Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4581
    • Tampere

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Ajappa auto varmasti tasaiselle paikalle, aja hetken eteen taakse 10m pätkää ja mittaa uudelleen.
    Vahvasti epäilen että tajousituksesta löytyy syy.
    Voipa tuokin olla mutta luulisi että vastakkainen takanurkka olisi sitten alempana kuin toinen? Onko se?
    Yksi vaihtoehto on myös että vasen jousi on vaihdettu katkeamisen vuoksi ja oikea on jätetty vaihtamatta samanlaiseen.

    Vakio korkeus
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Lenkka
      Bimmer Rookie
      • Jul 2019
      • 183
      • Kajaani

      Originally posted by fraatti View Post
      Voipa tuokin olla mutta luulisi että vastakkainen takanurkka olisi sitten alempana kuin toinen? Onko se?
      Yksi vaihtoehto on myös että vasen jousi on vaihdettu katkeamisen vuoksi ja oikea on jätetty vaihtamatta samanlaiseen.

      Vakio korkeus
      Kaikki muut mitat kaareen ovat samat 645. Pelkästään tuo etunurkka on sitten 670. Pitää kokeilla ajaa vielä toisessa paikassa autoa edestakaisin ja mitata uudemman kerran!

      Toki tuo on mahdollista, että olisi vaihdettu yksi jousi ja siinä yhteydessä ei tuo asennus olisikaan mennyt aivan nappiin. :think

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5128
        • Pirkkala

        Kori on sen verran jäykkä, että periaatteessa ei ole mahdollista olla yksi kulma 25mm korkeammalla.

        Ilmajousituksen adaptoituminen vallitsevaan tilanteeseen on yllättävän hidas, siksi pitää ajaa edestakaisin aivan tasaisella, ja vielä jos muutaman kerran käynnistää ja sammuttaa auton siinä.
        Toki jos sulla on diagnoosivehkeet niin katso mitä korkeusanturit näyttää.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Lenkka
          Bimmer Rookie
          • Jul 2019
          • 183
          • Kajaani

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Kori on sen verran jäykkä, että periaatteessa ei ole mahdollista olla yksi kulma 25mm korkeammalla.

          Ilmajousituksen adaptoituminen vallitsevaan tilanteeseen on yllättävän hidas, siksi pitää ajaa edestakaisin aivan tasaisella, ja vielä jos muutaman kerran käynnistää ja sammuttaa auton siinä.
          Toki jos sulla on diagnoosivehkeet niin katso mitä korkeusanturit näyttää.
          Okei, pitää koittaa näillä ohjeilla katsoa miltä se näyttää. Löytyy ista, joten voin tsekata mitä anturitkin näyttää tilanteessa.

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4581
            • Tampere

            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Kori on sen verran jäykkä, että periaatteessa ei ole mahdollista olla yksi kulma 25mm korkeammalla.

            Ilmajousituksen adaptoituminen vallitsevaan tilanteeseen on yllättävän hidas, siksi pitää ajaa edestakaisin aivan tasaisella, ja vielä jos muutaman kerran käynnistää ja sammuttaa auton siinä.
            Toki jos sulla on diagnoosivehkeet niin katso mitä korkeusanturit näyttää.
            Jos toinen takanurkka laskee niin tällöin voisi kuvitella että vastakkainen etunurkka voisi ehkä olla korkeammalla. Paljonko on sitten hyvä kysymys. Enemmän kuitenkin silmään itsekkäkin pisti silmään se että perä oli tontissa.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Lenkka
              Bimmer Rookie
              • Jul 2019
              • 183
              • Kajaani

              Nyt tuli vähän rassattua autoa, jonka jälkeen kaarimitat asettuivat arvoihin.

              ve 659, vt 649, oe 654, ot 655.

              Kannattaako nuita rueta vielä hieromaan, vai aletaanko olla normaaleissa heitoissa. Autohan on jo kuitenkin 6-vuotta vanha ja 200tkm ajettu.

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4581
                • Tampere

                Originally posted by Lenkka View Post
                Nyt tuli vähän rassattua autoa, jonka jälkeen kaarimitat asettuivat arvoihin.

                ve 659, vt 649, oe 654, ot 655.

                Kannattaako nuita rueta vielä hieromaan, vai aletaanko olla normaaleissa heitoissa. Autohan on jo kuitenkin 6-vuotta vanha ja 200tkm ajettu.
                Löytyikö jostain sanomista?

                Mitat vaikuttavat normaaleille omaan silmään, eikö tuossa dokkarissa oo mainittu että sentin heitto on ok? Monihan on sanonut että kuskin puoli on hiukan ylempänä kuin repsikan puoli kun autossa ei istu ketään. Entäs sitten kun kuski on kyydissä tai auton pysähtyessä sekä kuskien että repsikan puolelta nousee samanpainoiset ihmiset pois?
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Lenkka
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2019
                  • 183
                  • Kajaani

                  Originally posted by fraatti View Post
                  Löytyikö jostain sanomista?

                  Mitat vaikuttavat normaaleille omaan silmään, eikö tuossa dokkarissa oo mainittu että sentin heitto on ok? Monihan on sanonut että kuskin puoli on hiukan ylempänä kuin repsikan puoli kun autossa ei istu ketään. Entäs sitten kun kuski on kyydissä tai auton pysähtyessä sekä kuskien että repsikan puolelta nousee samanpainoiset ihmiset pois?
                  Eihän tuossa mitään ollut. Ilmeisesti auto vain nökötti parina kertana jotenkin oudosti. Tarkastelun ja pitemmän maakuntamatkailun jälkeen olivat noissa arvoissa.
                  Aika paljon tulee työajeluja tehtyä yksin, joten eiköhän se siitä tasaannu kun yksin istuu edessä.

                  Comment

                  • TON-III
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2018
                    • 480
                    • Turku

                    Originally posted by Lenkka View Post
                    Nyt tuli vähän rassattua autoa, jonka jälkeen kaarimitat asettuivat arvoihin.

                    ve 659, vt 649, oe 654, ot 655.
                    Itellä sama, kuskin puoli nanon alempana, olisi parempi jos se olisi saman verran ylempänä, olisi sitten soolona ajaessa tasan. Mielessä laittaa kuskin pyolelle 10 mm. shimmit.
                    F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5128
                      • Pirkkala

                      Originally posted by TON-III View Post
                      Itellä sama, kuskin puoli nanon alempana, olisi parempi jos se olisi saman verran ylempänä, olisi sitten soolona ajaessa tasan. Mielessä laittaa kuskin pyolelle 10 mm. shimmit.
                      Eiköhän tuo ajossa oo suorassa kun kumminkin takapään anturien perusteella korjaa tilanteen kun hyppäät kyytiin.

                      Korostan vielä että ilmajousitus mukautuu HITAASTI olosuhteiden muutoksiin enkä tarkoita nyt perän nousua ja laskua joka kyllä tapahtuu käytännössä heti kun rojautat sen hirvenvasan sinne peräkonttiin.

                      Lisäksi perän korkeuden voi kalibroida ja sillä on tietenkin vaikutus myös etupäähän vas. /oik. Suhteeseen

                      En itse kyllä missään nimessä alkaisi mitään purkkapatentteja tekemään
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 4861
                        • Paimio

                        Mikäs näissä mahtaa olla moniurahihnan vaihtoväli?

                        Rupesin tässä vaan huoltotarvikeostoslistaa tekemään ja mietinpähän vaan että vaihtaakko tuo hihnakin...ei se ainakaan paljoa maksa ja en heti ainakaan löytänyt huoltokirjasta merkintää edellisestä vaihdosta edes...
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • Ramram
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2011
                          • 64
                          • Espoo

                          Noin 150tkm jälkeen alkaa hihna olla vaihtokuntoisen näköinen. Huolloissa tarkastavat hihnan kunnon ja vaihtavat tarvittaessa. Hyvä vaihtaa kun muistaa ja on vielä halpakin.
                          ---Bmw...ja olet jo perillä---
                          E30 320i Cabriolet -89
                          E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
                          exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
                          Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
                          ---Jo 3800000 km takana---

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17415
                            • Turku

                            Yli 300tkm ajettu, mutta olisiko Saksassa vaihtomotin mukana vaihdettu apulaitehihnat 200tkm sitten :think
                            Näillä mennään:
                            - BMW E81 118i since 2017
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • TON-III
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2018
                              • 480
                              • Turku

                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Eiköhän tuo ajossa oo suorassa kun kumminkin takapään anturien perusteella korjaa tilanteen kun hyppäät kyytiin.

                              Korostan vielä että ilmajousitus mukautuu HITAASTI olosuhteiden muutoksiin enkä tarkoita nyt perän nousua ja laskua joka kyllä tapahtuu käytännössä heti kun rojautat sen hirvenvasan sinne peräkonttiin.

                              Lisäksi perän korkeuden voi kalibroida ja sillä on tietenkin vaikutus myös etupäähän vas. /oik. Suhteeseen

                              En itse kyllä missään nimessä alkaisi mitään purkkapatentteja tekemään
                              Sotkin teidän ajatuksen juoksua kommentoimalla oman kiinteä alustaisen autoni tilanteesta - sorry.
                              F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 4861
                                • Paimio

                                Originally posted by Ramram View Post
                                Noin 150tkm jälkeen alkaa hihna olla vaihtokuntoisen näköinen. Huolloissa tarkastavat hihnan kunnon ja vaihtavat tarvittaessa. Hyvä vaihtaa kun muistaa ja on vielä halpakin.
                                Originally posted by Laku View Post
                                Yli 300tkm ajettu, mutta olisiko Saksassa vaihtomotin mukana vaihdettu apulaitehihnat 200tkm sitten :think
                                Eli tässähän voi sitten olla alkuperäinen hihna vielä?!?

                                No juu menee vaihtoon sitten absolut. Tarvinneekohan se kiristysrulla ja vaihtaa?

                                EDIT:

                                Mitens näissä on tuo ilmastoinnin kuivain toteutettu? Itse en oikein löytänyt RealOEM:stä mitään kuivaimeen viittaavaa?
                                Last edited by TheRipper; 21-04-2021, 17:59.
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎