Auto ei lähde käyntiin jos pääsee tyhjäksi.
Ajamaan pystyy niin kauan kunnes sammuttaa...
Pieni lohtu tuossa ainakin on. Start-stop ei pysäytä valoihin ja jätä siihen "viimeisellä" matkalla.
Olin tuosta aineen loppumisesta ja käynnistymättömyydestä tietoinen mutta jostain syystä ajattelin se koskee vain jenkkimalleja. Tämä sitten lienee ainut tapa millä auto saattaa jäädää "ruutuun" tuon adbluen takia. Toki eihän tuo yllätyksenä tule jos auto kiljuu sitä joka startissä 1600km aikaisemmin ennenkuin se loppuu... Hämmästyttävän tarkasti tuo 1600km täsmää tuohon 1000mailiin joka on mainittu myös tuossa.
Tekisi mieli huvikseen kattoa mitä tapahtuu jos tuo tyhjenee vai onko jollain kokemuksia siitä että ei lähde käyntiin? Tekstin mukaan tankissa on vielä 3,2l kun tuo ensimmäinen ilmoitus tulee. Rangen pärähteäessä nollille pitäisi tankissa olla silloinkin vielä 0,8l.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Kyllä jättää käynnistymättä. Monta tullut hinurilla pihaan kun ei olla ymmärretty mitä se kilometrien vähentyminen tarkoittaa Toki kaikki näistä on ollut viallisia, ainetta on löytynyt riittävästi.
Kyllä jättää käynnistymättä. Monta tullut hinurilla pihaan kun ei olla ymmärretty mitä se kilometrien vähentyminen tarkoittaa Toki kaikki näistä on ollut viallisia, ainetta on löytynyt riittävästi.
Viallisia, miten? Säiliön tasoanturi kaput? Eipä tuossa muuta vaihtoehtoa taida olla.
Syöttöputken pettäminen ei taida valuttaa tankkia tyhjäksi vai valuttaako? Tuollaisessa skenaariossa kun putki on halki ja järjestelmä vikatilassa voisi käydä niin että range laskee jatkuvasti vaikka muuten järjestelmä onkin pimeänä.
Viallisia, miten? Säiliön tasoanturi kaput? Eipä tuossa muuta vaihtoehtoa taida olla.
Syöttöputken pettäminen ei taida valuttaa tankkia tyhjäksi vai valuttaako? Tuollaisessa skenaariossa kun putki on halki ja järjestelmä vikatilassa voisi käydä niin että range laskee jatkuvasti vaikka muuten järjestelmä onkin pimeänä.
Tankin lämmitys, putken lämmitys, nox-anturi ja pumppu. Noita vikoja tarkoitin niin sama kilometrien vähentyminen tulee kuin olisi vain aine loppu.
Tässä kaikki koodit seurauksineen mitä äkkiseltään löysin N57 moottorinohjaimesta liittyen adbluehun/NOx-antureihin.
N57 D75BX7A0 Label
Fault Impact
P207F 2C4E00 SCR system: Poor AdBlue quality detected or system fault
If the engine can no longer be started: Enable the vehicle with the diagnosis system or the scan tool. This action is only possible one time.
P229F 295000 Nitrogen oxide sensor downstream of SCR catalytic converter, nitrogen oxide sensor upstream of SCR catalytic converter, signals: Implausible relative to each other at load reversal
None
P229F 26EF00 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: NOx deviation too high in coasting/overrun mode
Visit your nearest BMW Service Centre.
P2201 26EC00 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, signal: NOx deviation too high in coasting/overrun mode
Visit your nearest BMW Service Centre.
Tankin lämmitys, putken lämmitys, nox-anturi ja pumppu. Noita vikoja tarkoitin niin sama kilometrien vähentyminen tulee kuin olisi vain aine loppu.
Ylläolevista koodeista vain ensimmäinen aiheuttaa sen että auto ei käynnisty oman tulkintani mukaan. Se että ensimmäisen koodin(SCR system: Poor AdBlue quality detected or system fault) saa aikaiseksi vaatii jotain tälläistä, eli häiriön SCR-järjestelmässä, huonoa nestettä tai tankki tyhjä:
The fault is registered if a SCR system fault is active or poor / no urea/water mixture is detected.
Service Plan
1. Check AdBlue quality and refill until the active tank is full.
2. If the urea/water mixture is OK:
3. Check the SCR metering module for contamination. Perform metering quantity test, if necessary.
4. Check the mixer for correct installation. Follow repair instructions.
5. Important: Delete the adaptations of the nitrogen oxide sensors.
6. The fault can be deleted if a functioning SCR system is detected by the vehicle. To do this, perform a conditioning drive of approx. 1 hour at a constant speed of 70 -90 km/h. If the SCR Check Control message goes out, the fault is rectified and can be deleted. Note: Both nitrogen oxide sensors must be enabled for a system check to be carried out. The enabling can be checked with the diagnosis system. The nitrogen oxide sensors are enabled within 15 - 25 minutes depending on ambient conditions.
Fault Impact
If the engine can no longer be started: Enable the vehicle with the diagnosis system or the scan tool. This action is only possible one time.
Warnings
Warning Lights None
Control Center Messages
Service Notes
Carry out the following service functions depending on which components have been renewed:
- AdBlue: SCR system adjustments and adaptations, AdBlue (long-term adaptation factor)
- Nitrogen oxide sensor: SCR system adjustments and adaptations, SCR exhaust sensor system
- Diesel particulate filter: register exchange.
- SCR catalytic converter: register exchange.
- SCR metering module: SCR system adjustments and adaptations, SCR metering module
- SCR tank system: SCR system adjustments and adaptations, SCR tank system
The fault cannot be deleted until the DDE has detected a functioning SCR system. For this purpose, complete a conditioning run until the Check Control message goes out. The fault memory can then be deleted.
Eräässä dokkarissa on tälläinen maininta järjestelmähäiriöstä, en tiedä päteekö tämä myös euroautoihin:
Se on kuitenkin varmaa että mitenkään tyypillistä ei ole se että meno katkeaa johonkin ad-blue järjestelmän häikkään. Tuli mieleen sellainen että eihän nuo sinulle tulleet autot ole olleet sellaisia joissa laskuri on alkuun ajettu nollille häiriöpäällä ja sitten vasta jälkikäteen adblueta on lisätty?
Tuosta häiriöstä esimerkkinä eräällä tutulla adbluen syöttöputki vuoti sekä vastus oli kaput ja hänellä oli koodina moottorin ohjaimessa vain 2C3000 SCR control unit, diagnosis feedback: System fault OBD. Ajo jatkui normaalisti kunhan pytyssä piti nestettä tarpeeksi.
SCR-ohjaimesta löytyi lisäksi koodit(carlyllä luettu):
00D092 foerdemodul, rueckfoerderpumpe, heating capacity too low
8051AD foerdemodul, system pressure: system pressure build-up errors
80518A dosierleitungsheizung, control: open circuit
Viimeinen tuossa liittyi lämmityskaapelin vastuksen pimenemiseen, tokavika vuotavaan putkeen mutta ensimmäisestä ei oiken saa selkoa että mihin se on viitannut.
NOx-antureista on myös ollut noita koodeja tutuilla mutta ei nekään ole vielä ajoa topanneet. :think
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Jahas anturit tuli vaihdettua keskenään. Sitten odotellaan onko asialla mitään vaikutusta. Samalla tuli tehtyä ureasuuttimen testi sekä vilkaistua miltä tuolla suuttimen luona näyttää. Hiukan tuossa oli kiteytynyttä ureaa muttei mitää sellaista mikä haittaisi mitään. Tuon puolesta siis homma ok.
Tuossa adblue-suuttimen jälkeinen swirl-flap tms. pakoputkessa mikä sekoittaa urean ja pakokaasun keskenään.
Tämä anturin vaihto toistepäin on tähän saakka toiminut hyvin. Ei ole ilotellu viko SCR järjestelmästä ja nesteenkin kulutus näyttää järkevälle.
Tänään vaihdettiin 535xd LCI 2015 malliseen metering line (eli se lämmitetty putki), marmorin kustannusarvio työlle 939,95€, meillä meni aikaa 2 h ja 10 minsaa kahteen mieheen. Yksin olisi mennut puolituntia kauemmin...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Tänään vaihdettiin 535xd LCI 2015 malliseen metering line (eli se lämmitetty putki), marmorin kustannusarvio työlle 939,95€, meillä meni aikaa 2 h ja 10 minsaa kahteen mieheen. Yksin olisi mennut puolituntia kauemmin...
Tuohan se on, kun virallisen korjausohjeen mukaan tankki tiputettava. Hyvä keikka asentajalle. Noita kun tekee 5 päivässä niin on liksa kohillaan.
Tänään vaihdettiin 535xd LCI 2015 malliseen metering line (eli se lämmitetty putki), marmorin kustannusarvio työlle 939,95€, meillä meni aikaa 2 h ja 10 minsaa kahteen mieheen. Yksin olisi mennut puolituntia kauemmin...
Hyvä tietää ettei ollut sen kummempi operaatio. Sait putken kiinni kaikkii alkuperäisiin kiinnikkeisiin?
Tarviko muuten kardaania tai pakoputkistoa ottaa pois edestä vai ainoastaan lähinnä pohjassa olevat suojamuovit repsikanpuolelta?
Saiko tankkia laskettua riittävästi ilman että päältä irroitteli polttoaineputkia tai sähköliittimiä?
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Hyvä tietää ettei ollut sen kummempi operaatio. Sait putken kiinni kaikkii alkuperäisiin kiinnikkeisiin?
Tarviko muuten kardaania tai pakoputkistoa ottaa pois edestä vai ainoastaan lähinnä pohjassa olevat suojamuovit repsikanpuolelta?
Saiko tankkia laskettua riittävästi ilman että päältä irroitteli polttoaineputkia tai sähköliittimiä?
Ei tarvi pakoputkea tai kardaania irroittaa. Apukuskin puolelta pohjamuovit irti, apparin puolen v-tuki ja sen alla oleva takakelkan tuki jotta pääsee tankin kiinnityspultille kiinni, tankin pannat irti, takapenkin alta otettiin piuhat ja polttoaineletkut irti ettei ne vaurioidu kun tankkia laskee sen 10 cm. Voi olla että olis mennyt liittimet ja pa-putket irroittamattakin mutta ei otettu sitä riskiä. Tankkia ei siis irroitettu vasemmalta puolelta eikä kardaanin alla oleva pulttia, sen verran sitä sai varovasti vedettyä alaspäin ilmankin.
Ja tietysti AD-blue säiliön metallisuoja pitää käyttää irti.
Saa kaikkiin alkuperäisiin kiinnikkeisiin kiinni.
Ens kerralla menee tuo reilu tuntiin kun ei tarvi arpoa mitä irroittaa...
Comment