+3 asteen hallista hehkutti F11 aamukäynnistyksessä . 26km ajoa, osa maantienopeutta, öljynlämpömittari näytti perilläkin vain nafti 70 astetta. Pakkasta (-21)-(-26,5) välillä matkan aikana. Millaisia kokemuksia muilla?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Sigun auto.
Ulkona yön, n.20 pakkasta.
Lohkolämmitin/sisälämppäri pari tuntia.
Hehkutusta tapahtui vajaan sekunnin.
Työmatka 36km, matkalla 18-26 pakkasta.
Öljynlämmöt n. 85-90 loppumatkasta.
Pitkä moottorijarrutus ramppiin tiputtaa reilusti lämpöjä.
+3 asteen hallista hehkutti F11 aamukäynnistyksessä . 26km ajoa, osa maantienopeutta, öljynlämpömittari näytti perilläkin vain nafti 70 astetta. Pakkasta (-21)-(-26,5) välillä matkan aikana. Millaisia kokemuksia muilla?
Tänään aamulla +10 asteen tallista lähtö. Motaria 100km/h ~20km niin nousi jäähyneste yli 80asteen vasta. Öljy on näillä keleillä kuumempaa kuin jäähyneste. Kauemmin se lämpeäminen ottaa mutta kyllä se sitten lämpimänä pysyy. Ulkolämpötila oli sen -25,9 ja -18 välillä ja moottorina N57. Helsinkiin kun saapui niin suurkaupungin saasteet nosti heti lämpöä
Tiedot tältä aamulta F10 LCI N47 -koneella, johon tehty vastusmodaus webastokäyttöön. Auto 12 h pysäköitynä ulkona edellisen ajon jälkeen ja pakkasta aamulla -26,5 C. Webastolla 27 min lämmitys ennen starttia ja tässä vaiheessa veden lämpötila +34 C ja öljyn lämpö +32 C. Moottoritieajossa 100 km/h vakkarilla öljyn lämmöt pysyi 99 - 100 C koko 60 km matkan ajan, mutta veden lämmöt ensimmäiset n. 15 km vain 75 C, kunnes nousi loppumatkaksi 80-82 C. Sisätilan lämmönpyynti 22 C koko ajan.
EDIT: Tulee mieleeni kysyä osallistuuko tehdasasenteinen webasto itsenäisesti lämmöntuottoon ajon aikana ja voiko webaston käytössäoloa tällöin seurata sisätiloista käsin jollakin tapaa?
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Tiedot tältä aamulta F10 LCI N47 -koneella, johon tehty vastusmodaus webastokäyttöön. Auto 12 h pysäköitynä ulkona edellisen ajon jälkeen ja pakkasta aamulla -26,5 C. Webastolla 27 min lämmitys ennen starttia ja tässä vaiheessa veden lämpötila +34 C ja öljyn lämpö +32 C. Moottoritieajossa 100 km/h vakkarilla öljyn lämmöt pysyi 99 - 100 C koko 60 km matkan ajan, mutta veden lämmöt ensimmäiset n. 15 km vain 75 C, kunnes nousi loppumatkaksi 80-82 C. Sisätilan lämmönpyynti 22 C koko ajan.
Sinun ja Pyrozin kokemuksiin verrattuna oma autoni lämpeää ainakin öljynlämpömittarin mukaan heikommin. Piilovalikosta katsoit nuo luvut vai mistä? Mietin, pitääkö ryhtyä johonkin toimenpiteisiin :think?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Onko joku saanut öljynlämmöt moottorista ja vaihteistosta näkymään Torgue apilla?
Olemassa olevat parametrit ei toimi noiden osalta minun autossa. Torguessa saa lisättyä myös omia PID arvoja, joilla tämän ehkä saisi tehtyä. En ole vain keskinyt miten tuo toimii.
Tai jos joku tietää apin jolla noi onnistuu lukea olisi kiva tietää.
Mietin, pitääkö ryhtyä johonkin toimenpiteisiin :think?
Salavalikko nuo tiedot kertoi. Lähtökohdat on sillä tavalla erilaiset, että neloskone ja kuutoskone massaltaan ja lämmöntuotoltaan vähän erilaiset, öljymäärä neloskoneessa pienempi ja saavuttaa korkeammat lämmöt nopeammin, onko egr käytössä vai ei, jolloin kovemmilla pakkasilla voi vaikuttaa lämpenemisnopeuteen. Webastolla lämmitys nopeuttaa lämpenemistä myös.
Teknisinä juttuina mieleen tulee termostaatit ja mahdollisesti öljymääräanturin vajaatoiminta, josko liittyisi tähän? Sinällään erikoista etteikö öljy lämpenisi riittävästi normiajossa pakkasellakin. Veden lämpö voi vaihdella enemmänkin. Ehkä kannattaa nyt aluksi seurata lämpeneekö ilmojen lauhtuessa nopeammin ja "normaalitasolle". Jos ei mikään muu auta, niin viileänä pörssihaina vähennä osakepainoa (viestini huumoriosuus!).
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
EDIT: Tulee mieleeni kysyä osallistuuko tehdasasenteinen webasto itsenäisesti lämmöntuottoon ajon aikana ja voiko webaston käytössäoloa tällöin seurata sisätiloista käsin jollakin tapaa?
En ole keksinyt tuohon mitään järkevää tapaa tutkia onko se päällä vai ei...
...mutta tutkin hiukan mitä tuo "pseudoheiztung" tekee. Vakoilin asiasta käytyjä keskusteluja ympäri nettiä ja tulin siihen lopputulokseen että sen toimintaperiaate on sellainen että jos moottori käynnistetään webaston käydessä ja webaston kautta pyörivä kierto on "kuumempi" kuin moottorin kierto niin webastoa pidetään päällä niin kauan kunnes moottorin sekä sisätiloissa kiertävän nesteen lämpötilaero laskee lähemmäksi toisiaan. Tänään koitin laittaa webaston päälle ja annoin sen puksuttaa muutamia minuutteja. Tämä perään tuuppasin moottorin käyntiin. Muutaman minuutin kuluttua tuosta myös webasto sammui. Eli tuossa tapauksessa ne eivät ainakaan olleet hetkeäkään päällä samaan aikaan vaikka koneen lämpötila oli yli kymmenastetta pakkasella. Myös lämpötilapyynti sisällä oli "täysillä".
En tiedä miten tuon sitten oikein kuuluisi toimia vai olenko ymmärtänyt jotain väärin... Olisiko webasto sitten ollut pidempään päällä mikäli sisällä kiertävän veden lämpötila olisi ollut korkeampi?
Vastusmodi tuli venttiilin tilalle vasta tuon testin jälkeen.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Kyllä on, moottoriöljyn lämpötilan osalta ajon aikana. Vastaavasti veden lämmöt tulisi olla alhaisemmat kun tekniikka on kunnossa.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Kuuluisiko 535xd 2011 munuaisissa kaihtimet? Omassani niitä ei ole.
Jos autollesi on kirjattu varustekoodi S1CBA (CO2 package), niin kaihtimet pitäisi olla.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Comment