Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 525 DA Xdrive - ei pysy käynnissä. *VIKA KORJATTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aaronp
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 908
    • Pirkanmaa

    F11 525 DA Xdrive - ei pysy käynnissä. *VIKA KORJATTU*

    VIKA (AHDIN) KORJATTU, KETJUSSA TARINAA.




    Heippa,

    piiitkän foorumikirjoittelutauon jälkeen aktivoituminen, ja heti ns. ongelmalla sisään;

    Autona otsikon, 05/2013 käyttöönotettu 525. Ajettu 193tkm (ja luonnollisesti aukoton huoltohistoria BMW:ltä). Vikana se, että lähtee heikohkosti käyntiin ja sammuu ”tukehtuen” n. 3-10 sek kuluttua. Polttoainetta yli puolet tankissa. Vika ilmeni sillä, että auto sammui moottoritieajossa yllättäen, jonka jälkeen ei ole toiminut normaalisti.

    Vikakoodeina:
    244800 Hiukkassuodatin rajoitettu, jäljellä oleva etäisyys
    249300 Varaajapaineen tunnistus moottoria käynnistettäessä, alhainen varaajapaine (Tämä koodi poistunut)
    290B00 viittaa egr(?)

    Korjauskaavio eli Tähän mennessä uusittu/tehty seuraavaa;
    - Nokka-akselin as. tunnistin
    - Kampiakselin as. tunnistin
    - PA-suodatin
    - Commonrail painetunnistin
    - Commonrail paineensäädin
    - Siirtopumppu antaa tasaisen 4 bar.
    - Ei suutinvuotoja yläosasta
    - Korkeapainepumpussa ei metallitöhnää tms.
    - EGR tarkistettu, ei jumissa
    - Imusarjan läpät täysin rikki, mutta ei irronneita osia
    - Imusarjan läpät poistettu ja imusarja pesty
    - Commonrailpaineet pyyntö 300bar, pysyy siinä kunnes heilahtaa n. 500 bariin sammumishetkellä
    - PA-pumppu toimii kaikilla tehoilla ja testerillä voidaan ohjata moitteetta
    - Hiukkassuodattimen nokimäärä hyvin alhainen eikä vaikuta olevan tukossa
    - Kaasuläppäkotelo otettu pöydälle, kaikki OK
    - EGR piuha irti/kiinni, ei vaikutusta vikaan
    - Imuilmaputki irti/kiinni kaasuläppäkotelossa, ei vaikutusta vikaan
    - Ei vikakoodeja BMW:n testerillä
    - Käydessä suuttimen liittimen irtiotto sammuttaa auton välittömästi, jokaisessa sylinterissä sama. Yksittäisen irtiotto=ei muutosta käyntiin
    - Polttoainelinjassa ei näy ilmakuplia
    - Tankissa 38 litraa dieseliä testerinkin mukaan
    - Akku vaihdettu täyteen ladattuun
    - Kun pysyy käynnissä, reagoi kaasupolkimeen-> polkimen asentotunnistin OK
    - Kun auto käy, se käy todella hyvin ja tasaisesti, ilman mitään savutusta tms. moitteita
    - suuttimet testattu, kaikki ok.




    Kohta alkaa käymään turhan mystiseksi, ideoita vastaanotetaan lämmöllä

    Kiitos!
    Last edited by aaronp; 24-11-2018, 16:56. Reason: Päivitystä listaan...
  • Fabsu
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1754

    #2
    Voiko olla DPF tukossa?
    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
    e30 318i -88

    Comment

    • jtk70
      Newbiemmer
      • Aug 2015
      • 15
      • Kokkola

      #3
      Originally posted by Fabsu View Post
      Voiko olla DPF tukossa?
      Voi, veikkaan ahtovuotoa. Kannattaa tarkistaa turbo => välijäähy => imusarja putket.
      Vuotava ahtoputki tukkii dpf:n aika nopeasti, kun moottoriin menee vähemmän ilmaa kuin on tarve.

      Comment

      • aaronp
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2005
        • 908
        • Pirkanmaa

        #4
        Kiitos kommenteista.

        Itseäkin tuo dpf mietityttää mutta lähinnä se hämää, että sammuttaisiko se auton ajosta...

        No joo, ahtovuodot tarkistetaan nyt ja hiukkassuodatin täytyy varmaan napata irti, vaikka näyttäisikin olevan suht. inhottavassa paikassa. Periaatteessahan jos auto käy ok hiukkassuodatin irtiotettuna, se kertoo taas paljon.

        EDIT. Otettiin kaasuläppäkotelo pöydälle, ja se tuntuu olevan (kiinni autossa ollessaan) kokoajan auki. Käsittääkseni diesel _pitäisi_ toimia suht. normaalisti vaikka se olisi kokonaan auki, mutta heräsi kysymys sitten siitä, että millä ilmamäärää moottoriin ohjataan? En tunne dieselin sielunelämää niin tarkasti, että onko toi normaalia.
        Last edited by aaronp; 17-08-2018, 10:38.

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2731
          • Tampere

          #5
          Originally posted by aaronp View Post
          EDIT. Otettiin kaasuläppäkotelo pöydälle, ja se tuntuu olevan (kiinni autossa ollessaan) kokoajan auki. Käsittääkseni diesel _pitäisi_ toimia suht. normaalisti vaikka se olisi kokonaan auki, mutta heräsi kysymys sitten siitä, että millä ilmamäärää moottoriin ohjataan? En tunne dieselin sielunelämää niin tarkasti, että onko toi normaalia.
          Kaasuläppä sulkeutuu sammutettaessa auto ja muuten tulisi olla kokonaan auki.

          Itselläni tulee mieleen jos DPF:n suunnalla on tukkoisuutta, niin vaikkapa vastapaineita voisi seurata testerillä ennen kuin lähtee sitä irroittelemaan? Pönttöön on kiinnitetty useampi anturi, niin sen sielua voi hieman seurata testerin avulla miltä se elämä vaikuttaa kun moottori on käynnissä. Samalla katsoo milloin on regeneroitu edellisen kerran.
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • aaronp
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2005
            • 908
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by JaniLap View Post
            Kaasuläppä sulkeutuu sammutettaessa auto ja muuten tulisi olla kokonaan auki.

            Itselläni tulee mieleen jos DPF:n suunnalla on tukkoisuutta, niin vaikkapa vastapaineita voisi seurata testerillä ennen kuin lähtee sitä irroittelemaan? Pönttöön on kiinnitetty useampi anturi, niin sen sielua voi hieman seurata testerin avulla miltä se elämä vaikuttaa kun moottori on käynnissä. Samalla katsoo milloin on regeneroitu edellisen kerran.
            Käytössä vain delphin autocom, josta en saanut ko. tietoa pihalle koska auto ei pysy käynnissä kovinkaan kauan. Mielelläni maksan, jos saan paikalle taas osaavaa ihmistä testereineen, nyt kun itsellä ei ko. laitteita ole.

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2731
              • Tampere

              #7
              Originally posted by aaronp View Post
              Käytössä vain delphin autocom, josta en saanut ko. tietoa pihalle koska auto ei pysy käynnissä kovinkaan kauan.
              Mielummin BMW:n omilla testereillä. Autan mielelläni tarvittaessa ja voin vilkaista. Laita yv tai kaiva puhelinnro merkkikohtaisten osien myyntiosaston ilmoituksistani.
              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • suppari
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4049
                • Turku

                #8
                Originally posted by JaniLap View Post
                Mielummin BMW:n omilla testereillä. Autan mielelläni tarvittaessa ja voin vilkaista. Laita yv tai kaiva puhelinnro merkkikohtaisten osien myyntiosaston ilmoituksistani.
                Tämä on uskoakseni ollut myös BMW testerissä kiinni.

                Egr koodi oli itselle tieto jota ei tullut, onko egr töpseli koitettu jättää auki? Sammuminen ja tuo käynti vois sopia sekoilevaan egrään yhtälailla.
                sigpic
                P:0409699000

                JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                huollot/korjaukset!

                BMW E&F sarjaan.
                Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                Comment

                • aaronp
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 908
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by suppari View Post
                  Tämä on uskoakseni ollut myös BMW testerissä kiinni.

                  Egr koodi oli itselle tieto jota ei tullut, onko egr töpseli koitettu jättää auki? Sammuminen ja tuo käynti vois sopia sekoilevaan egrään yhtälailla.
                  Terve,

                  Egr:n pistoke kiinni/irti ei vaikuttanut mitään, valitettavasti.

                  Comment

                  • Ceeray
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1400
                    • Kuopio

                    #10
                    Entäs jos ei siirrä ainetta tankista moottorille..? Eli pa pumppu?
                    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                    Comment

                    • Kosta87
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2013
                      • 178
                      • Finland

                      #11
                      Takapenkin alla oleva diesel pumppu? Siinähän on ollut ongelmia sen liittimen kanssa. Alkaa vuotamaan sieltä dieseliä ja auto alkaa temppuilemaan. Juurikin käynnistysongelmia ja sammumisia.

                      Comment

                      • aaronp
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 908
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by aaronp View Post
                        Korjauskaavio eli mitä tehty tähän mennessä:
                        - Nokka-akselin as. tunnistin
                        - Kampiakselin as. tunnistin
                        - PA-suodatin
                        - Commonrail painetunnistin
                        - Commonrail määräsäädin
                        - Siirtopumppu antaa tasaisen 4 bar.
                        - Ei suutinvuotoja yläosasta
                        - Korkeapainepumpussa ei metallitöhnää tms.
                        - EGR tarkistettu, ei jumissa
                        - Imusarjan läpät täysin rikki, mutta ei irronneita osia
                        - Imusarjan läpät poistettu ja imusarja pesty
                        - Commonrailpaineet pyyntö 300bar, pysyy siinä kunnes heilahtaa n. 500 bariin sammumishetkellä

                        Pohdinnassa:
                        - Suuttimen rikkoutuminen / vuoto paluulinjaan tms.
                        - Kaasupolkimen asentotunnistin
                        - Kaasuläppäkotelo
                        Tehty lisää:
                        - PA-pumppu toimii kaikilla tehoilla ja testerillä voidaan ohjata moitteetta
                        - Hiukkassuodattimen nokimäärä hyvin alhainen eikä vaikuta olevan tukossa
                        - Kaasuläppäkotelo otettu pöydälle, kaikki OK
                        - EGR piuha irti/kiinni, ei vaikutusta vikaan
                        - Imuilmaputki irti/kiinni kaasuläppäkotelossa, ei vaikutusta vikaan
                        - Ei vikakoodeja BMW:n testerillä
                        - Käydessä suuttimen liittimen irtiotto sammuttaa auton välittömästi, jokaisessa sylinterissä sama. Yksittäisen irtiotto=ei muutosta käyntiin
                        - Polttoainelinjassa ei näy ilmakuplia
                        - Tankissa 38 litraa dieseliä testerinkin mukaan
                        - Akku vaihdettu täyteen ladattuun
                        - Kun pysyy käynnissä, reagoi kaasupolkimeen-> polkimen asentotunnistin OK
                        - Kun auto käy, se käy todella hyvin ja tasaisesti, ilman mitään savutusta tms. moitteita.

                        Seuraavaksi:
                        - Suuttimien kanssa jatketaan; 2. sylinterin suuttimen juuresta löydettiin nousevan muutama pieni ilmakupla (ruosteenestosprayta suuttimen juureen ja käyntiin). Muissa suuttimissa ei ilmakuplia löydetty.
                        - Auto käy pienen odottelun jälkeen jopa 30-60 sek, kunnes sammuu aivan kuten polttoaine loppuisi.
                        - Pohdinnassa: viallinen takaiskuventtiili tms. pa-linjassa. Pysyykö auto köynnissä vain sen ajan, mitä moottorin pa-linjoissa riittää ainetta?
                        - Auto käy pisimpään pelkällä tyhjäkäynnillä, kaasun käyttö sammuttaa auton nopeemmin-> käytössä oleva polttoaine loppuu nopeammin/suutin syöttää ilmaa palotilaan tms. ?

                        ERITYISKIITOS Janille (JaniLap) valtavasta avusta ja ideoista diagnoosityössä!
                        Vaikeaa olisi ilman testereitä vikaa hakea.

                        Ohan tässä hommaa, mennään eteenpäin

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7527
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          Suuttimista ei tule koodeja?

                          Taistelin yhden E61 N47 kanssa melko pitkään.
                          Siinä oli DDE:n päästä (moottorin ecu) hapettunut suuttimen pinnit,
                          lisäksi EGR venttiilin alipainesolenoidi oli rikki,
                          välillä auto sammui lennosta ja ei lähtenyt millään käyntiin.
                          Välillä toimi ihan normaalisti...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • aaronp
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 908
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Ceeray View Post
                            Entäs jos ei siirrä ainetta tankista moottorille..? Eli pa pumppu?
                            Originally posted by Kosta87 View Post
                            Takapenkin alla oleva diesel pumppu? Siinähän on ollut ongelmia sen liittimen kanssa. Alkaa vuotamaan sieltä dieseliä ja auto alkaa temppuilemaan. Juurikin käynnistysongelmia ja sammumisia.
                            Testerin mukaan kaikki vaiheet toimii ja syöttää moottoritilaan ihan ok. Pumpun yläosassa/liittimissä ei näy vuotoja tai mitään muutakaan erikoista.

                            Kiitoksia toki ideoista����
                            Last edited by aaronp; 18-08-2018, 12:13.

                            Comment

                            • aaronp
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2005
                              • 908
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Suuttimista ei tule koodeja?

                              Taistelin yhden E61 N47 kanssa melko pitkään.
                              Siinä oli DDE:n päästä (moottorin ecu) hapettunut suuttimen pinnit,
                              lisäksi EGR venttiilin alipainesolenoidi oli rikki,
                              välillä auto sammui lennosta ja ei lähtenyt millään käyntiin.
                              Välillä toimi ihan normaalisti...
                              Ei tule, ei.

                              Suuttimien koodit tulee vain jos liittimet irroittaa. EGR otettu pöydälle myös eikä vaikuttanut olevan viallinen. Vika on myös päällä, oli egr:n piuha kiinni tai ei.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎