Announcement

Collapse
No announcement yet.

X-Drive - jakolaatikon öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    Originally posted by JPa_ View Post
    Rengaskoko valikoitui tuon valmistajan suosituksen mukaan (ja tuntui muutenkin olevan yleisesti käytetty yhdistelmä xdrivessä), mutta ei ole OE-renkaat (Hakka Black 2). 275 myös yleisempi ja helpommin löydettävä koko.
    Uusi sarja laitettu keväällä ja oireillut siitä asti. Nyt toki näkyy takana sisäreunoissa jo enempi kulumaa vaikka suuntaus tehty.
    Öljyt vaihdettiin kahteen kertaan välissä lenkki ajaen.
    Lienee siis katseltava uutta rengassarjaa alle ja tarkkailla tuota jakolaatikkoa sen jälkeen. Voi olla jo myöhäistä, kun oireet aika selvät.
    Vielä kaipailis tietoa tuosta ATC 350 vs 35L sopivuudesta ristiin?
    Alkoiko oireet heti renkaiden vaihdon jälkeen? Oliko edellinen rengastus samalainen mutta OE-renkaat?

    Jos pyöränkulmat säädetään toleranssien sisään niin se ei riitä näissä F1X:ssa takaamaan sitä että renkaat eivät kuluisi. Tämä riippuu myös rengastuksesta. Mitä matalempiprofiiliset ja leveämmät renkaat niin sitä pystympään camber pitää saada. Eli takarenkaat pitää säätää niin pystyyn kuin mitä säädöt antavat myöden.

    Tässä on käyttäjä "Böntin"-kirjoitus asiasta jo muutaman vuoden takaa.


    Tässä ja monessa muussa ketjussa on myös sivuttu samaa asiaa.


    Myös takana aurauksen säätäminen toleranssin maksiarvoon auttaa renkaan kulumisessa tasaisemmin(paljon aurausta). Rengaskulmat kannattaa nyt jokatapauksessa käydä säätämässä tuolla tavalla eikä pilata renkaita ennenaikaisesti.

    En missään nimessä sano että oireet olisivat pelkästään renkaiden syytä. Kuten ketjussakin on tullut esille niin onhan näitä laatikoita vaihdeltukin melko paljon ja voihan se jakolaatikkokin olla tullut nyt tiensä päähän. Käsittääkseni sellaisiakin tapauksia on että öljyjen vaihdosta ei ole ollut kuin tilapäinen apu.




    Itse jakolaatikon sopivuudesta en osaa sanoa mitään. Joku muu varmaan tietää paremmin. Varaosakatalogista pystyisi varmaan väijymään että kun jakolaatikko muuttuu tuohon uudempaan niin pysyykö kaikki muu jakolaatikon ympärillä samana. Toki siihen on kuitenkin mahdollisuus että sähköisesti(tai ohjelmallisesti) laatikoissa on jotain eroa. Varmin lienee ostaa loota samalla varaosanumerolla.

    Muista en tiedä mutta jos itse joutuisin jakolaatikko kaupoille niin katsoisin kunnostettua jakolaatikkoa.

    Jos tästä katsoo varaosanumerolla 27107643750 niin hinnaksi tulee 4600€


    Kunnostettua jakolaatioita voi löytää vaikka tästä hintaan 1200-1500€, luultavasti näitä löytää maailmalta myös muualta.


    Valitsisin tuosta sellaisen pajan "tuotteen" joka on kokonsa ja edustavuutensa puolesta paras ja ehkä kokenein. Esim tuo itävaltalainen firma mainostaa tehneensä noita pikaisesti selattuna 25v. Voinet kysyä myös tuolta sopivuutta ristiin, he tietävät asian varmasti.... Toki jos saat siihen jotain vastausta niin kirjoita tännekin...
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • JPa_
      Newbiemmer
      • Jun 2013
      • 22
      • Vantaa

      Oireet alkoi heti uudella rengastuksella. Edellinen setti (kitkat) oli samaa kokoa joka nurkassa ja tuumaa pienemmät. Niillä ei oireita.

      Tuo suuntaushomma olikin uutta tietoa, täytyy perehtyä ja käyttää uudelleen, kunhan saa muuten auton taas kuntoon. Teki jo tänään kertaalleen sen, että ei meinannut lähteä valoista liikkeelle. Nyki vaan ja ei meinannut nostaa kierroksia. Ei tosin toistunut vielä uudestaan.

      ATC 35L kiinnostais lähinnä sen takia, että niitä olisi käytettynä tarjolla inhimilliseen hintaan paremmin kuin 350.
      F10 530d xDrive 2011

      Comment

      • ThePura
        Bimmer Rookie
        • Mar 2017
        • 54
        • Iisalmi

        Jakolaatikko ongelman kanssa itsekkin painineena tunnustaa että rengastus on äärimmäisen tarkka toimivuuden kannalta. Keväällä vaihdoin käytettynä ostetut sekarengastuksen ja nypystys oireet alkoivat heti. Syynä tähän oli eturenkaiden epätasainen kuluminen. Pelkillä eturenkaiden vaihdolla auto palasi normaaliksi. Aina kun nelivedon kanssa on ollut ongelmia on renkaina olleet runflat-renkaat :think
        Todennäköisesti ei muuta yhteyttä kuin se että ne olivat auton ensiasennus renkaat ja sitä kautta kuluneet jo huonoksi vaikka silmällä sitä ei erottanutkaan

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2763
          • Tampere

          Originally posted by JPa_ View Post
          Rengaskoko valikoitui tuon valmistajan suosituksen mukaan (ja tuntui muutenkin olevan yleisesti käytetty yhdistelmä xdrivessä), mutta ei ole OE-renkaat (Hakka Black 2). 275 myös yleisempi ja helpommin löydettävä koko.
          Uusi sarja laitettu keväällä ja oireillut siitä asti.
          Aivan, kiitos selvennyksestä. Menisikö ajettavuudeltaan ja jakolaatikkokäytökseltään paremmaksi, jos eteen laittaisi 235/35/R20 -koossa, jolloin etuakselilla vierintäkehä olisi identtinen taka-akselin kanssa?
          IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
          Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • JPa_
            Newbiemmer
            • Jun 2013
            • 22
            • Vantaa

            Täytyy nyt ihan alkuun laittaa talvisetti takas alle ja katsoa toimiiko jakolaatikko enää niilläkään vai onko jo tullut pysyvää vahinkoa (luultavasti on).
            Eteen 235/35 tai taakse 285/30 ne vaihtoehdot taitaa olla. Tai koko setti myyntiin ja symmetrinen setti tilalle.
            F10 530d xDrive 2011

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5438
              • S:t Karins

              Minä en kyllä hötkyilisi renkaiden myynnin kanssa, väitän ettei tehtaan ilmoittamat rengaskoot riko/kuluta jakolaatikkoa mitenkään. Ei edes kuluneilla renkailla. Eihän takuukaan edellytä käyttämään tiettyä kokoa olevia renkaita, saati tähdellä merkittykäjä renkaita? Jostain muusta on kysymys. Muuten olisi maailma täynnä rikkinäisiä nelaribemareita.
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • miyli
                BTCF Member
                • Dec 2008
                • 2091
                • Naantali

                Originally posted by JPa_ View Post
                Täytyy nyt ihan alkuun laittaa talvisetti takas alle ja katsoa toimiiko jakolaatikko enää niilläkään vai onko jo tullut pysyvää vahinkoa (luultavasti on).
                Eteen 235/35 tai taakse 285/30 ne vaihtoehdot taitaa olla. Tai koko setti myyntiin ja symmetrinen setti tilalle.
                Meillä 430d xdrive 98tkm ajettu ja edessä 245/35/20, takana 275/30/20 eikä mitään ongelmia ole ollut. Nyt menty 4 kesää tälläisellä setillä.
                Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                0-200km/h 11.40s
                100-200km/h 6,00s
                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                Comment

                • HV530XD
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2015
                  • 399
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by Tommix View Post
                  Minä en kyllä hötkyilisi renkaiden myynnin kanssa, väitän ettei tehtaan ilmoittamat rengaskoot riko/kuluta jakolaatikkoa mitenkään. Ei edes kuluneilla renkailla. Eihän takuukaan edellytä käyttämään tiettyä kokoa olevia renkaita, saati tähdellä merkittykäjä renkaita? Jostain muusta on kysymys. Muuten olisi maailma täynnä rikkinäisiä nelaribemareita.
                  Tässä just yhtä ongelmatapausta sivusta seuranneena, Bemarilta marmoritiskiltä lausunto että halkaisijoiden ero etu ja takapään välillä max 3mm. Jos esim laittaa taakse uudet renkaat missä kulutuspintaa 8mm ja jättää eteen kuluneet renkaat missä pintaa 2mm, niin halkaisijoihin tulee laskennallisesti 12mm ero. Ja tämä ei mene enää bemarin sallimaan rajaan...

                  Comment

                  • Fabsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1754

                    Itsellä mittasivat myöskin renkaiden vierintäkehät, ennenkuin saivat luvan vaihtaa jakolaatikon takuuseen. Eroa oli renkaiden välillä n. 1 mm. Edessä siis 245/35/20 ja takana 285/30/20.
                    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                    e30 318i -88

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5438
                      • S:t Karins

                      Originally posted by HV530XD View Post
                      Tässä just yhtä ongelmatapausta sivusta seuranneena, Bemarilta marmoritiskiltä lausunto että halkaisijoiden ero etu ja takapään välillä max 3mm. Jos esim laittaa taakse uudet renkaat missä kulutuspintaa 8mm ja jättää eteen kuluneet renkaat missä pintaa 2mm, niin halkaisijoihin tulee laskennallisesti 12mm ero. Ja tämä ei mene enää bemarin sallimaan rajaan...
                      Tuo nyt on omaa hölmöyttä uusia kummit vain taakse jos etupäässä on 2 mm pintaa...
                      Ja enemmän tuohon vaikuttaa jo rengaspaineet/kuorma.
                      Originally posted by Fabsu View Post
                      Itsellä mittasivat myöskin renkaiden vierintäkehät, ennenkuin saivat luvan vaihtaa jakolaatikon takuuseen. Eroa oli renkaiden välillä n. 1 mm. Edessä siis 245/35/20 ja takana 285/30/20.
                      Tämäkin on aika turhaa. Autossa on voinut olla jossain vaiheessa epäsopiva rengastus jolloin vaurio on jo tapahtunut. Sitten alle on asennettu oikea rengastus, mutta eihän se vika enää mihinkään korjaannu. Tosin ymmärrän että jos mittausvaiheessa on epäsopiva rengastus niin sanomista tulee.
                      Last edited by Tommix; 07-07-2019, 15:51.
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2763
                        • Tampere

                        BMW:n ohjeistuksesta huolimatta ihmettelen eikö nelikkoon olisi kuitenkin selkeintä/varminta asentaa vierintäkehältään identtiset renkaat molemmille akseleille, kun jakolaatikon ominaisuuksista johtuen sen käyttöikää ei ainakaan pidennä epäidenttiset vierintäkehät?
                        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • JPa_
                          Newbiemmer
                          • Jun 2013
                          • 22
                          • Vantaa

                          Talvirenkaat taas alla ja kaikki ylimääräiset tärinät poissa. Ainoastaan pieni ujellus veto päällä voimansiirrosta vielä kuuluu (en ole aiemmin huomannut).
                          Jotenkin se tuohon kokoeroon täytyy nuo tärinät liittyä, koska sama setti ei tärise ilman etukardaania (ja jakolaatikosta töpseli irti). Tai onko jakolaatikko jotenkin muuten niin "loppu" (?) että ei kestä sitä pientäkään kokoeroa kuin normaalisti. :think
                          F10 530d xDrive 2011

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            Originally posted by JaniLap View Post
                            BMW:n ohjeistuksesta huolimatta ihmettelen eikö nelikkoon olisi kuitenkin selkeintä/varminta asentaa vierintäkehältään identtiset renkaat molemmille akseleille, kun jakolaatikon ominaisuuksista johtuen sen käyttöikää ei ainakaan pidennä epäidenttiset vierintäkehät?
                            Olen samaa mieltä.

                            OE-renkailla homma voi pelata mutta jos muiden valmistajien renkaita ei ole "matchatty" tehtaalla pareiksi keskenään niin välttämättä homma ei toimi ja vierintäkehä saattaa poiketa.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • HV530XD
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2015
                              • 399
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by Tommix View Post
                              Tuo nyt on omaa hölmöyttä uusia kummit vain taakse jos etupäässä on 2 mm pintaa...
                              Aivan, mutta tässä tapauksessa tarinasta tekee hassun se, että kyseessä ei ole oma hölmöys vaan merkkiliikkeen hölmöys. Olivat nimittäin siellä suositelleet että taakse laitetaan uudet ja edessä menee vielä...Kai sitä sitten kuluttaja ammattilaista uskoo, mutta tässä tapauksessa ei homma mennyt ihan putkeen. Ja sitten itse vielä toteavat että suurin sallittu ero halkaisijoissa 3mm...
                              Kaikkia yksityiskohtia en tiedä kun kyseessä on tuttavan auto. Mutta mielenkiintoista kirjeenvaihtoa aiheesta on kuulemma käyty, kun voimansiirto on käynyt oirehtimaan...

                              Comment

                              • HV530XD
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2015
                                • 399
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by fraatti View Post
                                Olen samaa mieltä.

                                OE-renkailla homma voi pelata mutta jos muiden valmistajien renkaita ei ole "matchatty" tehtaalla pareiksi keskenään niin välttämättä homma ei toimi ja vierintäkehä saattaa poiketa.
                                Jep. Tulipa edellisen xDriven kanssa sellainenkin tilanne vastaan että samalla kokomerkinnällä varustettujen eri valmistajien renkaissa oli halkaisijoissa vajaan sentin ero, en enää muista oliko 8 vai 9mm, mutta näki jo paljaalla silmällä kun renkaat oli tallin lattialla pystyssä vierekkäin. Renkaat siis samoilla vanteilla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎