memebuy23buy

F11 M550d "13 Kardaani / Perä ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4657
    • Tampere

    #76
    Joo, tässä on varmaan sellainen kiinalainen versio.




    Ja tuo taitaa olla sama mustaksi maalattuna.


    Tuo myyjä sanoi näin ". Ero meidän – niiden harvojen, joilla on korkeammat hinnat – välillä on se, että seos on lämpökäsitelty ja hampaat ovat täydelliset. Minä, eräs portugalilainen kaveri ja toinen henkilö olemme tehneet tätä jo 3–4 vuotta, kun taas kiinalaiset ovat tehneet tätä vasta vähän aikaa, korkeintaan viime vuodesta lähtien. Verkossa on arvosteluja, joissa sanotaan, että hampaat menivät yksinkertaisesti poikki."

    Omaan silmään en näe osassa jälkiä karkaisusta eli värimuutoksia. En tiedä tuleeko niitä aina.

    Vaihteistokaupassa näyttäisä olevan myös noita laippoja, mutta kovasti näyttävät nekuin tuollaiselle kiinalaiselle versiolle.


    Tuolla on maininta että jollain tämä on käynyt jo kahdesti auton ollessa 6 vuotias. Myös täysin uuden osan kanssa 2 vuotta riitti silittämään boorit. Kaskustelussa on maininta että portugalilainen tyyppi neuvoo käyttämään tuolla boorissa kuparitahnaa.


    Itsellä tuli myös mieleen että mahtaakohan takakelkan puslien väsähtäminen voida vaikuttaa tähän? Silloin koko perän asento voi muuttua. Ja sen jo tiedän että omasta kokemuksesta että kevyessä moottorijarrutuksessakin se kääntyy. Wanha CV-nivel ei varmasti rasitä booria samalla tavalla kuin kuminen limppu.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4657
      • Tampere

      #77
      Turkkilaisetkin ovat tulleet markkinoille. Tosin ei nuo kovin laaduikkaille näytä ihan kuvienkaan perusteella vaan joka kikkare näyttää vähän erilaiselle.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4657
        • Tampere

        #78
        Otinkin tänään härkää sarvista ja aloin vaihtamaan laippaa. Se onnistunee laskemalla putkistoa riittävästi, jotta putkiston suojapellin saa pois välistä. Sitten taas putkisto ylös, jolloin 50mm mutterin avaaminen tai kiristäminen on helpompaa. Keskilaakeri taitaa vähän pistää vastaan, mutta ainakin pois kardaanin sai ilman sen irroittamista. Jostain syystä 50mm mutteri aukesi nyt paljon helpommin kuin ekalla kertaa vaikka välissä oli liimaa. Lämmitin sen kuumailmapuhaltimella johonkin 180 asteeseen.

        Tuo puslan syvyys on 17mm, jos joku asentelee sitä paikoilleen....



        Sinänsä yllättävää oli että liima ei ollut pettänyt. Tai ainakaan pettänyt niin pahasti että kädellä hemputtelemassa laipassa olisi tuntunut välystä. Tietty on ollut mahdollisuus että se on jäänyt liimatessa vinoon. En tiedä sitten mitä tapahtuu kun moottori väännättää sitä. Saas nähdä pelaako homma uudella laipalla.


        Laitoin nyt väliin tuota reilusti Loctite 648:a, joka on tymäkinta ainetta mitä on. Milestäni laipassa tuntui aivan pieni välys kun se ei ollut kokonaan pohjassa. Pohjaan mennessä se oli kyllä timmi. Voi olla että myös perän pään boori on hiukan kulunut ulkopäästä. Tämä jäi nyt tekeytymään yöksi...

        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 4230
          • Finnland

          #79
          Hyvältähän tuo näyttäis. Voimamiesten ongelmia nämä, joten itse joutuu tyytyyn vaan lukemiseen ja ihmettelyyn
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4657
            • Tampere

            #80
            Jahas, kikkare tuli laitettua paikoilleen. Pettymys oli suuri kun ongelmat eivät poistuneetkaan....

            Siinä sitä sitten tuli ajeltua lenkkiä edestakas ja kummasteltua että miten vika ilmenee kaikista pahiten. Kävi ilmi että nopeudesta riippamatta alhaisilla kierroksilla kiihdyttäminen oli myrkkyä. Ensimmäinen reaktio tuossa muutama kk sitten oli että eikö auto käy kaikilla. Unohdin sen teorian sen jälkeen kun näin tuon kardaanin kunnon...

            "Koeajolla" oli vähän muutenkin ohjelmaa, koska reilummassa kiihdytyksessä naftan paluuputki irtosi. Kone kävi huonosti ja tuumasin että mahtaako tulla kävelyreissu. Nykiminen oli hiukan vastaavaa kuin tuo kiihdytyksenkin aikana tuleva, mutta se tuli esille jo aivan pintakaasullakin. Tämän onnesi sai painettua paikoilleen tienpäällä. Liekö sitten venttiilikopparemontissa päässyt löystymään tai jotain muuta. Täytyy vaihtaa klemmari.


            No, mielessä kävi että jospa venttiilikopan tiivisteen vaihdon yhteydessä laitoin suuttimet väärään järjestykseen ja ajattelin että katsotaan livedatasta että mitä se kertoo. 6. sylinterillä oli hiukan poikkeva arvo.


            Nyppäsin suuttimien päältä suojat pois ja vastassa oli sitten nokinen venttiilikopan päällinen. 6 sylinterin suuttimen pohjatiiviste oli vuotanut.


            Vahva epäilys on nyt että tässä on ollut kaksi vikaa, mihin on haettu yhtä ratkaisua. Kardaani on tuonut oman tutinansa ja lopullisen niitin antoi sitten vuotava suutin. Saas nähdä korjaatuuko ongelma tuolla pohjatiivisteen vaihdolla vai ei. Voi olla että liimauksessa ei ollutkaan lopulta sitten mitään vikaa ja laipan vaihto oli turha. Tähän tutinaan sillä ei ollut kuitenkaan mitään merkitystä tai vaikutusta.

            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4657
              • Tampere

              #81
              Tämä homma meni lopulta maaliin. Auto on taas täysin värinätön vaikka 1000 rpm linttaa kaasun lattiaan.

              Eipä tullut mieleen että kaksi vikaa saattaa perkelöityä samaan aikaan. Saattaa olla että poorin liimaus olisi kuitenkin lopulta pitänyt. Tämä tarina ei tälläkertaa kerro sitä, mutta jos joku haluaa koittaa, niin liiman ilman aktivaattoria voi ostaa multa pois.

              Loctite 648 on 0.15mm välyksiin, 638 0.25mm ja 660 0.50mm välyksiin saakka. Sen lujempi liima mitä pienempi välys. Ohkasimman pikkupurkin saa ikhsta kohtuu rahaan.

              Jos tässä nyt jotain oppi, niin huomasin että ilman jakolaatikon sulaketta auto oli värinättömämpi. Tämä ei kuitenkaan tarkoittanut sitä että itse vika olisi sieltä etupäästä lähtöisin, vaikka niin saattaa herkästi luullakin.

              Ajoin nosturilla autoa n 100km/h ilman sulaketta ja takaa mistään ei tullut värinöitä tai muitakaan ylimääräisiä ääniä. Jos sulake on paikallaan niin 25km/h paikkeilla jakolaatikko taitaa kytkeytyä päälle tai pois ja tuosta testistä ei tule mitään.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Woimaa
                Bimmer Rookie
                • Dec 2020
                • 56
                • K

                #82
                Omassa autossa ollut nyt aaltomainen jyrinä/jurina joka resonoi koriin ja tuntuu ihan koko autossa. Parhaiten saa havaittua n. 80-100kmh vauhdissa. On käytetty kahdessa korjamossakin ja etukardaani ainakin heidän mukaan tutkittu ja nivelet ok. Takakardaani myös kuulemma ok. Vaihdettu nyt sitten takapyörän laakeria ja nyt seuraavana epäilivät johtuvan moottorin tukikumeista. Koska kiihyttäessä tuntuu vähän niinkuin ne ”pohjaisi” eli jyristää väännöllä.

                Jotenkin vain se jurina passaisi ehkä kardaanin pyörimisnopeuteen. Valitulla vaihteella tai moottorin kieroksilla ei vaikutusta oireeseen esim vakkarilla ajaessa siinä 80-95 välillä. Vauhdin noustessa taas sinne 100+kmh jurinat katoaa. Myös alle 80kmh ajaessa ei oiretta tai se on niin vaimeaa ettei sitä ainakaan itse tarkallakaan hakemisella huomaa.

                Aloin vain miettimään onko omastakin autosta nyt kuitenkin perän ja takakardaanin boorilaippa vain oireen aiheuttaja. Alkaa pikkuhiljaa turhauttaan uusia osaa sieltä täältä ja varsinaista selkeää vikaa ei tahdo löytyä sitten millään.

                Edellämainittujen lisäksi nelipyöräsuuntaus tehty ja pyörät tasapainotettu. Myös jakolaatikkoon vaihdettu öljyt pariin kertaan peräkkäin ns. ennakoivasti. Jakolaatikko ei ole oireillut nykien tai muutoinkaan missään vaiheessa.
                (Autona 2.0 x-drive diesel jolla kilometrejä reilusti alle 200tkm)

                Voiko takaperän laakerointi oireilla noin? Luulisi sen vollottavan/juristavan kokoajan ja mitä enemmän vauhtia sitä kovempaa. Nyt oire kuitenkin ”häviää” vauhdin mennessä yli 100kmh.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4657
                  • Tampere

                  #83
                  Asiaa voi tutkia myös "Vibrations!" nimisella Android softalla.

                  Omassa autossa alkaa renkaat olemaan ehtoo puolella ja renkaista tulee vielä jotain tärinää ~100km/h nopeudessa. Tärinän tuntee repsikan penkillä ja jos repsikanpuolen aurinkolippa on alhaalla, myös siinä voi nähdä hiukan värinää. Kun autoa tuli ajettua nosturilla, ilman jakolootan sulaketta huomasi että repsikanpuolen takarengas "pompotti", joko epätasapainosta tai jostain muusta asiasta johtuen. Eräs tuttu tuossa vaiheessa veikkasi että tuo olisi ollut syy aikaisempiin tärinöihin ja tuumaili että kannattaisiko laakeri vaihtaa.....

                  Täytyy mitata huomenna se hunterilla ja kattoa onko siinä vikana roadforce vai epätasapaino.

                  Räpläsin joskus matkan aikana repsikkana ollessa kännykkää ja katsoin saako kännysoftalla näistä värinä jutuista mitään irti. Ihan näin tutkimismielessä ja oman mielenkiinnon virkistämiseksi.

                  Tuossa sitten kuva aiheesta. Nopeus ~100km/h eli noin 27,7m/s.
                  Rengastus on 255/40R19, jonka kehämitta on ~2095mm = 2.095m. (https://cdn.ndias.com/DK/_Content/br...l-databook.pdf)
                  Tuosta voi laskea sitten että rengas pyörii noin 13,3 kierrosta sekunnissa tai 800 kierrosta minuutissa.

                  Realoem.com:sta saa katsottua auton perävälityksen. Tässä tapauksessa se on 2.65 eli kardaani pyörii sen verran lujempaa kuin rengas. Tuosta saadaan pyörimisnopeudes kardaanille (myös etukardaani). 2,65 * 13,3 = 35 kierrosta sekunnissa tai 2100 kierrosta minuutissa.

                  Resonanssit voivat olla myös taajuuksien moninkertoja, eli kuten kuvastakin näkee niin siinä näkee 69.8 Hz eli jotakuinkin kardaanin pyörimisnopeuden moninkerta (x2). Renkaista aiheutuva 1. harmoninen näkyy tuossa myös selvästi ~13 Hz paikkeilla.

                  Last edited by fraatti; 23-06-2025, 09:52.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4657
                    • Tampere

                    #84
                    Originally posted by Woimaa View Post
                    Omassa autossa ollut nyt aaltomainen jyrinä/jurina joka resonoi koriin ja tuntuu ihan koko autossa. Parhaiten saa havaittua n. 80-100kmh vauhdissa. On käytetty kahdessa korjamossakin ja etukardaani ainakin heidän mukaan tutkittu ja nivelet ok. Takakardaani myös kuulemma ok. Vaihdettu nyt sitten takapyörän laakeria ja nyt seuraavana epäilivät johtuvan moottorin tukikumeista. Koska kiihyttäessä tuntuu vähän niinkuin ne ”pohjaisi” eli jyristää väännöllä.

                    Jotenkin vain se jurina passaisi ehkä kardaanin pyörimisnopeuteen. Valitulla vaihteella tai moottorin kieroksilla ei vaikutusta oireeseen esim vakkarilla ajaessa siinä 80-95 välillä. Vauhdin noustessa taas sinne 100+kmh jurinat katoaa. Myös alle 80kmh ajaessa ei oiretta tai se on niin vaimeaa ettei sitä ainakaan itse tarkallakaan hakemisella huomaa.

                    Aloin vain miettimään onko omastakin autosta nyt kuitenkin perän ja takakardaanin boorilaippa vain oireen aiheuttaja. Alkaa pikkuhiljaa turhauttaan uusia osaa sieltä täältä ja varsinaista selkeää vikaa ei tahdo löytyä sitten millään.

                    Edellämainittujen lisäksi nelipyöräsuuntaus tehty ja pyörät tasapainotettu. Myös jakolaatikkoon vaihdettu öljyt pariin kertaan peräkkäin ns. ennakoivasti. Jakolaatikko ei ole oireillut nykien tai muutoinkaan missään vaiheessa.
                    (Autona 2.0 x-drive diesel jolla kilometrejä reilusti alle 200tkm)

                    Voiko takaperän laakerointi oireilla noin? Luulisi sen vollottavan/juristavan kokoajan ja mitä enemmän vauhtia sitä kovempaa. Nyt oire kuitenkin ”häviää” vauhdin mennessä yli 100kmh.
                    Oireet kuulostaan mun mielestä siltä että ne voisivat hyvinkin johtua tuosta kardaanin laipasta ja sen tarkistaisin seuraavana, ellei se ole ollut irti. Oireena kuitenkin sullakin nopeusalue 80-100 km/h ja kevyt kaasu.

                    Mulla meni edellisestä autosta joskus perästä pinjonin laakeri ja se alkoi aina soimaan tietyllä nopeudella ja se oli hyvinkin tarkka nopeudesta. Jossain täällä on varmaan videokin siitä. Ainakaan pinjonin laakerista ei tullut tärinää.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Woimaa
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2020
                      • 56
                      • K

                      #85
                      Jep. Autoa ajettiinkin nosturilla ensimäisessä korjaamossa ja kävin sitä itsekkin kuuntelemassa. Perästä kyllä kuului vauhdin mukaan nousevaa mekaanista ääntä ja siellä tosiaan tuomittiinkin että perän laakeroinnista oireet tulisivat. Mutta auton sisään ajossa perä ei kyllä äännä mitenkään.
                      Vein kuitenkin sitten toiselle pajalle auton myyneen liikkeen pyynnöstä joka on voimansiirtoremontteja enemmän tehneet ja korjanneet niin heidän mielestä perässä ei ollut mitään vikaa. Ja epäilivät sillon myös puhelinkeskustelussa laippaa mutta ei kuulemma siinäkään vikaa ollut heidän mielestä. Entiedä miten diagnoosi tosin annettu koska minun ymmärtääkseni sitä takakardaania ei käytetty edes perästä irti. Nyt tuossa myös juhannuksena ajaessa jotenkin sen koriin tulevan värinän sai parhaiten esim motarilla kun autoa kääntää yhtään vasemmalle. Tai esim loivassa mutkassa vasemmalle tärinä voimistuu niin mietin voisiko se tulla sitten etupyörän laakereista mitkä ilmeisesti vielä alkuperäiset. Autolla tosiaan kilsoja n. 150tkm
                      Eihän se toki peränkään laakerointi ole nyt sitten pois suljettua. Etuperän luona ei mitään ääntä ollut. Samoin etukardaani oli kyllä tosi jämäkästi paikoillaan ilman minkäänlaista väljää. Takakardaanin viimeisestä kumilimpusta kun pyöritti niin siinä oli pieni välys. Entiedä onko se kuitenkin ihan normaali.

                      Comment

                      • Woimaa
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2020
                        • 56
                        • K

                        #86
                        Taisin löytää myös sen sun videon perän pinjonin osalta. Ei ainakaan näin äkkiseltään ihan noin pahalle kuullostanut oman auton perä nosturilla ajaessa. Toki aina vaikea sanoa miten kameran läpi äänet tulee.
                        Last edited by Woimaa; 23-06-2025, 11:59.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4657
                          • Tampere

                          #87
                          Originally posted by Woimaa View Post
                          Jep. Autoa ajettiinkin nosturilla ensimäisessä korjaamossa ja kävin sitä itsekkin kuuntelemassa. Perästä kyllä kuului vauhdin mukaan nousevaa mekaanista ääntä ja siellä tosiaan tuomittiinkin että perän laakeroinnista oireet tulisivat. Mutta auton sisään ajossa perä ei kyllä äännä mitenkään.
                          Vein kuitenkin sitten toiselle pajalle auton myyneen liikkeen pyynnöstä joka on voimansiirtoremontteja enemmän tehneet ja korjanneet niin heidän mielestä perässä ei ollut mitään vikaa. Ja epäilivät sillon myös puhelinkeskustelussa laippaa mutta ei kuulemma siinäkään vikaa ollut heidän mielestä. Entiedä miten diagnoosi tosin annettu koska minun ymmärtääkseni sitä takakardaania ei käytetty edes perästä irti. Nyt tuossa myös juhannuksena ajaessa jotenkin sen koriin tulevan värinän sai parhaiten esim motarilla kun autoa kääntää yhtään vasemmalle. Tai esim loivassa mutkassa vasemmalle tärinä voimistuu niin mietin voisiko se tulla sitten etupyörän laakereista mitkä ilmeisesti vielä alkuperäiset. Autolla tosiaan kilsoja n. 150tkm
                          Eihän se toki peränkään laakerointi ole nyt sitten pois suljettua. Etuperän luona ei mitään ääntä ollut. Samoin etukardaani oli kyllä tosi jämäkästi paikoillaan ilman minkäänlaista väljää. Takakardaanin viimeisestä kumilimpusta kun pyöritti niin siinä oli pieni välys. Entiedä onko se kuitenkin ihan normaali.
                          Joskus vastaan tuli E60, missä takapyörän laakeri oli niin heikossa hapessa että taustapeili tärisi ja se tuntui koko autossa. Ajattelin että perä on rikki, koska oireet olivat niin pahat. Renkaasta pyöritettäessä jousessa ei tuntunut klassista "laakerin" aiheuttamaa tärinää tai muutenkaan kädellä rengasta hemputtelemalla välystä ei ollut. Kun autoa ajoi nosturilla, niin sitten tuo betonimyllyä muistuttava ääni paikallistui kylläkin välittömästi takapyörän laakeriin.

                          Tietty usein se että autoa kääntää vaikka vasemmalle saa aikaiseksi painoa oikealle puolelle ja tämä saattaa saada jurinan pahenemaan. Tuo sitten viittaa herkästi siihen että pyöränlakeri on kaput.

                          Omassa autossa perästä kuului nopeuden muutoksen mukana jonkinlaista ääntä. Videolla vauhtia taisi olla noin 100km/h tms. Kaippa siellä on normaalia kulumaa, mistä ei kuitenkaan ole muuten mitään haittaa. Tuosta sekavasta videosta saa varmaan selvää sen verran.


                          Tuossa oli vielä kaverin autosta muutamien vuosien takaa video, missä oli laippa käynyt väljäksi. Myös tämä ei tullut esille ennen liitoksen avaamista.

                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Woimaa
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2020
                            • 56
                            • K

                            #88
                            Jeps. Joo mulla siis samaa tekee eli kun kaartaa vasemmalle ihan loivastikkin niin sen jurinan saa omasta mielestä ehkä paremmin esille. Ja silloin myös taustapeilissä kuva ihan ”väreilee” siinä tietyllä nopeusalueella.

                            Vasen takapyörän laakeri on nyt siis vaihdettu nii täytyy varmaan myös se oikeakin vaihdattaa. Vasemmalle vaihdettiin nyt kun korjaamon diagnoosi oli että se olisi ollut pahin. Itelle vähän uusi ”oire” pyöränlaakerin hajoamiselle, kun tähän asti ne on rallattanut sitä kovempaa mitä kovempaa ajaa ja pahentunut kilometrejä tullen lisää. Ei oikein aiheuttaen tärinää tai jurinaa koriin.
                            Mutta varmasti vois olla hyvä selvittää myös tuo laippa, että käytettiinkö se takakardaani irti ja jos ei nii käytättää.

                            Comment

                            • Rattiukko
                              BTCF Member
                              • Nov 2022
                              • 746
                              • Uusimaa

                              #89
                              Originally posted by fraatti View Post
                              Asiaa voi tutkia myös "Vibrations!" nimisella Android softalla.
                              Hienoa analyysiä! Vibrations tuntuu vaan olevan niin vanha eikä päivitetty vähään aikaan että ainakaan minun luuriin ei uppoa.

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4657
                                • Tampere

                                #90
                                Originally posted by Rattiukko View Post

                                Hienoa analyysiä! Vibrations tuntuu vaan olevan niin vanha eikä päivitetty vähään aikaan että ainakaan minun luuriin ei uppoa.
                                Softa on vanha kuin taivas, mutta kikkailemalla se saa kyllä asennettua. Oma android kapula on tuore myös ja hyvin se siellä toimii.
                                Softan kehittäjä tutkii seismologiaa tällähetkellä ja taisi olla Cernissä hommissa aikoinaan... Kysen softasta siltä joskus s.postilla.

                                Tuli vaihdettua renkaat tuossa ja samalla katsoin mielenkiinnosta tuon vanhan renkaan minkä epäilin aiheuttavan täristämistä. Se ei pyytänyt kuin vaatimattomat 50g lisää painoa. Se oli siis jostain syystä epätasapainossa.

                                Last edited by fraatti; 26-06-2025, 00:32.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X