Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Terou
    BTCF Member
    • May 2005
    • 791
    • Tampere

    #76
    Pfjonesista tuli koukku ja johdot nopeasti. 13pin liitin, F10 2010. Asennukseen meni n. 8h, josta 3h etsin vikaa jota ei ollut ja 2h etsin virtalukkoherätettä takakontista, mutta sitäkään en ilman auton kytkentäkaavioita löytänyt. Sitten etsin kuskin jalkatilasta, mutta ohjeen mukaista johtoa ei sieltäkään löytynyt. Hermojen loputtua laitoin herätteen takavalosta. Jarruvalon heräte löytyi helposti kuskin puolen takapenkin takaa, josta lisäjarruvalolle nousee johto ylös. Can-väylä löytyi kontin oikeasta reunasta, jossa oli joku boksi. Mitään sinisiä johtoja tuossa johtosarjassa ei enää ollut. Ainoastaan oranssi (virtalukkoheräte), musta/kelta (jarru) ja can-väylän parijohto. Toki tietty suora akkukytkentä ja maat. Lisäksi tuli relejohtosarja, jonka voi halutessaan laittaa, siitä tulee plussa ja maa muistaakseni pin10 ja pin11, jota saatetaan käyttää jossain esim. matkailuvaunussa lisä-/latausvirtana.
    Se vika jota ei ollut oli se, että kärryn valot ei testatessa syttyneet, eikä auto tunnistanut kärryä. Kytkentöjen tarkistusten ja mittausten jälkeen lopulta kokeilin toimiiko edes jarruvalot, niin nepä syttyikin ja kärry tunnistui. Kärryn valot ei siis pala, eikä auto tunnista heti kärryä jos valot on automaatti-/päivävaloasennolla. Vaikka esim. auton takavalot kyllä palaa aina.
    Last edited by Terou; 19-04-2017, 20:51.
    E46 M3 perän lukkoyksikkö
    Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

    www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      #77
      Ohjeet ovat suuntaa-antavat ja yleensä asian voin tehdä paljon helmpommin kuin ohjeessa on, yleensä kontista löytyy jommasta kummasta takakulmasta
      (sedanissa vasemmalta, farkussa oikealta, varustuksesta riippue) CAN-väylä (oranssi/vihreä & vihreä parikaapeli), sedanissa
      jarruvalon heräte (oranssi-musta) pitää ottaa vasemman takapenkin takaa (musta-keltaiseen), farkussa oikeaan johtosarjaan joka nousee ylös (sitä 12 V pistokkeen kohdalta) ja viimeinen piuha menee oikealle takavalolle saman väriseen piuhaan (se sininen)...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Terou
        BTCF Member
        • May 2005
        • 791
        • Tampere

        #78
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Ohjeet ovat suuntaa-antavat ja yleensä asian voin tehdä paljon helmpommin kuin ohjeessa on, yleensä kontista löytyy jommasta kummasta takakulmasta
        (sedanissa vasemmalta, farkussa oikealta, varustuksesta riippue) CAN-väylä (oranssi/vihreä & vihreä parikaapeli), sedanissa
        jarruvalon heräte (oranssi-musta) pitää ottaa vasemman takapenkin takaa (musta-keltaiseen), farkussa oikeaan johtosarjaan joka nousee ylös (sitä 12 V pistokkeen kohdalta) ja viimeinen piuha menee oikealle takavalolle saman väriseen piuhaan (se sininen)...
        Joo yritin tehdä helpommin kuin ohjeessa, jossa käsketään hakemaan kaikki ohjaukset kuskin jalkatilasta. Sinistä johtoa ei ollut, vaan oranssi, liitin vasempaan takavaloon kun sinne se ohjauboksikin tuli läpiviennin viereen. Ja jarruvalon heräte oli musta/keltainen, eli sama väri kuin autossa.
        E46 M3 perän lukkoyksikkö
        Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

        www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

        Comment

        • radiaani
          Bimmer Rookie
          • Jul 2016
          • 130
          • Etelä-Suomi

          #79
          Westfalian koukku lähti tilaukseen PFJonesilta. Ilmeisesti asennuksessa -12 sedaniin ei pitäisi olla suurempaa hankaluutta? Mistä CAN-väylä löytyy, kun autossa on parkkitutka takana?

          Aiheuttaako alkuperäiset roiskeläpät takapuskurin irroitukseen/kiinnitykseen haasteita? Autoon vaihdettiin puskurin kuori kertaalleen ja muistelen että kaffetauon mittainen asennus venyi olennaisesti pidemmäksi jonkin '...mumble...mudflaps' selityksen kera...

          EDIT: Kyse on ilmeisesti juuri tällaisista roiskeläpistä: http://f10.m5post.com/forums/showthread.php?t=1068598
          Last edited by radiaani; 20-09-2017, 22:55.
          Ajossa: F10 520d SE (2012)

          Comment

          • radiaani
            Bimmer Rookie
            • Jul 2016
            • 130
            • Etelä-Suomi

            #80
            Löytyykö CAN-väylän etsimiseen F10:n tavaratilan tienoilta hyviä vinkkejä? Ainakaan oranssi-oranssi/vihreää paria ei ihan helposti näyttäisi löytyvän.
            https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f10-520d-lim/ -sivujen mukaan CAN-väylä saattaisi tulla vasemman lokasuojan päällä olevalle multimediayksikölle jos se vain olisi riittävän pro-mallia vaan kun autossani lienee joku aika perustason yksikkö, jossa CAN-kytkentää ei ole (luultavasti tämä https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...d-lim/AndXPzMd). Onkohan CAN kuitenkin johtosarjassa mukana? [EDIT] Tuli tai ei, niin tämä lienee väärä CAN-väylä?

            Tämä lienee CAN-verkko, johon pitäisi liittyä: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...71-1v/CImcp7My ? Mikä ylipäänsä on CAN-verkon oikea väri kun em. graafin mukaan pitäisi etsiä kelta/puna-kelta/ruskeaa paria? [EDIT] No eipä taida olla vaan tämä: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...51-1v/Jlo358NQ ja väreinä vihreä-oranssi/vihreä. Tuo ilmeisesti tulisi takakontissa olevalle Trailer-modulille A36 ja takapuskurissa olevalle rengaspainemonitorille A66, jos autossa sellaisia olisi. Kun ei ole niin, onkohan toivoakaan löytää liittimiä johtosarjasta?

            Jos CAN-väylän joutuu hakemaan edestä niin samalla vaivalla lienee järkevää tuoda jarruvalo- ja 15-johdotkin eteen eikä sirotella kytkentäpisteitä sinne tänne.
            Last edited by radiaani; 20-10-2017, 19:33.
            Ajossa: F10 520d SE (2012)

            Comment

            • Raidahl
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 90
              • Helsinki

              #81
              Jatkan tähän.

              Mulla siis -13 F11 Comfort accessilla, eli sillä potkulla aukeavalla takaluukulla. Nyt mietin, että laittasin siihen vetokoukun ja löysinkin sellasen purkuosan, mutta nyt aloin miettimään, että ei taida sittenkään onnistua, koska sehän on sähköinen ja eihän mulla ole mitään nappia sille.

              Ilmeisesti sellainen nappi on ollut takaluukussa, jos se on tehtaalla asennettu?
              Vai onnistuisiko?
              Ex...-06 E61 530DA, hopeanharmaa kuten omistajansakin, aktiiviohjaus + adaptiiviset ajovalot + Sport alusta.

              Nykyinen -13 F11 530 DA XDrive Luxury

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                #82
                Silmäilin tuossa vetokoukun sähkösarjan asennusohjetta ja tuossa silmään osui se että väylänjohdot on viety tuonne eteen saakka.


                Katsoin kuitenkin F11 kytkistä ja se näyttää tälläiselle:


                (väyläkarvojen värit)


                Tuon mukaan K-CAN2 väylä löytyy myös takakontista koska siellä on väylän terminointi. Onko asia näin vaikka kontissa ei olisi mitään kyseisistä ohjaimista? Kytkiksen perusteella jäin ainakin itse siihen käsitykseen että nuo löytyy tuolta takaa kaikista malleista.
                (vetokoukun ohjain, automaattisen takaluukun ohjain)

                Ainakin molemmista sekä sedanista että farkusta tuo terminointi on jotakuin samassa paikassa. Eihän tuonne eteen ole mitään järkeä viedä johtoja jos väylä on myös kontissa.... :think



                Last edited by fraatti; 09-04-2019, 18:03.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #83
                  Itse johtosarjasta puhuttaessa niin meneekö johtosarjan malli todellisuudessa niin että raja on faceliftissä noiden epämääräisten kuukausien sijaan?

                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7527
                    • Jyväshyvä

                    #84
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Itse johtosarjasta puhuttaessa niin meneekö johtosarjan malli todellisuudessa niin että raja on faceliftissä noiden epämääräisten kuukausien sijaan?
                    Ei, raja ei ole faceliftissä vaan nimenomaan vasta 2014 puolella. Vanhemmissa väyläjohdot on vihreä/viherä-oranssi ja uudemmissa kelta-punainen/kelta-ruskea.

                    Väylät on aina löytynyt farkussa oikeasta takakulmasta mitä nyt noita koukkuja on muutama kymmenen tullut F11:een asennettua.
                    Myös lisäjarruvalon piuha löytyy oikasta takakulmasta vaikka jotku ohjeet käskee senkin vetämään keulalle, samoin kuin can-väylän.
                    Tosin se jarruvalo löytyy sulakekeskuksen päältä oikasta kulmasta, ihan ylhäältä missä nippu taittuu D-pilariin.
                    Last edited by MajorDrake; 09-04-2019, 18:12.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7527
                      • Jyväshyvä

                      #85
                      Originally posted by Raidahl View Post
                      Jatkan tähän.

                      Mulla siis -13 F11 Comfort accessilla, eli sillä potkulla aukeavalla takaluukulla. Nyt mietin, että laittasin siihen vetokoukun ja löysinkin sellasen purkuosan, mutta nyt aloin miettimään, että ei taida sittenkään onnistua, koska sehän on sähköinen ja eihän mulla ole mitään nappia sille.

                      Ilmeisesti sellainen nappi on ollut takaluukussa, jos se on tehtaalla asennettu?
                      Vai onnistuisiko?
                      Onnistuuhan se, hommaat napin ja teet tarvittavat kytkennät, lisäksi autoa pitää koodata, ts. lisätä se 3AC -varuste...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        #86
                        Esim Brinkiltä löytyy tälläisellä kiinnityksellä oleva koukku. Onko tämä ihan yhtä toimiva kuin westfalian vastaava kiinnitys? (edit. tuossa lukikin ettei passaa m-sporttiin)



                        westfalia:



                        Muutama asennusohje johtosarjalle ja ominaisuudet:
                        Brink preLCI:


                        Brink LCI:



                        pfjones:
                        1000s of Tow bars in stock Witter towbars Westfalia towbars cycle carriers wing mirrors eberspacher heaters vehicle lighting, emergency beacons .towbars UK


                        westfalia lci:



                        sähkösatsi


                        itse koukku westfalia:


                        Jaeger:

                        prelci


                        lci


                        Westfalian johtosatsia ei varmaan edes kannata ostaa koska siinä ei ole PDC poiskytkentää kuten monessa muussa...
                        Last edited by fraatti; 10-04-2019, 05:18.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          #87
                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Ei, raja ei ole faceliftissä vaan nimenomaan vasta 2014 puolella. Vanhemmissa väyläjohdot on vihreä/viherä-oranssi ja uudemmissa kelta-punainen/kelta-ruskea.

                          Väylät on aina löytynyt farkussa oikeasta takakulmasta mitä nyt noita koukkuja on muutama kymmenen tullut F11:een asennettua.
                          Myös lisäjarruvalon piuha löytyy oikasta takakulmasta vaikka jotku ohjeet käskee senkin vetämään keulalle, samoin kuin can-väylän.
                          Tosin se jarruvalo löytyy sulakekeskuksen päältä oikasta kulmasta, ihan ylhäältä missä nippu taittuu D-pilariin.
                          Niinkait tuo raja näyttää sitten menevän kun tsekkasin muutamalta valmistajalta ohjetta. Näyttäisi että valmistajakohtaisia eroja on myös. Esim westfalian johtosarja on 2013/7 eteenpäin. Tuosta ei näemmä löydy automaattista pdc mykistystä.

                          Pölhösti nuo valmistajat tekevät ohjeensa jos piuhan löytyvät todellisuudessa muualtakin... :think
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • pyyn0
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 1053
                            • Fin

                            #88
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Niinkait tuo raja näyttää sitten menevän kun tsekkasin muutamalta valmistajalta ohjetta. Näyttäisi että valmistajakohtaisia eroja on myös. Esim westfalian johtosarja on 2013/7 eteenpäin. Tuosta ei näemmä löydy automaattista pdc mykistystä.

                            Pölhösti nuo valmistajat tekevät ohjeensa jos piuhan löytyvät todellisuudessa muualtakin... :think
                            Bemarin omissakin retrofisteissä toi väylä varastetaan miltein poikkeuksetta tuolta edestä. En sit tiedä miksi ,kun noi väylät kiertää kuitenkin melkeimpä joka puolella autoa.
                            -BMW F11 530xd -12
                            -BMW E60 530dA -04
                            -BMW E23 735iA -85
                            Ex
                            -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                            -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                            -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                            -BMW E39 528i 96

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4628
                              • Tampere

                              #89
                              Originally posted by pyyn0 View Post
                              Bemarin omissakin retrofisteissä toi väylä varastetaan miltein poikkeuksetta tuolta edestä. En sit tiedä miksi ,kun noi väylät kiertää kuitenkin melkeimpä joka puolella autoa.
                              Miten näissä on toteutettu liitos väylään? Tuskin tuollaisella ryöstökappaleella kuitenkaan?

                              Itse näe mitään iloa purkaa puolta autoa turhan takia. Luultavasti koukkuvalmistajat ovat apinoineet vain autovalmistajan ohjetta ja laittaneet kytkennän samaan paikkaan. Näinollen ajatustyö on jätetty muille.

                              Tosin brink on tuossa poikkeus. Siinä johdot on kytketty konttiin.

                              Yksi asia mitä en myös ymmärrä on hinku porata koriin uusia läpivientireikiä. Tässä on kuva F10:sta tuollahan on reikiä molemmilla puolilla mistä johdot voi tyrkätä? F11:ssa lienee asia samalla tavalla?
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4628
                                • Tampere

                                #90
                                Westfalian koukun kanssa jossain oli myös juttua ettei pistoke mahdu kääntymään alas. Kyse lienee tästä ja homma lienee ok kun telineen kääntää toisinpäin?


                                Jäähdyttimen puhallinta lienee aika harva vaihtanut tehokkaampaan ? Eli 600W:sta 850W:n? Tarvikkeenakin kyseinen puhallin(17427647652) näyttää maksavan vajaa 400€
                                Last edited by fraatti; 09-04-2019, 19:46.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎