F10/11 pyöränkulmat

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TON-III
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2018
    • 480
    • Turku

    #136
    Originally posted by MKV View Post

    Jos suuntaus tehdään tehtaan ohjearvoihin kuormattuna niin renkaiden kulumisen suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmia tai sitten siellä on jokin paikka väljänä. Tehtaan antamat kuormat suuntauksessa on seuraavat: Tankki täynnä, 68kg kuormat molemmilla etupenkeillä sekä takapenkillä keskellä. Lisäksi 20kg paino takakontissa. Jos ilman noita kuormia säädetään takapää vaikkapa sinne -1°50´ tietämille, mikä sinänsä on ohjearvo. Niin olen aivan varma, että kuormattuna tuo arvo muuttuu reilusti -2°00´ huonommalle puolelle. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä, että miksi sisä kantit sitten kuluvat ennen aikojaan puhki.
    Oma suunnattiin viimeksi tyhjänä joka ns. tasaisuuden merkeissä tarkottaisi n. samaa kuin että olisi molemmilla penkeillä se 68 kg. painot. Itseäni 'ottaa kaaliin' auton pieni linttaus kuskin puolelle ( n. 4 mm.) joka lisääntyy saman n.3-4 mm. yksin ajaessa, meinasin asennuttaa 8 millin korotukset kuskin puolelle ja viedä säätöihin 80 kilon paino kuskin penkillä ( = jolloin auto vaakatasossa) niin kulmat olisivat täydelliset sooloajeluun !!??
    F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

    Comment

    • Rok
      Bimmer Rookie
      • Nov 2014
      • 38
      • Uusimaa

      #137
      Ohje:
      1. Johonkin menettelyyn, toimintaan opastava lausuma, neuvo, opastus, kehotus.

      Siis F10/F11 takacamber on ohjearvoissa, "vihreällä" arvon ollessa esim. -1.25' astetta tai vaikka -2.15' astetta. Tärkeintä on ottaa huomioon millainen rengastus autossa on. Joku 17" 225 leveä nastarengas kuluu tasaisesti -2.0 asteen cambereilla mutta 20" 275 leveä kesärengas kuluu muutamassa tuhannessa kilometrissä loppuun ja on hengenvaarallinen ajettava etenkin märällä renkaan kulkiessa pelkällä sisäsyrjällään. Lopputuloksen vielä mahdollinen renkaan runkovaurio. Alipaineella ajaminen vielä pahentaa leveän renkaan kulumista, kun rengaskulmat ovat väärät.


      Niitten painojen kanssa on turha leikkiä, kun oikeiden alustakulmien saaminen autoon tuntuu muutenkin olevan vaikeaa. Jos autossa on aina niin paljon tavaraa että renkaat kuluvat epätasaisesti ennen aikojaan niin sitten asiaa voi miettiä uudelleen tai vaihtaa autoa tarkoitukseen sopivampaan. Paineiden lisäys takarenkaisiin auttaa myös satunnaiseen ajeluun auto "täynnä" tai vedettäessä jotain raskasta. Suurin ongelma vaan nyt on täysin rengaskoolle sopimaton camber takana, ei se että kesäloma reissulla auton renkaat kuluivat nopeasti loppuun koska auto oli ladattu kerran täyteen tavaraa.
      Last edited by Rok; 19-08-2020, 16:16.

      Comment

      • mikkod
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 5208
        • Stadi

        #138
        Originally posted by Rok View Post
        Ohje:
        1. Johonkin menettelyyn, toimintaan opastava lausuma, neuvo, opastus, kehotus.

        Siis F10/F11 takacamber on ohjearvoissa, "vihreällä" arvon ollessa esim. -1.25' astetta tai vaikka -2.15' astetta. Tärkeintä on ottaa huomioon millainen rengastus autossa on. Joku 17" 225 leveä nastarengas kuluu tasaisesti -2.0 asteen cambereilla mutta 20" 275 leveä kesärengas kuluu muutamassa tuhannessa kilometrissä loppuun ja on hengenvaarallinen ajettava etenkin märällä renkaan kulkiessa pelkällä sisäsyrjällään. Lopputuloksen vielä mahdollinen renkaan runkovaurio. Alipaineella ajaminen vielä pahentaa leveän renkaan kulumista, kun rengaskulmat ovat väärät.


        Niitten painojen kanssa on turha leikkiä, kun oikeiden alustakulmien saaminen autoon tuntuu muutenkin olevan vaikeaa. Jos autossa on aina niin paljon tavaraa että renkaat kuluvat epätasaisesti ennen aikojaan niin sitten asiaa voi miettiä uudelleen tai vaihtaa autoa tarkoitukseen sopivampaan. Paineiden lisäys takarenkaisiin auttaa myös satunnaiseen ajeluun auto "täynnä" tai vedettäessä jotain raskasta. Suurin ongelma vaan nyt on täysin rengaskoolle sopimaton camber takana, ei se että kesäloma reissulla auton renkaat kuluivat nopeasti loppuun koska auto oli ladattu kerran täyteen tavaraa.
        Siksi meidän F10 on käytetty Leskisellä. En muista arvoja, mutta oli juurikin tuollaiset että sisäkantti kului. Takana kuitenkin 295/25R21
        Helkama S3000
        Myydään kutosen alustaosia
        This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

        Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

        Comment

        • TON-III
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2018
          • 480
          • Turku

          #139
          Originally posted by Rok View Post
          Ohje:

          Tärkeintä on ottaa huomioon millainen rengastus autossa on. Joku 17" 225 leveä nastarengas kuluu tasaisesti -2.0 asteen cambereilla mutta 20" 275 leveä kesärengas kuluu muutamassa tuhannessa kilometrissä loppuun ja on hengenvaarallinen ajettava etenkin märällä renkaan kulkiessa pelkällä sisäsyrjällään.
          Ex-nelarissani oli/on suhteellisen kapeat renkaat, siinä oli joka nurkassa -1,5 ast. camberit ja n. 50 000 km. kesärengaskäytön jälkeen kulumiserot ovat minimaaliset.
          F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17585
            • Turku

            #140
            Originally posted by mikkod View Post
            Siksi meidän F10 on käytetty Leskisellä. En muista arvoja, mutta oli juurikin tuollaiset että sisäkantti kului. Takana kuitenkin 295/25R21
            +1, takarenkaat tattis sisäkantilta kankailla ja koko oli tuolloin 285/30-20".
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Vmatti
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2012
              • 329
              • Espoo

              #141
              Tätäkö tarkoitetaan "Leskisellä"?

              F01 740D xDrive Individual LCI
              Kawasaki H2SX SE

              Exät:
              F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
              Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

              "Trust your instincts, be yourself"

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17585
                • Turku

                #142
                Originally posted by Vmatti View Post
                Tätäkö tarkoitetaan "Leskisellä"?

                http://www.autopeltikorjaamoleskinen.fi/index.html
                Kyllä. Vesa Leskinen.
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • JyriSalmi
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2016
                  • 45
                  • Jyväskylä

                  #143
                  Oisko hyviä arvoja heittää nelipyöräsuuntaus huomenna F11 vakio alusta. rengastus edessä 19/245/40 takana 19/275/35 huomenna olis menossa säädettäväksi. Ja tarkotuksena ettei sisäkantti kuluis liikaa... Kiitos

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4657
                    • Tampere

                    #144
                    Originally posted by JyriSalmi View Post
                    Oisko hyviä arvoja heittää nelipyöräsuuntaus huomenna F11 vakio alusta. rengastus edessä 19/245/40 takana 19/275/35 huomenna olis menossa säädettäväksi. Ja tarkotuksena ettei sisäkantti kuluis liikaa... Kiitos
                    Takarenkaat niin pystyyn kuin säätö antaa myöden ja muuten säädöt vakioksi. Ketjussa aikaisemmin lienee lappujakin nähtävillä, en muista ulkoa mihin asti säädöt piisaavat.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • JyriSalmi
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2016
                      • 45
                      • Jyväskylä

                      #145
                      Hyvin tuli takapyörät suoraan
                      Attached Files

                      Comment

                      • poke
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 3129

                        #146
                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Camber lisääntyy negatiiviseen suuntaa jouston mukana sisäänpäin.
                        Mites käy aurauksen takapyörillä kun kuormaa lisätään?
                        Kulkineet/projektit:

                        M2 F87
                        530iA E39
                        635 CSi E24
                        518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                        Comment

                        • Kahimooni
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2017
                          • 124
                          • Espoo

                          #147
                          Mulla m-sportissa F11 kuluvat 275 kumit sisäreunastaan ja melko uraherkkä setup. 245 joka kulmissa (talvirenkaat) toimii hyvin. Kannattaako kulmia alkaa säätää lainkaan? Onko vain laitettava 275 myyntiin ja ajeltava mukavalla 245 rengastuksella? Meinaan meneekö säätö sitten 245 osalta pieleen jos säädättää takacamberit pystyyn?

                          -K

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2379
                            • Vantaa

                            #148
                            Minkä merkkiset renkaat? Itselläni 245/275 setti Hankookeja, eikä vetele, ellei ole nyt aivan tolkuttomat urat ole.

                            Voi ne kulmat säätää takaa pystyyn, vaikka kapeampikin olisi. Eikä säätö muutenkaan hallaa tee.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • Kahimooni
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2017
                              • 124
                              • Espoo

                              #149
                              Originally posted by VilleP View Post
                              Minkä merkkiset renkaat? Itselläni 245/275 setti Hankookeja, eikä vetele, ellei ole nyt aivan tolkuttomat urat ole.

                              Voi ne kulmat säätää takaa pystyyn, vaikka kapeampikin olisi. Eikä säätö muutenkaan hallaa tee.
                              Okei. Onko pk-seudulla jokin varmaksi ja hyväksi koettu paja joka tuota tekee? Paljonko operaatio kuluttaa kukkaroa?

                              -K

                              Comment

                              • VilleP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2379
                                • Vantaa

                                #150
                                Auto Avirolilla käyttänyt useamman kerran, siellä onnistunut ihan hyvin. Heillä kiinteä 99e hinta. Nyt viimeisin tehtiin Herttoniemen Laakkosella. Hinta 69e+säätöön menevä aika, alle 200e jää yleensä. Laakkosen jäljiltä oli nyt selvästi paras ajaa ja asentaja laittoi takaa camperit pystyyn kun erikseen pyysin.

                                Sen huomannut että vähäinenkin välys alustassa /ohjauksessa niin suuntaus menee perseelleen, ja ajokokemus.
                                Last edited by VilleP; 04-05-2022, 20:25.
                                F11 530xd LCI
                                S2 Avant

                                Comment

                                Working...
                                X