Tuli hommattua 2011vm f11 535i xdrive. Ajatellut madaltaa keulaa, olisiko -30 hyvä eteen jousilla? Perän saa ohjelmoitua alas. Mietin että olisiko 19" vai 20" parhaat tähän ku ajattelee ulkonäköä? 19" varmaan paremmat ajertavuudeltaan. Minkä kokoiset renkaat, vanteet ja ET olisi passeli 19" tai 20" tarkoitus siis saada vierintä kehä oikeaksi, taakse tulisi siis leveämmät renkaat
Kiitoksia avusta näin etukäteen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic II
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by TON-III View PostSattumoisin kesäsetin uudet anturit eivät toimi
Vaihdoin perjantaina tasalevyisen talvirengassettini alle, tänään illalla hoksasin mittailla tuota kyljen korkeutta muistaen että takavanne on n. asteen verran enemmän lintassa (vaikuttaa 8,5” matkalla n. 4 milliä). Katsoin nuo korkeudet turhan ahtaassa tallissani ja sain eroksi 4-5 mm.Taisin silloin aiemmin raportoida tuon ’hassunkurisen’ kesäsettini eroksi 5-6 mm. ja kun siinä takavanne on 9,5” niin erokin voi olla talvisetistäni mittaamaani eroa hieman isompi.
Eli en heitä kesäsettiäni pois, tiedän taas vähän enemmän auton sielunelämästä
Hmm.. asteen lintassa, miten mittasit?
Leave a comment:
-
-
Kesärengassettini takarenkaan vapaa kylki maata vasten oli n. 5-6 mm. isompi kuin etupään ja epäilin kehien olevan suuresti poikkeavat. Nyt mittasin tasalevyisen hieman kapeampivanteisen talvisettini eroksi 4-5 mm. joten tuo n. asteen enempi kulmassa oleva takavanne vääristää kyljen korkeutta ( käytännön kehämitta tässä talvisetissä lienee kumminkin sama).Last edited by TON-III; 13-12-2020, 21:59.
Leave a comment:
-
-
Tarkoitin siis ABS antureita, en paine antureita
En nyt jaksa kahlata taaksepäin. Minkä ero on 4-5mm?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostMinulle ei nyt oikein avaudu mitä haet? Hädissäsi kyselet että mitenhän renkaasi toimii nelikossa, ja sitten kun kerrotaan mitkä kumit ja miksi Xdrivessä on, puolustelet omiasi. Miksi siis murehdit enempää, ajelet vain.
Mielenrauhan saa kun kattoo ajossa mitä abs anturit näyttää. Jos kaikki samalla tontilla, niin ei muuta kun kovaa ajoa.
Vaihdoin perjantaina tasalevyisen talvirengassettini alle, tänään illalla hoksasin mittailla tuota kyljen korkeutta muistaen että takavanne on n. asteen verran enemmän lintassa (vaikuttaa 8,5” matkalla n. 4 milliä). Katsoin nuo korkeudet turhan ahtaassa tallissani ja sain eroksi 4-5 mm.Taisin silloin aiemmin raportoida tuon ’hassunkurisen’ kesäsettini eroksi 5-6 mm. ja kun siinä takavanne on 9,5” niin erokin voi olla talvisetistäni mittaamaani eroa hieman isompi.
Eli en heitä kesäsettiäni pois, tiedän taas vähän enemmän auton sielunelämästä
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TON-III View PostAlkuperäisissä eturenkaissa kantavuusluokka lähestyy 100, nyt minulla on 95 ja vielä XL nostamassa luokitusta. Listojen mukaan pelkkä 95-luokka tarkoittaa 690 kilon kantavuutta.
Yhden valmistajan renkaita kun katsoin niin XL lisäsi kantavuutta noin 4 pykälää. Eli jos vakiona oli 88 niin korotettu oli 92 XL. Eli tuo kantavuusnumero sisälsi jo lisäkantavuuden. 92XL renkaan kantavuus ei siis vastaa 96 rengasta.
Joskus muinoin on kuitenkin speksattu mikä on kunkin rengaskoon kantavuus. Sen verran samalla tavalla nuo menevät eri valmistajilla. Yleensä kantavuus kasvaa rengaskoon kasvaessa. Ilmeisesti autojen painot ovat nousseet niin paljon että pitäisi käyttää älyttömiä rengaskokoja jotta kantavuudet riittäisi (tuunaajat ehkä tykkäisi?). Nyt XL mallit kiertää tämän ongelman ja kohtuu kokoiset renkaat riittävät.
Päälle 100 menevät kantavuudet ovatkin sitten yleensä 6 tai 8 (=C) kankaisia renkaita ja tarkoitettu esim kärryihin, asuntoautoihin, pakettiautoihin, kevyt kuorma-autohin yms. 8 kangasta ei kylläkään välttämättä tarkoita 8 fyysistä kangasta/vyötä. Materiaalit ovat kehittyneet joten 8 kangasta vastaava kantavuus/kestävyys saatetaan saavuttaa 4 vyöllä.
Ainakin tuolla yhdellä valmistajalla run flat ei lisännyt kantavuutta. Toki kovemmathan ne on normiajossa.
Leave a comment:
-
-
Mainittakoon vielä että esim Mercedeksen E-sarjan stragged yhdistelmä on juurikin 245/275 leveydet. Ja takana käytetään korkeamman painoindeksin kumia, kuten bemarissakin. Miksi tätä liikaa pohtimaan, kun viisaammat ovat jo tehtaalla asian pohtineet.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostNo eihän se ole sama rengastus. Toinen on 18" ja toinen on 19". Kantavuudet todennäköisesti eri, eli ei ole suorana verrattavissa toisiinsa. Ja autotkin erilaiset massaltaan.
Kantavuuden osalta milteipä kaikissa autoissa on liian kantavat renkaat eikä tuo kutonen poikkea valtavirrasta. Ja jos autossa on RF renkaat niin se ns. kantavuusluokka on noussut pilviin.
Alkuperäisissä eturenkaissa kantavuusluokka lähestyy 100, nyt minulla on 95 ja vielä XL nostamassa luokitusta. Listojen mukaan pelkkä 95-luokka tarkoittaa 690 kilon kantavuutta.
" RENKAAN KANTAVUUSINDEKSIN TULKINTAA
Parametri lasketaan seuraavalla tavalla: auton kuormittamattomaan käyttöpainoon lisätään kuljettajan ja matkustajien maksimimäärän keskimääräinen paino sekä lastin tai matkatavaroiden paino ajoneuvon kantokyvyn mukaisena. Saatuun arvoon lisätään 30-40 %, ja se jaetaan auton pyörien lukumäärällä, joka on neljä henkilöauton tapauksessa. Tämä arvo on kuormituksen arvioitu paino, jonka yhden renkaan tulee kestää. Kun valitset renkaan kantavuusindeksiä, tulisi tämä luku pyöristää ylöspäin. "
Oma auto kahden 80 kiloisen äijän istuessa etupenkeillä painoi maahantuontikatsatuksessa jokseenkin tasan 2000 kiloa, siihen kun lisätään tuo 40% ollaan 2800 kilossa. Tuo jaetaan 4:llä ollaan 700 kilossa - eli nuo uudet eturenkaani ovat jokseenkin täsmälleen oikeat ?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mikkod View PostMiksei kutoseen voi vain laittaa sitä kumia minkä tehdas on speksannut? 245/275:kö se oli?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TON-III View PostOlin aiemminkin mielestäni löytänyt tuon oman kesärengasyhdistelmän myös bemarin suorituksista ja löytyi se vieläkin, ei ole ihan sama mutta kumminkin ( oma vanne 19"), näemmä johonkin jakoboxiin sopii myös takapään isompi rengas ?
BMW 3 (F30) 328 i xDrive (2011 / 2012 / 2013 / 2014 / 2015 / 2016 / 2017 / 2018 /2019)
Tyre size
R18 225/45 R18 255/40 R18
Jos bmw olisi halunnut takapään olevan pienempi niin etunen olisi 235 leveä ?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TON-III View PostOlin aiemminkin mielestäni löytänyt tuon oman kesärengasyhdistelmän myös bemarin suorituksista ja löytyi se vieläkin, ei ole ihan sama mutta kumminkin ( oma vanne 19"), näemmä johonkin jakoboxiin sopii myös takapään isompi rengas ?
BMW 3 (F30) 328 i xDrive (2011 / 2012 / 2013 / 2014 / 2015 / 2016 / 2017 / 2018 /2019)
Tyre size
R18 225/45 R18 255/40 R18
Jos bmw olisi halunnut takapään olevan pienempi niin etunen olisi 235 leveä ?
Jotenkin tollanen todella kapea yhdistelmä kuulostaa oudolta
Leave a comment:
-
-
Olin aiemminkin mielestäni löytänyt tuon oman kesärengasyhdistelmän myös bemarin suorituksista ja löytyi se vieläkin, ei ole ihan sama mutta kumminkin ( oma vanne 19"), näemmä johonkin jakoboxiin sopii myös takapään isompi rengas ?
BMW 3 (F30) 328 i xDrive (2011 / 2012 / 2013 / 2014 / 2015 / 2016 / 2017 / 2018 /2019)
Tyre size
R18 225/45 R18 255/40 R18
Jos bmw olisi halunnut takapään olevan pienempi niin etunen olisi 235 leveä ?
Leave a comment:
-
-
Standardin mukaan taisi olla 60kmh missä se mitataan. Googlella löytyy kun jaksaa etsiä. Lähtökohtaisesti korkeamman profiilin kumi on kuorman alla enemmän kassa. Joten tällä lienee vaikutusta kun ajetaan alhaisia nopeuksia, ja liekkö merkitsevin tekijä kovemmissakin nopeuksissa. Pitäisi varmaan olla renkaan valmistajan olla kertomassa tuo
Sen verran korjaan itseäni että voi tosiaan olla niin päin että korkeampi kumi on todellisuudessa kehältään suhteessa pienempi, kuin matalampi ja leveämpi kumi. Eikä niinkään että leveämpi kumi ainakaan normi nopeuksissa niinkään kasvaisi. Valmistajan teknisistä taulukoista tuo selviäisi.
Joku täällä oli istalla seurannut abs antureiden dataa 245/275 rengastuksella, ja pyörimisnopeudet oli samat kaikissa kulmissa.Last edited by VilleP; 30-11-2020, 08:52.
Leave a comment:
-
Leave a comment: