Announcement

Collapse
No announcement yet.

X-Drive - jakolaatikon öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1254
    • Kainuu

    Vertailun vuoksi sekarengastus 245/45 ja 275/40 19" joissa takana loput renkaat ja edessä lähes täysi kulutuspinta. 63km/h vakkarissa näyttämä testerillä etu 61 ja taka 60.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1017
      • Pikis

      Originally posted by fraatti View Post
      Itseasiassa mietin aivan samaa juttua että kuinkahan tarkasti tuon vierintäkehän saa selville suoraan tuolta DSC:n livedatasta. Tuon laittamasi kuvan perusteella näyttäisi että se selviää varsin tarkasti. Eikös tuohon ollu joku max 3% sääntö? Toki paras tilanne lienee silloin mitä lähempänä arvot ovat toisiaan.

      Vaikuttaakohan paine asiaan millään tapaa? :think
      Tai vaikuttaahan se jotain mutta pystyyköhän vaikutusta näkemään noista luvuista ja niiden suhteesta toisiinsa... Saattaa kyllä olla että vaikutus on niin pieni ettei sitä näe noista.
      Paineet oli yksi syy miksi ajattelin tsekata tuon livedatan. Minulla on nyt ollut 0,2 enemmän takana ja mietin että pitäisikö niitä säätää suuntaan tai toiseen tämän takia mutta jätän ne näin.
      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        Originally posted by kooma View Post
        Paineet oli yksi syy miksi ajattelin tsekata tuon livedatan. Minulla on nyt ollut 0,2 enemmän takana ja mietin että pitäisikö niitä säätää suuntaan tai toiseen tämän takia mutta jätän ne näin.
        Taisin itse laittaa eteen 2,7 ja taakse 2,9 tms. Katsoin kuitenkin livedatasti niin kolme rengasta näyttää pyörivän täsmälleen samaa vauhtia mutta yksi pyörii hiukan lujempaa. 0,11 - 0,17km/h. Tarkistin paineet niin tuossa yhdessä oli paine laskenut ehkä noin 0,1 - 0,2bar. Saattaa kuitenkin olla että heitto johtui siitä että maantie ei ollut aivan tasainen vaan siinä oli hiukan kallistusta repsikanpuolelle ja rattikin sai olla ehkä aavistuksen "vinossa" jotta auto meni suoraan. Täytyy katsoa jaksaako joskus koittaa saman asian uudelleen nyt kun paineet on säädetty täsmälleen samoiksi.

        Pyöränkulmat itsessään tuossa on säädetty ja pitäisi olla kohdallaan. Näkäjään tasanopeuteen 80/90km/h säädettynä vakkari ajattaa autoa noin 2km/h vähemmän.


        Näköjään myös sinulla oikea takarengas näyttää jostain syystä inasen suurempaa lukemaa...
        Kuitenkin renkaista saadaan seuraavat vierintäkehät tuosta continentalin luettelosta.


        225/45-18, vierintäkehä 2010mm ja 255/40-18 2016mm. Näistä laskettuna takabuutsien pitäisi pyöriä 3/1000 hitaammin kuin eturenkaiden. Jos noista eturenkaista laskee takabuutseille nopeuden niin se pitäisi olla 112,50km/h. Liekö sitten paineella hiukan myös merkitystä vai onko renkaiden vierintäkehä todellisuudessa täysin tuo standardin mukainen. Tuskimpa. Stardardikin antaa vierintäkehille toleranssiksi + 1.5 % - – 2.5 % ja testissä nopeus ja paine on vakioitu ja auton alla niissä saattaa olla eroa.

        Hyvältä nuo sinunkin lukemat näyttävät jos ajattelee että vielä 1% olisi myös ok. Näiden lukemien valossa se tuntuu varsin suurelle. :think

        edit. korjattu 3% -> 1%
        Last edited by fraatti; 09-07-2019, 21:30.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          Originally posted by makebm5 View Post
          Vertailun vuoksi sekarengastus 245/45 ja 275/40 19" joissa takana loput renkaat ja edessä lähes täysi kulutuspinta. 63km/h vakkarissa näyttämä testerillä etu 61 ja taka 60.
          Tuosta pelkästä tasaluvusta laskemalla heittoa noin 1,6% keskenään.

          245/45 kehä 2144mm ja 275/40 2144mm ainakin standarin mukaan. Renkaan kulumisen perusteella voisi kuvitella että ero olisi toisinpäin. Että auto näyttäisi että takarengas pyörisi nopeammin kuin eturengas.

          Jos tuosta vierintäkehästä lasketaan 1,6% ja oletetaan että renkaat olisivat alunperin samankokoiset ja nopeusero johtuisi vain renkaan kulumasta niin toinen rengas pitäisi olla halkaisijaltaan 672mm ja toisen 682mm. Tällöin kulutuspinnassa olisi 5mm ero. Tuo sinänsä olisi loogista.

          Olihan nuo kertomasi luvut oikeinpäin eikä menneet ristiin?
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • kooma
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 1017
            • Pikis

            Originally posted by fraatti View Post
            Hyvältä nuo sinunkin lukemat näyttävät jos ajattelee että vielä 3% olisi myös ok. Näiden lukemien valossa se tuntuu varsin suurelle. :think
            Jossain keskusteluissa on pyörinyt mielestäni 1% mutta en tiedä onko sekään mikään virallinen luku. TIS sanoo että kulutuspinnassa ei saisi olla yli 2mm eroa joka mielestäni on jotain hiukan yli puolen prosentin luokkaa. Ja meidän mittaukset on vielä hyvin senkin alapuolella.

            No, eihän tässä tietenkään mitään maagista rajaa ole jonka alle kaikki on ok ja sen päälle kosahtaa heti. Mitä lähempänä sen parempi.
            Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              Originally posted by kooma View Post
              Jossain keskusteluissa on pyörinyt mielestäni 1% mutta en tiedä onko sekään mikään virallinen luku. TIS sanoo että kulutuspinnassa ei saisi olla yli 2mm eroa joka mielestäni on jotain hiukan yli puolen prosentin luokkaa. Ja meidän mittaukset on vielä hyvin senkin alapuolella.

              No, eihän tässä tietenkään mitään maagista rajaa ole jonka alle kaikki on ok ja sen päälle kosahtaa heti. Mitä lähempänä sen parempi.
              Juuri näin. Mistähän olin tuon 3% saanut päähäni. Se on kyllä mettässä... ja varmaan lähempänä totuutta on juuri tuo 1%. 1.5% heitosta ainakin porukka on valittanut että jakolaatikko jurnuttaa.

              "Additionally for all-wheel drive vehicles:

              The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; different tyre sizes between front and rear axles are only permissible if mixed tyres are fitted.
              The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement)"

              Aikasempia lukuja katsellessa 2010mm vierintäkehästä saa halkasiijaksi 640mm. Jos rengas kuluu pinnasta niin halkaisija taitaa pienentyä 4mm mutta meneekös se kuitenkin niin että vierintäkehä muuttuu vain tuon säteen kohdalle osuman kuluman verran eli 2mm? Tällöin vierintäkehäksi tulisi 2004mm? Tuossa tapauksessa eroa ei ole kuin 0,3%?

              Tuo 1% tulee varmaan tästä? Tässäkin on kuitenkin mainittu että tietyistä asioista johtuen halkaisijat ovat erilaiset (näille ei mahda mitään) mutta halkaisija pitäisi kuitenkin olla sama. Tälläisessä tapauksessa kun autoon ruuvataan jo valmiiksi erikoiset renkaat niin saattaapi olla että tilanne menee vielä epäedullisemmaksi ajansaatossa.

              Kyllä se niin taitaa olla mikäli täyden varmuuden haluaa erikokoisilla gummeilla xdrivessä niin sitten vaihtoehtona ei ole kuin BMW:n OE tähtipyörät missä vierintäkehät on trimmattu kuntoon. :think
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                Originally posted by kooma View Post
                Paineet oli yksi syy miksi ajattelin tsekata tuon livedatan. Minulla on nyt ollut 0,2 enemmän takana ja mietin että pitäisikö niitä säätää suuntaan tai toiseen tämän takia mutta jätän ne näin.
                Nyt kun tätä ajattelee tarkemmin niin saattaapi kyllä olla että järkevissä rajoissa menevät paineen muutokset ovat varsin marginaalisia tässä hommassa ja muut ominaisuudet liittyen paineisiin saattaa mennä mettään.

                Melkein veikkaisin että vierintäkehä alkaa muuttumaan reilummin vasta sitten kun rengas on tyhjä.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5425
                  • S:t Karins

                  Oliks tää jakolaatikon öljynvaihtotopicci vai pyöränkulmien säätötopicci?:think
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • kooma
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1017
                    • Pikis

                    Originally posted by fraatti View Post
                    Aikasempia lukuja katsellessa 2010mm vierintäkehästä saa halkasiijaksi 640mm. Jos rengas kuluu pinnasta niin halkaisija taitaa pienentyä 4mm mutta meneekös se kuitenkin niin että vierintäkehä muuttuu vain tuon säteen kohdalle osuman kuluman verran eli 2mm? Tällöin vierintäkehäksi tulisi 2004mm? Tuossa tapauksessa eroa ei ole kuin 0,3%?
                    Hmm, kyllä vain sillä säteellä on merkitystä joka pyörän navan ja tien väliin mutta tässä pyöritellyt muut luvut muuttuvat samassa suhteessa kuin se säde. Jos se säde on jotain reilut 300mm niin silloin yhden millin muutos siinä on 0,3 prosentin luokkaa. Jos olisi intoa niin virittäisi heittokellon vanteeseen ja testaa paljonko paineen muutos nostaa tai laskee autoa.
                    Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1017
                      • Pikis

                      Originally posted by Tommix View Post
                      Oliks tää jakolaatikon öljynvaihtotopicci vai pyöränkulmien säätötopicci?:think
                      Totta, lopetan höpinät milleistä ja prosenteista tähän
                      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • XV70D
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2013
                        • 197
                        • Oulu

                        Jakolaatikon öljyt vaihdettu propun kautta. Vanhat oli mustat ja 169tkm ajettu. Nyt vedon kytkeytymisen viive tuntuisi olevan poissa. Muutenkin käytös tuntuisi parantuneen.
                        EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

                        Comment

                        • Tommix
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 5425
                          • S:t Karins

                          Originally posted by XV70D View Post
                          Jakolaatikon öljyt vaihdettu propun kautta. Vanhat oli mustat ja 169tkm ajettu. Nyt vedon kytkeytymisen viive tuntuisi olevan poissa. Muutenkin käytös tuntuisi parantuneen.
                          Teitkö adaptaation? Mihin meni nuo asteet?
                          Porukat vois laittaa nuo adaptaation jälkeiset arvot tänne niin pääsee ihmettelemään?
                          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                          Comment

                          • XV70D
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2013
                            • 197
                            • Oulu

                            Originally posted by Tommix View Post
                            Teitkö adaptaation? Mihin meni nuo asteet?
                            Porukat vois laittaa nuo adaptaation jälkeiset arvot tänne niin pääsee ihmettelemään?
                            Teetin korjaamolla kun ei ole omia älylaitteita millä nollata adaptaatiota.
                            EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

                            Comment

                            • JPa_
                              Newbiemmer
                              • Jun 2013
                              • 22
                              • Vantaa

                              Originally posted by fraatti View Post
                              ...
                              Itse jakolaatikon sopivuudesta en osaa sanoa mitään. Joku muu varmaan tietää paremmin. Varaosakatalogista pystyisi varmaan väijymään että kun jakolaatikko muuttuu tuohon uudempaan niin pysyykö kaikki muu jakolaatikon ympärillä samana. Toki siihen on kuitenkin mahdollisuus että sähköisesti(tai ohjelmallisesti) laatikoissa on jotain eroa. Varmin lienee ostaa loota samalla varaosanumerolla.

                              Muista en tiedä mutta jos itse joutuisin jakolaatikko kaupoille niin katsoisin kunnostettua jakolaatikkoa.

                              Jos tästä katsoo varaosanumerolla 27107643750 niin hinnaksi tulee 4600€


                              Kunnostettua jakolaatioita voi löytää vaikka tästä hintaan 1200-1500€, luultavasti näitä löytää maailmalta myös muualta.


                              Valitsisin tuosta sellaisen pajan "tuotteen" joka on kokonsa ja edustavuutensa puolesta paras ja ehkä kokenein. Esim tuo itävaltalainen firma mainostaa tehneensä noita pikaisesti selattuna 25v. Voinet kysyä myös tuolta sopivuutta ristiin, he tietävät asian varmasti.... Toki jos saat siihen jotain vastausta niin kirjoita tännekin...
                              Kysyin parista jakolaatikkoja korjaavasta paikasta tuota 350 vs 35L ristiin sopivuudesta ja molemmista sanottiin, että ei onnistu (ei selvitetty sen tarkemmin). Fyysisesti varmaan sopisi, kun ei näissä ympärillä olevissa osissa ole eroa ja aktuaattorikin on molemmissa sama. Toinen paikka myös sanoi tuota 350 versioo paremmaksi kuin 35L (en tästäkään väitteestä kysellyt sen enempää mihin perustuu).

                              Kokeiltiin tuota minun autoa parillakin eri rengassarjalla (18" tasalevee ja 19" 245/275) ja niillä pelasi hienosti. Lopulta paljastui, että alla olevan 20" vannesetin (WSP Italy replicat) keskireiät on aavistuksen liian isot, eikä välttämättä keskitä kunnolla. Ne on nyt sorvattavana ja koitetaan soviterenkaiden kanssa loppuisiko tärinät niilläkin. Nykimisten syyksi osoittaitui suurella todennäköisyydellä vuotava EGR cooleri.

                              Eli seurataan tilannetta, eikä tehdä toistaiseksi tuolle jakolaatikolle vielä mitään.
                              F10 530d xDrive 2011

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4628
                                • Tampere

                                Originally posted by JPa_ View Post
                                Kokeiltiin tuota minun autoa parillakin eri rengassarjalla (18" tasalevee ja 19" 245/275) ja niillä pelasi hienosti.
                                Tämä todistaa sen että sekarengastus nelikossa ilman tähtimerkintää on lottoamista. Joko onni osuu kohdalle tai sitten ei. Huonolla tuurilla hajoaa jakolatikko.
                                Jos haluaa pitää auton ehjänä ja erilevyiset renkaat edessä ja takana niin sitten käyttää vain *-merkittyä bemarille speksattua rengasta niin homma toimii varmasti.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎