matkustajia) liiku.
                            Juu, ennen säätöä vaihtelin eteen kaikki tukivarret. Sekä mittasin korkeuden kun vaihdoin eteen jouset myös, näissä ei eroja ollut. Tosin sen jälkeen etupää on laskenut vielä 10mm, mutta se ei vaikuttanu kuin etupään camberiin.
                            Mites näissä vaikuttaa taka camberiin korkeus? Eikös tuenta ole sellainen että pyörä pysyy samassa asennessa korkeudesta riippumatta?
                            F11 535d xDrive M-Sport -13

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              #89
                              Originally posted by juha_s View Post
                              Juu, ennen säätöä vaihtelin eteen kaikki tukivarret. Sekä mittasin korkeuden kun vaihdoin eteen jouset myös, näissä ei eroja ollut. Tosin sen jälkeen etupää on laskenut vielä 10mm, mutta se ei vaikuttanu kuin etupään camberiin.
                              Mites näissä vaikuttaa taka camberiin korkeus? Eikös tuenta ole sellainen että pyörä pysyy samassa asennessa korkeudesta riippumatta?
                              Camber lisääntyy negatiiviseen suuntaa jouston mukana sisäänpäin.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • Patomursu
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2019
                                • 34
                                • Vantaa

                                #90
                                Minne pk-seudulla kannattaa viedä auto pyörien kulmien säätöön?
                                Eteen vaihdettu reaktiotangot, mutta tuntuu levottomalta ajaa ja siksi voisin käyttää säädössä. 165 tkm ajettu eikä kertaakaan säädetty kulmia, renkaat tosin kuluu tasaisesti. Onko syytä poiketa säädöissä tehtaan arvoista, kesällä 17" ja talvella 18" renkaat?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎