memebuy23buy

xHP vaihteistosofta (8HP)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 34Lee
    Bimmer Rookie
    • Dec 2019
    • 34
    • Suomi

    Originally posted by expertti View Post

    Juu, tätä just hain, eli osaamista jos ja kun pitää karttoja muokata? Vai toimiiko jo oletuksilla kunhan löytää sen laatikolle parhaiten sopivan stagen..
    Kannattaa hankkia itse. Säätely onnistuu sitten itse puhelimella/tietokoneella ja saa hierottua haluamakseen. Aika näppärästi ja ymmärrettävästi onnistuu muokkaukset ihan tavan tallaajalta. Jos tiedät minkälaisia lisämuutoksia stage1-3 lisäksi haluat niin voinee porukka neuvoa. Itsellä isomman ahtimen kanssa hiukan shiftpointeja säädettynä, niin mukavempi ajella päivittäisiä ajoja.

    Comment

    • Jarger
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 4226
      • Finnland

      Aihepiiriin liittyvää kattelin eilen: https://www.youtube.com/watch?v=VZTpSHkBiGs
      Jännitti hetkeän itseäkin kun ei ollut virtalähdettä tukena
      Negatiiviset kauppakokemukset:
      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1979
        • Turku

        Originally posted by Jarger View Post
        Aihepiiriin liittyvää kattelin eilen: https://www.youtube.com/watch?v=VZTpSHkBiGs
        Jännitti hetkeän itseäkin kun ei ollut virtalähdettä tukena
        Aika samoja fiiliksiä mulla on ollut kuin mitä tuolla videolla.
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1306
          • Kainuu

          Originally posted by expertti View Post

          Juu, tätä just hain, eli osaamista jos ja kun pitää karttoja muokata? Vai toimiiko jo oletuksilla kunhan löytää sen laatikolle parhaiten sopivan stagen..
          Sanoisin että 99% menee valmiilla stagella mikä tuntuu omaan käyttöön vain parhaalta.
          Last edited by makebm5; 07-05-2025, 05:15.
          BMW i5 M60, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

          Comment

          • expertti
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 907
            • Kainuu

            .........millaisia kierrosalueita tuo xHP käyttää vs orkkis? Ajatus heräsi kun miettii miten alhaisilla kierroksilla, alle 1500 rpm moottori useimmiten käy normiajossa ja maanteilläkin. Jos tuosta vielä kierrokset alenee niin sehän on kaikki pois moottorin voitelusta. Täh?

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1979
              • Turku

              Originally posted by expertti View Post
              .........millaisia kierrosalueita tuo xHP käyttää vs orkkis? Ajatus heräsi kun miettii miten alhaisilla kierroksilla, alle 1500 rpm moottori useimmiten käy normiajossa ja maanteilläkin. Jos tuosta vielä kierrokset alenee niin sehän on kaikki pois moottorin voitelusta. Täh?
              Kierrosalueet on säädettävissä custom mapillä.

              Mutta mun mielestä noi kierrosalueet ei ole tässä softassa se oleellinen asia. Oleellinen asia on monessa muussa yksityiskohdassa, mm. vaihdon nopeudessa.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3724
                • Raisio

                Originally posted by Silmaauki View Post

                Kierrosalueet on säädettävissä custom mapillä.

                Mutta mun mielestä noi kierrosalueet ei ole tässä softassa se oleellinen asia. Oleellinen asia on monessa muussa yksityiskohdassa, mm. vaihdon nopeudessa.
                Olen kyllä toista mieltä. Comfortilla vaihtaa huomaamattoman pehmeästi ja aivan sama kestääkö vaihtotapahtuma 100 vai 200ms. Sportilla tuntuu rykäisevän nopeasti vaihdetta pesään.

                Ongelma kieroksissa, comfortilla matelee alle 1500 kieroksilla, jopa tonnin pinnassa, ei hyvä. Dieseli jyristi taajama-ajossa lähes aina, joten ajoin sportilla.

                Besakoneinen (N55 ) ei jyristä, mutta comfortilla kierrokset naurettavan alhaiset, sportilla taas nostaa turhan paljon vaihtohetkeä. Onneksi manuaaliläpyskät ja voi räpeltää. Olo vähän ettei löydy sitä itselle parasta vaihtohetkeä automaattitilassa ns perusajoon.

                Nämä omat kokemukset parista viimeisimmästä kasilovisella.

                Jos softauttaisin, comfortin vaihtohetkien muuttaminen ns mummoajelussa olisi kyllä ylivoimaisesti ensimmäinen kohta mihin tarttua.
                Last edited by ritariässä; Yesterday, 08:54.

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1979
                  • Turku

                  Originally posted by ritariässä View Post

                  Olen kyllä toista mieltä. Comfortilla vaihtaa huomaamattoman pehmeästi ja aivan sama kestääkö vaihtotapahtuma 100 vai 200ms. Sportilla tuntuu rykäisevän nopeasti vaihdetta pesään.

                  Ongelma kiitoksissa, comfortilla matelee alle 1500 kierroksilla, jopa tonnin pinnassa, ei hyvä. Dieseli jyristi taajama-ajossa lähes aina, joten ajoin sportilla.

                  Besakoneinen (N55 ) ei jyristä, mutta comfortilla kierrokset naurettavan alhaiset, sportilla taas nostaa turhan paljon vaihtohetkeä. Onneksi manuaaliläpyskät ja voi räpeltää. Olo vähän ettei löydy sitä itselle parasta vaihtohetkeä automaattitilassa ns perusajoon.

                  Nämä omat kokemukset parista viimeisimmästä kasilovisella.

                  Jos softauttaisin, comfortin vaihtohetkien muuttaminen ns mummoajelussa olisi kyllä ylivoimaisesti ensimmäinen kohta mihin tarttua.
                  Mulla ei kokemusta ole kasilovisesta, joten saattaahan noissa olla eroa.

                  Vaihdon nopeus korostuu sportilla, jossa sitä tarvitaan. Tehtaan jäljiltä vaihto keeeeeeeeeessssssstäääääääää.

                  Kuten todettu, niin customointi onnistuu.
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2368
                    • Vantaa

                    6hp ja 8hp ovat eri planeetalta nopeuden ja kaiken muunkin suhteen.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 5136
                      • Paimio

                      Joo noita ei oikein voi verrata ovat niiiin eri sukupolvea..

                      Itsellä ei juurikaan ole kritisoitavaa 8HP:sta. Ehkä joo vähän turhan matalilla kierroksilla ajattaa 50km/h ja alle vauhdeissa. Mutta eipä tuo bensalla mitään haittaa kun ei rupea täristämään. Diesel sitten onkin eri juttu.
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • Rattiukko
                        BTCF Member
                        • Nov 2022
                        • 743
                        • Uusimaa

                        Oliko ritariässällä neloskone vai kutonen diesel? Sekin vaikuttaa. Neloskoneessa tulee 2 iskua per kierros ja kutoskoneessa 3. Kutoskoneessa voima jakaantuu tasaisemmin voimansiirron kannalta. Kyllä 6hp vaihteisto menee 1200rpm myös ja ihan tasaisesti ainakin kutoskoneessa. Jos veto on lukittu niin ei vaihteistolla pitäisi olla merkitystä. Neloskoneen 1800rpm on kutoskoneen 1200rpm voiman tasaisuuden jakamisen kannalta voimansiirtoon. Bensakoneella palotapahtuma on pehmeämpi.
                        Last edited by Rattiukko; Yesterday, 20:32.

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3724
                          • Raisio

                          Neloskoneella. Kyllä se meni noilla pienilläkin kierroksillä ns värisemättä, mutta korvaan äänimaailma ei ollu enää kaikkein rennoin, joten sportilla ajeltiin ja maantiellä sitten 100 alueella oli kasipykälä silmässä ajotilasta riippumatta.

                          Comment

                          Working...
                          X