Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 525 DA Xdrive - ei pysy käynnissä. *VIKA KORJATTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2732
    • Tampere

    #16
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Suuttimista ei tule koodeja?

    Taistelin yhden E61 N47 kanssa melko pitkään..
    Tosiaan suuttimien suunnalta ei vikakoodeja ilmaantunut ennen kuin virtajohtoja oli nypitty irti.

    Tarkoitukseni oli ajaa suuttimille Smooth Running Control, että olisin nähnyt korjausarvoista jotakin, mutta käytännössä moottori pysyi sen verran lyhyitä ja vaihtelevanmittaisia jaksoja käynnissä, ettei seurannasta tullut mitään.

    Samasta syystä perusteellisempi livedatan seuranta jäi haaveeksi, mutta ainakin rail-paineet näyttivät olevan riittävät, kaasupolkimen asentotunnistin toimii oikein ja hiukkassuodattimen suunnalta en mitään ihmeempää tukkoisuutta havainnut. Tankin suunnalta ainetta näytti kulkevan ja pumppujen käyttö onnistui ongelmitta.

    Haastava homma. Auto on tuore ja hyvin siistissä kunnossa, sekä selvästi ollut hyvällä huolenpidolla.

    Lähtökohtaisesti oletin että tallentuneista vikakoodeista ja lyhyiden käyntijaksojen aikana syntyvistä vikakoodeista olisi jotakin järkeenkäypää pystynyt päättelemään - mutta ei, kun moduulit hienosti vihreinä ja ainoastaan itse aiheutettuja ja loogisia vikakoodeja sain näkyviin.

    Akku oli finaalissa varmasti lukuisten käynnistysten ja virtojen päälläpidosta johtuen, ja alussa oletin että voisi johtua siitäkin, mutta kun laitettiin täysi aku konttiin, niin mikään ei oikeastaan muttunut. Sepä olisikin ollut liian yksinkertainen keisi.

    Jospa se kakkossuutin sitten olisi tämän murheen taustalla - toivottavasti.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Jari64
      Newbiemmer
      • Mar 2016
      • 27
      • iitti

      #17
      Tankissa tukos nostaa siirtopaineen mutta kun kulutus kasvaa paine romahtaa???

      Comment

      • Peksu
        Bimmer Fanatic
        • May 2014
        • 272
        • Lähellä Tre

        #18
        Originally posted by Ceeray View Post
        Entäs jos ei siirrä ainetta tankista moottorille..? Eli pa pumppu?
        Täällä myynnissä 2kpl vähän käytettyjä pa-siirtopumppuja tankkiin 100€/kpl alkuperäisiä ei webastolliseen F10 tai F11
        G08 LCI iX3 M Sport

        Comment

        • aaronp
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 908
          • Pirkanmaa

          #19
          Kiitos jälleen pohdinnasta. Tankissa olevaa tukosta olen miettinyt, mutta ainakin pa-pumppu oli OK kun se pöydälle tarkasteluun otettiin. Tukoshan voi olla jossain muussa kohtaa linjaa toki. Tätä täytyy tutkia tarkemmin, ja tsekata myös moottoritilassa oleva takaiskuventtiili ja sen toiminta.

          Testereiden mukaan tosiaan pa-pumppu antaa tasaisen 4 baria, ja myös railipaineet ovat pyydetyn mukaiset (300bar). Vaikka pumppu tottelee läppärin kautta kaikkia ”asentoja”, voihan se toki olla rikki/tukossa.

          Tutkinnat jatkuu, ja jos pumppu vaikuttaa tipankin ”luovuttaneelta”, niin se uusitaan toimivaan varmasti. Halpoja osia kuitenkin vielä noi.

          PA-linjassa ei pitäisi kauheasti olla kummallisuuksia, tankilta lähtee ja matkalla moottorille välissä lienee vain suodatin (joka on uusittu). Jossain autoissa on käsittääkseni etumatkustajien jalkatilan kohdalla apupumppu, täytyy tarkistaa löytyykö sellainen tästä.

          Comment

          • Ceeray
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1400
            • Kuopio

            #20
            Siis soppa tossa tuntuu loppuvan.. entäs jos ajas johonni purkkiin poltsikkaa pa linjan pumpulla testerillä ja kattos mihin tyssää.. .?
            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

            Comment

            • aaronp
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2005
              • 908
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by Ceeray View Post
              Siis soppa tossa tuntuu loppuvan.. entäs jos ajas johonni purkkiin poltsikkaa pa linjan pumpulla testerillä ja kattos mihin tyssää.. .?
              Kyllä, se olisi ajatus ensi viikolla toteuttaa (kunhan vaan saan testerin ja sen osaavan käyttäjän taas järjestettyä)
              Last edited by aaronp; 18-08-2018, 22:49. Reason: Kirjoitusvirhe

              Comment

              • Jacques
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2008
                • 573
                • pk

                #22
                50tkm ajetussa F10 520d:ssä oli oireet samat, uuvahti ajossa niin että sai juuri parkkiin ja sammui siihen. Ei aluksi suostunut tyhjäkäynnille, odottelun jälkeen pysyi sahauksen jälkeen muutaman sekunnin käynnissä, huonolla tyhjäkäynnillä.
                Vikakoodi EGR:stä. Koputeltiin hartaasti EGR:n alueelta ja nollattiin vikakoodit -> normaali käynnistyminen ja tyhjäkäynti. Ei uusiutunut meidän omistusaikana (lyhyt tämän jälkeen).

                Tässä tosin vaikuttaa että EGR on koputtelut jo saanut osakseen..
                G30 540i
                F32 435d

                Comment

                • aaronp
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 908
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by Jacques View Post
                  50tkm ajetussa F10 520d:ssä oli oireet samat, uuvahti ajossa niin että sai juuri parkkiin ja sammui siihen. Ei aluksi suostunut tyhjäkäynnille, odottelun jälkeen pysyi sahauksen jälkeen muutaman sekunnin käynnissä, huonolla tyhjäkäynnillä.
                  Vikakoodi EGR:stä. Koputeltiin hartaasti EGR:n alueelta ja nollattiin vikakoodit -> normaali käynnistyminen ja tyhjäkäynti. Ei uusiutunut meidän omistusaikana (lyhyt tämän jälkeen).

                  Tässä tosin vaikuttaa että EGR on koputtelut jo saanut osakseen..
                  Mjoo, egr on otettu irtikin jo ja testattu venttiilin toimintaa manuaalisesti auton käydessä. Itsehän toivoin ko. ongelmaa, jos nyt näin voi edes sanoa, mutta ainakin toistaiseksi se vaikuttaisi hoitavan hommansa kuten pitää.

                  Tosin, sitten kun tämä kuntoon saadaan, egr ja dpf poistuu käytöstä mekaanisesti sekä ohjelmallisesti.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by aaronp View Post
                    Tehty lisää:
                    - Pohdinnassa: viallinen takaiskuventtiili tms. pa-linjassa. Pysyykö auto köynnissä vain sen ajan, mitä moottorin pa-linjoissa riittää ainetta?
                    Mainitsit aikaisemmin että railpaine kohoaapilviin auton sammuessa. Tekeekö se jokakerta näin?

                    Mullakin tuli mieleen tuo tukos tai viallinen venttiili paluupuolella. Voisiko tuo nostaa paineen siellä "tappiin" ja saa rail paineen kohoamaan hallitsemattomasti? Tai sitten rankasti paluupuolelle vuotava suutin?

                    Saisikohan tuolta paluupuolelta mitattua painetta? Takaiskuventtiili pitää paineen muistaakseni 10bar tietämillä. Johonkin kirjoitin tuosta joskus mutta en muista enää minne.

                    Onko auto softattu? Ettei olisi jotain vikakoodeja hävinnyt softauksen yhteydessä? Läpi lyövä suutin tekee samat oireet ainakin m57:ssa. Mulla löytyy eristysvastusmittari tästä läheltä jos haluat mitata suuttimet. "Janilap":lta taitaa löytyä nro.

                    Testolla voisi saada tuosta livedataa talteen josta voisi nähdä jotain mitä muten ei osu silmiin. :think
                    Last edited by fraatti; 19-08-2018, 11:08.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • aaronp
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 908
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Mainitsit aikaisemmin että railpaine kohoaapilviin auton sammuessa. Tekeekö se jokakerta näin?

                      Mullakin tuli mieleen tuo tukos tai viallinen venttiili paluupuolella. Voisiko tuo nostaa paineen siellä "tappiin" ja saa rail paineen kohoamaan hallitsemattomasti? Tai sitten rankasti paluupuolelle vuotava suutin?

                      Saisikohan tuolta paluupuolelta mitattua painetta? Takaiskuventtiili pitää paineen muistaakseni 10bar tietämillä. Johonkin kirjoitin tuosta joskus mutta en muista enää minne.

                      Onko auto softattu? Ettei olisi jotain vikakoodeja hävinnyt softauksen yhteydessä? Läpi lyövä suutin tekee samat oireet ainakin m57:ssa. Mulla löytyy eristysvastusmittari tästä läheltä jos haluat mitata suuttimet. "Janilap":lta taitaa löytyä nro.

                      Testolla voisi saada tuosta livedataa talteen josta voisi nähdä jotain mitä muten ei osu silmiin. :think
                      Terve,

                      testauksessa se nosti niitä paineita ~500bar haminoille, mutta en toki voi vannoa tämän tapahtuneen jokainen kerta, mutta toistuvasti kuitenkin.

                      Auto on täysin vakio, eli koodeja ei ole blokattu tms. Fokus on nyt tuossa polttoainelinja/suuttimet-kombinaatiossa, ja ehdottomasti suutinten mittaus kiinnostaa. Ajatus olikin poistaa suuttimet ja lähteä hämmästelemään niitä.

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2857
                        • Tampere

                        #26
                        Tosin kun tuossa aloituksessa kirjoitettiin, rail-paineen pyynti on jakuvasti 300 bar ja toteutunut paine on ensin 300bar, sitten toisinaan ehtii nähdä livedatalla toteutuneen nousevan aina 500 bar saakka ja kone sammuu. Auto ei myöskään reagoinut kaasun painamiseen normaalilla tavalla vaan ennemminkin tukehtui tai polttoaine loppui. Eikös tähän nyt vaihdettu railin päässä oleva paineensäädin eikä kp-pumpussa oleva määränsäädin? Ja tosiaan siitä EGR:stä ei mitään koodia ollut ISTAlla lukien.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • aaronp
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2005
                          • 908
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Originally posted by böntti View Post
                          Tosin kun tuossa aloituksessa kirjoitettiin, rail-paineen pyynti on jakuvasti 300 bar ja toteutunut paine on ensin 300bar, sitten toisinaan ehtii nähdä livedatalla toteutuneen nousevan aina 500 bar saakka ja kone sammuu. Auto ei myöskään reagoinut kaasun painamiseen normaalilla tavalla vaan ennemminkin tukehtui tai polttoaine loppui. Eikös tähän nyt vaihdettu railin päässä oleva paineensäädin eikä kp-pumpussa oleva määränsäädin? Ja tosiaan siitä EGR:stä ei mitään koodia ollut ISTAlla lukien.
                          Totta, kirjoitin väärin eli paineensäädin uusittu.

                          Tänään oli hetki joutilasta aikaa ja tarkistettiin irtiottamalla että ainakin jokaiselle suuttimelle tulee komeesti ainetta, ja paluupuoletkin toimii tasaisesti eikä mikään ”tulvi” yli muiden.

                          Paluupuolella ei ollut mitään kummallista, kun se pistettiin menemään purkkiin tankille paluun sijasta.

                          Tänään tuli myös ihmetyksen aiheena moottorin öljymäärän anturin toiminta. iDrive herjaa ”sufficient oil to start engine”, ja tikun mukaan öljyä on vähintäänkin riittävästi. Auton käydessä iDrive ei joko a) ehdi tai b) pysty mittaamaan öljynmäärää vaan ruudulla pyörii ”measuring oil level” tms.



                          Sitä myötä heräsi erikoinen teoria/pohdinta siitä, voisiko olla että oil level sensor on rikki, ja se estäisi auton käynnissä pysymisen. Vanhemmissa autoissahan ko. sensori ei sammuta moottoria, mutta tästä konetyypistä ei ole kokemusta ja koska vika on sen verran kummallinen, taidan vaihtaa senkin sensorin. En tiedä voiko auto ns. suojella itseään ja esim. ECU:n kautta katkaista syötön tms., jos anturi antaa väärää tietoa?

                          Kaasupoljin tottelee, mutta mitä enemmän kaasua antaa, sitä nopeammin (yleensä) auto sammuu. Huomenna täytyy korjaamolla nostaa auto nosturilla ylös, ja hoidella tuo sensori. Samalla toki perus huoltokin, joka täytyisi jokatapauksessa tehdä.
                          Last edited by aaronp; 20-08-2018, 19:03. Reason: Kirjoitusvirhe

                          Comment

                          • Rale
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 1482
                            • Porvoo

                            #28
                            Originally posted by aaronp View Post
                            Totta, kirjoitin väärin eli paineensäädin uusittu.

                            Tänään oli hetki joutilasta aikaa ja tarkistettiin irtiottamalla että ainakin jokaiselle suuttimelle tulee komeesti ainetta, ja paluupuoletkin toimii tasaisesti eikä mikään ”tulvi” yli muiden.

                            Paluupuolella ei ollut mitään kummallista, kun se pistettiin menemään purkkiin tankille paluun sijasta.

                            Tänään tuli myös ihmetyksen aiheena moottorin öljymäärän anturin toiminta. iDrive herjaa ”sufficient oil to start engine”, ja tikun mukaan öljyä on vähintäänkin riittävästi. Auton käydessä iDrive ei joko a) ehdi tai b) pysty mittaamaan öljynmäärää vaan ruudulla pyörii ”measuring oil level” tms.



                            Sitä myötä heräsi erikoinen teoria/pohdinta siitä, voisiko olla että oil level sensor on rikki, ja se estäisi auton käynnissä pysymisen. Vanhemmissa autoissahan ko. sensori ei sammuta moottoria, mutta tästä konetyypistä ei ole kokemusta ja koska vika on sen verran kummallinen, taidan vaihtaa senkin sensorin. En tiedä voiko auto na. suojella itseään ja esim. ECU:n kautta katkaista syötön tms., jos anturi antaa väärää tietoa?

                            Kaasupoljin tottelee, mutta mitä enemmän kaasua antaa, sitä nopeammin (yleensä) auto sammuu. Huomenna täytyy korjaamolla nostaa auto nosturilla ylös, ja hoidella tuo sensori. Samalla toki perus huoltokin, joka täytyisi jokatapauksessa tehdä.
                            Bensa vehkeissä ainakin öljyn lämpötilan pitää olla 75C astetta muistaakseni, ennen kuin se näyttää mitään lukemaa öljyn määrälle. Diesel vehkeistä en tiedä onko se samanlailla tehty.

                            Comment

                            • aaronp
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2005
                              • 908
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Originally posted by Rale View Post
                              Bensa vehkeissä ainakin öljyn lämpötilan pitää olla 75C astetta muistaakseni, ennen kuin se näyttää mitään lukemaa öljyn määrälle. Diesel vehkeistä en tiedä onko se samanlailla tehty.
                              Arvokas tieto, kiitos. Anturi maksaa vajaan 300€, joten ei sitä toki aivan turhaan viitsi vaihtaa joten jos jollakulla olisi diesel _faktaa_ ko. asiasta niin saa kertoa
                              Last edited by aaronp; 20-08-2018, 19:12. Reason: Tarkennus

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4629
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by aaronp View Post
                                Arvokas tieto, kiitos. Anturi maksaa vajaan 300€, joten ei sitä toki aivan turhaan viitsi vaihtaa joten jos jollakulla olisi diesel _faktaa_ ko. asiasta niin saa kertoa
                                Anturista naru irti ja katsoo mitä tapahtuu. Eikait se nyt tuollainen ole sillä listalla joka tappaa koneen kokonaan? En usko että tuo estää koneen käymisen. Tutulla oli korvattu tuo väärällä anturilla ja ei sekään käyntiä estänyt. Ei kai tuon hintaisia osia huvikseen kannata vaihtaa?



                                Koneessa on öljynpaineanturikin. Siitähän se tieto löytyy onko koneessa öljynpainetta vai ei.


                                Originally posted by böntti
                                Tosin kun tuossa aloituksessa kirjoitettiin, rail-paineen pyynti on jakuvasti 300 bar ja toteutunut paine on ensin 300bar, sitten toisinaan ehtii nähdä livedatalla toteutuneen nousevan aina 500 bar saakka ja kone sammuu. Auto ei myöskään reagoinut kaasun painamiseen normaalilla tavalla vaan ennemminkin tukehtui tai polttoaine loppui. Eikös tähän nyt vaihdettu railin päässä oleva paineensäädin eikä kp-pumpussa oleva määränsäädin? Ja tosiaan siitä EGR:stä ei mitään koodia ollut ISTAlla lukien.
                                Tämän takia ehdotinkin livedatan "nauhoittamista" testolla. Tällöin datasta voi katsoa kumpi tapahtuu ensin, paineen raketoiminen vai suuttimien pyynnin putoaminen nolliin.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎