F10/11 pyöränkulmat

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2857
    • Tampere

    #16
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Mutta miksi? Leveys tietysti yleensä samalla kasvaa kun vannekokoa kasvatetaan mutta maalaisjärjellä ajateltuna ei pitäisi juurikaan olla merkitystä kulmiin jos vannekoko muuttuu mutta renkaan leveys (ja kehä) pysyy samana...
    Matalaprofiilinen kumi on jäykempi jne.
    Käytännössä 18" vanteella kestää olla enemmän camberia ku 20" vanteella.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • alttu
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 519
      • Nummela

      #17
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Tilanne on täysin toinen jos kulmat on ruuvattu 18" renkaille ja sitten lyödään leveät kesäläskit alle niiden asetuksilla.Kuten tässä aloittajalle nyt on käynyt.
      Eli suuntaus tehtiin 20" rengastuksella.

      Aivan kuten Major mainitsikin jo, niin renkaan kehä pysyy samana vanne koosta riippumatta. Uusinta suuntaukseen aion mennä talvirenkain 18" ja pyydän säätämään camperit -0,50 tuntumaan. Tämän pitäisi kelvata myös kesägummeille.
      F15 30d ///M-SPORT
      Ex.
      F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10118
        • KVLA

        #18
        Originally posted by alttu View Post
        Eli suuntaus tehtiin 20" rengastuksella.
        Niinhän tuossa lapussa (näköjään) lukikin.

        Originally posted by alttu View Post
        Aivan kuten Major mainitsikin jo, niin renkaan kehä pysyy samana vanne koosta riippumatta. Uusinta suuntaukseen aion mennä talvirenkain 18" ja pyydän säätämään camperit -0,50 tuntumaan. Tämän pitäisi kelvata myös kesägummeille.
        Ajokäytöksen takia tarvisi etu- ja takacamperien erotusta olla riittävästi.Joten itse en ainakaan säädättäisi alle -1.30.Ja tuo suuntaus pitäisi säätää aina kohdilleen niille leveille kovarunkoisille kesärenkaille.Kyllä ne pehmeämmät talvinullit niillä toimii.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by böntti View Post
          Nimenomaan, tässä puhuttiin nyt eri autosta. 2 asteen camberilla meiltä meni iloisesti sisäreunat hampaalle suhteellisen lyhyellä ajosuoritteelle.
          Hampaalle kuluminen ei liity camberiin vaan vääriin aurauskulmiin.

          Mitä tulee tuohon liian pystyssä olevaan renkaaseen, kannattaa sitäkin miettiä. Mulle sanoi Euromasterin ukko että täysin pystyssä oleva rengas "taittuu alle", ei normiajossa mutta ääritilanteissa (hirven väistö jne). Jos "taittuu alle" eli sisäreuna menettää pidon, katoaa kumin kokonaispidosta suuri osa. En itse tällä perusteella ainakaan laittais 0° camberia.
          Jep, takarengas kun kaatuu olkapäälleen täydessä sivuttaiskuormituksessa niin auto lähtee kokemattomalta lapasesta samantien. Ja mitä suurempi ja leveämpi rengas niin sitä enemmän camberia se vaatisi koska rengasta taivuttavat momentit ovat suuremmat, ei suinkaan pienempiä cambereita kuten täällä jostain syystä suositaan.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Ajokäytöksen takia tarvisi etu- ja takacamperien erotusta olla riittävästi.Joten itse en ainakaan säädättäisi alle -1.30.Ja tuo suuntaus pitäisi säätää aina kohdilleen niille leveille kovarunkoisille kesärenkaille.Kyllä ne pehmeämmät talvinullit niillä toimii.
            Keulaan nollacamberilla tavoitellaan puskevaa ääritilannekäytöstä, ei niinkään kyse ole erotuksista. Urheilullisemmissa alustoissa Bemarin vakiosäädöissäkin on ihan reilusti negatiivista camberia myös keulassa.

            Täällä tykätään kovin puskevista autoista kun tähdätään säädöissä aina nollacambereihin - omasta mielestä hyvä lähtökohta jonkinlaisiin ajo-ominaisuuksiin on niin paljon negatiivista camberia keulaan kuin vakiopalikoilla saa - ja lisää saa aftermarket palikoilla.

            Camberi ei niitä renkaiden reunoja syö, auraukset on pielessä jos sisäreunat häviää.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10118
              • KVLA

              #21
              Originally posted by naukkis View Post
              Täällä tykätään kovin puskevista autoista kun tähdätään säädöissä aina nollacambereihin - omasta mielestä hyvä lähtökohta jonkinlaisiin ajo-ominaisuuksiin on niin paljon negatiivista camberia keulaan kuin vakiopalikoilla saa - ja lisää saa aftermarket palikoilla.

              Camberi ei niitä renkaiden reunoja syö, auraukset on pielessä jos sisäreunat häviää.
              Höpö höpö,ihan tuubaa.Jos nuo camperit säädetään tuolla tavalla lintaan,niin kesää ei tarvi renkailla päästellä.Oli ne auraukset säädetty ihan miten tahansa.Tämän ikäisissä autoissa ei auraukset/haritukset ole (suuntauksen jälkeen) niin paljon pielessä,että renkaat kuluu.Mutta kovarunkoisilla matalilla 20" kesärenkailla liian isot nega camperit kyllä ne renkaan sisäkantit haukkaa.Vaikka olisi kuinka suuntauksessa käyty.Kun yleensä niitä ei kuitenkaan säädetä riittävän pystyyn.Kuten topiikin aloittalle kävi.Ja nyt on kyse takacampereista.Eturenkaitahan nämä harvemmin kuluttaa pokkeavasti.

              Tässä keissin autossa on etucamperit n.30minuuttia (tai ainakin lähellä tuota/ohjearvoja),niin ei niitä takapään kallistuksia voi säätää alle asteeseen.Eli kun tuo campereiden erotus etu- ja takapään välillä pidetään minimissään asteena niin ajokäytös ääritilanteissakin on jotensakkin tavalla normaalia.Onhan tehtaan ohjervoissakin tuo erotus jopa vielä isompi.

              Eli nega camperia tietenkin pitää olla,mutta ei liikaa ja camperien erot eri akselien välillä riittävät.Tällöin autolla on on miellyttävä ajella,eikä renkaat kulu paskaksi.Nyt on puhe tästä keissin autosta,eikä mistään "sporttisesta Bemarista".

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Tässä keissin autossa on etucamperit n.30minuuttia (tai ainakin lähellä tuota/ohjearvoja),niin ei niitä takapään kallistuksia voi säätää alle asteeseen.Eli kun tuo campereiden erotus etu- ja takapään välillä pidetään minimissään asteena niin ajokäytös ääritilanteissakin on jotensakkin tavalla normaalia.Onhan tehtaan ohjervoissakin tuo erotus jopa vielä isompi.
                Niin siis keulan camberit kun pidetään reilusti perän cambereita pienempinä niin saadaan mukava aliohjaava peruskäytös autoon. Toki turvallista mutta yleensä penareihin on saanut myös ns. urheilualustan jossa keulan ja perän camberit on aika tasoissa ja käytös liki neutraalia. Kisaa jos lähdetään ajamaan niin hyvin todennäköisesti säädöt olisivat reippaasti enemmän camberia keulaan kuin perään - ääritilannekäytös ei siitä huonone kunhan camberia on riittävästi kumassakin päässä mutta toki auton reagointi ohjaukseen on ihan jotain muuta kuin turvallisen aliohjaavaa.

                Ja mitä tuollainen kovarunkoinen suurihalkaisijainen rengas tekee rengasgeometriaan on että renkaan tukipiste siirtyy reippaasti keskemmälle autoa - ei siinä tehtaan ohjearvot aurauskulmille enää ole oikea lähtöarvo vaan aurauskulmat pitäisi määrittää niin että rengas on edelleenkin ajettaessa suorassa kulmassa kulkusuuntaan nähden. Jos renkaan laita kuluu pykälille ei ongelma ole camberissa vaan aurauskulmissa - joiden vääryys taas voi johtua siitä camber-kulman vaikutuksesta.
                Last edited by naukkis; 29-11-2014, 19:24.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10118
                  • KVLA

                  #23
                  Originally posted by naukkis View Post
                  Ja mitä tuollainen kovarunkoinen suurihalkaisijainen rengas tekee rengasgeometriaan on että renkaan tukipiste siirtyy reippaasti keskemmälle autoa - ei siinä tehtaan ohjearvot aurauskulmille enää ole oikea lähtöarvo vaan aurauskulmat pitäisi määrittää niin että rengas on edelleenkin ajettaessa suorassa kulmassa kulkusuuntaan nähden. Jos renkaan laita kuluu pykälille ei ongelma ole camberissa vaan aurauskulmissa - joiden vääryys taas voi johtua siitä camber-kulman vaikutuksesta.
                  Tässä keississä autona on F11 530xda (ja ilmeisesti M-sporttina).Ja varoittelin vaan alttua,ettei ainakaan takapään kallistuksia kannata säädättää alle yhden nega-asteen,juuri tuon neutraalin ajokäytöksen pitämiseksi.Vaikka ne takaamperit nyt onkin ko.autossa liian lintassa noille isoille kesärenkaille.
                  Noilla nykyisillä campereilla kuluminen sisäkanteilta kuitenkin nyt on taattua.Ja tuskin johtuu aurauksesta.Eli pitäisi ajaessa kääntyä jo harituksen puolelle,jos se aurauksesta johtuisi.Kuitenkin vetävät pyörät pyrkii kääntämään lisää aurausta.
                  Last edited by Heguli 31; 29-11-2014, 21:05.

                  Comment

                  • alttu
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 519
                    • Nummela

                    #24
                    Nyt tuleekin jo niin paljon uutta infoa, mm. tuo etu- ja taka-akselin välinen ero, että kysynkin suoraan mihin arvoihin kannattaa säätää? :think

                    Kyse tosiaan on perhefarkusta, ei rata-autosta. Tavoitteena miellyttävä ajokäytös ja renkaiden kulutukselle suotuisat kulmat. Suutaukseen joudun menemään 235/50-18" rengastuksella ja kesällä alla tulee pyörimään 20" vakiokoko (edessä 245/35, takana 275/30)

                    Edit: autossa adaptive drive, jos sillä on merkitystä...
                    Last edited by alttu; 29-11-2014, 21:44.
                    F15 30d ///M-SPORT
                    Ex.
                    F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17797
                      • Jämsä

                      #25
                      Originally posted by alttu View Post
                      Nyt tuleekin jo niin paljon uutta infoa, mm. tuo etu- ja taka-akselin välinen ero, että kysynkin suoraan mihin arvoihin kannattaa säätää? :think

                      Kyse tosiaan on perhefarkusta, ei rata-autosta. Tavoitteena miellyttävä ajokäytös ja renkaiden kulutukselle suotuisat kulmat. Suutaukseen joudun menemään 235/50-18" rengastuksella ja kesällä alla tulee pyörimään 20" vakiokoko (edessä 245/35, takana 275/30)

                      Edit: autossa adaptive drive, jos sillä on merkitystä...

                      Edestä ei juurikaan voi säätää cambereja, mutta taakse kun laittaa vaikka 1,3-1,5 niin ollaan aika lähellä optimia.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • MKV
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2012
                        • 116
                        • Kainuu

                        #26
                        Originally posted by alttu View Post
                        Nyt tuleekin jo niin paljon uutta infoa, mm. tuo etu- ja taka-akselin välinen ero, että kysynkin suoraan mihin arvoihin kannattaa säätää? :think


                        Tuossapa linkkiä pappaforumin puolelle. Mulla tosin F10 ilman adaptive drivea. Vertailun vuoksi kuitenkin. Auto on ollut kyllä tuon jälkeen oikein hyvä ajaa. Ja renkaat kuluu tasasesti. Jos olisi 20" vanteet niin ehkä tuosta vielä pikkusen vähempi camberia taakse, mutta on 18" sekä kesällä että talvella.

                        Comment

                        • poke
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 3129

                          #27
                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          Edestä ei juurikaan voi säätää cambereja, mutta taakse kun laittaa vaikka 1,3-1,5 niin ollaan aika lähellä optimia.
                          Ei F1x:ssä ole etu cambersäätöjä ollenkaan.
                          Kulkineet/projektit:

                          M2 F87
                          530iA E39
                          635 CSi E24
                          518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3129

                            #28
                            Onko kukaan perehtynyt miten painot vaikuttaa pyöriensuuntauksessa noihin kulmiin? Tarkoitan niitä BMW-ohjeen mukaisia lisäpainoja suuntauksen ajaksi.
                            Kaikilla korjaamoilla noita painoja ei ole käytössä.

                            Kun painoa tulee taka-akselille niin camberit menee enempi negatiiviseksi, mutta miten käy esim. aurauksen?

                            Entäs edessä?
                            Kulkineet/projektit:

                            M2 F87
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17797
                              • Jämsä

                              #29
                              Originally posted by poke View Post
                              Ei F1x:ssä ole etu cambersäätöjä ollenkaan.

                              Silläpä niitä ei voi pahemmin säätääkään, niin kuin ei muissakaan BMW:n malleissa. Pultteja avaamalla ja välyksiä siirtämällä toiseen reunaan/lisävälyksiä tekemällä voi saada pientä muutosta, jos haluaa hifistellä.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • MKV
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2012
                                • 116
                                • Kainuu

                                #30
                                Originally posted by poke View Post
                                Onko kukaan perehtynyt miten painot vaikuttaa pyöriensuuntauksessa noihin kulmiin? Tarkoitan niitä BMW-ohjeen mukaisia lisäpainoja suuntauksen ajaksi.
                                Kaikilla korjaamoilla noita painoja ei ole käytössä.

                                Kun painoa tulee taka-akselille niin camberit menee enempi negatiiviseksi, mutta miten käy esim. aurauksen?

                                Entäs edessä?
                                Hyvä kysymys! Perhana kun en enää muista miten auraus muuttui kun lastattiin painot kyytiin. Camperia tuli kyllä lisää molempiin päihin.

                                Edessä muistaakseni oli molemmat puolet jotain +0°06' luokkaa ja nythän ne on siinä -0°20' tienoilla molemmat. Takapäässä taisi tulla vähintään saman verran jos ei enempikin lisää.

                                Ja tuohan se juuri ihmetyttikin aluksi kun etucamperia ei tuon rakenteen vuoksi voi edes pultteja aukomalla säätää, niin kuin McPherson- tyyppisessä etupäässä. Eikö ne aiemmat ole semmosia? Tästähän se selvittely sitten alkoi, kun etupää jäi tehtaan antamien ohjearvojen ulkopuolelle, että mistä se johtuu?!

                                Ja ei muuten tässä kyseisessä merkkiliikkeessäkään ollut niitä painosäkkejä ennen tätä tapausta. Piti "pari" kertaa käydä ennen kuin saatiin kulmat kohdilleen.
                                Last edited by MKV; 02-12-2014, 12:09.

                                Comment

                                Working...
                                X