memebuy23buy

Repsahtavia alustanosia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4657
    • Tampere

    Originally posted by Märde View Post
    Oisko vinkkejä antaa minkä palikoiden kuluneisuus aiheuttaa takarenkaiden rajua kulumista sisäreunoista "aalloille"? Takaiskarit ainakin lähtee vaihtoon mutta mitä muuta sieltä kannattaa syynätä? Voiko narinahelat ja perän puslat vaikuttaa kyseisellä tavalla?
    Onko tuossa mitään sopivaa
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4657
      • Tampere

      Täytyisi vaihtaa takajarrulevyt. Samaan syssyyn olisi tarkoitus vaihtaa myös laakerit taakse. F1x:n ei ole tullut vaihdettua laakeria taakse aikaisemmin. Onnistuuko se helposti/mitenkään ilman spesiaali työkaluja?

      Tuo laakeri nimittäin vaihdetaan niin että vetoakseli on paikoillaan ja mietityttää että saako tuota napaa tuolta irti ja paikoilleen millään?
      Tälläinen hydraulinen ulosvedin on kai bemarilla. Näin napa otetaan pois.


      Ja näin pukataan paikoilleen.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • hjenkka
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 577
        • JKL

        Sigun autoon onnistui ainakin ilman erikoistyökaluja, ahdasta on saada pultit auki takapuolelta mutta onnistuu sopivilla vehkeillä. Lämpöä joutui antaa pulteille koska liima.
        "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

        Vs1400 Intruder

        Ex:
        F11 530dA xDrive
        E60 523iA
        E39 520i Sedan
        E39 530dA Touring
        E39 528iA Sedan
        E46 318i Sedan
        E39 523i Sedan
        E36 316i Sedan x2

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4657
          • Tampere

          Originally posted by hjenkka View Post
          Sigun autoon onnistui ainakin ilman erikoistyökaluja, ahdasta on saada pultit auki takapuolelta mutta onnistuu sopivilla vehkeillä. Lämpöä joutui antaa pulteille koska liima.
          Jonkinlaista ulosvetäjää tarvinnee jotta vetoakselia saanee tuupattua taaksepäin? Ja vetotyökalua jotta vetarin saa vedettyä takaisin napaan? Napa tarvinnee myös prässätä laakerista pois, rälläköidä toinen kooli poikki ja napa taas sitten uuteen laakeriin sisälle?
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • hjenkka
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2010
            • 577
            • JKL

            Joo, ulosvetäjällä vetää laakerin irti vetarista. Itellä vetari meni uuteen laakeriin niin että sai mutterilla vedätettyä paikalleen.

            Navan irroitukseen vanhasta laakerista tarvii prässin, rälläkän jne..

            Ei tuo ihmeellinen homma ollut itsellä, eniten aikaa meni niiden pulttien avaamiseen kun on pirun ahdasta ja tiukassa.

            Toki vetarikin varmasti voi olla tiukassa navassa.
            "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

            Vs1400 Intruder

            Ex:
            F11 530dA xDrive
            E60 523iA
            E39 520i Sedan
            E39 530dA Touring
            E39 528iA Sedan
            E46 318i Sedan
            E39 523i Sedan
            E36 316i Sedan x2

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4657
              • Tampere

              Originally posted by hjenkka View Post
              Joo, ulosvetäjällä vetää laakerin irti vetarista. Itellä vetari meni uuteen laakeriin niin että sai mutterilla vedätettyä paikalleen.

              Navan irroitukseen vanhasta laakerista tarvii prässin, rälläkän jne..

              Ei tuo ihmeellinen homma ollut itsellä, eniten aikaa meni niiden pulttien avaamiseen kun on pirun ahdasta ja tiukassa.

              Toki vetarikin varmasti voi olla tiukassa navassa.
              Joo, tuli otettua tuplatuska ja vaihdettua molemmille puolille samalla laakerit. Bonuksena toisen puolen mutteri oli totaalisen hapantunut. Mikä lie tekijä miksi nämä on hapanut tähän kuntoon. Vastaavaa ei ole tullut vahnemmissakaan autoissa vastaan. :think


              Toinen sen sijaan oli siinä kunnossa että sen vielä sai auki avaimella.


              Vingulla ja paineilmataltalla tuon toisenkin sai auki.


              Vetari oli toiselta puolelta huolella kiinni. Nippanappa 10t hydraulisella ulosvetäjällä tuon sai irti kovan paukahduksen saattelemana. Työnsin tuota sen verran sisään että vetoakseliin jäi vielä varaa liikkua edestakaisin jonkinverran.


              Tämän jälkeen nyppäsin navan irti vetovasaralla.


              Itse laakerin pultit olivat kyllä todella tiukassa, avaaminen onnistui 3/8" E14 torxhylsyllä, sopivalla määrällä jatkovarsia ja 3/8" -> 1/2" muuntimella ja motonetin 1/2" teleskooppi räikällä. Pariin kertaanluulin että räikästä meni mekanismi rikki kun pultti jumitti niin rankasti kiinni. Aina paikauhduksen saattelemana se liikahti pätkän eteenpäin. Koitin antaa lämpöäkin muttei se oikein auttanut. Tulin loppujen lopuksi siihen tulokseen että pultin pää oli sen verran ruosteessa että se jumitti mennessään sisällä kierteeseen. Rälläköin sitten lopulta 6 pultista 3-4mm päästä pois niin nekin aukesivat sitten hyvin. Itse pultteihin tuli varsin maltillinen momentti, vain 100Nm.

              Laakerin sai paikoilleen mukavasti vaikkei vetoakseli ollut perillä kokonaan. Nypin tuon sitten paikoilleen tuollaisella itsetehtyllä palikalla mihin saa vetovasaran kiinni.


              Itse laakeri oli varsin tymäkkää tekoa ja en muista että noin järeää sisäkoolia olisi ainakaan tarvinnut rälläköidä hetkeen irti. Rälläkässä piti olla uusi laikka että sillä ylsi perille saakka. Tämä homma on aina aivan hanurista.

              Ison mutterin kanssa näköjään yhdestä momentista ollaan siirrytty tässä momenttiin ja asteisiin. 100 Nm ja 45 astetta perään. Hylsy taisi olla 36mm ja 12-kulmainen.

              Itse työnä sinällään varsin suoraviivainen mutta kyllähän tuossakin oma hommansa oli.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4657
                • Tampere

                Takajarrut ja nesteet menevät samalla uusiksi. Mittarissa oli palanut pitkään jo 5 tkm takapalojen vaihtoajankohtana. Nyt kuitenkin oli käynyt niin että tunnistin oli lohjennut eikä se ollut toiminut.


                Karma hoiti loput eli juuri kyseisen puolen satula lienee jumittanut jonkinverran ja lopputulemana kyseinen pala meni metallille ja levy entiseksi. Tosin eipä tuolla ollut väliä koska levy oli muutenkin vaihtokunnossa. Toki metalliputun saaminen vanteesta irti voikin olla sitten toinen juttu... :think


                Tuo sisempi pala oli myös kulunut epätasaisesti sekä selkeästi enemmän kuin mikään muu. Myös tämänpuolen napa oli pinnaltaan "musta" sisäkoolin kohdalta. Liekö tuokin saanut sitten hiukan lämpöä. Myös rengas oli kulunut hiukan enemmän muihin nähden tältä puolelta. No tämän takia vaihdoin sitten laakerit samaan konkurssiin.

                Tuossa remontin alussa tyhjensin istalla pussit ja olin ajelevinani käkkärin huoltoasentoon. Pisti tuossa silmään että saattaa olla että männät eivät ole täysin sisällä(loppu mielenkiinto remontin tekemiseen eilen illalla ja palat ja levyt tarvis vielä laittaa paikoilleen). Pitikös noiden imaista itsensä huoltoasennossa sisään vai pitikö ne painaa siitä huolimatta sinään manuaalisesti? Saattaa olla että sähläsin myös istan kanssa jotain kun motivaatio ei ollut illalla aivan tapissa remontin alkamiseen. Tarvinee jatkossa renkaiden vaihdon yhteydessä ajaa myös tuo käkkäri huoltoasentoon ja herätellä jarruja kun näyttävät näissäkin jumittelevan aikaa myöden.

                Alkuun ajattelin vain hakea motonetistä Brembot kun he ovat myyneet niitä tyypillisesti laadukkaampana vaihtoehtona. Nyt tarjosivat kuitenkin zimmermania "laadukkaana" vaihtoehtona Brembon sijaan. Nuo olivat kuitenkin yksiosaiset levyt joten jäivät sitten kyllä tiskille ja tilasin muualta Brembot. Otetaan nyt nuo vuorostaan testiin. Zimmermaniin verrattuna tämä laikka on laadukkaan näköinen ulkoisesti. Zimmermanissa sorvi ei ollut oikaissut pintaa aivan laitaan saakka ja niistä ei jäänyt mikään hyvä maku itselle näin ulkonäön puolesta. Brembot näyttivät olevan kaksiosaiset kuten orggiksetkin.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • EeNeljäKuus
                  Bimmer Rookie
                  • May 2005
                  • 137

                  Mulla ollut aika huonoja kokemuksia bremboista. Eka setti meni aika nopeasti kieroksi ja sain toisen takuuseen. Sama homma uusien kanssa ja tässä vaiheessa pyysin jo rahat takaisin. Levyjen pakkauksessa näytti lukevan made in China. Ostin aten levyt ja niissä ei ole ollut moittimista.
                  sigpic

                  Comment

                  • hjenkka
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 577
                    • JKL

                    Joo monenmoista jatkovartta, adapteria ja sopiva hylsy vielä päälle tarvii tossa hommassa.
                    Pakko oli lämmittää pultin päitä että sai lähtemään aukeamaan kun ei nuo vehkeet kestä väkisin vääntää. Vähän matkaa suostui pyörimään ja sit pysähty, uudelleen vaan lämmitystä niin taas mentiin vähän matkaa..

                    Hyvin on kyllä ollu vetari kiinni sulla kaikin puolin

                    Tuo sisäkoolin irroitus on kyllä tympeää hommaa..
                    "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                    Vs1400 Intruder

                    Ex:
                    F11 530dA xDrive
                    E60 523iA
                    E39 520i Sedan
                    E39 530dA Touring
                    E39 528iA Sedan
                    E46 318i Sedan
                    E39 523i Sedan
                    E36 316i Sedan x2

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4657
                      • Tampere

                      Kyllähän se selvisikin että miksi palojen kuluneisuusanturi oli lohjennut. Se oli vain kulunut yksinkertaisesta loppuun asti. Ja miksi ilmoitusta että laikat on loppu ei tullut, johtui siitä että gyntheri oli suuressa viisaudessaan keksinyt laittaa hyppylangan tunnistinjohdon liiittimeen. Vitun idiootti.



                      Vanteet olikin sitten kuin happosateen jäljiltä kun ne pesi. Ruskea ruoste valtasi ne kauttaaltaan ja pinta oli kuin santapaperia. Pari kolme tuntia hinkkasin niitä eri aineilla tuloksetta.



                      Ainakin dragon breathia, motonetin vannepesua ja paskapytyn pesuainetta(hapon takia) testasin. Lopulta hain kaverilta vannehappoa ja sillä moskasta lähti 90% heti ensimmäisellä pesukerralla. Nuo muut ovat kyllä onnettomia aineita tälläisten kanssa, parempi kuin jättäisi kokonaan kauppaan moiset.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • ekaBMW
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 457
                        • Oulu

                        Tuohon vanteeseen on tullut ”sulaa” rautaa joka tarttunut kiinni vanteeseen jäähtyessään. Ei lähde pesuaineilla tms.
                        Tuo happo varmaan hyvä mutta eihän se pilaa alumiinia tai vanteen pinnan lakkaa?
                        F11 530d xDrive 09/16
                        Ex E60 530d xDrive A 10/08
                        Ex E60 520dA 09/08 liisari
                        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                        Ex Opel Kadett 1.6 -89

                        Comment

                        • macman_lahti
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2017
                          • 293
                          • Lahti

                          Tuli tosta jarruremontista mieleen, että itsellä ravisti etujarrut aina ajoittain ( ei jokaisessa jarrutuksessa, joskus enemmän ja joskus vähemmän ) ja nyt vihdoin jaksoin purkaa ne. Puhdistin liukupinnat oikein kunnolla ja jarruvaseliinia pintoihin niin nyt ei juurikaan enää täristä. Olin jo tilannut uudet levytkin AutoDocilta. Taidanpa laittaa levyt takaisin kun tuli otettua turvallinen tilaus. Eli aina tosiaan ne levyt ei ole kierot vaikka oireet täsmäisikin siihen.
                          -08 E60 LCI
                          -13 F10 3.0 xDrive

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Originally posted by ekaBMW View Post
                            Tuohon vanteeseen on tullut ”sulaa” rautaa joka tarttunut kiinni vanteeseen jäähtyessään. Ei lähde pesuaineilla tms.
                            Tuo happo varmaan hyvä mutta eihän se pilaa alumiinia tai vanteen pinnan lakkaa?
                            Herää kymysys että mistä sitä sulaa rautaa on tullut ja kuinka yleensäkkään vanteet saa noin rujoon kuntoon. Itse pesen auton kerran kaksi vuodessa, ajan niillä radalla ja siviililiikenteessä eikä ikinä ole vanteissa ollut tuon näköistä, pelkällä vannepesulla ne on puhdistuneet ja joskus olen happoa käyttänyt huvikseen, ihan turhaan kylläkin.

                            Comment

                            • ekaBMW
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 457
                              • Oulu

                              Herää kymysys että mistä sitä sulaa rautaa on tullut
                              Käsitin että palat ovat kuluneet loppuun ja rauta rautaa vasten on jarruteltu.
                              F11 530d xDrive 09/16
                              Ex E60 530d xDrive A 10/08
                              Ex E60 520dA 09/08 liisari
                              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                              Ex Opel Kadett 1.6 -89

                              Comment

                              • ekaBMW
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2010
                                • 457
                                • Oulu

                                Herää kymysys että mistä sitä sulaa rautaa on tullut
                                Käsitin että palat ovat kuluneet loppuun ja rauta rautaa vasten on jarruteltu.
                                Tuossa yhdessä kuvassa näyttäs rauta näkyvän puolen palan verran.
                                F11 530d xDrive 09/16
                                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                                Comment

                                Working...
                                X