Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 525 DA Xdrive - ei pysy käynnissä. *VIKA KORJATTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    Originally posted by fraatti View Post
    Oma tulkintani tästä on että kun määränsäädin otetaan käyttöön lähtee paine laskemaan sen sijaan että se nousisi. Verrokkiautossa se nousee. Kun paineet alkavat laskemaan niin määräsäädintä ohjataan antamaan koneelle lisää soppaa. Kun soppaa annetaan lisää niin yhtääkkiä sitä tuleekin infernaalisia määriä ja paineet raketoivat tappiin.

    Kyllä melkein vaihtaisin nyt sen määränsäätimen kaikesta huolimatta.

    edit. tuossa olikin paineensäädin, täytyykin tuumailla vielä
    Eikö tässäkin molemmat ole, ja ilman määränsäädintä auto toimii kyllä (ehjä auto siis), tulee vaan vikakoodi.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      Originally posted by suppari View Post
      Eikö tässäkin molemmat ole, ja ilman määränsäädintä auto toimii kyllä (ehjä auto siis), tulee vaan vikakoodi.
      Joo siis sekoilin noiden datojen kanssa. Katsoin että alimmassa oli määränsäädin vaikka olikin paineensäädin. Kun renkuttaa itse dataa eestaas niin pysyy paremmin kärryilläkin mitä tapahtuu kuin katsomalla muiden laittamia kuvia.

      Toki koneessa on määränsäädin ja johdon irroitusta ehdotin testiksi jo pari pv sitten turistessani dataa imuroineen hlön kanssa.

      Mutta siitähän ei ollut apua.

      Polttoainepuolella se vika on mielestäni mutta sen kun joku kertois että mikä kiikastaa ja miksi pyynnitkin kohoavat tapiin saakka.

      Se ihmetyttää myös mikä tuo fuelpath torque on? Vääntö jonka polttoaineen pitäisi tuottaa? Miksi se kohoaa kokoajan vaikka kierrokset eivät kasvakaan?

      Mihin se vääntö hukataan vai mistä tuossa nyt on kyse? Jotenkin tulee myös mieleen että kuukahtaako kone hiukan kuin aineen puutteeseen vai sammuuko se samalla tavalla kuin napista sammuttaisi?

      kysytään nyt vielä kerran että kun suuttimien paluuputki oli irtin niin oliko tuo rajoitinventtiili silloin paikoillaan? Paluupuolella pitäisi olla 10bar vastapainetta jotta suuttimet toimivat oikein?
      Vai onko paluupuolella tukos(?) joka estää suuttimien paluuvuodon purkautumisen pois. Tämä sitten johtaisi paineiden karkaamiseen?

      Hankala tapaus. Softapäivitys saattaisi tuoda aivolaatikkoon jotain järkeä ja koodeja lisää. :think
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • suppari
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4049
        • Turku

        Noissa ecuissa on softabugeja paljonkin, juuri tällaista ongelmaa ei ole tullut vastaan, mutta paljon muita.

        Paluun tukos ei mielestäni ole mahdollinen, kun määränsäätimeltä pyydetään jatkuvasti lisää ainetta. Jos linja olisi tukossa, säätimen pwm putoaisi.
        Originally posted by fraatti View Post
        Joo siis sekoilin noiden datojen kanssa. Katsoin että alimmassa oli määränsäädin vaikka olikin paineensäädin. Kun renkuttaa itse dataa eestaas niin pysyy paremmin kärryilläkin mitä tapahtuu kuin katsomalla muiden laittamia kuvia.

        Toki koneessa on määränsäädin ja johdon irroitusta ehdotin testiksi jo pari pv sitten turistessani dataa imuroineen hlön kanssa.

        Mutta siitähän ei ollut apua.

        Polttoainepuolella se vika on mielestäni mutta sen kun joku kertois että mikä kiikastaa ja miksi pyynnitkin kohoavat tapiin saakka.

        Se ihmetyttää myös mikä tuo fuelpath torque on? Vääntö jonka polttoaineen pitäisi tuottaa? Miksi se kohoaa kokoajan vaikka kierrokset eivät kasvakaan?

        Mihin se vääntö hukataan vai mistä tuossa nyt on kyse? Jotenkin tulee myös mieleen että kuukahtaako kone hiukan kuin aineen puutteeseen vai sammuuko se samalla tavalla kuin napista sammuttaisi?

        kysytään nyt vielä kerran että kun suuttimien paluuputki oli irtin niin oliko tuo rajoitinventtiili silloin paikoillaan? Paluupuolella pitäisi olla 10bar vastapainetta jotta suuttimet toimivat oikein?
        Vai onko paluupuolella tukos(?) joka estää suuttimien paluuvuodon purkautumisen pois. Tämä sitten johtaisi paineiden karkaamiseen?

        Hankala tapaus. Softapäivitys saattaisi tuoda aivolaatikkoon jotain järkeä ja koodeja lisää. :think
        sigpic
        P:0409699000

        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
        huollot/korjaukset!

        BMW E&F sarjaan.
        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          Originally posted by suppari View Post
          Noissa ecuissa on softabugeja paljonkin, juuri tällaista ongelmaa ei ole tullut vastaan, mutta paljon muita.

          Paluun tukos ei mielestäni ole mahdollinen, kun määränsäätimeltä pyydetään jatkuvasti lisää ainetta. Jos linja olisi tukossa, säätimen pwm putoaisi.
          Tuota softabugia itsekin mietin mutta voiko se jäädä niin nalkkiin että koko värkki jää ikäänkuin windows bootlooppiin? Eikö ecussa ole mitään "resettiä", eipä taida olla adaptaatioiden lisäksi muuta nollattavaa?

          Miksi kierrokset eivät kasva vaikka syöttömäärä nousee? JaniLap onko viallisessa autossa huomattavasti suuremmat syöttämäärät ennekuin kone kuolee? Aineen määränhän luulisi potkivan tyhjää käyvään koneeseen varsin helposti lisää jengaa. Nyt näin ei kuitenkaan käy, miksi? Eikai mikään koneen edessä tai takana kihnaa kiinni? Jaon mennessä sekaisin kone varmaan lyö venttiilit laakista solmuun se sijaan että jako hyppäis esim vain yhden hampaan?

          mikäs sen erg:n tilanne oli? jotkut autot eivät suostu käymään jos egr on juminut auki. Eikö siitä saa helposti putkea tms irti jolloin varmasti egr:ltä ei mene mitään koneeseen? Muutaman kymmenen sekunnin ajan räppänät sää tukittua varmasti jollain tavalla painamalla tms.
          Last edited by fraatti; 12-09-2018, 23:29.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • suppari
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4049
            • Turku

            Originally posted by fraatti View Post
            Tuota softabugia itsekin mietin mutta voiko se jäädä niin nalkkiin että koko värkki jää ikäänkuin windows bootlooppiin? Eikö ecussa ole mitään "resettiä"?

            Miksi kierrokset eivät kasva vaikka syöttömäärä nousee?
            Kun ei tule ilmaakaan/kun kaikki arvot eculla näyttää että ollaan tyhjäkäynnillä?

            D70bxx ecuisissa on tosiaan useammassakin ollut aika mysteerisiä juttuja. Yksi b47 jossa dynossa normisti 200hp, tässä 140hp, ei koodeja 80tkm ajettu auto, yksi n57 samalla eculla, mitattu 220hp kun pitäisi tulla 260, 60 ajettu ei koodeja. Pari n47 jossa herjaa liian isoa ahtopainetta, milloin tasakaasulla, milloin moottorijarrulla, joskus täyskiihdytyksessä. Ei muita koodeja.

            Jos ei päivitys auta, kloonaisin toisen ecun.

            Egr töpseli tästä vissiin oli jo avattu, egr on kiinni kun venttiili lepotilassa.
            Last edited by suppari; 12-09-2018, 23:31. Reason: ..
            sigpic
            P:0409699000

            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
            huollot/korjaukset!

            BMW E&F sarjaan.
            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4629
              • Tampere

              Originally posted by suppari View Post
              Kun ei tule ilmaakaan/kun kaikki arvot eculla näyttää että ollaan tyhjäkäynnillä?

              D70bxx ecuisissa on tosiaan useammassakin ollut aika mysteerisiä juttuja. Yksi b47 jossa dynossa normisti 200hp, tässä 140hp, ei koodeja 80tkm ajettu auto, yksi n57 samalla eculla, mitattu 220hp kun pitäisi tulla 260, 60 ajettu ei koodeja. Pari n47 jossa herjaa liian isoa ahtopainetta, milloin tasakaasulla, milloin moottorijarrulla, joskus täyskiihdytyksessä. Ei muita koodeja.

              Jos ei päivitys auta, kloonaisin toisen ecun.

              Egr töpseli tästä vissiin oli jo avattu, egr on kiinni kun venttiili lepotilassa.
              Mikäs sitä ilmantuloa estää? Sieltähän se virtaa vapaasti ja jos koneelle tarjotaan soppaa niin pitäshän sen siitä hirnahtaa välittömästi. Ellei sitten kaasuläppä ole kiinni.

              Itse olen vieläkin sitä mieltä että tuollaisen koneen pitäisi käydä ilman imu ja pakosarjaa ja kaikki niiden ympärillä olevia värkkejä. Kunhan polttoaineen syöttö ja aivot on kunnossa. Toki kammenanturi vaaditaan sekä nokan anturin tieto synkkaa varten.
              Last edited by fraatti; 12-09-2018, 23:37.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2732
                • Tampere

                Originally posted by suppari View Post
                D70bxx ecuisissa on tosiaan useammassakin ollut aika mysteerisiä juttuja. Yksi b47 jossa dynossa normisti 200hp, tässä 140hp, ei koodeja 80tkm ajettu auto, yksi n57 samalla eculla, mitattu 220hp kun pitäisi tulla 260, 60 ajettu ei koodeja. Pari n47 jossa herjaa liian isoa ahtopainetta, milloin tasakaasulla, milloin moottorijarrulla, joskus täyskiihdytyksessä. Ei muita koodeja.

                Jos ei päivitys auta, kloonaisin toisen ecun.

                Egr töpseli tästä vissiin oli jo avattu, egr on kiinni kun venttiili lepotilassa.
                EGR-piuha on ollut irti ja kiinni, ja melkein kaikki vastaavat leikit jo leikitty.

                Polttoaineen syöttömäärä on verrokkiautoon nähden noin kolminkertainen tilanteessa jossa moottori alkaa sammua. Rail-paineet kuitenkin suunnilleen samanlaiset, joten ainetta tulee ilmeisesti vähintäänkin riittävästi käynnissä pysymisen kannalta.

                ECU:n osalta tässä yksilössä on D73N57E0.

                Kaasua kun yrittää antaa käynnissä ollessa, niin ei saa oikeastaan minkäänlaista vastetta - tai hyvin laimea mutta sammuu tosiaan aiemmin kuin tyhjäkäynnillä. Voisin penkoa sainko yhden tällaisen tilanteen talteen datasetteihin...
                Last edited by JaniLap; 13-09-2018, 03:14.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4629
                  • Tampere

                  Miten tämä on mahdollista, koneeseen laitetaan ainetta sisään kuin vettä kiukaalle ja siitä huolimatta kone vain hyytyy? Laatikko nalkissa?

                  Oliko siitä polttoaineen laadusta takeita tai onko autoa kokeiltu millään toisella polttoaineella?

                  Last edited by fraatti; 12-09-2018, 23:52.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    Se railpaineen säätö kun tulee potilaassa viiveellä niin voisiko olla että pyynnin ja toteutuneen paineen ero kasvaa liiaksi ja sen vuoksi sammuttaa auton?
                    Näinhän ne nimittäin tekee, joten sitten syyllinen tuohon pitäisi selvittää.


                    Itse lähtisin siihen mitä fraattikin ehdotti, eli railin paineensäätimeen.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2732
                      • Tampere

                      Seuratkaa rail-paineen säätöventtiili käyttäytymistä tyhjäkäynnillä kun kaasuun ei kosketa:



                      Ja vastaava tilanne (kaksi erillistä starttia) kun hetken tyhjäkäynnin jälkeen annoin kaasua:





                      Tulkitsenko oikein, että säätöventtiilin lukema sukeltaa alas kun kaasua antaa? Huomatkaa samalla ettei moottorin kierrosluku nouse oikeastaan lainkaan kaasusta huolimatta, jolloin ainoa muutos tyhjäkäyntiin verrattuna on, että railpaineen säätöventtiilin lukemat sukeltaa ja moottori pysyy lyhyemmän aikaa käynnissä.



                      Vastaavasti verrokkiautosta vastaavat kuvaajat tyhjäkäynnillä (ylempi) ja kaasua antaessa (alempi). Alemmassa kuvaajassa näyttää siltä, että säätöventtiilin lukemat nousevat kun kaasua antaa eli käyttäytyy päinvastoin kuin potilaan kohdalla?



                      Last edited by JaniLap; 13-09-2018, 01:39.
                      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2732
                        • Tampere

                        Originally posted by makkis View Post
                        Se railpaineen säätö kun tulee potilaassa viiveellä niin voisiko olla että pyynnin ja toteutuneen paineen ero kasvaa liiaksi ja sen vuoksi sammuttaa auton?
                        Näinhän ne nimittäin tekee, joten sitten syyllinen tuohon pitäisi selvittää.

                        Itse lähtisin siihen mitä fraattikin ehdotti, eli railin paineensäätimeen.
                        Tämä oli itsellänikin hypoteesina ja ainakaan määränsäätimen piuhan irroitus ei kuitenkaan näyttänyt vaikuttavan käyntiin.

                        Niin, menneekö kuitenkin sinne rail-paineensäätimen puolelle kuten datan mukaan voisi päätellä? Tämä oli kuitenkin ymmärtääkseni jo vaihdettu kertaalleen tuloksetta?
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • aaronp
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2005
                          • 908
                          • Pirkanmaa

                          Jep, vaihdettu.

                          Comment

                          • kalevik
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 957
                            • Salo

                            Onko railipaineet mitattu irtomittarilla eli että ovat sitä mitä ecu väittää?
                            E61 525i, Suzuki VS1400
                            Exät: Jaana, Susanna, Maija

                            Comment

                            • aaronp
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2005
                              • 908
                              • Pirkanmaa

                              Ei ole, ainakaan vielä.

                              Comment

                              • atte.o
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2009
                                • 894
                                • haukipudas

                                https://www.youtube.com/watch?v=hWY-nv3ooDs helppo tarkistaa,vaikka testerillä oli ajettu pumppua. Näissähän taitaa olla vielä kaksi pumppua? Tankin ja siirtopumppu. Siirtopumppu on polttainesuodattimessa kiinni. Katsoisin senkin liitokset yms.
                                E61 M-sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎