Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/11 pyöränkulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3102

    Autossa aktiiviohjaus (takapyörätkin kääntyilee). TIS sanoo että kun pyöränkulmia aletaan säätämään täytyy ohjaus keskittää testerillä.
    Saako tätä toimintaa tehtyä muilla kuin BMW:N omalla testerillä? Millä kaikilla onnistuu?
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • eetukuu
      Newbiemmer
      • Sep 2019
      • 6
      • Lahti

      F11 kulmien säädön tarpeessa, oliko näihin jollain nyt päteviä ohjeita? Taakse joudutaan jättämään negatiivista camberia n. 1,5-2 astetta ettei rengas hiero kaarta, vaihtoehtona toki kevyt mankelointi

      Jos jollain nyt on tiedossa hyvät säädöt tiedossa/olemassa niin ottaisin mielellään vastaan.

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        Tehtaan ohje arvot on todettu parhaiksi. Pieniä muutoksia voi joskus renkaista johtuvien muuttujien takia joutua tekemään.

        Rakennetut autot asia erikseen.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • HV530XD
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2015
          • 399
          • Lappeenranta

          Originally posted by zakspeed View Post
          Tehtaan ohje arvot on todettu parhaiksi. Pieniä muutoksia voi joskus renkaista johtuvien muuttujien takia joutua tekemään.

          Rakennetut autot asia erikseen.
          Kahdesta bemarista tehdasarvoilla kahdet takarenkaat pilattu kun sisäkantit kuluneet räteille ja puhki. Vakio et ja alkuperäiset leveydet renkaissa ja vanteissa. Taakse camberit niin pystyyn kuin säätö antaa laittaa, ja pikkasen aurausta takana ohjearvosta plussan päin niin pysyy sisäkantit ehjänä. Tämä toimii todistetusti, kilsoja vuodessa sellaiset 50tkm. Edesvastuutonta suositella tehdasarvoja Suomen urapaskoille teille...

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            Kulmissa annetaan toleranssit joiden puitteissa on suositus pysyä. Siihen en voi ottaa kantaa kuinka ja mihin ohjearvoon autosi on säädetty.

            Esimerkiksi taka camberin toleranssi on sen verran reilu, ettei sitä edes välttämättä saavuteta säätö-alueella mihin on kyky auton puolesta säätää (positiiviseen suuntaan)
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2220
              • Vantaa

              Varmaan aika paljon kuluneita sisäkantteja bemareissa suomen teillä jos tehtaan arvot niitä kuluttaa.

              Ei omistani ole kulunut tehtaan arvoilla, vaikka ollut takana leveämpi kumi. Toki mitä leveämpi niin sitä pystynpään kannattaa laittaa.
              Last edited by VilleP; 08-05-2020, 23:29.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                Originally posted by zakspeed View Post
                Kulmissa annetaan toleranssit joiden puitteissa on suositus pysyä. Siihen en voi ottaa kantaa kuinka ja mihin ohjearvoon autosi on säädetty.

                Esimerkiksi taka camberin toleranssi on sen verran reilu, ettei sitä edes välttämättä saavuteta säätö-alueella mihin on kyky auton puolesta säätää (positiiviseen suuntaan)
                Mittauslaput on tallessa. Ennen säätöjä takana arvot olleet lähellä tehdastoleranssien keskikohtaa, ja tuloksena kaksi rengaskertaa takana pilalle. Kun renkaita säädetty takana niin pystyyn kuin menee, ja "punaiselle" yli tehtaan suosituksen, niin sisäreunan kuluminen on loppunut. Ja tämä todettu oikeassa elämässä n. 1000km viikossa pääsääntöisesti maantieajossa. Ehkä jossain kaupunkiajossa tehdasarvot voi olla ok, mutta minä en haaskaa rahojani kuluttamalla suotta renkaita pilalle kun tiedän millä säädöillä maantieajossa renkaat kestää.
                Eikä se asia loppujenlopuksi minulle kuulu, jokainen tehköön omilla vehkeillään mitä haluaa ja säätäkööt kulmat ihan miten vaan , kunhan nyt vain jaoin omat kokemukset.
                Näitä sisäkantteja on omassa tuttavapiirissä bemareista mennyt vaikka kuinka paljon ja moni on säädättänyt minun suositusten mukaan taakse renkaat pystympään kuin ohjearvot niin on loppunut renkaiden kuluminen sisäkanteista. Omin silmin nähnyt duunipaikalla kolmesta vakiokuntoisesta bemarista rättien paistavan sisäreunasta, niin kyllä näitä Suomessa riittää...

                Comment

                • TON-III
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2018
                  • 480
                  • Turku

                  Auto menossa jousi-päivitykseen (miinus 25/20 srja) ja kävin pahuuttani ottamassa kulmalapun ennen vaihtoa. En ole näillä leveämmillä kesärenkailla ihan kauhiasti ajanut mutta ovat pysyneet n. aisoissa kulumisen suhteen, suositus taakse olisi -1,45 - 1,55, itselläni oli nyt hieman vähemmän ( n. -1,3).

                  Luulen että yritän saada ne tuon aiemman suosituksen mukaan tuonne -1 tietämille jousien vaihdon jälkeen.
                  Last edited by TON-III; 18-05-2020, 15:36.
                  F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                  Comment

                  • TON-III
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2018
                    • 480
                    • Turku

                    Nyt jouset alla ja kori valmiiksi kuskin puolelta muutaman millin matalempana, olisiko ollut mitään mieltä leikata hanttarin puolen jousista 10 mm. pois saadakseen auton kulkemaan 'vaakatasossa' ?

                    Taitaa olla 'vikana' vähän kaikissa autoissa, ja sen huomaa kun ajaa mutkaan, oikealle vauhdissa kaartaminen tuntuu vähemmän hallitulta kuin vasemmalle kääntyminen.
                    Last edited by TON-III; 22-05-2020, 08:34.
                    F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                    Comment

                    • TON-III
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2018
                      • 480
                      • Turku

                      Nyt kulmat säädetty, yritettiin saada takapäätä mahdollisimman pystyyn mutta ei ihan onnistuttu sillä oikean takapyörän auraussäätö meni 'rosvo'sektorille camperin maksimisäädöllä ( jolloin se oli tasan -1 aste). Nyt takapään camperit saatiin -1 ast. 18 sek. tasolle. Kulmat olivat jo ennestäinkin hieman sekaisin ( ja rattikin hieman vinossa), nyt ohjautuu ja kulkee selkeästi paremmin. Hokasin vasta että tuo aste onkin jaollinen 60:ellä eli muutos takapäässä ( tavoitearvo 1.45-1.55) onkin jo 'melkein' 2 astetta kun taas nyt saavutettu arvo on 'vain' 1,3 astetta joten kallistus väheni miltei kolmanneksen (tuon muutoksen näkee melkein silmällä).

                      Etupäähän jäi 30 sekunnin ( siis puolen asteen) camber joka on ehkä vähän paljon mutta sen kanssa pystyy elämään kun käytössä hieman kapeammat renkaat.

                      Katsoin ex-nelarini kulmalappuja, se on aina tuntunut hyvältä kaistanvaihtajalta ja tämä camber-asia toi siihen vahvistusta - siellä on yli asteen camber ! Renkaiden kulumisessa tämä ei varsinaisesti ole näkynyt sillä nyt loppuolevat ja jo 8 kesää ( ja n. 50 000 km.) alla olleet kapeat kesärit ovat kuluneet merkillisen tasaisesti, pientä sisäreunan reilumpaa kulumista on kyllä havaittavissa.

                      Propsit Raision Euromaster:ille, jos jäi jo hyvä fiilis siitä 3 viikon takaisesta pelkästään kulmien tarkastuslapun hakemisesta niin nyt se vain vahvistui säätötyön myötä, asentaja laittoi arvot just eikä melkein kohdalle.
                      Last edited by TON-III; 03-06-2020, 12:40.
                      F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                      Comment

                      • exhaust
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2007
                        • 97
                        • Kuopio

                        Miten etu camperin käy kun madalletaan alustaa? Meneekö plussalle vai miinukselle? Onko m-sport alustassa mitkä ylätukivarret? Säädettävien ylätukivarsien tarvetta ajattelin.
                        F10 530d -12

                        Comment

                        • Anzafin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 3747
                          • Kajaani

                          Originally posted by exhaust View Post
                          Miten etu camperin käy kun madalletaan alustaa? Meneekö plussalle vai miinukselle? Onko m-sport alustassa mitkä ylätukivarret? Säädettävien ylätukivarsien tarvetta ajattelin.
                          Miinuksellehan ne menee, ja aika helposti ulos ohjearvoista.

                          Comment

                          • TON-III
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2018
                            • 480
                            • Turku

                            Pieni miinus etupäähän tekee sille ohjautuvuuden puolesta ihan hyvää, omassa F13 toi minimaalinen madallus ( taisi tippua vain n. 15 mm.) tuplasi aiemman arvon ( suositus -0 ast 4 sek. viiva - 0 ast. 54 sek. eli ihan pienestä miinuksesta melkein asteen miinukseen) ( mulla oli - 12 sek per puoli, nyt - 24 sek/ - 30 sek.).

                            Mistä tuollaiset säädettävät yläpäät saisi ? Onko F10/11/13 samaa palikkaa ?

                            Auto ohjautuisi parhaiten jos kaikissa olisi noin aste miinusta ( tai ainakin näin on ex-kärryssäni), ehkä nanon alle etupäähän ja nanon päälle taakse.

                            Eli jaan JKK:n fiiliksen jota tukee jo tuo oman auton miinuksen tuplauksen vaikutus:

                            Originally posted by JKK View Post

                            Ainakin Audi A5:ssä autosta sai motarilla suuntavakaimman siten että camberia laittoi edessä puoli astetta molemmin puolin ja aurausta 0.10 astetta molemmin puolin. Taakse vastaavasti asteen verran camberia ja aurausta samat 0.10 astetta. Näillä arvoilla auto kulki suoraan ja vakaasti kuin pendolino. Autot on tietysti erilaisia, mutta jokin taika tuossa etupään pienessä camberissa oli ainakin Audin tapauksessa. Ja jotenkin järkikin sanoisi että täysin pystyssä oleva renkaat jotakuinkin nolla-aurauksella ei välttämättä ole parhaiten ohjausta keskittävä säätö?
                            Last edited by TON-III; 24-06-2020, 14:48.
                            F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                            Comment

                            • HV530XD
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2015
                              • 399
                              • Lappeenranta

                              Etupyörät kuluu ulkolaidalta

                              Alkoi mennä eturenkaista ulkokantit. Alemmat reaktiotangot, siis missä on ne isot puslat, on vaihdettu, ja kulmat on katottu. Etupään kulmat on kohdillaan ja kulkusuunta ja kokonaisauraukset ok, ratti on suorassa eikä kulkupuolelssa ole ongelmaa. Alusta on vakio 535xd. Oikean eturenkaan ulkokantti kuluu vauhdilla, vasen vähän vähemmän. Camberit edessä on toleransseissa, mutta oikea puoli nollassa ja vasen hitusen miinuksella, mutta nämäkin kuitenkin vihreällä. Mitähän tuolla on mennyt väljäksi? Pitääkö suosiolla vaihtaa kaikki loput hilut noiden reaktiotankojen lisäksi? Jos raidetankojen päät olis väljät, niin kuvittelisin että renkaat alkaa harittaa ja kulua sisäkantista?

                              Mitäs tuolta nyt kannattaa laittaa, kun eihän noista välyksiä meinaa tuntea vaikka kuin vatkaa? Alapallot? Yläpään tukivarsi nivelineen? Ne toiset alatukivarret?

                              Onko kokemuksia eturenkaiden ulkoreunan kulumisesta ja mitä on tehty, jos pyöränkulmien säädöllä ei ole tullut kuntoon?

                              Comment

                              • MKV
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2012
                                • 116
                                • Kainuu

                                Originally posted by HV530XD View Post
                                Alkoi mennä eturenkaista ulkokantit. Alemmat reaktiotangot, siis missä on ne isot puslat, on vaihdettu, ja kulmat on katottu. Etupään kulmat on kohdillaan ja kulkusuunta ja kokonaisauraukset ok, ratti on suorassa eikä kulkupuolelssa ole ongelmaa. Alusta on vakio 535xd. Oikean eturenkaan ulkokantti kuluu vauhdilla, vasen vähän vähemmän. Camberit edessä on toleransseissa, mutta oikea puoli nollassa ja vasen hitusen miinuksella, mutta nämäkin kuitenkin vihreällä. Mitähän tuolla on mennyt väljäksi? Pitääkö suosiolla vaihtaa kaikki loput hilut noiden reaktiotankojen lisäksi? Jos raidetankojen päät olis väljät, niin kuvittelisin että renkaat alkaa harittaa ja kulua sisäkantista?

                                Mitäs tuolta nyt kannattaa laittaa, kun eihän noista välyksiä meinaa tuntea vaikka kuin vatkaa? Alapallot? Yläpään tukivarsi nivelineen? Ne toiset alatukivarret?

                                Onko kokemuksia eturenkaiden ulkoreunan kulumisesta ja mitä on tehty, jos pyöränkulmien säädöllä ei ole tullut kuntoon?
                                Alatukivarsien puslat. Nosta etupäätä ilmaan siten, että rengas n. 10-15cm irti maasta. Rautakanki sivusta renkaan alle ja nostat siitä ylöspäin ja liikuttelet. Pitäisi tuntua välystä. Eikö näitä mennyt n. 100tkm välein F10/F11 malleista? Mulla meni jossain 120-130tkm välillä molemmilta puolilta yhtä aikaa.
                                Last edited by MKV; 11-08-2020, 10:10.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎