Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/11 pyöränkulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3102

    #31
    Originally posted by MKV View Post
    Hyvä kysymys! Perhana kun en enää muista miten auraus muuttui kun lastattiin painot kyytiin. Camperia tuli kyllä lisää molempiin päihin.

    Edessä muistaakseni oli molemmat puolet jotain +0°06' luokkaa ja nythän ne on siinä -0°20' tienoilla molemmat. Takapäässä taisi tulla vähintään saman verran jos ei enempikin lisää.

    Ja tuohan se juuri ihmetyttikin aluksi kun etucamperia ei tuon rakenteen vuoksi voi edes pultteja aukomalla säätää, niin kuin McPherson- tyyppisessä etupäässä. Eikö ne aiemmat ole semmosia? Tästähän se selvittely sitten alkoi, kun etupää jäi tehtaan antamien ohjearvojen ulkopuolelle, että mistä se johtuu?!

    Ja ei muuten tässä kyseisessä merkkiliikkeessäkään ollut niitä painosäkkejä ennen tätä tapausta. Piti "pari" kertaa käydä ennen kuin saatiin kulmat kohdilleen.
    Mielenkiintoiseksi tämän painojen kanssa säätämisen tekee se, että sitten autolla kuitenkin ajellaan 90% yksin (siis ainakin minun tapauksessani)

    Eli painothan meni säädöissä muistaakseni TIS ohjeen mukaan niin, että:
    kuskin lattia 68kg, apparin lattia 68kg, takapenkki keskelle 68kg, tankki täynnä ja 20kg lisäpaino takakonttiin.
    Sitten käytännön tilanteessa vain kuskin paikalla istuu n. 80kg jantteri. ja saattaahan se tankkikin olla n. 1000km välein täynnä
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • alttu
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 519
      • Nummela

      #32
      Nyt alkaa kuuppa seota suuntauksien kanssa!

      Käytin viime pe uusinta suuntauksessa. Taka camperit -1.30 tuntumaan ja muut sen mukaan, ratti tuli suoraan, ehkä ihan vähän kenossa vasempaan mutta tieb kaltevuudet yms. voi tuon heiton aiheuttaa. Vknlopun aikana tuli 1500km pohjosen reissulla ja paluu matkalla aloin havaita aivan kun ratti alkaisi olla kenollaan oikealle! Tänään töistä lähtiessä motarilla havaitsin että ratti on aivan kenossa oikealle! 110% varmaa että mihinkään kanttariin tai vst. ei ole käynyt!

      Miten tämä voi olla mahdollista??:think

      Edit: autossa ei ole aktiiviohjausta.
      F15 30d ///M-SPORT
      Ex.
      F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2857
        • Tampere

        #33
        Suuntaaja ei ole osannut kiristää mutteria, tai sitten joku paikka on lauennut? Mitään muuta vaihtoehtoa tuossa ei oikein ole.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1836
          • Kotona/Poissa

          #34
          Originally posted by alttu View Post
          Nyt alkaa kuuppa seota suuntauksien kanssa!

          Käytin viime pe uusinta suuntauksessa. Taka camperit -1.30 tuntumaan ja muut sen mukaan, ratti tuli suoraan, ehkä ihan vähän kenossa vasempaan mutta tieb kaltevuudet yms. voi tuon heiton aiheuttaa. Vknlopun aikana tuli 1500km pohjosen reissulla ja paluu matkalla aloin havaita aivan kun ratti alkaisi olla kenollaan oikealle! Tänään töistä lähtiessä motarilla havaitsin että ratti on aivan kenossa oikealle! 110% varmaa että mihinkään kanttariin tai vst. ei ole käynyt!

          Miten tämä voi olla mahdollista??:think

          Edit: autossa ei ole aktiiviohjausta.
          Joku etutukivarsi / nivel luopumassa? Noiden välystä ei välttämättä aivan alkuvaiheessa olekaan ihan niin helppo tarkistaa.

          Eikös joissain F1x:eissa noi ollu vaihtokunnossa melko pienillä km lukemilla.

          Kiinnitysten kiristyksen unohtaminen ei kyllä kuulosta kovin todennäköiseltä mahdollisuudelta.
          Last edited by Havis; 11-12-2014, 19:51.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            #35
            Originally posted by Havis View Post
            Joku etutukivarsi / nivel luopumassa? Noiden välystä ei välttämättä aivan alkuvaiheessa olekaan ihan niin helppo tarkistaa.

            Eikös joissain F1x:eissa noi ollu vaihtokunnossa melko pienillä km lukemilla.

            Kiinnitysten kiristyksen unohtaminen ei kyllä kuulosta kovin todennäköiseltä mahdollisuudelta.
            F1X edessä alatukivarret joihin iskari kiinnittyy menee vaihtoon karkeasti 100tkm välein. Katsastuksessa inssit ei löydä mutta etupää kolahtaa pienen kynnyksen tms yli ajamisesta.
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • alttu
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 519
              • Nummela

              #36
              Mitään kolinoita ei kuulu (kokemusta noista etualatukivarsista edellisen kohdalla), auto kulkee suoraan eikä mitään muutakaan normaalista poikkeavaa ole havaittavissa. Ihmetyttää nimenomaan tuo kun näin lyhyen ajan sisällä ratin asento muuttui...ja paljon. Kun auto kulkee suoraan on ratti n. 20 astetta oikealle ja oikeastaan suurin muutos tapahtui tämän päivän aikana kun auto oli parkissa!

              Itsekin epäilin että mutterit olisi jäänyt kiristämättä. Noh, soittoa korjaamolle ja kolmatta kertaa pukkaa jälleen
              F15 30d ///M-SPORT
              Ex.
              F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

              Comment

              • racediesel
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 248
                • porvoo

                #37
                moicca
                omasta kesästä ja renkaista/kulmista.
                auto BMW F11 535Xdrive 2012 100tkm
                kesärenkailla 10tkm 10,5x20 285/25-20 renkaat paine 2.8bar
                alusta madallettu 35mm ympäriinsä,edessä H&R jouset ja takaa ohjelmalla.
                takarenkaat kuluivat aivan sisälaidasta,nippanappa edes kulutuspinnan reunasta eli siis lähes kyljestä/reunasta vain.kulutuspinnan kuluma tasainen ei vinoon kulunut.
                eli renkaat on tattis.
                pyörän kulmat laitettiin "kohdilleen" samalla kun kesärenkaat ja madallus.
                taakse jäi n.2 astetta camberia kun ei kuulemma saa suoremmaksi madalluksen takia.
                nyt sitten ensi kesäksi lisää ilmaa uusiin renkaisiin eli n.3.3bar maybe ja kulmia taas enemmän pyydetään pystyyn jos pääsisi enemmän kuin vajaan kesän renkailla.
                T:Pasi
                PS miten muka ei saa taka camberia pienemmäksi?.
                Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
                Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
                Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
                Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
                Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
                BMW 330d-00 250hv ja 630nm
                BMW 330D-05 vakio 2005
                BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
                BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
                BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

                Comment

                • poke
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 3102

                  #38
                  Originally posted by racediesel View Post
                  moicca
                  omasta kesästä ja renkaista/kulmista.
                  auto BMW F11 535Xdrive 2012 100tkm
                  kesärenkailla 10tkm 10,5x20 285/25-20 renkaat paine 2.8bar
                  alusta madallettu 35mm ympäriinsä,edessä H&R jouset ja takaa ohjelmalla.
                  takarenkaat kuluivat aivan sisälaidasta,nippanappa edes kulutuspinnan reunasta eli siis lähes kyljestä/reunasta vain.kulutuspinnan kuluma tasainen ei vinoon kulunut.
                  eli renkaat on tattis.
                  pyörän kulmat laitettiin "kohdilleen" samalla kun kesärenkaat ja madallus.
                  taakse jäi n.2 astetta camberia kun ei kuulemma saa suoremmaksi madalluksen takia.
                  nyt sitten ensi kesäksi lisää ilmaa uusiin renkaisiin eli n.3.3bar maybe ja kulmia taas enemmän pyydetään pystyyn jos pääsisi enemmän kuin vajaan kesän renkailla.
                  T:Pasi
                  PS miten muka ei saa taka camberia pienemmäksi?.
                  Oliko sinulla puntit autossa kun suunnattin?
                  Minun sedanista saa takacamberit ainakin-1,30 vaikka on madallettu. Ei ole ollut puntteja, kun on suunnattu.
                  Paljonko oli auraus takana?
                  Kulkineet/projektit:

                  640D F06
                  530iA E39
                  635 CSi E24
                  518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                  1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1836
                    • Kotona/Poissa

                    #39
                    Originally posted by alttu View Post
                    Mitään kolinoita ei kuulu (kokemusta noista etualatukivarsista edellisen kohdalla), auto kulkee suoraan eikä mitään muutakaan normaalista poikkeavaa ole havaittavissa. Ihmetyttää nimenomaan tuo kun näin lyhyen ajan sisällä ratin asento muuttui...ja paljon. Kun auto kulkee suoraan on ratti n. 20 astetta oikealle ja oikeastaan suurin muutos tapahtui tämän päivän aikana kun auto oli parkissa!

                    Itsekin epäilin että mutterit olisi jäänyt kiristämättä. Noh, soittoa korjaamolle ja kolmatta kertaa pukkaa jälleen
                    Entäs jos se ohjausta adaptiivisesti säätelevä koneisto ei ollutkaan säätöä tehdessä keskellä, ja on nyt vasta jälkeenpäin asettunut oikeaan keskiasentoon. Varsinaisiin pyöräkulmiin tuo ei vaikuta, mutta ratin keskitykseen kyllä.

                    En tiedä kuinka tuollainen adaptiivinen ohjaus on ohjeistettu nelipyöräsuuntauksessa, mutta joku tuon tyyppinen juttu voisi selittää ilmiön.

                    Löytyykö iDrivesta joku ohjauksen kalibrointi tms valinta?
                    Last edited by Havis; 16-12-2014, 08:08.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • alttu
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 519
                      • Nummela

                      #40
                      Originally posted by Havis View Post
                      Entäs jos se ohjausta adaptiivisesti säätelevä koneisto ei ollutkaan säätöä tehdessä keskellä, ja on nyt vasta jälkeenpäin asettunut oikeaan keskiasentoon. Varsinaisiin pyöräkulmiin tuo ei vaikuta, mutta ratin keskitykseen kyllä.

                      En tiedä kuinka tuollainen adaptiivinen ohjaus on ohjeistettu nelipyöräsuuntauksessa, mutta joku tuon tyyppinen juttu voisi selittää ilmiön.

                      Löytyykö iDrivesta joku ohjauksen kalibrointi tms valinta?
                      Onko adaptiivisen ja aktiivi ohjauksen välillä eroa? Aktiiviohjauksenhan voi kalibroida mutta sitö ei ole. Heti suuntauksen jälkeen kuitenkin oli miltei suorassa ja radikaali muutos tapahtui vastakkaiseen suuntaan,

                      Käytin uusinta suuntauksessa ja nyt ratti on suorassa. Mutta jotain aivan kasittämätöntä oli tapahtunut koska mm. taakse vänkärin puolelle oli tullut hurjasti haritusta ja muutenkin arvot oli muuttunut.

                      Edit: painoista sen verran että suuntauslaitteissa on virtuaalipainot ja kone antaa ne valmistajan ohjeistuksen mukaisesti.

                      Ps. Seuraavalla kerralla harkitsen vakavasti toisen yrityksen palveluja!
                      Last edited by alttu; 16-12-2014, 17:53.
                      F15 30d ///M-SPORT
                      Ex.
                      F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7527
                        • Jyväshyvä

                        #41
                        Originally posted by alttu View Post
                        Edit: painoista sen verran että suuntauslaitteissa on virtuaalipainot ja kone antaa ne valmistajan ohjeistuksen mukaisesti.
                        Haiskahtaa kusetukselta :think:think:think
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2857
                          • Tampere

                          #42
                          Xdrivessä ei ole aktiiviohjausta eli rattiakseli on kiinteä.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • racediesel
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 248
                            • porvoo

                            #43
                            moi
                            6.4.2014 20" kesä
                            taka auraus 0 ast. 08min vas ja oik.
                            -2ast 14min vas ja -2ast 29min oik.

                            11.10.2014 18" talvi
                            taka auraus 0 ast. 09min vas ja oik.
                            -2ast 34min vas ja oik.

                            noihin siis jäi ja ei saa lisää,painoista en tiedä.
                            auto on ja ollut hyvä ajaa ei siis sellaista ongelmaa.
                            t Pasi
                            Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
                            Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
                            Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
                            Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
                            Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
                            BMW 330d-00 250hv ja 630nm
                            BMW 330D-05 vakio 2005
                            BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
                            BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
                            BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10037
                              • KVLA

                              #44
                              Originally posted by racediesel View Post
                              moi
                              6.4.2014 20" kesä
                              taka auraus 0 ast. 08min vas ja oik.
                              -2ast 14min vas ja -2ast 29min oik.

                              11.10.2014 18" talvi
                              taka auraus 0 ast. 09min vas ja oik.
                              -2ast 34min vas ja oik.

                              noihin siis jäi ja ei saa lisää,painoista en tiedä.
                              auto on ja ollut hyvä ajaa ei siis sellaista ongelmaa.
                              t Pasi
                              Jos nuo alimmat noista on camper-arvot,niin ei voi kun ihmetellä.Alkaa olla kumit jo aika kantillaan.

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                #45
                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Jos nuo alimmat noista on camper-arvot,niin ei voi kun ihmetellä.Alkaa olla kumit jo aika kantillaan.

                                Jep, lisää vaan laitettu camberia, melkoinen säätäjäsälli ollut
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎