Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 525 DA Xdrive - ei pysy käynnissä. *VIKA KORJATTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aaronp
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 908
    • Pirkanmaa

    Määräsäädintä odotellessa ja muutenkin tällä viikolla käydään autoa enemmän ajatuksella läpi. Katsotaan nyt riittääkö määräsäätimen uusinta, vai löytyykö uutta/muuta hässäkkää nyt kun otettiin kunnolla työn alle.
    Informoin tänne kyllä heti kun ollaan taas viisaampia ja toi määräsäädin on hoidettu

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      Originally posted by aaronp View Post
      Määräsäädintä odotellessa ja muutenkin tällä viikolla käydään autoa enemmän ajatuksella läpi. Katsotaan nyt riittääkö määräsäätimen uusinta, vai löytyykö uutta/muuta hässäkkää nyt kun otettiin kunnolla työn alle.
      Informoin tänne kyllä heti kun ollaan taas viisaampia ja toi määräsäädin on hoidettu
      Tilasit tuon edullisemman boschin osan kun osaa ei ole vielä asennettu autoon?
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • aaronp
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2005
        • 908
        • Pirkanmaa

        Originally posted by fraatti View Post
        Tilasit tuon edullisemman boschin osan kun osaa ei ole vielä asennettu autoon?
        En, eipä sitä mistään tuntunut löytyvän kuin tilauskamana.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          Originally posted by aaronp View Post
          En, eipä sitä mistään tuntunut löytyvän kuin tilauskamana.
          ok. Oletin että tuon bemarin leimalla olevan tuotteen saa miltei heti hyllystä. Tuolta boschin säädintä myyvästä liikkeestä olen tilannut pari vetokoukkua. Molemmat ovat tulleet nopeasti perille.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • aaronp
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2005
            • 908
            • Pirkanmaa

            No niin, taitaa mennä kaljavedot uusiksi:
            Määräsäädintä odotellessa läpikäytiin autoa tarkemmin. Vika löytyi ja pienemmän ahtimen ”imupyörä” on haljennut kahteen osaan. Auto käyttää alkuun isompaa ja hetken käytyään alkaa ohjaamaan pienempää jonka vika sammuttaa moottorin.

            Näin nyt siis todella tiivistettynä ja korjauksen jälkeen tarkemmin.

            Eivät siis olleetkaan maahantuojalla täysin hukassa ajatuksestaan uusia molemmat ahtimet, onneksi toki en suostunut koska lasku olisi ollut 5-6k€ luokkaa... Isommassa ei vaikuta edes olevan mitään vikaa.

            Jatkoa luvassa kun kone nipussa uudella puhaltimella

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4629
              • Tampere

              Originally posted by aaronp View Post
              No niin, taitaa mennä kaljavedot uusiksi:
              Määräsäädintä odotellessa läpikäytiin autoa tarkemmin. Vika löytyi ja pienemmän ahtimen ”imupyörä” on haljennut kahteen osaan. Auto käyttää alkuun isompaa ja hetken käytyään alkaa ohjaamaan pienempää jonka vika sammuttaa moottorin.

              Näin nyt siis todella tiivistettynä ja korjauksen jälkeen tarkemmin.

              Eivät siis olleetkaan maahantuojalla täysin hukassa ajatuksestaan uusia molemmat ahtimet, onneksi toki en suostunut koska lasku olisi ollut 5-6k€ luokkaa... Isommassa ei vaikuta edes olevan mitään vikaa.

              Jatkoa luvassa kun kone nipussa uudella puhaltimella
              Ahtimen siipiä ei siis ollut pidelty missä välissä. Kuvittelin että näin olisi tehty.

              Kertaalleen olin jo lähellä mutta se ei riittänyt. Ihmettelin nimittäin että miksi pyydetty vääntö kasvaa kokoajan ja samoin ainetta tuupataan koneeseen syöttömäärien mukaan mutta kierrosluku ei kuitenkaan kasva. Ei kasvanut juu kun ahdisti... siitä se sitten lopulta oli kiinni. Viisastuipa nyt sitten itse kukin hiukan lisää.

              Tälläisessä etädiagnoosissa on aina toki myös haasteensa kun ei ole omat nyrkit savessa.

              Mites datanhaltija janilap. Näkyykö tuo ahtopaineissa, pakopaineissa tms tai muussa ilman kulkuun liityyvässä?

              Se ihmetyttää myös mikä tuo fuelpath torque on? Vääntö jonka polttoaineen pitäisi tuottaa? Miksi se kohoaa kokoajan vaikka kierrokset eivät kasvakaan?

              Mihin se vääntö hukataan vai mistä tuossa nyt on kyse?
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2857
                • Tampere

                Tarkoitat ilmeisesti kompressoria? Olipa kyllä kinkkinen vika, hyvä että lopulta löytyi. Se on mielenkiintoista että rail-paineen pyynti ei noussut, silti toteutuma nousi.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4629
                  • Tampere

                  Originally posted by böntti View Post
                  Tarkoitat ilmeisesti kompressoria? Olipa kyllä kinkkinen vika, hyvä että lopulta löytyi. Se on mielenkiintoista että rail-paineen pyynti ei noussut, silti toteutuma nousi.
                  Kyllä tuossa taisi nousta pyyntikin. Samoin kuin polttoaineen tuottama vääntö "torque path" mikäs se nyt olikaan.

                  Mutta mikä oli map anturin tilanne, sitä ei tainnut datoissa olla näkyvissä? Huomaako siitä että auto tukehtuu ja mappianturin lukema laskee ? Vai tukehtuuko se omiin pakokaasuihinsa? Ellen väärin muista niin pakopaineissa ei näkynyt raketoimista.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2732
                    • Tampere

                    Sinne meni "helpot" kaljat...

                    Koneita kun ovat, niin vika on kuitenkin paikannettavissa ja näin jälkiviisaana voidaan ihmetellä olisiko datasta voinut tätä havaita.

                    Pakopuolen ahdinpaketti avattuna sivusta:


                    Ja kompressorisiivet:


                    Pystytkö ylemmän kuvan numeroiden avulla paikantamaan hajonneen osan?


                    Työohjeen mukaan "The stored charging pressure control faults must then be investigated or troubleshooting must take place on the exhaust turbocharger."

                    Muutama sivu keskustelussa taaksepäin (sivu 12) palaten, niin tämä vikakoodihan siellä saattaisi liittyä tapahtuneeseen:



                    Vilkaisempa vielä kertaalleen dataa ja päivitän tähän viestiin:





                    Yllä muutamasta startista dataa, jossa näkyy pakopaineesta jotakin. Vertailuautosta en vastaavaa kerännyt, joten siltä osin tulkinta jää vajaaksi.

                    Putkesta pakokaasua tuli mielestäni siinä määrin normaalin oloisesti, jolloin omistajan kanssakin hylättiin oletus, että sinne olisi ajossa lentänyt peruna tukkimaan pakopuolen.


                    Ahtopuolen dataa vasemmalla verrokkiauton data ja oikealla potilas:

                    Last edited by JaniLap; 19-09-2018, 16:21.
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • aaronp
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 908
                      • Pirkanmaa

                      Kompressorisiivet siis murskana ja akselissa karmee välys. Tuskimpa tuossa on ehjää kuin maksimissaan runko.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        Originally posted by JaniLap View Post
                        Sinne meni "helpot" kaljat...
                        Ahtopuolen dataa vasemmalla verrokkiauton data ja oikealla potilas:

                        Taisi sitten lopulta kokea tukehtumiskuoleman vastaavalla tavalla kuin miten se tapahtuisi jos kaasuläppä suljettaisiin. Tosin paineen putoaminen ei ole lineaarista kuten voisi kuvitella.

                        Minä tulkitsen nuo niin että kun kone päräytetään käyntiin niin siellä vallitsee jo valmiiksi reilu alipaine normaaliin ilmanpaineeseen nähden. Normaali ilmanpaine on siinä jossain tonnin mbar korvilla. Kone ei meinaa jaksaa pysyä käynnissä mutta moottorinohjaus yrittää pitää sitä epätoivoisesti käynnissä lisäämällä polttoaineen määrää. Vaikka syötetty polttoainemäärä kasvaa niin imupuolen tukos pitää huolen siitä että kierroluku ei kuitenkaan kasva.

                        Ihan mielenkiinnosta, oliko datassa target rpm ja actual rpm? Jos sellaiset löytyy niin veikkaan että actual laahaa jäljessä.

                        Vikakoodi sitten liittyy siihen että pakopaineen, ympäröivän ilmanpaineen, ja ahtopaineen paineanturien lukevat eivät ole 200mbar/(60mbar) sisässä toisistaan. Tai näin minä ainakin asian käsitän. Katsoitko mitä tuolta details välilähdeltä löytyy? Siellä pitäisi varmaan olla olosuhteet missä koodi on putkahtanut. Vastaavaa testiähän kone tekee myös erilaisille lämpöantureille vertailemalla niitä toisiinsa mistä johtuu taas webaston asennuksen mukana tuomat häikät. Entäs condition for fault identification? Onko siellä mainittu että koska ja milloin tuota testataan? Ainoistaan autoa käynnistettäessa/sammuttaessa jne? Muistelisin että joku tuollainen vastaava check tehdään myös autoa sammutettaessa ainakin jollekin arvolle. :think

                        Seurasiko vikakoodi autoa "tappiin" saakka?
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • aaronp
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2005
                          • 908
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by böntti View Post
                          Tarkoitat ilmeisesti kompressoria? Olipa kyllä kinkkinen vika, hyvä että lopulta löytyi. Se on mielenkiintoista että rail-paineen pyynti ei noussut, silti toteutuma nousi.
                          Kompressoripyörää, toki todennäköisesti koko roska turbiinipyörästä alkaen on murskana. Onneks isomman ahtimen siivet näyttävät virheettömiltä, mutta toki sekin pitää tarkastaa.

                          Comment

                          • suppari
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4049
                            • Turku

                            Originally posted by fraatti View Post
                            Mitenkähän tuo oli perusteltua? Pitäshän sen käydä tyhjäkäyntiä ilman koko turbojakin...

                            Olen joskus nähnyt kun asentajat ottivat volvosta kannen irti ja totesivat ettei siinä ollutkaan vikaa että olihan se jo aikakin vaihtaa...
                            Originally posted by suppari View Post
                            Paitsi itseasiassa jos molemmista olisi siivet jumissa, niin ei saisi ilmaa/pakokaasu ei pääsisi putkesta ulos.
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Ahtimen siipiä ei siis ollut pidelty missä välissä. Kuvittelin että näin olisi tehty.

                            Kertaalleen olin jo lähellä mutta se ei riittänyt. Ihmettelin nimittäin että miksi pyydetty vääntö kasvaa kokoajan ja samoin ainetta tuupataan koneeseen syöttömäärien mukaan mutta kierrosluku ei kuitenkaan kasva. Ei kasvanut juu kun ahdisti... siitä se sitten lopulta oli kiinni. Viisastuipa nyt sitten itse kukin hiukan lisää.

                            Tälläisessä etädiagnoosissa on aina toki myös haasteensa kun ei ole omat nyrkit savessa.

                            Mites datanhaltija janilap. Näkyykö tuo ahtopaineissa, pakopaineissa tms tai muussa ilman kulkuun liityyvässä?
                            Ei oltu kaukana ei Mutta, esim 535d n57 jossa on käytännössä samanlainen ahdinpaketti/ohjaus, käy kyllä vaikka on pikkuahtimen imusiipi keskeltä halki ja ahdin ei pyöri mihinkään. About 2-3vk sitten juuri oli tällainen.
                            sigpic
                            P:0409699000

                            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                            huollot/korjaukset!

                            BMW E&F sarjaan.
                            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2732
                              • Tampere

                              Mikähän noita siipipyöriä rikkoo eli kulkeeko siellä jotakin kiinteää läpi, vai tuleeko niissä vaan tunnit täyteen?
                              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • suppari
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4049
                                • Turku

                                Originally posted by JaniLap View Post
                                Mikähän noita siipipyöriä rikkoo eli kulkeeko siellä jotakin kiinteää läpi, vai tuleeko niissä vaan tunnit täyteen?
                                Tarpeeksi välystä> ahtimen iso pyörintänopeus>ottaa kiinni koteloon> turbiinin voima riittää halkaisemaan imupyörän.
                                sigpic
                                P:0409699000

                                JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                                tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                                huollot/korjaukset!

                                BMW E&F sarjaan.
                                Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                                8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                                AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎