Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/11 pyöränkulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HV530XD
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 399
    • Lappeenranta

    Originally posted by MKV View Post
    Alatukivarsien puslat. Nosta etupäätä ilmaan siten, että rengas n. 10-15cm irti maasta. Rautakanki sivusta renkaan alle ja nostat siitä ylöspäin ja liikuttelet. Pitäisi tuntua välystä. Eikö näitä mennyt n. 100tkm välein F10/F11 malleista? Mulla meni jossain 120-130tkm välillä molemmilta puolilta yhtä aikaa.
    Tarkoitatko liitteen kuvan osaa 6? Osa numero 1 reaktiotangot puslineen on jo vaihdettu ja kulmat säädetty vaihdon jälkeen, mutta edelleen kantit kuluu...Pitää varmaan seuraavaksi vaihtaa nuo tukivarret sitten.
    Attached Files

    Comment

    • MKV
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 116
      • Kainuu

      Originally posted by HV530XD View Post
      Tarkoitatko liitteen kuvan osaa 6? Osa numero 1 reaktiotangot puslineen on jo vaihdettu ja kulmat säädetty vaihdon jälkeen, mutta edelleen kantit kuluu...Pitää varmaan seuraavaksi vaihtaa nuo tukivarret sitten.
      Kyllä. Tarkemmin taisi olla vielä tuo ulompi renkaan puoleisen pään pusla, kun tuntui väljältä. Kaveri nosteli rautakangella renkaan alta ja itse kokeilin käsin. Vaihdettiin koko alatukivarsi.

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1827
        • N/A

        Ostin autoon uudet renkaat, ja ajattelin varmuuden vuoksi käyttää auton pyöränkulmien suuntauksessa.

        Sanoivat korjaamolla autoa noudettaessa, että edessä oli ollut aurausta jonka säätivät kohdalleen. Kotona lueskelin suuntausraporttia ja siinä näkyy kyllä että etupään auraus on saatu kohdalleen, mutta camberit olivat ennen säätöä ja säädön jälkeen ihan perseellään. Vasemmassa etupyörässä -1.7 astetta ja oikeassa +1.8 astetta. Eihän tuo ole edes mahdollista, paitsi jos autolla olisi ajettu kunnollinen kolari. Sellaista nyt vain ei ole sattunut.

        Korjaamolla ovat sitä mieltä, että "se nyt on noin kun kerran laitteet ovat sen noin mitanneet, eikä etu-Camberia voi säätää joten mitään ei ole tehtävissä. Ei tuo mitään haittaa". Itse olen kyllä sitä mieltä, että lähes kahden asteen Camber, varsinkin positiivinen erottuisi jo silmälläkin. Sehän tarkoittaa että 20" vanteen yläreuna olisi 16mm ulompana kuin alareuna. Kyllä sen huomaisi.

        Jos Camberit olisivat noin killillään, niin auto kaiketi kulkisi mihin sattuu, renkaat kuluisivat epätasaisesti jne. Auto kuitenkin kulkee kuin juna, ei vetele edes urissa. Eturenkaatkin olivat kuluneet aivan tasaisesti.

        Itse veikkaan, että itse mittaus ja suuntaustapahtuma on mennyt jotenkin persiilleen. Korjaamo on sitä mieltä, että kaikki on tehty oikein. Mittasin työpaikalta lainatulla kallistuskulmamittarilla vanteen kallistuksen, ja sain tulokseksi 0 astetta molemmilta puolilta, mikä on juuri mikä pitäisikin.

        No, varasin ajan suuntaukselle toisesta paikasta, mutta sinne oli kahden viikon jono.

        Nyt kysymys on, kannattaakohan tuolla autolla nyt oikeastaan ajaa ennen seuraava mittausta/säätöä, kun aurausta on avattu harituksen suuntaan ilmeisesti noin asteen verran? Kuinka nopeasti eturenkaat menevät pilalle, jos auraus onkin johonkin suuntaan esim asteen verran metsässä?
        Last edited by bmw323it; 12-08-2020, 12:29.
        Nyt:
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        BMW 850i (e31)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2220
          • Vantaa

          Voi ajaa. Ei ihan muutamasta tuhannestakaan kilometristä ole moksiskaan.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • mixah
            Bimmer Rookie
            • Jul 2011
            • 40
            • Switzerland

            Nyt olisi hyvä vinkit tervetulleita. Pari kesää mennyt takarenkaiden kulumisen kanssa tuskaillessa. Tilanne on seuraava:
            20" vannekoko ja 245/35 renkaat edessä ja takana. Pyöränkulmien säätö tehty pariin kertaan viime vuonna. jälkimmäinen säätö liitteenä kuvassa. Säädön jälkeen camper ohjearvon mukainen. Ongelmana on sisäreunan nopea kuluminen (goodyear) ja nyt jälkimmäisillä kumeilla (Nankang) sisäreunan halkeaminen.

            Onko siis kyseessä Camper (1,45 astetta) vai onko yhtälössä muutakin ongelmaa. Reuna on sökönä noin 10tkm ajon jälkeen.

            https://1drv.ms/u/s!AlnX-noinEWigdZyYonlij3FFoCGig
            https://1drv.ms/u/s!AlnX-noinEWigdZxLTb7R9zrIfDK0g
            Attached Files

            Comment

            • poke
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 3102

              Originally posted by mixah View Post
              Nyt olisi hyvä vinkit tervetulleita. Pari kesää mennyt takarenkaiden kulumisen kanssa tuskaillessa. Tilanne on seuraava:
              20" vannekoko ja 245/35 renkaat edessä ja takana. Pyöränkulmien säätö tehty pariin kertaan viime vuonna. jälkimmäinen säätö liitteenä kuvassa. Säädön jälkeen camper ohjearvon mukainen. Ongelmana on sisäreunan nopea kuluminen (goodyear) ja nyt jälkimmäisillä kumeilla (Nankang) sisäreunan halkeaminen.

              Onko siis kyseessä Camper (1,45 astetta) vai onko yhtälössä muutakin ongelmaa. Reuna on sökönä noin 10tkm ajon jälkeen.

              https://1drv.ms/u/s!AlnX-noinEWigdZyYonlij3FFoCGig
              https://1drv.ms/u/s!AlnX-noinEWigdZxLTb7R9zrIfDK0g
              Raportin mukaan on ainakin takacamperit ollut aiemmin perseellään. nyt jo paremmin pystyssä. Itse säädätän aina takaset mahdollisimman pystyyn, toleranssiakin pystympään. Taka-akselin aurausta voisi lisätä myös?
              Kulkineet/projektit:

              640D F06
              530iA E39
              635 CSi E24
              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

              Comment

              • mixah
                Bimmer Rookie
                • Jul 2011
                • 40
                • Switzerland

                Originally posted by poke View Post
                Raportin mukaan on ainakin takacamperit ollut aiemmin perseellään. nyt jo paremmin pystyssä. Itse säädätän aina takaset mahdollisimman pystyyn, toleranssiakin pystympään. Taka-akselin aurausta voisi lisätä myös?
                Joo niin oli, mutta taakse laitettiin edessä olleet renkaat, ja halkeaminen tapahtui tuon camber- korjauksen jälkeen. Molemmilla puolilla takana siis kumit halki.

                Painetta ollut 2,7 bar renkaissa. Olisiko liian vähän? tosin huolestuttavaa, jos kumit hajoaa noin pieneellä painevajauksella.

                Comment

                • HV530XD
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2015
                  • 399
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by mixah View Post
                  Joo niin oli, mutta taakse laitettiin edessä olleet renkaat, ja halkeaminen tapahtui tuon camber- korjauksen jälkeen. Molemmilla puolilla takana siis kumit halki.

                  Painetta ollut 2,7 bar renkaissa. Olisiko liian vähän? tosin huolestuttavaa, jos kumit hajoaa noin pieneellä painevajauksella.
                  Tässä taas yksi esimerkki siitä että jos takana säädöt on tehdasarvojen toleranssien keskellä niin kumit ei kestä takana vaan hajoaa. Tämä on oma kokemukseni ja esiintyy eritysesti jos jatkuvasti ajaa pitkää maantiesiivua.
                  Takana camberi niin pystyyn kuin säätö antaa myöten (menee yleensä hiukan yli toleranssiarvon), ja aurausta toleranssin plussan puolelle, niin loppuu kuluminen. Itsellä ollut viimeisellä rengassarjalla takana paine 2,7 bar, ei ole ollut ongelmaa kulumisen kanssa, kun kulmat on säädetty niinkuin tuossa mainitsin.

                  Comment

                  • Rok
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2014
                    • 38
                    • Uusimaa

                    Siellä on edelleen liian paljon camberia takana ja liian vähän painetta renkaassa. Edessä camberit on ok, joten takapäätä voi ihan hyvin säätää pystympään: -1.25 - -1.35 Tossa kokoluokassa 5-sarjalaisen alla Nankangiin vähintään 3bar.

                    Comment

                    • MKV
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2012
                      • 116
                      • Kainuu

                      Originally posted by HV530XD View Post
                      Tässä taas yksi esimerkki siitä että jos takana säädöt on tehdasarvojen toleranssien keskellä niin kumit ei kestä takana vaan hajoaa. Tämä on oma kokemukseni ja esiintyy eritysesti jos jatkuvasti ajaa pitkää maantiesiivua.
                      Takana camberi niin pystyyn kuin säätö antaa myöten (menee yleensä hiukan yli toleranssiarvon), ja aurausta toleranssin plussan puolelle, niin loppuu kuluminen. Itsellä ollut viimeisellä rengassarjalla takana paine 2,7 bar, ei ole ollut ongelmaa kulumisen kanssa, kun kulmat on säädetty niinkuin tuossa mainitsin.
                      Minä arvelen tämän em. kulumisen johtuvan siitä että näitä autoja suunnataan milloin missäkin ilman tietoa siitä, että säätöjä tehdessä autossa pitää olla kuorma päällä. Ohjearvot on kyllä selvillä mihin pitää saada, mutta jos suuntaus tehdään ilman vaadittua kuormaa niin tottahan sitä camberia on silloin väkiselläkin reilustikin liikaa. Ja kyllähän se auraukseenkin vaikuttaa varmasti jonkin verran.

                      Jos suuntaus tehdään tehtaan ohjearvoihin kuormattuna niin renkaiden kulumisen suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmia tai sitten siellä on jokin paikka väljänä. Tehtaan antamat kuormat suuntauksessa on seuraavat: Tankki täynnä, 68kg kuormat molemmilla etupenkeillä sekä takapenkillä keskellä. Lisäksi 20kg paino takakontissa. Jos ilman noita kuormia säädetään takapää vaikkapa sinne -1°50´ tietämille, mikä sinänsä on ohjearvo. Niin olen aivan varma, että kuormattuna tuo arvo muuttuu reilusti -2°00´ huonommalle puolelle. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä, että miksi sisä kantit sitten kuluvat ennen aikojaan puhki.

                      Comment

                      • HV530XD
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2015
                        • 399
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by MKV View Post
                        Minä arvelen tämän em. kulumisen johtuvan siitä että näitä autoja suunnataan milloin missäkin ilman tietoa siitä, että säätöjä tehdessä autossa pitää olla kuorma päällä. Ohjearvot on kyllä selvillä mihin pitää saada, mutta jos suuntaus tehdään ilman vaadittua kuormaa niin tottahan sitä camberia on silloin väkiselläkin reilustikin liikaa. Ja kyllähän se auraukseenkin vaikuttaa varmasti jonkin verran.

                        Jos suuntaus tehdään tehtaan ohjearvoihin kuormattuna niin renkaiden kulumisen suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmia tai sitten siellä on jokin paikka väljänä. Tehtaan antamat kuormat suuntauksessa on seuraavat: Tankki täynnä, 68kg kuormat molemmilla etupenkeillä sekä takapenkillä keskellä. Lisäksi 20kg paino takakontissa. Jos ilman noita kuormia säädetään takapää vaikkapa sinne -1°50´ tietämille, mikä sinänsä on ohjearvo. Niin olen aivan varma, että kuormattuna tuo arvo muuttuu reilusti -2°00´ huonommalle puolelle. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä, että miksi sisä kantit sitten kuluvat ennen aikojaan puhki.
                        Paitsi että farkussa ilmajousitus pitää perän korkeuden vakiona kuormasta riippumatta... Olisi aina hyvä tietää näissä tapauksissa onko kyseessä farkku vai sedan.

                        Comment

                        • MKV
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2012
                          • 116
                          • Kainuu

                          Originally posted by HV530XD View Post
                          Paitsi että farkussa ilmajousitus pitää perän korkeuden vakiona kuormasta riippumatta... Olisi aina hyvä tietää näissä tapauksissa onko kyseessä farkku vai sedan.
                          Varmaankin juuri näin. Ihmettelen silti sitä, että miksi sitten myös farkun suuntausohjeessa vaaditaan auton kuormaamista samalla tavalla kuin sedaninkin?

                          "32 00 Chassis/wheel alignment - normal position F11
                          Car loaded down to normal position. Vehicle with complete equipment for normal operation with: 2 x 68 kg on front seats (seats in centre position); 1 x 68 kg on rear seat (centre); 1 x 21 kg in luggage compartment (centre) and full fuel tank."
                          Last edited by MKV; 19-08-2020, 10:21.

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            Originally posted by MKV View Post
                            Minä arvelen tämän em. kulumisen johtuvan siitä että näitä autoja suunnataan milloin missäkin ilman tietoa siitä, että säätöjä tehdessä autossa pitää olla kuorma päällä.

                            ........

                            Jos ilman noita kuormia säädetään takapää vaikkapa sinne -1°50´ tietämille, mikä sinänsä on ohjearvo. Niin olen aivan varma, että kuormattuna tuo arvo muuttuu reilusti -2°00´ huonommalle puolelle. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä, että miksi sisä kantit sitten kuluvat ennen aikojaan puhki.
                            Asia on käsitelty jo miljoonaan kertaan täällä ja todettu ihan reaalielämässä monen eri ihmisen toimesta että jos camberia ei säädä suomessa pystympään niin matalaprofiilisilla kumeilla sisälaita menee herkästi piloille. Omasta tuttavapiiristä on kolme rengasta puhjennut F11 farkusta ennen säätöä joten jonkinverran tuo on tullut tutuksi. Kuluminen lakkaa kun camberiksi laitetaan tehdasarvoista poikkeava arvo(omassa tapauksessa säätö äärilaitaan).
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • MKV
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2012
                              • 116
                              • Kainuu

                              Originally posted by fraatti View Post
                              Asia on käsitelty jo miljoonaan kertaan täällä ja todettu ihan reaalielämässä monen eri ihmisen toimesta että jos camberia ei säädä suomessa pystympään niin matalaprofiilisilla kumeilla sisälaita menee herkästi piloille. Omasta tuttavapiiristä on kolme rengasta puhjennut F11 farkusta ennen säätöä joten jonkinverran tuo on tullut tutuksi. Kuluminen lakkaa kun camberiksi laitetaan tehdasarvoista poikkeava arvo(omassa tapauksessa säätö äärilaitaan).
                              Eipä tämä seikka varmaan silti estä sitä etteikö näistä voisi edelleenkin keskustella täällä. Liekö sinun tutuilla ollut autoissaan vakioalustaa vai madallettua? Entä rengastus? Säädetty painoilla vai ilman jne? Nämäkin olisi hyvä tietää kun keskustellaan. Todennäköisesti jos ilman painoja säädetään äärilaitaan pystyyn, niinkuin tuossa kerroit niin luulenpa, että jos laitetaan nuo vaaditut kuormat nyt päälle niin arvot saattaisivat olla aika lähellä tehtaan ohjearvoja? Voiko tämä olla mahdollista?
                              Last edited by MKV; 19-08-2020, 11:13.

                              Comment

                              • VilleP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2220
                                • Vantaa

                                Juu ja varmaan on autoja missä ne eivät ole kuluneet tehtaan ohje arvoilla, kuten minulla.
                                F11 530xd LCI
                                S2 Avant

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎