Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/11 pyöränkulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Henkka76
    Bimmer Rookie
    • Feb 2017
    • 34
    • Häme

    #61
    Originally posted by kuisma View Post
    Onko nelipyöräohjatuissa F11 jotain erityistä huomioitavaa, pitäis varailla aika suuntaukseen. Onnistuuko suuntaus yhtä lailla joka pajalla, jossa laitteet vai vaatiiko jotain spessua?
    Suunnattiinko autosi pajalla jossa oli painosäkit käytössä vai tehtiinkö ilman? Oma kiesi pitäisi viedä tukivarsien vaihdon jälkeen suuntaukseen. Miten suuntaus onnistui?

    Comment

    • Istandam
      Bimmer Rookie
      • Apr 2011
      • 69
      • Suomi

      #62
      Nelipyöräsuuntaus

      Kyllä meni läpi vaikkei ollu suuntauslapussa kulmat haarukassa mutta täytyy todeta ettei tosta suuntauksesta kovin vakuuttava olo jäänyt... :think



      Ensin nelipyöräsuuntaus koneessa ei kuulemma ollut 20" ja sporttialustan kulmia joten paperiin tuli sitten tavallisen alustan kulmat ja eihän ne osunu siihen haarukkaan. Katsuri halusi vielä suuntauslappuun napakaarimitat/kokonaismadalluksen ja varmuudeksi pantiin tämä ->





      liikkeen leimalla mukaan. Katsuri väitti että trafin pitäisi tarkistaa joka lappu, tiedä sitten miten on??

      Comment

      • Mattix
        Bimmer Rookie
        • Dec 2011
        • 83
        • Tampereen seutu

        #63
        Ongelmia takapään tukivarsien kanssa

        Morjens!

        Olisiko antaa vinkkejä? Sigun F11 nelikko, jota madallettu mukavasti, takapäätä n. 20mm. Alla 245/40R19 ja tulevaisuudessa 285/30R20. Kulmat pitäisi saada kohdilleen, mutta huoltamo löi hanskat tiskiin.

        Kehuivat, että takapään camberit on alueen väärässä päässä eli renkaat aika kenossa. Ylätukivarret säätöineen ovat vaan jumissa. Pitäisi lämmittää pulttia ja samalla se kiinteästi tukivarressa oleva kumi menee kaput.

        Tarvitaan uudet tukivarret + varmaan camberin säätöpultit jne. Epäilivät huoltamolla, onko edes riittävän pitkiä tukivarsia tarjolla, jotta renkaat saadaan mahdollisimman pystyyn.

        Mites, olisiko antaa vinkkiä, mitä tässä kannattaa hankkia? Pitäis tehdä jotain, että takarenkaiden sisäkantit ei olisi entiset ja sais muutoskatsastettua.
        ex: 530xda F11 2012 Msport
        ex: 530xda E61 2008 Msport

        Comment

        • pyyn0
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 1053
          • Fin

          #64
          Originally posted by Mattix View Post
          Morjens!

          Olisiko antaa vinkkejä? Sigun F11 nelikko, jota madallettu mukavasti, takapäätä n. 20mm. Alla 245/40R19 ja tulevaisuudessa 285/30R20. Kulmat pitäisi saada kohdilleen, mutta huoltamo löi hanskat tiskiin.

          Kehuivat, että takapään camberit on alueen väärässä päässä eli renkaat aika kenossa. Ylätukivarret säätöineen ovat vaan jumissa. Pitäisi lämmittää pulttia ja samalla se kiinteästi tukivarressa oleva kumi menee kaput.

          Tarvitaan uudet tukivarret + varmaan camberin säätöpultit jne. Epäilivät huoltamolla, onko edes riittävän pitkiä tukivarsia tarjolla, jotta renkaat saadaan mahdollisimman pystyyn.

          Mites, olisiko antaa vinkkiä, mitä tässä kannattaa hankkia? Pitäis tehdä jotain, että takarenkaiden sisäkantit ei olisi entiset ja sais muutoskatsastettua.
          Itsellä ihan tismalleen sama setuppi, Eli eibachilla madallettu xDrive ja 245/40r19 rengastuksella. Itse löisin Lemforder/OE varret koska ainakin itsellä noissa riitti ihan hyvin säätövara, karvan alle -1° tais jäädä camperia symmetrisesti kummallekkin puolelle, johon olen ihan tyytyväinen.
          -BMW F11 530xd -12
          -BMW E60 530dA -04
          -BMW E23 735iA -85
          Ex
          -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
          -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
          -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
          -BMW E39 528i 96

          Comment

          • Puuankkuri
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 161
            • Ylöjärvi

            #65
            Onko toi takapään camber-säätö jotenkin aivan onneton, kun mulla autoa (F07) takaa pudotettu 20mm ja säädettäessä sanoivat ettei saa renkaita suorempaan ja nyt ne on camberit on 3.3 ja 2.9 takana Tässä nyt pohdin että olikohan se alustan säätäjä varsinainen "säätäjä" vai eikö noita takacambereita oikeesti saa tikkiin miedon madalluksen jälkeen :think
            Oli miten oli mutta näin on

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14446
              • Oulu

              #66
              Originally posted by Puuankkuri View Post
              Onko toi takapään camber-säätö jotenkin aivan onneton, kun mulla autoa (F07) takaa pudotettu 20mm ja säädettäessä sanoivat ettei saa renkaita suorempaan ja nyt ne on camberit on 3.3 ja 2.9 takana Tässä nyt pohdin että olikohan se alustan säätäjä varsinainen "säätäjä" vai eikö noita takacambereita oikeesti saa tikkiin miedon madalluksen jälkeen :think
              Kyllä veikkaan, ettei säätäjä ollut perillä kuinka F-sarjan säädöt toimii.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Driver22
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2098
                • *

                #67
                Originally posted by Henkka76 View Post
                Suunnattiinko autosi pajalla jossa oli painosäkit käytössä vai tehtiinkö ilman? Oma kiesi pitäisi viedä tukivarsien vaihdon jälkeen suuntaukseen. Miten suuntaus onnistui?
                Eikös näissä kaikissa ole ilmajousitus takana, joka pitää perän ryhdissään kuormasta huolimatta. Tällöin painojen käyttö ei ole tarpeellista... :think
                F31 330D Xdrive M-Sport

                Comment

                • MLehto
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2008
                  • 61
                  • Espoo

                  #68
                  Nelipyöräsuuntaus PKS-alueella?

                  Ketjua lukiessa ei tuntunut olevan suosituksia osaavasta nelipyöräsuuntaajasta ainakaan PKS-alueella.

                  Onko suosituksia putiikista joka tekee homman kerralla oikein? Omassa kärryssä (520d, F11, xdrive, OEM 19" m-sport kesärenkaat) ratti snadisti vinossa kun vetäsin kanttarelliin kevyesti.

                  tavoitteena siis kerralla kuntoon :-)
                  F11 520xd 2015
                  Ex: E61 530d m-sport 2006
                  Ex: E36 318is 1996
                  Ex: E30 316i 1989

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1106
                    • Espoo

                    #69
                    Originally posted by MLehto View Post
                    Ketjua lukiessa ei tuntunut olevan suosituksia osaavasta nelipyöräsuuntaajasta ainakaan PKS-alueella.

                    Onko suosituksia putiikista joka tekee homman kerralla oikein? Omassa kärryssä (520d, F11, xdrive, OEM 19" m-sport kesärenkaat) ratti snadisti vinossa kun vetäsin kanttarelliin kevyesti.

                    tavoitteena siis kerralla kuntoon :-)
                    Eikös Leskinen Nummelassa ole tässä ässä?
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #70
                      oma thread: Rengaskulmien säätöä pk-seudulla: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=74845

                      ja kuten yllä jo huudettu, niin Leskinen on mulle eka paikka soittaa.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • MLehto
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2008
                        • 61
                        • Espoo

                        #71
                        Originally posted by BeamR View Post
                        oma thread: Rengaskulmien säätöä pk-seudulla: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=74845

                        ja kuten yllä jo huudettu, niin Leskinen on mulle eka paikka soittaa.
                        Kiitos! Tuolta varattu aika ensiviikolle! Raporttia pukkaa kokemuksesta säätöjen jälkeen.
                        F11 520xd 2015
                        Ex: E61 530d m-sport 2006
                        Ex: E36 318is 1996
                        Ex: E30 316i 1989

                        Comment

                        • Driver22
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 2098
                          • *

                          #72
                          Tälläiset kulmat kävin laitattamassa F11 530d xdriveen, rengastuksena ympäriinsä 245/35-20" Hankookit. Asentaja meinasi olla hiukan hukassa miten F-sarjalaisesta säädetään peräpään camber/auraus mutta kyllä se sitten loppujenlopuksi alkoi onnistua kun vähän ohjeisti... Nyt menee kyllä nätisti lyhyesti auraukset tehtaan minimiin edestä ja takaa, takaa camberit sinne -1.15 - -1.30 niin tuntuisi toimivan tällä rengaskoolla. Etucamberit oli nollassa joten sinneppä ei tarvinnut koskea onneksi, eikä tietenkään onnistuisikaan ilman ylätukivarsien vaihtoa...
                          Last edited by Driver22; 23-08-2019, 15:20.
                          F31 330D Xdrive M-Sport

                          Comment

                          • janihannula
                            BTCF Member
                            • Jun 2006
                            • 740
                            • https://t.me/pump_upp

                            #73
                            onko kukaan asentanut niitä säädettäviä ylätukivarsia f1x korisiin? edessä mulla camber 1.5astetta niin voisi vähän vähentää kulmaa kun kaaressa on tilaa hyvin.
                            https://t.me/pump_upp

                            Comment

                            • XV70D
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2013
                              • 197
                              • Oulu

                              #74
                              Originally posted by Driver22 View Post
                              Tälläiset kulmat kävin laitattamassa F11 530d xdriveen, rengastuksena ympäriinsä 245/35-20" Hankookit. Asentaja meinasi olla hiukan hukassa miten F-sarjalaisesta säädetään peräpään camber/auraus mutta kyllä se sitten loppujenlopuksi alkoi onnistua kun vähän ohjeisti... Nyt menee kyllä nätisti lyhyesti auraukset tehtaan minimiin edestä ja takaa, takaa camberit sinne -1.15 - -1.30 niin tuntuisi toimivan tällä rengaskoolla. Etucamberit oli nollassa joten sinneppä ei tarvinnut koskea onneksi, eikä tietenkään onnistuisikaan ilman ylätukivarsien vaihtoa...

                              Käykö nämä perusohjeet myös F25, eli auraus minimiin ja camperit pystyyn? Autossa on Msport alusta. Käytin Pointsilla säädössä ja paperiin oli merkitty standard-alusta, eli tuliko nyt uusinta reissu? Auto on ollut todella uraherkkä 19" renkailla. Campereihin oli tuskin koskettu, koska vasen on nollassa ja oikea yli 1 miinuksella...
                              EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

                              Comment

                              • Driver22
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 2098
                                • *

                                #75
                                No minulla on 20" vanteet eli renkaiden profiili on aika matala ja nuo kulmat on hyvät. Mutta jollain pienemmillä vanteilla ei kannata cambereissa/aurauksessa ihan "nollaan" mennä, tulee äkkiä ajotuntumasta sellainen "kelluva" ja tunnoton. F25 taitaa rengaskoko olla vielä hitusen isompi ja jos 19" vanteet niin veikkaisin että takacamber -1.20 - -1.30 väliin on hyvä, auraukset tarjottuihin minimeihin tai lähelle... Toki vetelyyn vaikuttaa myös renkaat, jos on runflatit niin se ainakin selittää asiaa, tai jos alustassa on väljää. Jos keulassa on toisella puolen camber asteen verran miinuksella ja toisella nollassa niin jotain vikaa siellä varmaankin on ja puslat ja nivelet ottaa tarkkaan syyniin.
                                Last edited by Driver22; 16-09-2019, 16:16.
                                F31 330D Xdrive M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎