Announcement

Collapse
No announcement yet.

Repsahtavia alustanosia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    [QUOTE=fraatti;4136502]Taidat tarkoittaa tätä biltsun sarjaa missä on tuumaset ja torxit samoissa hylsyissä? Tekeeköhän noilla mitään? :think

    Täytyy lähteä tekemään kierros paikallisissa liikkeissä mitä sieltä löytyisi hyllystä...




    Joo tuo Bilteman sarjaa meinasin. Toivottavasti sulla on parempi tuuri noiden MTX työkalujen kanssa kun mulla. Kesken kansirempan torx kärki katkesi kun olin vetämässä kannen pultteja momenttiin. Tuo MTX on motonetin oma merkki, niin vähän epäilen laatua..
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      Originally posted by fraatti View Post
      Taidat tarkoittaa tätä biltsun sarjaa missä on tuumaset ja torxit samoissa hylsyissä? Tekeeköhän noilla mitään? :think

      Täytyy lähteä tekemään kierros paikallisissa liikkeissä mitä sieltä löytyisi hyllystä...



      Riisutussa koneessa pultti on todella helpossa paikassa.


      Homma vain muuttuu hiukan hankalemmaksi kun tuo DPF-pönttö on paikallaan. :think


      Oikea


      Vasen
      Joo tuo Bilteman sarjaa meinasin. Toivottavasti sulla on parempi tuuri noiden MTX työkalujen kanssa kun mulla. Kesken kansirempan torx kärki katkesi kun olin vetämässä kannen pultteja momenttiin. Tuo MTX on motonetin oma merkki, niin vähän epäilen laatua..
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1399
        • Kuopio

        Originally posted by fraatti View Post
        Moottorin tukikumit on noi kaks isoa mollukkaa. Lemfjöderiltä löytyy tarvikkeena.


        Askin kannake on tuossa välissä pyöreä kumi. (toka kuva osa 2 & 3) Osaa 11 en muista niin tarkasti että missä on. Oleellisin lienee tuo osa 2.
        Samoin tuossa näkyy ensimmäinen rättinivel. (ekassa kuvassasi osat 1 & 10) Virallisesti pultit pitäisi myös uusia.



        Jossain alkuperäinen eka rättinivel voi olla myös tuollainen metallinen klimppi.

        Eli kardaanin linpun uusinnanssa etummainen ja takimmainen molemmat vai? Eli mitä laitan tilaukseen ja vien asentajalle..? Itte en muuta aio kun lompakkoa raottaa ..

        Ja vaihteistolle tuo yksi kumi vain. Selkis. Tilaillaan... pakko kai tätä alkaa ylihuoltamaan jos meinaa pitää, 242tkm mittarissa , tuskin tätä kai enää kukaan pois ostaa..
        Last edited by Ceeray; 09-08-2019, 21:53.
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          Originally posted by Ceeray View Post
          Eli kardaanin linpun uusinnanssa etummainen ja takimmainen molemmat vai? Eli mitä laitan tilaukseen ja vien asentajalle..? Itte en muuta aio kun lompakkoa raottaa ..
          Nuo limput näyttävät olevan noin 70€ kantturoilla kappale ja jos pakoputkiston joutuu ottamaan irti niin toisaalta nuo vaihtaa sitten samaan konkurssiin molemmat. Osassa sarjoja näyttää olevan pultit mukana. Nämä pultit ehkä kuitenkin vaihtaisin varmuuden vuoksi nimittäin itselläkin kävi juuri vetarin pultin kanssa niin että toinen käyttökerta riitti siihen että pultti venähti kiristettäessä.

          Toki tarkan markan mies tutkii osien kunnon ensin.

          Tuossa kun itse temusin auton kanssa harkitsin jo pakopuotkiston laskemistakin. Totesin kuitenkin että etupään mutterit ovat yhtäpuuta. Tietääkö kukaan onko näitä saatavilla varaosina vai täytyykö tilalle laittaa vain M8 pultti jos/kun pultti katkeaa jos tuota tarvii joskus avata? ETK:ssa noita ei näytä olevan ainakaan oman auton kohdalla. Mikä tuollaisen lyömällä/vetämällä kiinnitettävän pultin nimi on?


          Mutterit pitäisi kai olla kuparia ja M8 jos osanumeroon on uskomista. Kuvan perusteella ei kyllä siltä näytä.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            Originally posted by HTK12 View Post
            Joo tuo Bilteman sarjaa meinasin. Toivottavasti sulla on parempi tuuri noiden MTX työkalujen kanssa kun mulla. Kesken kansirempan torx kärki katkesi kun olin vetämässä kannen pultteja momenttiin. Tuo MTX on motonetin oma merkki, niin vähän epäilen laatua..
            Melkein sanoisin että samasta paikasta nuo biltsun ja motonetin (mtx pro) hylsyt tulevat. (taiwan)

            Käsityökaluista osaa varsin hyvin jo päällepäin ulkonäöstä sanoa että tekeekö sillä mitään. Halvimmat romuhylsyt on saattaa olla kromattuja terävillä nurkilla. Tai aivan kohtuuttoman ohuilla seinämävahvuuksilla. Toki usein hintakin kertoo työkalusta jo paljon. Usein halvalla ei saa hyvää mutta usein kuitenkin on tehtävä kompromisseja.

            Johonkin kuvaan oli sattunut tuo koneen korvan pulttikin. Kuvasta ei koskaan uskoisi ettei tuonne mene 3/8" E12 hylsy. Näiden hylsyjen mitoitukset ovat jokaisella valmistajalla jotakuinkin samanlaiset joka on varsin yllättävää.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              Originally posted by fraatti View Post
              Melkein sanoisin että samasta paikasta nuo biltsun ja motonetin (mtx pro) hylsyt tulevat. (taiwan)

              Käsityökaluista osaa varsin hyvin jo päällepäin ulkonäöstä sanoa että tekeekö sillä mitään. Halvimmat romuhylsyt on saattaa olla kromattuja terävillä nurkilla. Tai aivan kohtuuttoman ohuilla seinämävahvuuksilla. Toki usein hintakin kertoo työkalusta jo paljon. Usein halvalla ei saa hyvää mutta usein kuitenkin on tehtävä kompromisseja.

              Johonkin kuvaan oli sattunut tuo koneen korvan pulttikin. Kuvasta ei koskaan uskoisi ettei tuonne mene 3/8" E12 hylsy. Näiden hylsyjen mitoitukset ovat jokaisella valmistajalla jotakuinkin samanlaiset joka on varsin yllättävää.
              Se, että joku osa tulee samasta paikasta ei vielä kerro paljon laadusta. Valmistuttaja voi itse määrittää speksit millä työkalut tehdään. Aivan mahdoton sanoa sitä teräksen laatua/käsittelyjä jotka on sille tehty. Vaatii melko kattavat metallurgiset testit, jos meinasi tarkemmin vertailla. Motonetillä näitä huteja tuntuu tulevan, esim. niiden tilaama akku mopo vedettiin kaikessa hiljaisuudessa pois kun ne levisi käsiin. Itsellä löytyy yksi Bahco kärkisarja, joka on kyllä ihan kuraa. Kärjet muistuttavat kovuudeltaan suunnilleen juustoa, enkä minä ainakaan tätä osannut sanoa kun ne ostin.. Enkä kyllä vieläkään osaisi sanoa kärkiä kädessä pidettyäni. Kärjet näyttävät mielestäni ihan hyvin viimeistyiltä. "Laatu" selvisi ensimmäisen kerran kun niin kunnolla käytin. Kärjet on niin pehmeätä, että ne vaan muljautuvat, vaikka ruuvin kantaa ei jää jälkiä..
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Tobo
                Bimmer Rookie
                • Nov 2015
                • 33
                • Finland

                Originally posted by takur View Post
                En ole huomannut että sen kummemmin kuluttas levyjä. Tosin levyt on vaihtunut useammin kuin palat. En ainakaan osta enään muita kuin noita keraamisia. Jarrutuntumakin on mielestäni parempi.
                Tarkistappa hinnat myös motointegrator.de. Toimittaa nykyään taas myös suomeen. Itse laitoin nuo Jurid:in keraamiset.

                Kiitos vinkistä. Lähti keraamiset Jurid palat tilaukseen. Samaan hintaan ku motonetissä halvimmat normaalit.
                Samaan syssyyn sai sitten koko öljynvaihtohuollon osat ja vähän moottoripyörän öljyä.

                Takakelkan puslia en uskaltanut ostaa kun on vielä tutkimatta mitkä kaikki pitää vaihtaa ja minkä malliset löytyy.

                Comment

                • suosukeltaja
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 111
                  • Vantaa

                  Originally posted by Tobo View Post
                  Kiitos vinkistä. Lähti keraamiset Jurid palat tilaukseen. Samaan hintaan ku motonetissä halvimmat normaalit.
                  Samaan syssyyn sai sitten koko öljynvaihtohuollon osat ja vähän moottoripyörän öljyä.

                  Takakelkan puslia en uskaltanut ostaa kun on vielä tutkimatta mitkä kaikki pitää vaihtaa ja minkä malliset löytyy.
                  Mulla ois kaikki F11 puslat taakse jos tulee tarvetta.

                  Tilasin mut ei sit ollutkaan tarvetta vaihtaa.

                  Comment

                  • Tobo
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2015
                    • 33
                    • Finland

                    Originally posted by suosukeltaja View Post
                    Mulla ois kaikki F11 puslat taakse jos tulee tarvetta.

                    Tilasin mut ei sit ollutkaan tarvetta vaihtaa.
                    Jos on F10 sopivat niin voin ostaa pois.

                    Comment

                    • luikas
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 644
                      • Oulu area

                      F07 530d dynamic drivellinen alusta ja edestä jousi poikki. Alle 180tkm mittarissa. Laitan tilalle jäykempää jousta (Eibach), saattaa jonkin verran jämäköittää menoa
                      Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                      Past:
                      F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                      F31 318d xdrive -14
                      F07 530d GT-11
                      E90 330xda LCI -09
                      E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                      E39 530d M-Sport -03
                      E39 530iA M-Sport -02
                      E39 528i -97
                      E30 320i -88

                      Comment

                      • suosukeltaja
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 111
                        • Vantaa

                        Originally posted by Tobo View Post
                        Jos on F10 sopivat niin voin ostaa pois.


                        Tossa mun auton ja osat 8 ja 11, muistaakseni ei muita tarvita.

                        Rubber mounting front 8 33316792873
                        Rubber mounting rear 11 33316792872

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          Tulikin sitten vihdosta viimein vaihdettua nuo moottorintukikumit. Moottorin hytkymisen tuntuminen hyttiin väheni hiukan mitä tuossa nyt muutaman minuutin lenkin heitti. Enitenhän tuo on tuntunut moottorijarrutuksessa kun on ecopro päällä(vaihde menee vapaalle LCI:ssä) tai kun auto käy tyhjäkäyntiä.

                          Kuskin puoli oli painunut kasaan noin 3mm ja repsikanpuoli noin 4mm.


                          Katsoin myös ihan huvikseen mikä noista nyt sitten pettää ja mikä tuon värkin toimintaperiaate on.

                          Tuossa värkki sahattuna halki. Koko tukikumi on täynnä vaimentavaa öljyä. Lyheneminen johtunee siitä että kumi väsähtää ajan saatossa ja keskitappi painuu sitten alaspäin. Lopullinen korkkaaminen tapahtunee sitten kun tuon tapin ja rungon välinen kumi repeää. Tällöin periaatteessa myös öljy tulevat ulos tai ainakin toiminta loppuu välittömästi.


                          Tuossa sitten koko komeus purettuna loppuun saakka. Toimintaperiaate on sellainen että öljytilan puolessavälissä on tuollainen välipala jossa olevan suuren reijän tukkii tuollainen alipaineohjattu kumipalje. Kun alipainetta ei ole niin öljy ei pääse virtaamaan vapaasti vaan tuo palje tukkii tuon välissä olevan suuren reijän. Kun tukikumiin tulee alipaine se imaisee tuon kumipalkeen kasaan ja tämä sitten päästää öljyn virtaamaan vapaasti ala- ja yläosan välillä ja kumi pehmenee. Huohottimessahan on hiukan tuollainen samanlainen venttiili.


                          Nyt jos tekisin homman uudestaan niin en nostaisi konetta enää ollenkaan yläpuolelta vaan ainostaan alapuolelta.

                          Rulijanssi voisi mennä jotakuinkin näin N57 nelikkoon:
                          Oikea poikkituki pois konehuoneesta
                          Ilmanputsari kotelo pois
                          Moottorinpohjamuovit ja jäykistelevy irti (8mm & 13mm)
                          Ahtoputket välijäähyltä irti
                          adblue suutin sivuun(E8)
                          Moottorin korvakkeiden tukikumien väliset pultit pois (E14, vasen vaatii lenkin)
                          Tukikumien pultit pois (13mm)

                          Vasen:
                          Laatikosta tulevat öljynlauhduttimien putkien kiinnike irti (E8 hylsy). Koneen nosto etuperästä ja sitten koneen korva irti yläpuolelta (E12). Sitten tuon uuden kumin saakin pujoteltua tuonne melko helposti.

                          Oikea:
                          Moottorin alapuolelta äänenvaimennus irti. Koneen nosto alapuolelta osasta josta vetari tulee läpi. Nostettaessa tarkkailtava DDE:lle meneviä johtoja että ne antavat tarpeeksi myöden. Tarvittaessa myös nostettava repsikan etupyörää ylöspäin jos vetoakseli ottaa tolppaan kiinni. Lohkon kyljestä adblue-suuttimen jäähdytinnesteletkujen kannakkeet irti. Sitten koneenkorvake irti lohkosta(E12). Aikaisemmissa viesteissä mainittu työkalu oli tuohon hyvä mutta varren joutui ohentamaan noin 10mm vahvaksi. Kumin saa pujoteltua niin tuolta välistä että koneenkorvaketta vetää taaksepäin, tällöin tukikumi mahtuu juuri ja juuri ohittamaan korvakkeen ja nuo saa kieputeltua tuolta pois.

                          Kaikenkaikkiaan tuo vasen on piece of cake mutta oikea on suoraansanottuna aivan perseestä koska tilaa ei ole milliäkään ylimääräistä.
                          Mielessä kävi myös kelkan laskeminen. Tietääkö kukaan tarviiko kelkan laskemiseksi avata tuossa muutakuin ne kolme pulttia puoleltansa ja pääseekö kelkka sitten laskemaan hiukan?
                          Last edited by fraatti; 08-09-2019, 23:01.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Tobo
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2015
                            • 33
                            • Finland

                            Mikä osa kyseessä?

                            Auton perä vetelee ja huomasin tutkiessa että perämurikan kiinnikepultin ympärillä oleva pusla on murtunut. Mikä osa mahtaa olla kyseessä? En ainakaan motonetin tiskillä saanut heidän valikoimastaan yhtään samanlaista osaa.
                            Potilas 2012 535xd f10 m-sport.
                            Attached Files

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              Originally posted by Tobo View Post
                              En ainakaan motonetin tiskillä saanut heidän valikoimastaan yhtään samanlaista osaa.
                              Potilas 2012 535xd f10 m-sport.
                              Kas kummaa. Käypäs kysäisemässä BMW autoosi kyseistä osaa BMW liikkeessä.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • alpine3
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2010
                                • 1265
                                • Kajjjaani

                                Originally posted by Tobo View Post
                                Auton perä vetelee ja huomasin tutkiessa että perämurikan kiinnikepultin ympärillä oleva pusla on murtunut. Mikä osa mahtaa olla kyseessä? En ainakaan motonetin tiskillä saanut heidän valikoimastaan yhtään samanlaista osaa.
                                Potilas 2012 535xd f10 m-sport.
                                Yksi perän kolmesta kiinnityspuslasta. Löytyy ainakin Bemariosat.fi tai sitten marmorilta.

                                edit: Osanumero 33 31 6 792 872 mutta varmista vielä tuo osanumero omaan autoosi kun näyttää vaihtelevan mallista riippuen.
                                Last edited by alpine3; 16-09-2019, 13:15.
                                BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                                BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎