Repsahtavia alustanosia
Collapse
X
-
Täytyisi vaihtaa takajarrulevyt. Samaan syssyyn olisi tarkoitus vaihtaa myös laakerit taakse. F1x:n ei ole tullut vaihdettua laakeria taakse aikaisemmin. Onnistuuko se helposti/mitenkään ilman spesiaali työkaluja?
Tuo laakeri nimittäin vaihdetaan niin että vetoakseli on paikoillaan ja mietityttää että saako tuota napaa tuolta irti ja paikoilleen millään?
Tälläinen hydraulinen ulosvedin on kai bemarilla. Näin napa otetaan pois.
Ja näin pukataan paikoilleen.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Sigun autoon onnistui ainakin ilman erikoistyökaluja, ahdasta on saada pultit auki takapuolelta mutta onnistuu sopivilla vehkeillä. Lämpöä joutui antaa pulteille koska liima."Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"
Vs1400 Intruder
Ex:
F11 530dA xDrive
E60 523iA
E39 520i Sedan
E39 530dA Touring
E39 528iA Sedan
E46 318i Sedan
E39 523i Sedan
E36 316i Sedan x2
Comment
-
-
Originally posted by hjenkka View PostSigun autoon onnistui ainakin ilman erikoistyökaluja, ahdasta on saada pultit auki takapuolelta mutta onnistuu sopivilla vehkeillä. Lämpöä joutui antaa pulteille koska liima.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Joo, ulosvetäjällä vetää laakerin irti vetarista. Itellä vetari meni uuteen laakeriin niin että sai mutterilla vedätettyä paikalleen.
Navan irroitukseen vanhasta laakerista tarvii prässin, rälläkän jne..
Ei tuo ihmeellinen homma ollut itsellä, eniten aikaa meni niiden pulttien avaamiseen kun on pirun ahdasta ja tiukassa.
Toki vetarikin varmasti voi olla tiukassa navassa."Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"
Vs1400 Intruder
Ex:
F11 530dA xDrive
E60 523iA
E39 520i Sedan
E39 530dA Touring
E39 528iA Sedan
E46 318i Sedan
E39 523i Sedan
E36 316i Sedan x2
Comment
-
-
Originally posted by hjenkka View PostJoo, ulosvetäjällä vetää laakerin irti vetarista. Itellä vetari meni uuteen laakeriin niin että sai mutterilla vedätettyä paikalleen.
Navan irroitukseen vanhasta laakerista tarvii prässin, rälläkän jne..
Ei tuo ihmeellinen homma ollut itsellä, eniten aikaa meni niiden pulttien avaamiseen kun on pirun ahdasta ja tiukassa.
Toki vetarikin varmasti voi olla tiukassa navassa.
Toinen sen sijaan oli siinä kunnossa että sen vielä sai auki avaimella.
Vingulla ja paineilmataltalla tuon toisenkin sai auki.
Vetari oli toiselta puolelta huolella kiinni. Nippanappa 10t hydraulisella ulosvetäjällä tuon sai irti kovan paukahduksen saattelemana. Työnsin tuota sen verran sisään että vetoakseliin jäi vielä varaa liikkua edestakaisin jonkinverran.
Tämän jälkeen nyppäsin navan irti vetovasaralla.
Itse laakerin pultit olivat kyllä todella tiukassa, avaaminen onnistui 3/8" E14 torxhylsyllä, sopivalla määrällä jatkovarsia ja 3/8" -> 1/2" muuntimella ja motonetin 1/2" teleskooppi räikällä. Pariin kertaanluulin että räikästä meni mekanismi rikki kun pultti jumitti niin rankasti kiinni. Aina paikauhduksen saattelemana se liikahti pätkän eteenpäin. Koitin antaa lämpöäkin muttei se oikein auttanut. Tulin loppujen lopuksi siihen tulokseen että pultin pää oli sen verran ruosteessa että se jumitti mennessään sisällä kierteeseen. Rälläköin sitten lopulta 6 pultista 3-4mm päästä pois niin nekin aukesivat sitten hyvin. Itse pultteihin tuli varsin maltillinen momentti, vain 100Nm.
Laakerin sai paikoilleen mukavasti vaikkei vetoakseli ollut perillä kokonaan. Nypin tuon sitten paikoilleen tuollaisella itsetehtyllä palikalla mihin saa vetovasaran kiinni.
Itse laakeri oli varsin tymäkkää tekoa ja en muista että noin järeää sisäkoolia olisi ainakaan tarvinnut rälläköidä hetkeen irti. Rälläkässä piti olla uusi laikka että sillä ylsi perille saakka. Tämä homma on aina aivan hanurista.
Ison mutterin kanssa näköjään yhdestä momentista ollaan siirrytty tässä momenttiin ja asteisiin. 100 Nm ja 45 astetta perään. Hylsy taisi olla 36mm ja 12-kulmainen.
Itse työnä sinällään varsin suoraviivainen mutta kyllähän tuossakin oma hommansa oli.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Takajarrut ja nesteet menevät samalla uusiksi. Mittarissa oli palanut pitkään jo 5 tkm takapalojen vaihtoajankohtana. Nyt kuitenkin oli käynyt niin että tunnistin oli lohjennut eikä se ollut toiminut.
Karma hoiti loput eli juuri kyseisen puolen satula lienee jumittanut jonkinverran ja lopputulemana kyseinen pala meni metallille ja levy entiseksi. Tosin eipä tuolla ollut väliä koska levy oli muutenkin vaihtokunnossa. Toki metalliputun saaminen vanteesta irti voikin olla sitten toinen juttu... :think
Tuo sisempi pala oli myös kulunut epätasaisesti sekä selkeästi enemmän kuin mikään muu. Myös tämänpuolen napa oli pinnaltaan "musta" sisäkoolin kohdalta. Liekö tuokin saanut sitten hiukan lämpöä. Myös rengas oli kulunut hiukan enemmän muihin nähden tältä puolelta. No tämän takia vaihdoin sitten laakerit samaan konkurssiin.
Tuossa remontin alussa tyhjensin istalla pussit ja olin ajelevinani käkkärin huoltoasentoon. Pisti tuossa silmään että saattaa olla että männät eivät ole täysin sisällä(loppu mielenkiinto remontin tekemiseen eilen illalla ja palat ja levyt tarvis vielä laittaa paikoilleen). Pitikös noiden imaista itsensä huoltoasennossa sisään vai pitikö ne painaa siitä huolimatta sinään manuaalisesti? Saattaa olla että sähläsin myös istan kanssa jotain kun motivaatio ei ollut illalla aivan tapissa remontin alkamiseen. Tarvinee jatkossa renkaiden vaihdon yhteydessä ajaa myös tuo käkkäri huoltoasentoon ja herätellä jarruja kun näyttävät näissäkin jumittelevan aikaa myöden.
Alkuun ajattelin vain hakea motonetistä Brembot kun he ovat myyneet niitä tyypillisesti laadukkaampana vaihtoehtona. Nyt tarjosivat kuitenkin zimmermania "laadukkaana" vaihtoehtona Brembon sijaan. Nuo olivat kuitenkin yksiosaiset levyt joten jäivät sitten kyllä tiskille ja tilasin muualta Brembot. Otetaan nyt nuo vuorostaan testiin. Zimmermaniin verrattuna tämä laikka on laadukkaan näköinen ulkoisesti. Zimmermanissa sorvi ei ollut oikaissut pintaa aivan laitaan saakka ja niistä ei jäänyt mikään hyvä maku itselle näin ulkonäön puolesta. Brembot näyttivät olevan kaksiosaiset kuten orggiksetkin.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Mulla ollut aika huonoja kokemuksia bremboista. Eka setti meni aika nopeasti kieroksi ja sain toisen takuuseen. Sama homma uusien kanssa ja tässä vaiheessa pyysin jo rahat takaisin. Levyjen pakkauksessa näytti lukevan made in China. Ostin aten levyt ja niissä ei ole ollut moittimista.sigpic
Comment
-
-
Joo monenmoista jatkovartta, adapteria ja sopiva hylsy vielä päälle tarvii tossa hommassa.
Pakko oli lämmittää pultin päitä että sai lähtemään aukeamaan kun ei nuo vehkeet kestä väkisin vääntää. Vähän matkaa suostui pyörimään ja sit pysähty, uudelleen vaan lämmitystä niin taas mentiin vähän matkaa..
Hyvin on kyllä ollu vetari kiinni sulla kaikin puolin
Tuo sisäkoolin irroitus on kyllä tympeää hommaa.."Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"
Vs1400 Intruder
Ex:
F11 530dA xDrive
E60 523iA
E39 520i Sedan
E39 530dA Touring
E39 528iA Sedan
E46 318i Sedan
E39 523i Sedan
E36 316i Sedan x2
Comment
-
-
Kyllähän se selvisikin että miksi palojen kuluneisuusanturi oli lohjennut. Se oli vain kulunut yksinkertaisesta loppuun asti. Ja miksi ilmoitusta että laikat on loppu ei tullut, johtui siitä että gyntheri oli suuressa viisaudessaan keksinyt laittaa hyppylangan tunnistinjohdon liiittimeen. Vitun idiootti.
Vanteet olikin sitten kuin happosateen jäljiltä kun ne pesi. Ruskea ruoste valtasi ne kauttaaltaan ja pinta oli kuin santapaperia. Pari kolme tuntia hinkkasin niitä eri aineilla tuloksetta.
Ainakin dragon breathia, motonetin vannepesua ja paskapytyn pesuainetta(hapon takia) testasin. Lopulta hain kaverilta vannehappoa ja sillä moskasta lähti 90% heti ensimmäisellä pesukerralla. Nuo muut ovat kyllä onnettomia aineita tälläisten kanssa, parempi kuin jättäisi kokonaan kauppaan moiset.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Tuohon vanteeseen on tullut ”sulaa” rautaa joka tarttunut kiinni vanteeseen jäähtyessään. Ei lähde pesuaineilla tms.
Tuo happo varmaan hyvä mutta eihän se pilaa alumiinia tai vanteen pinnan lakkaa?F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Tuli tosta jarruremontista mieleen, että itsellä ravisti etujarrut aina ajoittain ( ei jokaisessa jarrutuksessa, joskus enemmän ja joskus vähemmän ) ja nyt vihdoin jaksoin purkaa ne. Puhdistin liukupinnat oikein kunnolla ja jarruvaseliinia pintoihin niin nyt ei juurikaan enää täristä. Olin jo tilannut uudet levytkin AutoDocilta. Taidanpa laittaa levyt takaisin kun tuli otettua turvallinen tilaus. Eli aina tosiaan ne levyt ei ole kierot vaikka oireet täsmäisikin siihen.-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
-
Originally posted by ekaBMW View PostTuohon vanteeseen on tullut ”sulaa” rautaa joka tarttunut kiinni vanteeseen jäähtyessään. Ei lähde pesuaineilla tms.
Tuo happo varmaan hyvä mutta eihän se pilaa alumiinia tai vanteen pinnan lakkaa?
Comment
-
-
Herää kymysys että mistä sitä sulaa rautaa on tullut
Tuossa yhdessä kuvassa näyttäs rauta näkyvän puolen palan verran.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
Comment