Announcement

Collapse
No announcement yet.

G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LongJohn
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2017
    • 269
    • Kuopio

    Originally posted by JKK View Post
    Molempia on itselläni ollut G31:ssä. Vakiohifit on melko vaisut, tosin napsun verran paremmat kuin F10:n vakiohifit. Mutta ei innosta kyllä musiikin kuunteluun yhtään. Arvosanaksi jotain väliltä 5-6. Uutisten ja puheohjelmien kuunteluun ihan ok.

    HiFi-paketille annan sellaisenaan jo arvosanaksi 7,5. Kohtuullisen asialliset diskantit pelastaa siinä paljon, mutta alapää on aika vaisu. Vahvarissa ei selvästikään riitä potku. Jollain tietynlaisella akustisella kitaramusalla soi hetkittäin jopa asiallisesti.

    Mutta HiFi-paketin saa herätettyä todella henkiin kun asentaa kunnolliset (2 ohmin!!!) subit orggisten tilalle (esim. Audisonit) ja orggisvahvarin tilalle Matchin DSP-UP7, joka menee paikalleen varttitunnissa PnP-periaatteella. Se on tonnin päivitys, jossa saa rahalle erinomaisen hyvän vasteen. Jo pelkästään Matchin BMW vakio-asetuksilla soi tosi hienosti. Itseasiassa niin hienosti että itse en kyllä enää huomaa juuri eroa B&W-settiin. Mitä sellaista pari kertaa olen kuunnellut. Puhumattakaan jos jaksaa vielä hieroa Matchista vasteet mittamikin kanssa vimpan päälle kohdalleen. Voi saada jopa mieluisamman kuin B&W:stä.

    Ja eikös UP7 kaveriksi saa myös G30/31 subbareiden lisäksi muillekin tonteille parempia elementtejä?

    Comment

    • LongJohn
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2017
      • 269
      • Kuopio

      Originally posted by Petteri75 View Post
      - 530e käyttösäde on ollut aika hyvin se luvattu 53-56km, jos ei ole tarvinnut ilmastointia käyttää. Täyteen lataaminen vie sitten 5-6h valovirtatöpselistä.

      Tämä on mielenkiintoista. Millaista siivua nuo ajot on että pääsee noinkin pitkälle? Eco-Pro moodissa ilmeisesti? Kun tyypillisesti nämä tainneet hyvänä päivänä sen 30-32km mennä.

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1399
        • Kuopio

        Originally posted by PNM2 View Post
        En tiedä, mihin käyttöön mutta mun vinyylinkuuntelijankorville hi-fi soi ihan hyvin. Paremmat on aina parempia toki niinkuin kaikessa ja kaikkea saa upgreidattua mutta eikös ne kannattaisi itse kuunnella mieluiten? Auto on hiljainen varmasti.
        H/K on hyvä. 19" runflateillä auto on äänekäs, turha yrittää kaunistella....

        -ddc iskarit ihan ok. Auto tuntuu adaptive drive f11 jälkeen silti lullalta.

        -active integral steering eli 4-pyöräohjaus tekee autosta aika ketterän kokoisekseen.
        Last edited by Ceeray; 17-07-2021, 22:53.
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2317
          • Uusimaa

          Originally posted by LongJohn View Post
          Ja eikös UP7 kaveriksi saa myös G30/31 subbareiden lisäksi muillekin tonteille parempia elementtejä?
          Sinnehän on saatavana vaikka minkälaista elementtiä jotka uppoaa suoraan omille paikoille. Audisonin setti ilmeisesti hintalaatusuhteeltaan aika hyvä. Itsellänikin on sellainen uusi etuovien setti hyllyssä odottamassa.

          Mutta kun tuo HiFi-paketti soi jo pelkästään UP7:lla ja Audisonin subbareilla aika kivasti niin ei ole ollut liiemmin hoppua alkaa vaihtamaan ovien elementtejä. Nämä hifi-paketin ovi-elementitkin herää mukavasti henkiin tuon UP7:n avulla. Ne ei ole ollenkaan niin huonot kuin OEM-vakiovahvarilla voisi kuvitella. Mutta laittelen sitten kommenttia kun saan nekin vaihdettua.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • LongJohn
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2017
            • 269
            • Kuopio

            Originally posted by JKK View Post
            Sinnehän on saatavana vaikka minkälaista elementtiä jotka uppoaa suoraan omille paikoille. Audisonin setti ilmeisesti hintalaatusuhteeltaan aika hyvä. Itsellänikin on sellainen uusi etuovien setti hyllyssä odottamassa.

            Mutta kun tuo HiFi-paketti soi jo pelkästään UP7:lla ja Audisonin subbareilla aika kivasti niin ei ole ollut liiemmin hoppua alkaa vaihtamaan ovien elementtejä. Nämä hifi-paketin ovi-elementitkin herää mukavasti henkiin tuon UP7:n avulla. Ne ei ole ollenkaan niin huonot kuin OEM-vakiovahvarilla voisi kuvitella. Mutta laittelen sitten kommenttia kun saan nekin vaihdettua.
            Hyvä. 👍

            Liene sen hifisysteemin yhdenlainen heikkokohta se vahvistin ja vahvistinteho. Sehän on jo H&K eri tasolla.

            Comment

            • N54
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2012
              • 526
              • Satakunta

              Originally posted by LongJohn View Post
              Tämä on mielenkiintoista. Millaista siivua nuo ajot on että pääsee noinkin pitkälle? Eco-Pro moodissa ilmeisesti? Kun tyypillisesti nämä tainneet hyvänä päivänä sen 30-32km mennä.
              Tässähän pitää tietää se, että Petterillä on mitä ilmeisemmin 07/2019 jälkeen valmistettu auto, jossa on isompi akkukapasiteetti kuin vanhemmissa (12 kwh vs 9.2 kwh) Eli jos haluaa ajella mahdollisimman pitkälle sähköllä kannattaa ostaa auto jossa on tuo uudempi akku.

              Comment

              • LongJohn
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2017
                • 269
                • Kuopio

                Originally posted by N54 View Post
                Tässähän pitää tietää se, että Petterillä on mitä ilmeisemmin 07/2019 jälkeen valmistettu auto, jossa on isompi akkukapasiteetti kuin vanhemmissa (12 kwh vs 9.2 kwh) Eli jos haluaa ajella mahdollisimman pitkälle sähköllä kannattaa ostaa auto jossa on tuo uudempi akku.

                Totta. Signeerauksessa oli tosiaan maininta -20 autosta. :think

                Comment

                • LongJohn
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2017
                  • 269
                  • Kuopio

                  Tuota, pitääkö 530e olla jokin oma moduulinsa että kierroslukumittarin saa keppi sport asennossa näkyviin? Vai tuleeko se esimerkiksi M-Sportin ja vaihdeläpyköiden mukana? Karvalakkimallista en kyllä tahtonut löytää.

                  Comment

                  • mikkod
                    BTCF Member
                    • Aug 2007
                    • 5201
                    • Stadi

                    Originally posted by LongJohn View Post
                    Tuota, pitääkö 530e olla jokin oma moduulinsa että kierroslukumittarin saa keppi sport asennossa näkyviin? Vai tuleeko se esimerkiksi M-Sportin ja vaihdeläpyköiden mukana? Karvalakkimallista en kyllä tahtonut löytää.
                    Ei siinä sellaista ole? Ainakaan mulla. Onkohan sitten täysdigimittarissa?
                    Helkama S3000
                    Myydään kutosen alustaosia
                    This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                    Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                    Comment

                    • Petteri75
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2542
                      • Kirkkonummi

                      Originally posted by LongJohn View Post
                      Tämä on mielenkiintoista. Millaista siivua nuo ajot on että pääsee noinkin pitkälle? Eco-Pro moodissa ilmeisesti? Kun tyypillisesti nämä tainneet hyvänä päivänä sen 30-32km mennä.
                      Työmatka on 28/33km suuntaansa ja akkua kuluu hyvänä päivänä hiukan yli kolmannes. Lataaminen samalta matkalta vei eilen n. 2h18min ja lähes 0%:iin kuluneen akun lataus 5h, eli työpäivän aikana ehtii latautumaan hyvin - näillä hellekeleillä. Reitti itsessään on suurimmaksi osaksi pelkkää maantietä ja Kehä III:sta, ei hirveästi pysähtelyjä tms. Sitä ei ole tullut testattua siis, että pystyykö oikeasti yli 50km menemään pelkillä akuilla yhtäjaksoisesti, kahdella etapilla kyllä.

                      Rengastus on vielä ainakin se alkup. 18-tuumainen, eli 245-renkaat alla jotka vaihtuvat joskus vielä järkevämpiin 17-tuumaisiin, talvella viimeistään. Se, mikä on ehkä auttanut on yllättäen kattoluukku. Kun se on auki, niin jonkinasteisella kärsimyksellä voi pitää ilmastointia pois päältä kun ilma liikkuu muutenkin kohtuudella. Mielenkiintoista tässä ihmiskokeessa on siis ollut se, että preferoi äänettömyyttä viileyteen. Vaikka tosiasiallisesti se moottorin ääni tulee lähes yhtä vähän läpi kuin mikään muukaan, suurin möly on rengasmelu.

                      Ajomoodina on ollut lähes yksinomaan Comfort ja Max E-drive tjsp, eli mahd. paljon sähköllä. Ajotapa on kyllä ollut sellaista ekosukkasillaan painelua, että ei koskaan aiemmin, mutta tämähän on vain tervettä vaihtelua. Ehkä myös auton koko (liian iso) ja paino (2tonnin keijukainen...). Nopeudet ovat olleet maantiellä ehkä sen +10km/h päälle rajoituksen.
                      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                      Comment

                      • Petteri75
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2542
                        • Kirkkonummi

                        Originally posted by LongJohn View Post
                        Tuota, pitääkö 530e olla jokin oma moduulinsa että kierroslukumittarin saa keppi sport asennossa näkyviin? Vai tuleeko se esimerkiksi M-Sportin ja vaihdeläpyköiden mukana? Karvalakkimallista en kyllä tahtonut löytää.
                        Oma on Luxury Line, eli Järkevä Valinta 2-tonniseksi pullalossiksi. Kun ajotavaksi vaihtaa Sportin, niin kierroslukumittari tulee näyttöön oletusarvoisesti heti. Tätä digimittariston oikeaa puolta voi vaihdella muistaakseni BC-napista vasemmasta viiksestä.

                        Se mitä itse kaipaisin, olisi öljynlämpötila, nyt on vain jäähdytysveden diginäyttö. Lisäksi ihan perinteiselle trippimittarille olisi aivan todellista tarvetta jne. Digimittarin selvyyskään ei ole yhtä hyvä, ex F30 320iA -17:ssä oli aivan perinteinen mittaristo pienellä keskinäytöllä (ei siis edes ext. display), ja se oli kaikin puolin selkeämpi. OK, ollaan kiitollisia kaikista napeista joita kojetauluun on jätetty niin, että voi esim. tuulettimen nopeutta vääntää nupista, mutta jos on pakko tuijottaa näyttöä autossaankin, niin parempaa muuteltavuutta kaipaisi. 10v kuluttua tämä on yhtä vanhentuneen näköinen kuin ensimmäisen lähdön iDrivet näyttävät nyt.
                        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                        Comment

                        • LongJohn
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2017
                          • 269
                          • Kuopio

                          Originally posted by Petteri75 View Post
                          Työmatka on 28/33km suuntaansa ja akkua kuluu hyvänä päivänä hiukan yli kolmannes. Lataaminen samalta matkalta vei eilen n. 2h18min ja lähes 0%:iin kuluneen akun lataus 5h, eli työpäivän aikana ehtii latautumaan hyvin - näillä hellekeleillä. Reitti itsessään on suurimmaksi osaksi pelkkää maantietä ja Kehä III:sta, ei hirveästi pysähtelyjä tms. Sitä ei ole tullut testattua siis, että pystyykö oikeasti yli 50km menemään pelkillä akuilla yhtäjaksoisesti, kahdella etapilla kyllä.

                          Rengastus on vielä ainakin se alkup. 18-tuumainen, eli 245-renkaat alla jotka vaihtuvat joskus vielä järkevämpiin 17-tuumaisiin, talvella viimeistään. Se, mikä on ehkä auttanut on yllättäen kattoluukku. Kun se on auki, niin jonkinasteisella kärsimyksellä voi pitää ilmastointia pois päältä kun ilma liikkuu muutenkin kohtuudella. Mielenkiintoista tässä ihmiskokeessa on siis ollut se, että preferoi äänettömyyttä viileyteen. Vaikka tosiasiallisesti se moottorin ääni tulee lähes yhtä vähän läpi kuin mikään muukaan, suurin möly on rengasmelu.

                          Ajomoodina on ollut lähes yksinomaan Comfort ja Max E-drive tjsp, eli mahd. paljon sähköllä. Ajotapa on kyllä ollut sellaista ekosukkasillaan painelua, että ei koskaan aiemmin, mutta tämähän on vain tervettä vaihtelua. Ehkä myös auton koko (liian iso) ja paino (2tonnin keijukainen...). Nopeudet ovat olleet maantiellä ehkä sen +10km/h päälle rajoituksen.

                          Kiitos tästä analyysistä. Kahdella etapilla faceliftin eli isompiakkuisen pitäisi kyllä epäilemättä mennä tuo.



                          Hämmästyin tuossa itse kun kokeilin tämän oman 2x15km työmatkan ajaa pre-LCI 30e. Bensalla työpaikalle, Max E-Drive päälle ja liplattamaan siitä kotiin ja takaisin. Kämmersin vielä vakkareiden ja muiden kanssa, ei ollut mitään ihan sulavinta menoa ja lisäksi oli mm pieni kilvanajo heti motarille mennessä kun toisella biimerillä kaveri alkoi kiilata reilusti takamatkasta. Comfortilla, radio soi kaiken aikaa eikä matkaakaan oltu optimoitu mitenkään. Koko matkan ajon jälkeen työpaikan pihassa oli 4km rangea jäljellä. Olisin luullut että menee paljon tiukemmalle. Jatkoin sähköllä ajoa vielä reilut 3km ja vielä oli rangea jäljellä.



                          Tuosta työmatkasta saisi ainakin toiseen suuntaan ihan reittivalinnalla fiksusti niistettävissä 2km pois ja tuo reittivalinta toisi matkasäästön lisäksi myös kulutussäästöä koska osa moottoritiestä vaihtuisi 60 alueeiseen.



                          Lisäksi sitten monenlaiset joustavaan ajamiseen liittyvät asiat, Eco-Pro moodin käyttö ja muut jäisi vielä työkalupakkiin. Tältä osin ihan lupaavan oloinen testi.



                          Ikkunoiden pieni raolleenjättö tai tuo kattoluukku on epäilemättä etu kun autolla lähtee varsinkin helteillä suoraan tuolta pihalta ja haluaa sitä sähköä optimoida. Tuossa nykyinen lossi vielä metallimusta ja ero on posketon kun ikkunat on edes vähän raollaan päivän ajan.



                          Tuota tervettä vaihtelua taitaa jo kaivata itsekin. Alkaa olla niin vanha ja väsynyt ettei kiinnosta riehua sitäkään vähää liikenteessä ja menee enemmän siihen adaptiivivakkarilla pappasteluun. Sitten se on sama pappastella jo sillä sähköllä.



                          Originally posted by Petteri75 View Post
                          Oma on Luxury Line, eli Järkevä Valinta 2-tonniseksi pullalossiksi. Kun ajotavaksi vaihtaa Sportin, niin kierroslukumittari tulee näyttöön oletusarvoisesti heti. Tätä digimittariston oikeaa puolta voi vaihdella muistaakseni BC-napista vasemmasta viiksestä.

                          Se mitä itse kaipaisin, olisi öljynlämpötila, nyt on vain jäähdytysveden diginäyttö. Lisäksi ihan perinteiselle trippimittarille olisi aivan todellista tarvetta jne. Digimittarin selvyyskään ei ole yhtä hyvä, ex F30 320iA -17:ssä oli aivan perinteinen mittaristo pienellä keskinäytöllä (ei siis edes ext. display), ja se oli kaikin puolin selkeämpi. OK, ollaan kiitollisia kaikista napeista joita kojetauluun on jätetty niin, että voi esim. tuulettimen nopeutta vääntää nupista, mutta jos on pakko tuijottaa näyttöä autossaankin, niin parempaa muuteltavuutta kaipaisi. 10v kuluttua tämä on yhtä vanhentuneen näköinen kuin ensimmäisen lähdön iDrivet näyttävät nyt.

                          Aivan. Pitääpäs tuota kokeilla. Siitä viiksen pään napistahan sai ainakin pre-LCI vaihdettua sitä näytön alareunan näkymää eli akkukantamaa - keskikulutusta ja mitä vaihtoehtoja siinä nyt olikaan. Tuo kierroslukumittari olisi lähinnä just jos sportilla tyrkkää joskus mutkatietä tai muuta.



                          Eikös näistä jotenkin saa ns pitkänajan keskikulutukset ja muut nollattua? Voisi seurata just esimerkiksi omassa käytössä tulleita kulutuksia ja muita helpommin kuin Excel helvetillä?

                          Comment

                          • Ceeray
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1399
                            • Kuopio

                            En tiijä tulisiko itsestänikin pihistelijä jos sähköauton hankkisin mutta ottaa tää säästäminen pannuun. Ostetaan kallis auto ja sitten ollaan tientukkona..
                            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2317
                              • Uusimaa

                              Originally posted by Ceeray View Post
                              En tiijä tulisiko itsestänikin pihistelijä jos sähköauton hankkisin mutta ottaa tää säästäminen pannuun. Ostetaan kallis auto ja sitten ollaan tientukkona..
                              Joo samat ajatukset täällä. Itelläni oli se e-tron ja ennen sitä täyssähköinen e-golf. Molemmat puoli vuotta. Kyllähän niiden kanssa oli jänskää leikkiä sen yhden vuoden verran kun niillä ajelin. Mutta sitten alkoi kyllä ottamaan lopulta pannuun se jatkuva varvastelu ja optimaalisen ajamisen kyttääminen. Ja se ajamisen ekologisuuden optimointihan se on niissä se ainoa juttu mikä niissä on se varsinainen spesiaalijuttu. Tarkoitan nyt näitä arkihybridejä, kuten 530e myös on.

                              Ja juuri tuo pointti itseäni alkoi kiusaamaan, että lopulta suht. kesyssä autossa seisoo isot summat rahaa kiinni ja sitten niillä pitää koko ajan säästellä kuin sähkö olisi maailmasta loppumassa. Ja sitten jos näillä alat ajelemaan "normaalilla" reippalla tatsilla niin kulutus nousee samantien sellaiselle tasolle että koko hommasta katoaa juju (kuten e-tronilla kävi). Ja kun näissä autoissa ei lopulta ole muuta "ihmeellistä" kuin suhteellisen näennäinen ekologisuus. Kaipaamaan jäin ainoastaan taajama-ajon hiljaisuutta ja vedon viiveettömyyttä. Vuoden kestäneen ekohihhuloinnin jälkeen olen jälleen sitä mieltä että nykyaikainen kolmelitrainen dieselpata on suomen kaltaisessa maassa aivan verraton rauta. Voi vetää tankillisella suomen päästä päähän. Eikä yhdessäkään ohituksessa tarvitse miettiä että meniköhän reissun eko-plan ketuiksi. Oli henkisesti vapauttavaa palata takaisin polttomoottoreihin, vaikka kerkesin moneen kertaan vannomaan että sähkömoottorista en luovu koskaan.
                              Last edited by JKK; 22-07-2021, 00:35.
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1073
                                • Espoo

                                Originally posted by Ceeray View Post
                                En tiijä tulisiko itsestänikin pihistelijä jos sähköauton hankkisin mutta ottaa tää säästäminen pannuun. Ostetaan kallis auto ja sitten ollaan tientukkona..
                                Vaikka olikin kieli poskessa heitetty, niin mun mielestä mulle 530e:ssa on kaksi eri autoa riippuen millä ohjelmalla ajan. Kaupunkipyörittely, jota on kaksi kolmasosaa ajoista ajellaan max e-drivellä iisisti toki nyt ilmastoinnit ym päällä tietenkin ja sitten motareilla ja maanteillä voi ajella bensalla sport-moodissa. Ei kaupungissa jaksa autosta riippumatta riuhtoa yhtään, kun mihinkään ei ole kiire.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎