Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TON-III
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2018
    • 480
    • Turku

    #16
    Meidän taloudessa on sekä kevyempi nelikko Eibach/ Bilstein varustuksella että painavampi nelikko Eibach/EDC-varustuksella ja sanoisin että tämä jälkimmäinen tuntuu wanna be-alustalta siinä jäykimmässä tarpeessa/ asetuksessa. Jotenkin samat tuntemukset eli EDC ei tapa sitä liikettä.

    Jos haluaa mukavuuspainoitteisen auton sen jämäköitymismahdollisuudella niin siinä kohtaa EDC on ihan ok mutta jos haluaa jämäkän nautiskelualustan niin se tapahtuu oikeilla jämäkillä 'yksneuvoisilla' iskareilla.

    Ja mitä nypyttämiseen tulee niin yksi sen muoto on seurausta (liian) kovasta renkaasta/ (liian) korkeasta kantavuusluokasta. Oman EDC-alustan toiminta tuntui ihan paskalta RF-tyylisten talvirenkaiden kanssa, nyt minullka on 95 kantavuusluokan kitkat ja voi hitsi kun menee nätisti .....
    F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

    Comment

    • ralliriisseli
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 72
      • Laihia

      #17
      Heipähei!
      530xd vm.2016 alkanut tuomaan palaneen kumin/öljyn hajun kabiiniin. Etenkin talvikeleillä tehnyt joskus. Avasin konepellin ja havaitsin savua jossain DPF:n päältä. Öljyähän siellä oli käryämässä. Syksyllä vaihdettiin jo venttiilikopan tiiviste, (kun epäilys sen vuotamisesta) eikä tule sieltä välistä tämä vuoto. Näyttäisi että venttiilikopan omasta prässätystä saumasta (apukuskin puoleisesta kulmasta.

      Onko kelläään kokemusta näissä riisseleis vastaavasta ja kokemusta tuleeko BMW mitenkään vastaan?

      Toisaalta itsellä on epäilystä, että edellisen omistajan asentama Mishimoton Catch-canin suodatin on jäätynyt ja sitten tuo kopan sauma antanut periksi ellei ole ollut jo valmiiksi heikomman puoleinen. :think Cach-caniä on tullut tarkasteltua ja tyhjennettyä ajoittain mutta ei nyt joka aamu. Ja jos tuo suodatin on jäässä niin eihän tyhjentelyt auta mitään vaan pitäis se sitten sulatella eka.

      Uusi venakoppa taitaa olla 400€ luokkaa + sitten masentelut päälle, mikä ainakin marmorilla mahtaa tehdä hurjan laskun, ellei jossain tulla vastaan.
      F11 530d X-drive M-Sport 2016
      ———————————————————
      Exs:
      E91 LCI 320dA -09
      E46 330D -02

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4581
        • Tampere

        #18
        Originally posted by ralliriisseli View Post
        Heipähei!
        530xd vm.2016 alkanut tuomaan palaneen kumin/öljyn hajun kabiiniin. Etenkin talvikeleillä tehnyt joskus. Avasin konepellin ja havaitsin savua jossain DPF:n päältä. Öljyähän siellä oli käryämässä. Syksyllä vaihdettiin jo venttiilikopan tiiviste, (kun epäilys sen vuotamisesta) eikä tule sieltä välistä tämä vuoto. Näyttäisi että venttiilikopan omasta prässätystä saumasta (apukuskin puoleisesta kulmasta.

        Onko kelläään kokemusta näissä riisseleis vastaavasta ja kokemusta tuleeko BMW mitenkään vastaan?

        Toisaalta itsellä on epäilystä, että edellisen omistajan asentama Mishimoton Catch-canin suodatin on jäätynyt ja sitten tuo kopan sauma antanut periksi ellei ole ollut jo valmiiksi heikomman puoleinen. :think Cach-caniä on tullut tarkasteltua ja tyhjennettyä ajoittain mutta ei nyt joka aamu. Ja jos tuo suodatin on jäässä niin eihän tyhjentelyt auta mitään vaan pitäis se sitten sulatella eka.

        Uusi venakoppa taitaa olla 400€ luokkaa + sitten masentelut päälle, mikä ainakin marmorilla mahtaa tehdä hurjan laskun, ellei jossain tulla vastaan.
        Mihin tuollaista catch cania tarvitaan? Viimeksi laitettiin tuollainen johonkin takatuuppari eskorttiin jossa oli kone öbaut vuosimallia -70. Ei nuo ehjiin nykyautoihin kuulu. Vastaantulot saa myös unohtaa moisen takia 100% varmuudella.

        Korjaisin venttiilikopan ja palauttaisin huohottimen sellaiseen toimintaan miten se on aikaisemmin ollut. Juttujanhan on ollut että vuotava venttiilikopan kansi lisää huohotusta. Samoin alipainevuodot.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Bemarnisti
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 244
          • Vihti

          #19
          Originally posted by TON-III View Post
          Meidän taloudessa on sekä kevyempi nelikko Eibach/ Bilstein varustuksella että painavampi nelikko Eibach/EDC-varustuksella ja sanoisin että tämä jälkimmäinen tuntuu wanna be-alustalta siinä jäykimmässä tarpeessa/ asetuksessa. Jotenkin samat tuntemukset eli EDC ei tapa sitä liikettä.

          Jos haluaa mukavuuspainoitteisen auton sen jämäköitymismahdollisuudella niin siinä kohtaa EDC on ihan ok mutta jos haluaa jämäkän nautiskelualustan niin se tapahtuu oikeilla jämäkillä 'yksneuvoisilla' iskareilla.

          Ja mitä nypyttämiseen tulee niin yksi sen muoto on seurausta (liian) kovasta renkaasta/ (liian) korkeasta kantavuusluokasta. Oman EDC-alustan toiminta tuntui ihan paskalta RF-tyylisten talvirenkaiden kanssa, nyt minullka on 95 kantavuusluokan kitkat ja voi hitsi kun menee nätisti .....
          Mulla alla orkkis M-sport vanteet 19 tuumaisina ja renkaina nokian kikat Hakkapeliitta R3 245/40-19. Paineita on edessä 2.4 bar ja takana 2.6 bar. Kantavuutta en muista tähän hätään kyllä.

          Comment

          • TON-III
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2018
            • 480
            • Turku

            #20
            Noi on melko painavat nuo orkkis M-Sport vanteet, oma kesäsetti keveni lähes 7 kiloa/ nurkka siirtymällä tarvikevanteisiin ja matalamman painoluokan renkaisiin. Tuo paino ja renkaan elastisuus ovat kumpanenkin omiaan parantamaan alustan (kokonais) toimintaa.
            F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17415
              • Turku

              #21
              Originally posted by TON-III View Post
              Noi on melko painavat nuo orkkis M-Sport vanteet, oma kesäsetti keveni lähes 7 kiloa/ nurkka siirtymällä tarvikevanteisiin ja matalamman painoluokan renkaisiin. Tuo paino ja renkaan elastisuus ovat kumpanenkin omiaan parantamaan alustan (kokonais) toimintaa.
              Tämä keskusteluhan taidettiin käydä jo, mutta kerrotko vielä, onko nuo 95 kantavuuden renkaat lailliset autoosi?
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • TON-III
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2018
                • 480
                • Turku

                #22
                Originally posted by Laku View Post
                Tämä keskusteluhan taidettiin käydä jo, mutta kerrotko vielä, onko nuo 95 kantavuuden renkaat lailliset autoosi?
                Voi olla että ei täytä täysin edes tätä laskukaavaa:

                'RENKAAN KANTAVUUSINDEKSIN TULKINTAA

                Parametri lasketaan seuraavalla tavalla: auton kuormittamattomaan käyttöpainoon lisätään kuljettajan ja matkustajien maksimimäärän keskimääräinen paino sekä lastin tai matkatavaroiden paino ajoneuvon kantokyvyn mukaisena. Saatuun arvoon lisätään 30-40 %, ja se jaetaan auton pyörien lukumäärällä, joka on neljä henkilöauton tapauksessa. Tämä arvo on kuormituksen arvioitu paino, jonka yhden renkaan tulee kestää. Kun valitset renkaan kantavuusindeksiä, tulisi tämä luku pyöristää ylöspäin.'

                Katsastajan ja minun kera autoni painoi tasan 2 tonnia, siihen kun lisää 40% niin ollaan 2800 kilossa ja se kun jaetaan 4:llä niin ollaan tuossa 95-kantavuuden (695 kg.) kinttaalla.

                Akselipainot nuo renkaat kyllä kantavat.
                F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17415
                  • Turku

                  #23
                  Akselipainothan ovat otteessa. Miten niiden laita vs. renkaat 95?
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7485
                    • Jyväshyvä

                    #24
                    Originally posted by TON-III View Post
                    Voi olla että ei täytä täysin edes tätä laskukaavaa:

                    'RENKAAN KANTAVUUSINDEKSIN TULKINTAA

                    Parametri lasketaan seuraavalla tavalla: auton kuormittamattomaan käyttöpainoon lisätään kuljettajan ja matkustajien maksimimäärän keskimääräinen paino sekä lastin tai matkatavaroiden paino ajoneuvon kantokyvyn mukaisena. Saatuun arvoon lisätään 30-40 %, ja se jaetaan auton pyörien lukumäärällä, joka on neljä henkilöauton tapauksessa. Tämä arvo on kuormituksen arvioitu paino, jonka yhden renkaan tulee kestää. Kun valitset renkaan kantavuusindeksiä, tulisi tämä luku pyöristää ylöspäin.'
                    Oliko tuo jostain autodocin sivulta napattu? Taitaa olla täyttä skeidaa, ottellle merkitty akselimassa jaettuna kahdella=vaadittu kantavuus kuten varmaan tiesitkin. Ja edessä pääsääntöisesti riittää pienemmän kantavuuden renkaat jos haluaa hifistellä...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • TON-III
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2018
                      • 480
                      • Turku

                      #25
                      Kävin tsekkaamassa rek.otteeni, akselimassat ovat 1150/1220 joten noiden 95-luokan renkaiden kantavuus (695 kg.) riittää hyvin. Rengaslista rekisteriotteessa sisältää yhden 94-luokan renkaan.
                      F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                      Comment

                      • Epätietäjä
                        Newbiemmer
                        • Nov 2020
                        • 14
                        • Pori

                        #26
                        Mikäs perkele on, laitoin vas. etuvetarin kummi vittuilee. Uus löbro laitettu mutta pullahtaa jokakerta pois kun pyörät pääsee kääntymään. Mitä kummia tonne kannattaa hakea että joustaa , löbro tuntu olevan vähän kova.

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2031
                          • Vantaa

                          #27
                          Originally posted by Epätietäjä View Post
                          Mikäs perkele on, laitoin vas. etuvetarin kummi vittuilee. Uus löbro laitettu mutta pullahtaa jokakerta pois kun pyörät pääsee kääntymään. Mitä kummia tonne kannattaa hakea että joustaa , löbro tuntu olevan vähän kova.
                          Mulla oli sama homma. Piti vetää tosissaan panta kireälle ennen kuin suostui pysymään paikallaan. Motonetin yleiskumi on pehmeä luttero.
                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2031
                            • Vantaa

                            #28
                            Originally posted by TON-III View Post
                            Kävin tsekkaamassa rek.otteeni, akselimassat ovat 1150/1220 joten noiden 95-luokan renkaiden kantavuus (695 kg.) riittää hyvin. Rengaslista rekisteriotteessa sisältää yhden 94-luokan renkaan.
                            Kantavuudessa kuuluu ensisijaisesti noudattaa valmistajan ohjetta. Se että listalla on 94 kantavuuden rengas, ei päde eri kokoiseen/profiilin renkaaseen.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • Woimaa
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2020
                              • 49
                              • Ks

                              #29
                              330d automaatti

                              Moro, kysäsenpä nyt tältäkin puolelta jos sattuu tietäjiä.

                              Eli Onkos normaalia että kun pakin kytkee päälle niin hetken aikaa miettii ennenkuin pakki kytkeytyy päälle? Jotenkin tuntuu että tuo miettii jopa sen pari sekunttia (noin. 1-3sek) ja sitten vasta pakki kytkeytyy päälle. Onko muilla ollut vastaavaa/ onko tuo nyt ihan normaalia? Laatikkona siis vanhempi kuuslovinen automaatti.

                              Comment

                              • Bemarnisti
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2005
                                • 244
                                • Vihti

                                #30
                                Lisää kilometrejä uuteen hankintaan ja lisää huomioita. Kun autoa lähtee rauhallisesti kiihyttämään niin 80 kmh vaudissa alkaa kuulua matalaa jyrinää ja pientä tärinää. Klasinen apukuskin selkänojan vipatus myös näyttää löytyvän. Kun vedon lopettaa nostamalla kaasun ylös niin myös ääni häviää sekä tärinäkin ainakin lievenee.. Lueskelin että lääke saattaisi löytyä esim. Laatikon softan päivityksestä, kardaanista tai tukikumeista. Mistähän kannattaisi aloittaa? Auto ajettu 140tkm. Ja tosiaan takaveto kyseessä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎