Ruostuu väljäksi.
F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia VI
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Varaosa-auton etukardaania tutkin, kummankin pään nivel oli toiseen suuntaan vähän nahkea, ja selvähkö pykälä keskellä.
C-luokan varaosa siis, melkein meni metallinkierrätykseen, mutta koska liikaan tilaa jemmata tällaista roskaa niin jäi hätävaralle.
Febin etukardaani tilaukseen.
Varaosa vaihteiston (toiseen mastoautoon menevä osa) kanssa samassa läjässä tullut takakardaani (535 F11:sta) oli hitsin hyvä, joten sitä ei tartte tilata uutta.
Molemmat rättinivelet ja tukiholkit varulta samaan tilaukseen etukardaanin kanssa.
Jakiksen lähtöjen laipat ja perien laipat, joku kuulopuhe että ne väljistyisi (jonka perusteella oletin että ne voisi olla alumiinia), mutta varaperissä ja jakolaatikoissa ne oli rautaa.
Onko nuo perien laipat ja jakolaatikon lähtöjen laipat siis kuluvia osia, ja jos on, niin stefapinta kuluu urille ja tihkuaa öljyä, vai poorit väljistyy, vai kestää ikuisesti?
Hassulle tuntuu ettei kardaanien ristikot ole vaihdettavia, mutta kai se on henkilöautopuolella normaalia.
Comment
-
Justiinsa tänään vaihdoin takaveto F11 530d takavetoon perän etulaipan. Vanha heilui pikkasen( ei kuitenkaan näin pahasti, taitaa mutterikin olla turhan löysdällä videolla) kuten tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=29l1yFOOnqIOriginally posted by ptl View PostVaraosa-auton etukardaania tutkin, kummankin pään nivel oli toiseen suuntaan vähän nahkea, ja selvähkö pykälä keskellä.
C-luokan varaosa siis, melkein meni metallinkierrätykseen, mutta koska liikaan tilaa jemmata tällaista roskaa niin jäi hätävaralle.
Febin etukardaani tilaukseen.
Varaosa vaihteiston (toiseen mastoautoon menevä osa) kanssa samassa läjässä tullut takakardaani (535 F11:sta) oli hitsin hyvä, joten sitä ei tartte tilata uutta.
Molemmat rättinivelet ja tukiholkit varulta samaan tilaukseen etukardaanin kanssa.
Jakiksen lähtöjen laipat ja perien laipat, joku kuulopuhe että ne väljistyisi (jonka perusteella oletin että ne voisi olla alumiinia), mutta varaperissä ja jakolaatikoissa ne oli rautaa.
Onko nuo perien laipat ja jakolaatikon lähtöjen laipat siis kuluvia osia, ja jos on, niin stefapinta kuluu urille ja tihkuaa öljyä, vai poorit väljistyy, vai kestää ikuisesti?
Hassulle tuntuu ettei kardaanien ristikot ole vaihdettavia, mutta kai se on henkilöautopuolella normaalia.
Testailin aiemmin ylimääräiseen perään liimailla laipan kiinni ja vaikutti oikein pätevältä ratkaisulta (Loctite 648). Asensin nyt kuitenkin itselle Aliexpressistä 65€ maksaneen laipan johon vaihdoin uuden alkuperäisen keskitysholkin (tuli nylonista sorvatulla holkilla). Vaikutti oikein hyvältä ja oli täysin timmi booreilla. Asensin laakerilukitteen kanssa (loctite 648 tai vastaava). Katsotaan loppuuko jyrinät. Eipähän ainakaan enää vaapu.
Jos olisi toinen auto vastaavalla oireella, niin lähtökohtaisesti kyllä liimaisin laakerilukitteella vanhan laipan paikalleen, ellei boorit ole silminähden kuluneet.
Ainakin käyttäjänimi fraati on pohtinut vastaavia asioita muissa ketjuissa.
Comment
-
Originally posted by ptl View PostLinkkiä alipertin laippoihin? Varmaan eri eteen ja taakse? Rautaa vai hempulimpaa matskua?
Onko kardaanin laippojen pultit ja mutterit kertakäyttöisiä, vai uudet osat vanhoilla pulteilla paikalleen?
Huom myynti-ilmoituksessa useampia versiota tuossa myynti-ilmotuksessa. F11 530d on ainakin takavedossa "81mm 34 teeth" eli 105mm pulttikehällä olevalle kardaaninlaipalle/kumilimpulle = automaatti. Manuaalissa kait 110mm pulttikehä jolloin tuo myynti-ilmoituksen 81mm --> 85mm. Tämä aliexpressin mitta on siis pultinreiän ja toisen pultinreiän reunasta-reunaan mitta. pultinreikien keskeltä mitattuna olisis 81mm = 90mm ja 85mm = 95mm.
Realoemista voit katsoa, että onko samat edessä ja takana. En ulkoa tiedä kun en omista. Punnitsin vanhan ja uuden laipan ja molemmat ~784g eli voisi olettaa, ettei ole kuitenkaan mitään kiinavalua tuo aliexpressin tuote, vaan ihan valuterästä sekin.
Perän ja kumilimpun väliset pultit on aika pienillä e-torx kannoilla joten ne saattaa varomattomassa käsittelyssä mennä piloille. Eli kannattanee ostaa uudet valmiiksi. Teoriassa ehkä jotkut venyt, mutta käytännössä menee moneen kertaan. Itseä ei ainakaan ahdista.
Comment
Comment