Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 525 DA Xdrive - ei pysy käynnissä. *VIKA KORJATTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atcc
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2014
    • 373
    • Joensuu

    #76
    Olikos teillä olemassa vertailudataa toimivasta moottorista? Toisaalta tuon rail paineen käyttäytyminen pitäisi olla aika lailla samanlainen kaikissa N-sarjan koneissa.
    F15 X5 M50d -15
    Ex:
    F11 530dA xDrive -11
    E61 530xdA M-sport LCI -07

    Comment

    • atcc
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2014
      • 373
      • Joensuu

      #77
      Originally posted by JaniLap View Post
      Näin se pitäisi olla kuten Clavu tuossa pohtikin, ja TIS vahvistaa:

      "Failure of the fuel-quantity control valve can be accompanied by the following symptoms:

      - Fault entry in the engine control unit

      - If activation of the fuel-quantity control valve is interrupted or the circuit is shorted to earth, the valve switches to full delivery. The DDE ECU recognises the fault and responds by limiting the fuel-injection rate whilst simultaneously switching to pressure control.

      - In the event of a short circuit to positive, the engine shuts down."


      Piuhan irroitusta ei kokeiltu mittaushetkellä, mutta tämä on sovittu tehtäväksi seuraavaksi. Suorilta tuota määränsäädintä ei kannata lähteä vaihtamaan.

      Onko jollakin tietoa kuinka nopeasti ohjaus vaihtuu määränsäätimelle startin jälkeen?

      Tässä rail-paineista kerättyä dataa. Startissa paineet nousee raketin lailla ja pysyvät nätisti noin 500 bar lukemissa kunnes noin 18 sek kohdalla itsestään nousu ja paria sekuntia myöhemmin moottori sammuu. Kaasuun ei koskettu. Oli hyvin toistettava ilmiö. Vastaavasti alarivin oikeassa kuvassa annoin kaasua, josta pieni nousu ja tasannevaiheessa nosti itsestään paineita ennen kuin sammui.


      Jääkö paineet tuonne 500 bariin sammumisen jälkeen?
      F15 X5 M50d -15
      Ex:
      F11 530dA xDrive -11
      E61 530xdA M-sport LCI -07

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2732
        • Tampere

        #78
        Originally posted by atcc View Post
        Jääkö paineet tuonne 500 bariin sammumisen jälkeen?
        Alas tulevat itsestään.

        Vertailudataa on tarkoitus kerätä huomenna.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • OVi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2016
          • 514
          • Oulu

          #79
          Hyvä huomio atcc:ltä!! Kuvaajista ja tapahtumien aikajanan kuvauksista päätelleen paineet ovat "tapissa" sammumisen jälkeenkin, joka viittaisi mittauspuolen ongelmaan.
          Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

          Comment

          • atcc
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2014
            • 373
            • Joensuu

            #80
            Mittasin juuri omasta N57 rail paineet ja ne pyörii noin 250 bar tasolla :think Kyllä ne paineet siellä säilyy jonkun aikaa sammutuksesta.
            F15 X5 M50d -15
            Ex:
            F11 530dA xDrive -11
            E61 530xdA M-sport LCI -07

            Comment

            • atcc
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2014
              • 373
              • Joensuu

              #81
              Tuli sellainen ajatus vielä kun mietin noita paineita. Onko mitattu paljonko on pyynti rail paineelle?. Vaikuttaa vain aika kovalle tuo 500 bar paine tyhjäkäynnillä. Voisiko olla että saa nyt vain liikaa soppaa :think Varsinkin jos kaasuun koskeminen sammuttaa moottorin välittömästi. Tähän varmaan tulee selvyys kunhan saa vertailu dataa
              F15 X5 M50d -15
              Ex:
              F11 530dA xDrive -11
              E61 530xdA M-sport LCI -07

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2732
                • Tampere

                #82
                Originally posted by atcc View Post
                Tuli sellainen ajatus vielä kun mietin noita paineita. Onko mitattu paljonko on pyynti rail paineelle?. Vaikuttaa vain aika kovalle tuo 500 bar paine tyhjäkäynnillä.
                Hyvä kommentti tuohon painetasoon liittyen. Vastikään mittasin M57N2-koneesta noin 250 barin tasoja tyhjäkäynnillä, joten siihen suhteutettuna on kieltämättä kovemmat paineet.

                Ja olihan minulla jo ennakkoon hienot custom jobit rakennettuna datan loggausta varten noin 50 parametrin edestä, mutta jostain syystä käyttämäni ohjelma ei suostunut tunnistamaan auton ecua oikein, joten meni sitten kokonaan manuaalihommiksi ja kokonaan toisen ecun tunnisteella kuin autossa oli. Mystinen juttu, kun tosiaan muutama tunti aiemmin tein vastaavanlaisen custom jobin tuolle edellä mainitsemalleni M57. Huomenna on tarkoitus lukea verrokkiautosta tuo custom-setti ja mikäli se onnistuu ongelmitta, niin ei voi oikein omia softiakaan syyttää. Pitäisi olla mielestäni ajantasaiset SP Datenin päivitetty, ettei ole vanhat versiot hidasteena?

                Mutta on sen verran haastava keisi, että tämä pitää katsoa loppuun saakka ja käynpä vielä kertaalleen lukemassa autosta tuota aikomaani dataa.
                Last edited by JaniLap; 09-09-2018, 01:44. Reason: En luovuta vielä
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Ceeray
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1400
                  • Kuopio

                  #83
                  No onko se ecu sit järjissään jos ei softatkaan pelaa..?
                  Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                  Comment

                  • atcc
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2014
                    • 373
                    • Joensuu

                    #84
                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Ja olihan minulla jo ennakkoon hienot custom jobit rakennettuna datan loggausta varten noin 50 parametrin edestä
                    Viitsitkö laittaa custom jobin listan nähtäville kunhan saat vertailudatan luettua niin voin lukaista omastakin vertailudataa?
                    F15 X5 M50d -15
                    Ex:
                    F11 530dA xDrive -11
                    E61 530xdA M-sport LCI -07

                    Comment

                    • atcc
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2014
                      • 373
                      • Joensuu

                      #85
                      Originally posted by Ceeray View Post
                      No onko se ecu sit järjissään jos ei softatkaan pelaa..?
                      Kaikkihan on mahdollista, mutta voisi olettaa että tulee aika paljon vikakoodeja jos ecussa jotain häikkää.
                      F15 X5 M50d -15
                      Ex:
                      F11 530dA xDrive -11
                      E61 530xdA M-sport LCI -07

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2732
                        • Tampere

                        #86
                        Originally posted by atcc View Post
                        Viitsitkö laittaa custom jobin listan nähtäville kunhan saat vertailudatan luettua niin voin lukaista omastakin vertailudataa?
                        Tällaiset olivat ne suuret suunnitelmat (toisella ecu:lla kuitenkin):


                        Last edited by JaniLap; 09-09-2018, 02:56.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4629
                          • Tampere

                          #87
                          Oliko tästä muuten kokeiltu pyyhkäistä adaptaatioita pois? Railpaine anturin lukema ennen starttia on myös varmaan tsekattu järkeväksi?




                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • aaronp
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 908
                            • Pirkanmaa

                            #88
                            Nyt en kyllä osaa vastata tuohon.

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4629
                              • Tampere

                              #89
                              Tämän voisi myös tarkistaa, jos kyseessä oli piezo suuttimet kuten oletan.
                              Last edited by fraatti; 10-09-2018, 23:38.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2732
                                • Tampere

                                #90
                                Originally posted by fraatti View Post
                                Oliko tästä muuten kokeiltu pyyhkäistä adaptaatioita pois? Railpaine anturin lukema ennen starttia on myös varmaan tsekattu järkeväksi?
                                Kyllä, resetoin railpaineanturin adaptaatiot koska anturi on jo vaihdettu uuteen episodin aikana ja myös suuttimien adaptaatiot koska kävivät irrallaan ja testipenkissä.

                                Railpaineanturin lukemat ennen starttia järkevät.

                                Käyn myöhemmin tänään ihmettelemässä ja keräämässä lisää dataa kun ainakin vertailuauton kanssa yhteys toimi ongelmitta ja datan keruu onnistui.

                                Tuleeko hukkaporttiin liittyen mitään mieleen, joka saattaisi johtaa moottorin sammumiseen?

                                Nimittäin vertailuauton dataa tarkastellessani tuo aiemmin määränsäätimen mahdolliseen vikaan yhdistämäni railpaineen nousu vähän aikaa startin jälkeen tuli esille myös vertailuautossa ja ilmiö oli itsenäinen pyydetystä railpaineesta. Samalla hetkellä (t= 13 sek) näkyy jyrkkä ruiskutusmäärän nousu ja että hukkaportin toimintaa (?) kuvaava data (ylin käppyrä hetkellä t= 13 sek) (ausgangsduty cycle) tulee mukaan. Ahtopaineet nousevat kuitenkin vasta kaasua antaessa.

                                Tuossa vertailuautossa testiprotokollana oli: Start engine - idle noin 30 sek - lyhyt polkaisu ad 2000 rpm - idle - lyhyt polkaisu 4000 rpm - idle - Stop engine.

                                Vertailuautossa toteutunut railpaine tyhjäkäynnillä noin 290 bar ja startissa kävi korkeimmillaan 410 bar. Tuossa noin 6 sek startin jälkeen ilmaantuvassa railpaineen nousussa paineet kävi 475 bar, vaikka pyydetty paine pysyi tällä välin perustyhjäkäynnin tasolla n. 290 bar. Mysteeriautossa (sama kone) railpaineet taisi nousta 800-900 bar startissa ja olivat tyhjäkäynnillä noin 500 bar, ja moottorin sammuessa railpaine oli noussut n. 700 bar lukemaan (kts. kuvat edellinen sivu).

                                Tästä ehkä viisaammaksi tulee kun kerään uuden datan mysteeriautosta, niin näkee muutakin kuin railpaineen.

                                Kuvasta ehkä jotenkin tulkittavissa vertailuauton tilannetta:
                                Last edited by JaniLap; 11-09-2018, 02:21.
                                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎