Originally posted by JaniLap
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F11 525 DA Xdrive - ei pysy käynnissä. *VIKA KORJATTU*
Collapse
X
-
Jep, se on tsekattu ja päivitin ekaan viestiin korjauskaaviota.
Originally posted by aaronp View PostHeippa,
piiitkän foorumikirjoittelutauon jälkeen aktivoituminen, ja heti ns. ongelmalla sisään;
Autona otsikon, 05/2013 käyttöönotettu 525. Ajettu 193tkm (ja luonnollisesti aukoton huoltohistoria BMW:ltä). Vikana se, että lähtee heikohkosti käyntiin ja sammuu ”tukehtuen” n. 3-10 sek kuluttua. Polttoainetta yli puolet tankissa. Vika ilmeni sillä, että auto sammui moottoritieajossa yllättäen, jonka jälkeen ei ole toiminut normaalisti.
Vikakoodeina:
244800 Hiukkassuodatin rajoitettu, jäljellä oleva etäisyys
249300 Varaajapaineen tunnistus moottoria käynnistettäessä, alhainen varaajapaine (Tämä koodi poistunut)
290B00 viittaa egr(?)
Korjauskaavio eli Tähän mennessä uusittu/tehty seuraavaa;
- Nokka-akselin as. tunnistin
- Kampiakselin as. tunnistin
- PA-suodatin
- Commonrail painetunnistin
- Commonrail paineensäädin
- Siirtopumppu antaa tasaisen 4 bar.
- Ei suutinvuotoja yläosasta
- Korkeapainepumpussa ei metallitöhnää tms.
- EGR tarkistettu, ei jumissa
- Imusarjan läpät täysin rikki, mutta ei irronneita osia
- Imusarjan läpät poistettu ja imusarja pesty
- Commonrailpaineet pyyntö 300bar, pysyy siinä kunnes heilahtaa n. 500 bariin sammumishetkellä
- PA-pumppu toimii kaikilla tehoilla ja testerillä voidaan ohjata moitteetta
- Hiukkassuodattimen nokimäärä hyvin alhainen eikä vaikuta olevan tukossa
- Kaasuläppäkotelo otettu pöydälle, kaikki OK
- EGR piuha irti/kiinni, ei vaikutusta vikaan
- Imuilmaputki irti/kiinni kaasuläppäkotelossa, ei vaikutusta vikaan
- Ei vikakoodeja BMW:n testerillä
- Käydessä suuttimen liittimen irtiotto sammuttaa auton välittömästi, jokaisessa sylinterissä sama. Yksittäisen irtiotto=ei muutosta käyntiin
- Polttoainelinjassa ei näy ilmakuplia
- Tankissa 38 litraa dieseliä testerinkin mukaan
- Akku vaihdettu täyteen ladattuun
- Kun pysyy käynnissä, reagoi kaasupolkimeen-> polkimen asentotunnistin OK
- Kun auto käy, se käy todella hyvin ja tasaisesti, ilman mitään savutusta tms. moitteita
- suuttimet testattu, kaikki ok.
Kohta alkaa käymään turhan mystiseksi, ideoita vastaanotetaan lämmöllä
Kiitos!
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostTuossa nick aaronp F11 ajokissa on N47 -kone (525d), mutta joka tapauksessa TESTO toimii hyvin myös F-sarjalaisissa. Juuri loggasin yhdestä B47-moottorista livedataa.
Tilanteen mukaan voin minäkin tulla jälleen ihmettelemään. Pääasia että tätä mysteeriä saataisiin vähitellen ratkeamaan.
Laittakaa graafisena tuon sekä verrokin datat näytille. Siirtopaine, railpaine, paineensäätimen asento, egr asento, kierrosluku, syötönmäärä, määränsäätimen asento olisi varmaan sellaisia ainakin mitkä kiinnostaisi. Ja jos jotain muuta tulee mieleen polttoaineen syöttöön liittyen.
Suuttimien johtosarja voisi olla hyvä mitata boksille saakka, samoin eristysvastusmittarilla suuttimet ellei oo tehty jo.
Epätoivoisimpana tekina voisi kokeilla ottaa kaikkea käyntiin liittymättömien antureiden piuhoja irti sekä varmistaa että egr ei varmasti vuoda. Samoin koittaa nollata adaptaatioita.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostTuossa nick aaronp F11 ajokissa on N47 -kone (525d), mutta joka tapauksessa TESTO toimii hyvin myös F-sarjalaisissa. Juuri loggasin yhdestä B47-moottorista livedataa.
Tilanteen mukaan voin minäkin tulla jälleen ihmettelemään. Pääasia että tätä mysteeriä saataisiin vähitellen ratkeamaan.
Laittakaa graafisena tuon sekä verrokin datat näytille. Siirtopaine, railpaine, paineensäätimen asento, egr asento, kierrosluku, syötönmäärä, määränsäätimen asento olisi varmaan sellaisia ainakin mitkä kiinnostaisi. Ja jos jotain muuta tulee mieleen polttoaineen syöttöön liittyen.
Suuttimien johtosarja voisi olla hyvä mitata boksille saakka(ja railpaineanturi), samoin eristysvastusmittarilla suuttimet ellei oo tehty jo. Ja jos boksilla käy niin tsekata liittimien juuret sekä boksin pää ettei siellä ole mitään ylimääräistä.
Epätoivoisimpana tekina voisi kokeilla ottaa kaikkea käyntiin liittymättömien antureiden piuhoja irti sekä varmistaa että egr ei varmasti vuoda. Samoin koittaa nollata adaptaatioita.
Mittaristosta voisi myös tutkia polttoaineen määrän eripuolilla tankkia.
Edit. Hups tuli kännyllä editoitua niin tuli jostain syystä useampaan kertaan hiukan erisisältöinen viesti...Last edited by fraatti; 01-09-2018, 14:46.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostLaittakaa graafisena tuon sekä verrokin datat näytille. Siirtopaine, railpaine, paineensäätimen asento, egr asento, kierrosluku, syötönmäärä, määränsäätimen asento olisi varmaan sellaisia ainakin mitkä kiinnostaisi. Ja jos jotain muuta tulee mieleen polttoaineen syöttöön liittyen.
Suuttimien johtosarja voisi olla hyvä mitata boksille saakka(ja railpaineanturi), samoin eristysvastusmittarilla suuttimet ellei oo tehty jo. Ja jos boksilla käy niin tsekata liittimien juuret sekä boksin pää ettei siellä ole mitään ylimääräistä.
Epätoivoisimpana tekina voisi kokeilla ottaa kaikkea käyntiin liittymättömien antureiden piuhoja irti sekä varmistaa että egr ei varmasti vuoda. Samoin koittaa nollata adaptaatioita.
Mittaristosta voisi myös tutkia polttoaineen määrän eripuolilla tankkia.
Ehdotus vertailudatan keräämiseksi on elegantti. Perhepiirissä sattuu sopivasti olemaan samalla koneella oleva yksilö, joten tämän datan järjestäminen onnistuu. Ja ylipäätään vertailudatan käyttö auttaa näkemään onko mysteeriauton kohdalla tunnistettavissa datasta jotakin poikkeavaa.
Laitan omistajan suostumuksella datan tänne nähtäville, kunhan se on kerätty.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Tutkimuksia jatkettu ja JaniLap:n laitteilla saatiin pihalle jotakin dataa. Jotain kummallista testauksessa oli, softa ei meinannut tunnistaa auton ecua (joka kerta) mutta ainakin rail-paineita saatiin tutkittua.
Nissä jatkuu aiemminkin havaittu asia; paineet ovat tasaiset 500 kun auto käy, paineet lähtevät kuitenkin yhtäkkiä nousuun ja sitä mukaa käynti alkaa heikkenemään ja auto sammuu paineiden ollessa n. 800 bar. Tämä kaava toistui joka kerta, kun auto saatiin käyntiin. Paineet nousivat n. 18 sekunnin kohdalla ja 2 sek myöhemmin kone sammuu.
Kaasuun koskeminen sammuttaa auton nopeammin, pisimpään käy koskematta mihinkään.
Maanantaina fokus taas korkeapainepumpun määränsäätimeen.
Kiitos vielä Janille!
Edit. ja niin, ECU:n liittimet tarkistettu ja silmänääräisesti siellä kaikki kunnossa ja kunto virheetön.Last edited by aaronp; 08-09-2018, 12:35.
Comment
-
-
Startissahan käytetään aina puhdasta painesäätöä. Voisiko olla niin, että säädön siirtyessä määräsäätimelle paineet karkaa. Eikös sen pitäisi pysyä puhtaasti jakotukin painesäädöllä, jos määräsäätimen liittimen irrottaa.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Näin se pitäisi olla kuten Clavu tuossa pohtikin, ja TIS vahvistaa:
"Failure of the fuel-quantity control valve can be accompanied by the following symptoms:
- Fault entry in the engine control unit
- If activation of the fuel-quantity control valve is interrupted or the circuit is shorted to earth, the valve switches to full delivery. The DDE ECU recognises the fault and responds by limiting the fuel-injection rate whilst simultaneously switching to pressure control.
- In the event of a short circuit to positive, the engine shuts down."
Piuhan irroitusta ei kokeiltu mittaushetkellä, mutta tämä on sovittu tehtäväksi seuraavaksi. Suorilta tuota määränsäädintä ei kannata lähteä vaihtamaan.
Onko jollakin tietoa kuinka nopeasti ohjaus vaihtuu määränsäätimelle startin jälkeen?
Tässä rail-paineista kerättyä dataa. Startissa paineet nousee raketin lailla ja pysyvät nätisti noin 500 bar lukemissa kunnes noin 18 sek kohdalla itsestään nousu ja paria sekuntia myöhemmin moottori sammuu. Kaasuun ei koskettu. Oli hyvin toistettava ilmiö. Vastaavasti alarivin oikeassa kuvassa annoin kaasua, josta pieni nousu ja tasannevaiheessa nosti itsestään paineita ennen kuin sammui.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Aikaviiveen pituutta tuolle määräsäätöön siirtymiselle ei ole tullut ainakaan minulle vastaan missään dokumenteissa. Aiemmissa versioissa vain sanottiin, että startin jälkeen määräsäädölle siirrytään, kun jäähdytysnesteen lämpötila on yli 19 C.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Näin olen itsekin huomannut, ettei tietoa ole kovin helposti löydettävissä.
Jäähdytinnesteen lämmöt oli yli 20 astetta mittausajankohtana.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Eihän tässä pystyny enää miettimään, vaan oli lähdettävä firmalle koittamaan. Tulokset kohta...
EDIT.
- Ei muutosta vikaan kun starttaa määräsäätimen liitin irti
- Ei muutosta vikaan kun ottaa käydessä määräsäätimen liittimen irti
Toki, nyt en ollut 100% varma j-nesteen lämmöstä koska ei ollut mitään testereitä kiinni. Ulkolämpötila 21 ast.Last edited by aaronp; 08-09-2018, 17:56.
Comment
-
Comment