Originally posted by MKV
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10/11 pyöränkulmat
Collapse
X
-
Originally posted by HV530XD View PostTarkoitatko liitteen kuvan osaa 6? Osa numero 1 reaktiotangot puslineen on jo vaihdettu ja kulmat säädetty vaihdon jälkeen, mutta edelleen kantit kuluu...Pitää varmaan seuraavaksi vaihtaa nuo tukivarret sitten.
Comment
-
-
Ostin autoon uudet renkaat, ja ajattelin varmuuden vuoksi käyttää auton pyöränkulmien suuntauksessa.
Sanoivat korjaamolla autoa noudettaessa, että edessä oli ollut aurausta jonka säätivät kohdalleen. Kotona lueskelin suuntausraporttia ja siinä näkyy kyllä että etupään auraus on saatu kohdalleen, mutta camberit olivat ennen säätöä ja säädön jälkeen ihan perseellään. Vasemmassa etupyörässä -1.7 astetta ja oikeassa +1.8 astetta. Eihän tuo ole edes mahdollista, paitsi jos autolla olisi ajettu kunnollinen kolari. Sellaista nyt vain ei ole sattunut.
Korjaamolla ovat sitä mieltä, että "se nyt on noin kun kerran laitteet ovat sen noin mitanneet, eikä etu-Camberia voi säätää joten mitään ei ole tehtävissä. Ei tuo mitään haittaa". Itse olen kyllä sitä mieltä, että lähes kahden asteen Camber, varsinkin positiivinen erottuisi jo silmälläkin. Sehän tarkoittaa että 20" vanteen yläreuna olisi 16mm ulompana kuin alareuna. Kyllä sen huomaisi.
Jos Camberit olisivat noin killillään, niin auto kaiketi kulkisi mihin sattuu, renkaat kuluisivat epätasaisesti jne. Auto kuitenkin kulkee kuin juna, ei vetele edes urissa. Eturenkaatkin olivat kuluneet aivan tasaisesti.
Itse veikkaan, että itse mittaus ja suuntaustapahtuma on mennyt jotenkin persiilleen. Korjaamo on sitä mieltä, että kaikki on tehty oikein. Mittasin työpaikalta lainatulla kallistuskulmamittarilla vanteen kallistuksen, ja sain tulokseksi 0 astetta molemmilta puolilta, mikä on juuri mikä pitäisikin.
No, varasin ajan suuntaukselle toisesta paikasta, mutta sinne oli kahden viikon jono.
Nyt kysymys on, kannattaakohan tuolla autolla nyt oikeastaan ajaa ennen seuraava mittausta/säätöä, kun aurausta on avattu harituksen suuntaan ilmeisesti noin asteen verran? Kuinka nopeasti eturenkaat menevät pilalle, jos auraus onkin johonkin suuntaan esim asteen verran metsässä?Last edited by bmw323it; 12-08-2020, 12:29.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Nyt olisi hyvä vinkit tervetulleita. Pari kesää mennyt takarenkaiden kulumisen kanssa tuskaillessa. Tilanne on seuraava:
20" vannekoko ja 245/35 renkaat edessä ja takana. Pyöränkulmien säätö tehty pariin kertaan viime vuonna. jälkimmäinen säätö liitteenä kuvassa. Säädön jälkeen camper ohjearvon mukainen. Ongelmana on sisäreunan nopea kuluminen (goodyear) ja nyt jälkimmäisillä kumeilla (Nankang) sisäreunan halkeaminen.
Onko siis kyseessä Camper (1,45 astetta) vai onko yhtälössä muutakin ongelmaa. Reuna on sökönä noin 10tkm ajon jälkeen.
https://1drv.ms/u/s!AlnX-noinEWigdZyYonlij3FFoCGig
https://1drv.ms/u/s!AlnX-noinEWigdZxLTb7R9zrIfDK0g
Comment
-
-
Originally posted by mixah View PostNyt olisi hyvä vinkit tervetulleita. Pari kesää mennyt takarenkaiden kulumisen kanssa tuskaillessa. Tilanne on seuraava:
20" vannekoko ja 245/35 renkaat edessä ja takana. Pyöränkulmien säätö tehty pariin kertaan viime vuonna. jälkimmäinen säätö liitteenä kuvassa. Säädön jälkeen camper ohjearvon mukainen. Ongelmana on sisäreunan nopea kuluminen (goodyear) ja nyt jälkimmäisillä kumeilla (Nankang) sisäreunan halkeaminen.
Onko siis kyseessä Camper (1,45 astetta) vai onko yhtälössä muutakin ongelmaa. Reuna on sökönä noin 10tkm ajon jälkeen.
https://1drv.ms/u/s!AlnX-noinEWigdZyYonlij3FFoCGig
https://1drv.ms/u/s!AlnX-noinEWigdZxLTb7R9zrIfDK0gKulkineet/projektit:
640D F06
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
-
Originally posted by poke View PostRaportin mukaan on ainakin takacamperit ollut aiemmin perseellään. nyt jo paremmin pystyssä. Itse säädätän aina takaset mahdollisimman pystyyn, toleranssiakin pystympään. Taka-akselin aurausta voisi lisätä myös?
Painetta ollut 2,7 bar renkaissa. Olisiko liian vähän? tosin huolestuttavaa, jos kumit hajoaa noin pieneellä painevajauksella.
Comment
-
-
Originally posted by mixah View PostJoo niin oli, mutta taakse laitettiin edessä olleet renkaat, ja halkeaminen tapahtui tuon camber- korjauksen jälkeen. Molemmilla puolilla takana siis kumit halki.
Painetta ollut 2,7 bar renkaissa. Olisiko liian vähän? tosin huolestuttavaa, jos kumit hajoaa noin pieneellä painevajauksella.
Takana camberi niin pystyyn kuin säätö antaa myöten (menee yleensä hiukan yli toleranssiarvon), ja aurausta toleranssin plussan puolelle, niin loppuu kuluminen. Itsellä ollut viimeisellä rengassarjalla takana paine 2,7 bar, ei ole ollut ongelmaa kulumisen kanssa, kun kulmat on säädetty niinkuin tuossa mainitsin.
Comment
-
-
Originally posted by HV530XD View PostTässä taas yksi esimerkki siitä että jos takana säädöt on tehdasarvojen toleranssien keskellä niin kumit ei kestä takana vaan hajoaa. Tämä on oma kokemukseni ja esiintyy eritysesti jos jatkuvasti ajaa pitkää maantiesiivua.
Takana camberi niin pystyyn kuin säätö antaa myöten (menee yleensä hiukan yli toleranssiarvon), ja aurausta toleranssin plussan puolelle, niin loppuu kuluminen. Itsellä ollut viimeisellä rengassarjalla takana paine 2,7 bar, ei ole ollut ongelmaa kulumisen kanssa, kun kulmat on säädetty niinkuin tuossa mainitsin.
Jos suuntaus tehdään tehtaan ohjearvoihin kuormattuna niin renkaiden kulumisen suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmia tai sitten siellä on jokin paikka väljänä. Tehtaan antamat kuormat suuntauksessa on seuraavat: Tankki täynnä, 68kg kuormat molemmilla etupenkeillä sekä takapenkillä keskellä. Lisäksi 20kg paino takakontissa. Jos ilman noita kuormia säädetään takapää vaikkapa sinne -1°50´ tietämille, mikä sinänsä on ohjearvo. Niin olen aivan varma, että kuormattuna tuo arvo muuttuu reilusti -2°00´ huonommalle puolelle. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä, että miksi sisä kantit sitten kuluvat ennen aikojaan puhki.
Comment
-
-
Originally posted by MKV View PostMinä arvelen tämän em. kulumisen johtuvan siitä että näitä autoja suunnataan milloin missäkin ilman tietoa siitä, että säätöjä tehdessä autossa pitää olla kuorma päällä. Ohjearvot on kyllä selvillä mihin pitää saada, mutta jos suuntaus tehdään ilman vaadittua kuormaa niin tottahan sitä camberia on silloin väkiselläkin reilustikin liikaa. Ja kyllähän se auraukseenkin vaikuttaa varmasti jonkin verran.
Jos suuntaus tehdään tehtaan ohjearvoihin kuormattuna niin renkaiden kulumisen suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmia tai sitten siellä on jokin paikka väljänä. Tehtaan antamat kuormat suuntauksessa on seuraavat: Tankki täynnä, 68kg kuormat molemmilla etupenkeillä sekä takapenkillä keskellä. Lisäksi 20kg paino takakontissa. Jos ilman noita kuormia säädetään takapää vaikkapa sinne -1°50´ tietämille, mikä sinänsä on ohjearvo. Niin olen aivan varma, että kuormattuna tuo arvo muuttuu reilusti -2°00´ huonommalle puolelle. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä, että miksi sisä kantit sitten kuluvat ennen aikojaan puhki.
Comment
-
-
Originally posted by HV530XD View PostPaitsi että farkussa ilmajousitus pitää perän korkeuden vakiona kuormasta riippumatta... Olisi aina hyvä tietää näissä tapauksissa onko kyseessä farkku vai sedan.
"32 00 Chassis/wheel alignment - normal position F11
Car loaded down to normal position. Vehicle with complete equipment for normal operation with: 2 x 68 kg on front seats (seats in centre position); 1 x 68 kg on rear seat (centre); 1 x 21 kg in luggage compartment (centre) and full fuel tank."Last edited by MKV; 19-08-2020, 10:21.
Comment
-
-
Originally posted by MKV View PostMinä arvelen tämän em. kulumisen johtuvan siitä että näitä autoja suunnataan milloin missäkin ilman tietoa siitä, että säätöjä tehdessä autossa pitää olla kuorma päällä.
........
Jos ilman noita kuormia säädetään takapää vaikkapa sinne -1°50´ tietämille, mikä sinänsä on ohjearvo. Niin olen aivan varma, että kuormattuna tuo arvo muuttuu reilusti -2°00´ huonommalle puolelle. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä, että miksi sisä kantit sitten kuluvat ennen aikojaan puhki.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostAsia on käsitelty jo miljoonaan kertaan täällä ja todettu ihan reaalielämässä monen eri ihmisen toimesta että jos camberia ei säädä suomessa pystympään niin matalaprofiilisilla kumeilla sisälaita menee herkästi piloille. Omasta tuttavapiiristä on kolme rengasta puhjennut F11 farkusta ennen säätöä joten jonkinverran tuo on tullut tutuksi. Kuluminen lakkaa kun camberiksi laitetaan tehdasarvoista poikkeava arvo(omassa tapauksessa säätö äärilaitaan).Last edited by MKV; 19-08-2020, 11:13.
Comment
-
Comment