Announcement

Collapse
No announcement yet.

G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • eemi
    replied
    Mulla on 131tkm mittarissa ja auto ilmoittaa että etujarrupalat pitäisi vaihtaa.. Onko tuo laskennallinen vaihtoikä vai perustuuko tuo todelliseen kulumiseen?

    Tuli Autosalvasta tarjous vaihdolle kun valittu auton huoltamoksi, aika rapsakan hintasen olonen oli tarjous kun jarrupalat eteen vaihdettuna 430e..

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Tosin Ford Kugassa saa vielä istuinlämmityksenkin etänä päällä, sitä odotellessa. Ai miksi? Koska -10°C jälkeen lämmittämätön nahkapenkki on u n o h t u m a t o n kokemus. Ikinä en ole käyttänyt niin paljoa istuinlämmitystä kuin tänä talvena, kyllä kangaspenkeillä on puolensa vaikka ehkä ulkonäöllisesti hävivät jossain määrin.
    Mitäs asetuksia valikoissa oli ratinlämmitykselle ja istuinlämmitykselle? Ettei just päällekytkentä esilämmityksessä?

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by N54 View Post
    ^Aivan. Onhan siinä sitten sähkörangekin ollut hieman jo vaatimattoman puoleinen (pakkasista riippuen), eli siitäkin voi jotain yrittää päätellä. Ilmeisesti se tehtaan akkutakuu on aika sopivasti mitoitettu heidän kannaltaan. Vahvistaa omaa käsitystäni näiden laitteiden optimaalisesta käyttöiästä. Varmaan edellisellä omistajalla on saattanut olla aavistus tilanteesta ja laitettu auto kiertoon sopivassa kohdassa.

    Nythän on kaikesta pulaa, niin nuo varaosakennot voi helposti jäädä kakkoseksi uusiin autoihin verrattuna. Positiivista sentään on se ettei näihin tarvitse koko akkua vaihtaa kerralla. Ei kai siinä muuta auta kuin liikkeen laittaa auto kuntoon tavalla tai toisella, vaikea kuvitella että kukaan sitä tuollaisenaan ostaisi ainakaan markkinahinnalla.

    Tällaisessa pieniakkuisessa plugarissa akku joutuu todennäköisesti suhteellisen kovalla rasitukselle. Onkohan jotain dataa olemassa siitä minkälainen lataus-/ajoprofiili kuormittaa akkua eniten? Esim. paljon kaupunkiajoa kokoajan ladaten vs. pitkää maantieajoa akku "tyhjänä"?
    Aivan täysin mutuna, hiukan yli puolen vuoden ja n. 17tkm kokemuksella:

    - Ilmastointi vie käyttösädettä, varsinkin jos tykkää viileästä. Ilmastoinnin käyttöä pystyy välttämään jonkin verran, jos auto on saanut olla varjossa ja ei tarvitse valoissa seisoa niin, että saa ikkunaa auki tai kuten omassa, kattoluukun auki. Sekin tosin lisää sitä ilmanvastusta ja kulutusta, mutta ei ihan niin paljoa.

    - Nopeus n. 90km/h jälkeen jälkeen alkaa syömään käyttösädettä. Tämä kertautuu vielä melko suoraan pakkasen kovetessa, ehkä ajoviima tekee tehtävänsä ja matkustamoa pitää entisestään lämmittää.

    - Kovilla pakkasilla esilämmitys kuluttuaa käyttösädettä mutta se on todella tehokas. Takaikkunan ja peilien sulatus päälle ja lämmitetty sisäilma tulee suoraan tuulilasille, hyvin tehokas. Tosin Ford Kugassa saa vielä istuinlämmityksenkin etänä päällä, sitä odotellessa. Ai miksi? Koska -10°C jälkeen lämmittämätön nahkapenkki on u n o h t u m a t o n kokemus. Ikinä en ole käyttänyt niin paljoa istuinlämmitystä kuin tänä talvena, kyllä kangaspenkeillä on puolensa vaikka ehkä ulkonäöllisesti hävivät jossain määrin.

    Kaikkein parhaiten käyttösäde on riittänyt luonnollisesti kun ajaa tasaista n. 80km/h maantieajoa ilman ilmastointia tai lämmitystä suuremmin käyttäen. Tämä ei ole aivan epäoleellinen asia kun pohtii hybridiä, jos esim. oma työmatka on yli 35km (itsellä hiukan alle), niin on epäkäytännöllistä jos se bensamoottori-parka pärähtää käymään n. kolmasosan matkasta niin että akuilla pääsee parin kilometrin päähän ja sitten taas se hyvin jäähtynyt polttomoottori laitetaan taas kylmänä käyntiin. Mutta joku 15-30km menee tällaisella 12.9kwh(?) -akkuisella ihan hyvin. Molemmissa päissä pitää päästä lataamaan, jos on latausasemien varassa, niin sitten kannattaa ehkä harkita uudestaan.

    Kesäksi on odottamassa ihan testimielessä normaalit 17-tuumaiset (225/50 tjsp), jospa niillä saataisiin range näyttämään sitä 60km joskus? Ennätys oli yhdessä lähdössä kesällä laskennallinen 58km. Normaalisti oli jotain 54-56km. Bensankulutuksen tarkkailu onkin ollut haasteellisempaa, olisikohan pitkillä siivuilla ollut sellaista 6.6L/100km, eli vähän yli litran enemmän kuin samalla koneella & laatikolla varustettu ex. 320Ia -17. Itse asiassa melkein kaksi, tietyn etapin ennätys taisi joku 4.6L/100km kesällä (400km suuntaansa ilman pysähdyksiä).

    Leave a comment:


  • N54
    replied
    ^Aivan. Onhan siinä sitten sähkörangekin ollut hieman jo vaatimattoman puoleinen (pakkasista riippuen), eli siitäkin voi jotain yrittää päätellä. Ilmeisesti se tehtaan akkutakuu on aika sopivasti mitoitettu heidän kannaltaan. Vahvistaa omaa käsitystäni näiden laitteiden optimaalisesta käyttöiästä. Varmaan edellisellä omistajalla on saattanut olla aavistus tilanteesta ja laitettu auto kiertoon sopivassa kohdassa.

    Nythän on kaikesta pulaa, niin nuo varaosakennot voi helposti jäädä kakkoseksi uusiin autoihin verrattuna. Positiivista sentään on se ettei näihin tarvitse koko akkua vaihtaa kerralla. Ei kai siinä muuta auta kuin liikkeen laittaa auto kuntoon tavalla tai toisella, vaikea kuvitella että kukaan sitä tuollaisenaan ostaisi ainakaan markkinahinnalla.

    Tällaisessa pieniakkuisessa plugarissa akku joutuu todennäköisesti suhteellisen kovalla rasitukselle. Onkohan jotain dataa olemassa siitä minkälainen lataus-/ajoprofiili kuormittaa akkua eniten? Esim. paljon kaupunkiajoa kokoajan ladaten vs. pitkää maantieajoa akku "tyhjänä"?

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Originally posted by N54 View Post
    Hyvä, että asiaan löytyi ratkaisu. Oliko 530e minkä ikäinen ja minkä verran ajettu? Tuo söko korkeajänniteakkuko ne vikavalot alunperin sytytti? Minkälaista sähkörangea auto tarjoili? Oliko auton historiasta muuten tietoa, tuonti? Oliko muuten tuningia harrasteltu noin ulkoisesti? Varmastikin mahdollinen akkutakuu oli myöskin mennyttä ohjelmoinnin takia?

    Juuri mahdollisten ongelmien pelottamana päätin itse ostaa mahdollisimman vähän ajetun (40 tkm) yksilön hyvällä historialla ja tingin ennemmin muutamasta varusteesta. Itsellä on myös Finntakuun kattavin takuu. Tosin itse kun en jaksa ajaa samalla autolla kuin vuoden jos sitäkään, niin täytyy toivoa että säästyy ylimääräiseltä ohjelmalta.

    Täytyy silti sanoa, että juuri omaan käyttöön auto sopii mainiosti ja on hankintahinnaltaan (käytettynä) sekä käyttökustannuksiltaan asiallisella tasolla.

    Ihan yleisesti vielä, niin onhan se mielestäni tavallaan selvää, että nämä on kilometreille herkempiä kuin esim. perinteinen diesel-tekniikka. Vähän kylmii katsoa, kun jengi ostaa esim. jotain 150tkm+ ajettuja X5 hybridejä ja sitten ihmetellään kun kustannusarviot on siellä +10t€ luokassa kun ongelmat alkavat kasaantumaan.
    Auto oli Suomeen uutena myyty, vm 2017. Ostaessa ajettu ~114tkm ja palautettaessa ~116tkm. Ei ollut muuta ulkoista tuningia kun roiskeläpät edessä ja takana Ajastetulla latauksella range oli max 14km ja sillä juuri pääsi 10km. Kun vikavalo syttyi niin oli ollut kovien pakkasien aikaan pätkäajoa ja sillähetkellä mentiin maantietä bensan voimin. Huoltoa varatessa vastaanotossa epäili pakoputken olevan jäässä tms. Hyvä että tuli aikaisessa vaiheessa ilmi

    Kulkupuolesta ei olisi uskonut että siinä oli jokin ohjelma sisällä, ei nimittäin mitenkään nopealta tuntunut. Autosta pidin ja ehjänä olisi omissa ajoissa palvellut myös loistavasti, tosin Volvossa on pidempi range, aamulla ajoin ilman esilämmityksiä 24km josta puolet kaupunkia ja loput maantietä. Pakkasta lähtiessä -10 astetta.

    Kennojen saatavuus tällä hetkellä aika huono, merkkarilla sanoi että 770kpl jälkitoimituksessa ilmeisesti Suomeen jos oikein ymmärsin. Akkutakuuhan tuosta oli jo päättynyt mutta mahdollinen GW ainakin taputeltiin siinä samassa.

    Myyjäliike ei oikein itsekkään tiennyt että mille alkavat auton kanssa, johtuen tuosta kennojen saatavuudesta…

    Leave a comment:


  • N54
    replied
    Originally posted by Arppa View Post
    Homma ratkesi siten että palautin auton kauppaan ja otin tilalle samasta liikkeestä Volvon. Bemarissa oli jokin ohjelma sisässä ja akusta kolme kennoa vaihdon tarpeessa. Ohjelmoinnin takia Finntakuu ja Bmw:n liikkumistusturva raukesi. Myyjäliike otti hienosti asiasta kopin ja tarjottiin rehdisti mahdollisuutta kaupanpurkuun

    Nyt sitten kokeillaan miltä tuntuu elämä Volvon ratissa, tässä on akkutakuuta vielä elokuulle ja sitä ennen käytän merkkarilla testissä. Finntakuun otin myös tähän.
    Hyvä, että asiaan löytyi ratkaisu. Oliko 530e minkä ikäinen ja minkä verran ajettu? Tuo söko korkeajänniteakkuko ne vikavalot alunperin sytytti? Minkälaista sähkörangea auto tarjoili? Oliko auton historiasta muuten tietoa, tuonti? Oliko muuten tuningia harrasteltu noin ulkoisesti? Varmastikin mahdollinen akkutakuu oli myöskin mennyttä ohjelmoinnin takia?

    Juuri mahdollisten ongelmien pelottamana päätin itse ostaa mahdollisimman vähän ajetun (40 tkm) yksilön hyvällä historialla ja tingin ennemmin muutamasta varusteesta. Itsellä on myös Finntakuun kattavin takuu. Tosin itse kun en jaksa ajaa samalla autolla kuin vuoden jos sitäkään, niin täytyy toivoa että säästyy ylimääräiseltä ohjelmalta.

    Täytyy silti sanoa, että juuri omaan käyttöön auto sopii mainiosti ja on hankintahinnaltaan (käytettynä) sekä käyttökustannuksiltaan asiallisella tasolla.

    Ihan yleisesti vielä, niin onhan se mielestäni tavallaan selvää, että nämä on kilometreille herkempiä kuin esim. perinteinen diesel-tekniikka. Vähän kylmii katsoa, kun jengi ostaa esim. jotain 150tkm+ ajettuja X5 hybridejä ja sitten ihmetellään kun kustannusarviot on siellä +10t€ luokassa kun ongelmat alkavat kasaantumaan.

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Originally posted by N54 View Post
    ^Onko sulla joku viriohjelma vai mihin tuo 1F2802 viittaa?
    Originally posted by Arppa View Post
    Tähän tuli tänään selvyys Wetterillä, autossa on jokin ohjelma sisällä. En ollut asiasta tietoinen ja en olisi ostanut jos olisin tiennyt.

    Jatkoa seuraa kun saan autoliikkeen vastauksen asiaan, enempää ei vielä uskalla kommentoida…
    Homma ratkesi siten että palautin auton kauppaan ja otin tilalle samasta liikkeestä Volvon. Bemarissa oli jokin ohjelma sisässä ja akusta kolme kennoa vaihdon tarpeessa. Ohjelmoinnin takia Finntakuu ja Bmw:n liikkumistusturva raukesi. Myyjäliike otti hienosti asiasta kopin ja tarjottiin rehdisti mahdollisuutta kaupanpurkuun

    Nyt sitten kokeillaan miltä tuntuu elämä Volvon ratissa, tässä on akkutakuuta vielä elokuulle ja sitä ennen käytän merkkarilla testissä. Finntakuun otin myös tähän.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Näin taitaa olla. Mulla 11/2019 valmistetussa vm 2020 isomman akun nelivedossa on Ambient lighting valaistuilla kahvoilla mutta onneksi kahvoissa ei kromeja ole, kun muuten on mustana kaikki kromit ja auto valkoinen.
    Juu, minunkin mielestä hopeiset kahvojen listat on hölmä näkoiset shadow line -varustellussa autossa joissa ei välttämättä ole mitään muuta "kromista" ulospäin.

    Parin viikon päästä näen onko omassa "uudessa" M550d 9/2018 korimiset kahvat, ei pitäisi olla...
    Last edited by MajorDrake; 05-02-2022, 13:54.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ei.

    For vehicles with
    Comfort access S322A=Yes
    or
    Ambient interior lighting
    Included in door handle
    S4URA=Yes

    Mutta mutta,
    olen törmännyt autoon jossa on em. varusteet mutta kahvoissa ei ollut noita "listoja" ollenkaan...

    Edit: Kahvat on muuttuneet 7/2018 alkaen ja uudemmissa ei taida listoja enää olla riippumatta varustelusta.
    Näin taitaa olla. Mulla 11/2019 valmistetussa vm 2020 isomman akun nelivedossa on Ambient lighting valaistuilla kahvoilla mutta onneksi kahvoissa ei kromeja ole, kun muuten on mustana kaikki kromit ja auto valkoinen.

    Leave a comment:


  • N54
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Onko G30:n oven kahvojen kromikoristeet mitä joissain näkee, faceliftiä tai muu lisävaruste?
    Mietin tässä, että mistä suunnasta perusmustaa ei-M-sporttia voisi hyvällä maulla "koristella".
    Kevyt madallus taitaa olla No.1...
    Valaistut munuaiset voisi olla kova.
    https://www.leebmann24.de/bmw-m-perf...172466465.html

    En edes tiennyt että tuollaiset on vieläpä alkuperaisenä saatavana, ei ole vielä tullut vastaan.

    Leave a comment:


  • amisqo
    replied
    no nyt kun ollaan asiassa...

    Mulla on 7/17 msportti ilman comforttiaccesia, mutta kahvavaloilla ja on noi perkuleen kromikahvat. Saako niitä vaihdettua niitä listoja siitä kahvasta tai otettua pois vai pitääkö teipata?

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Olisiko luxury line -varuste?
    Ei.

    For vehicles with
    Comfort access S322A=Yes
    or
    Ambient interior lighting
    Included in door handle
    S4URA=Yes

    Mutta mutta,
    olen törmännyt autoon jossa on em. varusteet mutta kahvoissa ei ollut noita "listoja" ollenkaan...

    Edit: Kahvat on muuttuneet 7/2018 alkaen ja uudemmissa ei taida listoja enää olla riippumatta varustelusta.
    Last edited by MajorDrake; 04-02-2022, 22:11.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Onko G30:n oven kahvojen kromikoristeet mitä joissain näkee, faceliftiä tai muu lisävaruste?
    Mietin tässä, että mistä suunnasta perusmustaa ei-M-sporttia voisi hyvällä maulla "koristella".
    Kevyt madallus taitaa olla No.1...
    Olisiko luxury line -varuste?

    Leave a comment:


  • TuomoA
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Onko G30:n oven kahvojen kromikoristeet mitä joissain näkee, faceliftiä tai muu lisävaruste?
    Mietin tässä, että mistä suunnasta perusmustaa ei-M-sporttia voisi hyvällä maulla "koristella".
    Kevyt madallus taitaa olla No.1...
    Ainakaan my20 msportissa ei noita kromeja ole. En kyllä kaipaakkaan. Halpoja pikkujuttuja on maskit, eri väriset listat yms..

    -Tuomo

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Onko G30:n oven kahvojen kromikoristeet mitä joissain näkee, faceliftiä tai muu lisävaruste?
    Mietin tässä, että mistä suunnasta perusmustaa ei-M-sporttia voisi hyvällä maulla "koristella".
    Kevyt madallus taitaa olla No.1...

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎