Announcement

Collapse
No announcement yet.

X-Drive - jakolaatikon öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5425
    • S:t Karins

    Originally posted by HV530XD View Post
    Aivan, mutta tässä tapauksessa tarinasta tekee hassun se, että kyseessä ei ole oma hölmöys vaan merkkiliikkeen hölmöys. Olivat nimittäin siellä suositelleet että taakse laitetaan uudet ja edessä menee vielä...Kai sitä sitten kuluttaja ammattilaista uskoo, mutta tässä tapauksessa ei homma mennyt ihan putkeen. Ja sitten itse vielä toteavat että suurin sallittu ero halkaisijoissa 3mm...
    Kaikkia yksityiskohtia en tiedä kun kyseessä on tuttavan auto. Mutta mielenkiintoista kirjeenvaihtoa aiheesta on kuulemma käyty, kun voimansiirto on käynyt oirehtimaan...
    Oho, enpä olisi uskonut että merkkari...:think
    Vaihdoin tänään omaan jakolaatikkoon öljyt. Näillä on ajettu 5150 km:



    Tänään sitten kolmeen kertaan vaihto ja adaptaatioiden nollaus. ISTA kertoi nollauksen jälkeen:



    Mitä nuo asteet sitten kertoo?
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      Originally posted by Tommix View Post
      Mitä nuo asteet sitten kertoo?
      Eiköhä se kerro pakkaa kiristävän "vivun" (osanumero 27) asennon. Vivun liikkumavara on joku 30 astetta noin lonkalta heitettynä.

      Täältä saa osia jakolaatikoihin:


      ja täältä

      Jos tuollaiseen jakolaatikkoon haluaa tehdä "peruskunnostuksen" niin hommaa kitkalevyt (179€) + stefat (42€) + Laakerisarjan (112€) sekä jakolaatikon tukikumin (marmorilta?)...
      Lisäksi tarvitsee tietysti tiivisteliimaa itse jakolaatikon saumaan.

      Harvemmin noista tosin esim. laakerit menee, pelkkä kitkalevyjen vaihto voi jo auttaa jos ongelmana on nyppiminen eikä laatikosta kuulu ylimääräisiä ääniä...

      Ja jos tuohon remppaan rupeaa niin tekisin samalla siihen sen tyhjennysropun jos siinä rungossa on sille paikka...
      Last edited by MajorDrake; 08-07-2019, 01:52.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1254
        • Kainuu

        Originally posted by fraatti View Post
        Jos pyöränkulmat säädetään toleranssien sisään niin se ei riitä näissä F1X:ssa takaamaan sitä että renkaat eivät kuluisi. Tämä riippuu myös rengastuksesta. Mitä matalempiprofiiliset ja leveämmät renkaat niin sitä pystympään camber pitää saada. Eli takarenkaat pitää säätää niin pystyyn kuin mitä säädöt antavat myöden.



        Myös takana aurauksen säätäminen toleranssin maksiarvoon auttaa renkaan kulumisessa tasaisemmin(paljon aurausta). Rengaskulmat kannattaa nyt jokatapauksessa käydä säätämässä tuolla tavalla eikä pilata renkaita ennenaikaisesti.

        Tästä mielenkiintoinen näkemys eräältä rengaspäälliköltä aivan päinvastaiseen suuntaan. Omassa autossa ollut ongelmaa että takarenkaat kuluu keskilinjan ulkopuolelta (Ei siis ulkolaidasta) eniten ja ero vähiten kuluvaan kohtaa on nyt jo pari mm. Hänen suositus ratkaisuksi oli vähentää aurausta takana joka on nyt tehdas toleranssien puolessa välissä(kokonaisauraus 0.14.)
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          Tähti merkattua rengasta uudesta pitäen alle niin jakolaatikot kestää. Ja taakse AINA enemmän pintaa omaavat jos kuluneisuudessa alkaa olla eroa.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Ainahan ne enemmän pintaa omaavat kannattaa laittaa taakse oli kyseessä sitten takaveto tai x-drive (jos sama rengastus edessä/takana). Kuluvat kuitenkin takana enemmän. Muutenkin turvallisempi olla takana paremmat renkaat.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              Originally posted by makebm5 View Post
              Tästä mielenkiintoinen näkemys eräältä rengaspäälliköltä aivan päinvastaiseen suuntaan. Omassa autossa ollut ongelmaa että takarenkaat kuluu keskilinjan ulkopuolelta (Ei siis ulkolaidasta) eniten ja ero vähiten kuluvaan kohtaa on nyt jo pari mm. Hänen suositus ratkaisuksi oli vähentää aurausta takana joka on nyt tehdas toleranssien puolessa välissä(kokonaisauraus 0.14.)
              Itse en ole ajanut omalla autolla vielä niin paljoa että näkisin mihin suuntaan nuo omat renkaat lähtevät kulumaan. Aika näyttää sitten. Kuitenkin täältä foorumiltakin löytyy kirjoituksia että 20" munkeilla renkaat eivät kulu vielä tasaisesti vaan vaativat hiukan myös aurausta lisää. Itsellä toki vain 19" ja isompaa ei tule mukavuuden takia.

              Toki autoissa ja renkaissa on eroa keskenään ja jokaisella taitaa olla myös hiukan eri paineetkin.

              Tuohan se aurauksen vaikutus on karrikoidusti.


              Last edited by fraatti; 08-07-2019, 16:52.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                Lisäämällä aurausta taitaa kyllä renkaiden kuluminen nopeutua.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Lisäämällä aurausta taitaa kyllä renkaiden kuluminen nopeutua.
                  Niin tämän asian olen itsekin ajatellut mutta se lienee pienempi paha kuin se että rengas kuluu vain toiselta laidalta? Täällä on jossain kertomuskin siitä että pelkkä pystyynkääntö ei riittänyt vaan myös aurausta piti lisätä jotta rengas saatiin kulumaan tasaisesti.

                  Jos se kuluu vain toiselta laidalta niin jossain välissämyös uraherkkyys yms kasvaa ja ehkä näiden asioiden takia sitten on parempi että kuluu tasaisesti kaljuks kuin että toisella laidalla olisi kumia enemmän kun rengas poistetaan käytöstä?

                  Toki jos liikutaan tehtaan toleranssien sisällä niin muutokset eivät kuitenkaan ole järin suuria.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2724
                    • Tampere

                    Taka-akselin säädöissä taisi olla myös niin, ettei toista saa ilman toista, jolloin camberin säätäminen vaikuttaa väistämättä auraukseen.

                    Mutta miten päin tuo sitten meni, camberia enemmän miinukselle = samalla auraus vähenee?
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Taka-akselin säädöissä taisi olla myös niin, ettei toista saa ilman toista, jolloin camberin säätäminen vaikuttaa väistämättä auraukseen.

                      Mutta miten päin tuo sitten meni, camberia enemmän miinukselle = samalla auraus vähenee?
                      Kyllä siellä F10/11 on vakio korkuisena riittävät pelivarat säätää kumpiakin.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • HV530XD
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2015
                        • 399
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by JaniLap View Post
                        Taka-akselin säädöissä taisi olla myös niin, ettei toista saa ilman toista, jolloin camberin säätäminen vaikuttaa väistämättä auraukseen.

                        Mutta miten päin tuo sitten meni, camberia enemmän miinukselle = samalla auraus vähenee?
                        Olen ollut vierestä seuraamassa taka-akselin kulmien säätöä ja ellen ihan väärin muista ni ei siinä kyllä mitään eestaas veivausta ollut, ensin camberit niin pystyyn ku meni ja sitten aurausta, eikä se camber siinä miksikään muuttunut. Ja todettakoon kertaalleen, että mulla rengaskoolla 245/40r19 F11 xdrive vakio alusta 3bar rengaspaineet, camberit niin pystyyn ku menee ja auraus toleranssin keskelle (siis hiukan plussaa), ni nyt menty 165tkm noilla arvoilla ja takarenkaat kuluvat tasaisesti. Säädöt tehty ekaks 100tkm kohdalla, tarkastus viimeksi 215tkm, ja nyt kisoja 265tkm.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          Originally posted by fraatti View Post
                          Niin tämän asian olen itsekin ajatellut mutta se lienee pienempi paha kuin se että rengas kuluu vain toiselta laidalta? Täällä on jossain kertomuskin siitä että pelkkä pystyynkääntö ei riittänyt vaan myös aurausta piti lisätä jotta rengas saatiin kulumaan tasaisesti.

                          Jos se kuluu vain toiselta laidalta niin jossain välissämyös uraherkkyys yms kasvaa ja ehkä näiden asioiden takia sitten on parempi että kuluu tasaisesti kaljuks kuin että toisella laidalla olisi kumia enemmän kun rengas poistetaan käytöstä?

                          Toki jos liikutaan tehtaan toleranssien sisällä niin muutokset eivät kuitenkaan ole järin suuria.
                          Toki toleranssi rajat aika pienet, niin en tiedä miten paljon sitten on vaikutusta. Jos ero kulumisessa on kovin suuri, niin en usko ihan pienen aurauksen lisäyksen tätä korjaavan. Monessa paikassa tuntuu vaan tuo säätäminen olevan mitä on, eikä niitä cambereita saada säädetty kunnolla syystä x. Ainakin isoilla aurauksilla renkaan kuluminen kiihtyy sen verran paljon, että ei se hyväksi ole (siis toleranssien ulkopuolella olevilla). Jos taas mennään noilla BMW arvoilla, niin itse epäilen niiden vaikuttavan merkittävästi epätaiseen kulumiseen.

                          Liian isoilla cambereilla reilusti kulutettuja renkaita ei pelasta enää mikään säätö, joten osalla on voinut tästä jäädä mieleen, että ei se camberin säätö auttanut. Sitten ennen seuraavaa satsia on käyty lisäämässä aurausta. Kun uusi satsi on alusta asti ollut oikeilla cambereilla, niin on kulunut tasaisesti.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2724
                            • Tampere

                            Originally posted by HV530XD View Post
                            Olen ollut vierestä seuraamassa taka-akselin kulmien säätöä ja ellen ihan väärin muista ni ei siinä kyllä mitään eestaas veivausta ollut,
                            Saattaa olla, että itse käsitin asentajan kommentit väärin, kun F11 vakiorengastuksella käytin suuntauksessa ja pyysin taka-akselin camberit -1°50' ja samalla aurauksen plussalle mutta hieman pienemmäksi kuin lopputulemana oli, johon asentaja kommentoi että noilla halutuilla cambereilla ei pienempää aurausta saada, vaan silloin pitää negatiivista camberia ruuvata suuremmaksi. Hyvä ja vakaa on kuitenkin ollut ajaa, joten saa olla näin.
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • kooma
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 1017
                              • Pikis

                              Kyseessä F36 mutta tästä keskustelusta huolestuneena piti tsekata että onkohan keväällä ostetut Nokialaiset koossa 225/45-18 ja 255/40-18 kehältään kuinka lähellä toisiaan. Laskennallisestihan ne pitäisi olla hyvin lähellä ja ovat tehtaan suosittelema koko.

                              Mielestäni renkaat irti tai auto ilmassa tehtävät mittaukset on kyseenalaisia, auton oma näkemys asiasta ajaessa lienee se kaikkein tärkein juttu. Tässä yksi ote ISTAsta, ei siis liene syytä huoleen tällä rengastuksella ainakaan ennen kuin lähtee kulumaan epätahtiin.

                              Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4628
                                • Tampere

                                Originally posted by kooma View Post
                                Kyseessä F36 mutta tästä keskustelusta huolestuneena piti tsekata että onkohan keväällä ostetut Nokialaiset koossa 225/45-18 ja 255/40-18 kehältään kuinka lähellä toisiaan. Laskennallisestihan ne pitäisi olla hyvin lähellä ja ovat tehtaan suosittelema koko.

                                Mielestäni renkaat irti tai auto ilmassa tehtävät mittaukset on kyseenalaisia, auton oma näkemys asiasta ajaessa lienee se kaikkein tärkein juttu. Tässä yksi ote ISTAsta, ei siis liene syytä huoleen tällä rengastuksella ainakaan ennen kuin lähtee kulumaan epätahtiin.
                                Itseasiassa mietin aivan samaa juttua että kuinkahan tarkasti tuon vierintäkehän saa selville suoraan tuolta DSC:n livedatasta. Tuon laittamasi kuvan perusteella näyttäisi että se selviää varsin tarkasti. Eikös tuohon ollu joku max 3% sääntö? Toki paras tilanne lienee silloin mitä lähempänä arvot ovat toisiaan.

                                Vaikuttaakohan paine asiaan millään tapaa? :think
                                Tai vaikuttaahan se jotain mutta pystyyköhän vaikutusta näkemään noista luvuista ja niiden suhteesta toisiinsa... Saattaa kyllä olla että vaikutus on niin pieni ettei sitä näe noista.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎