Mulla on 131tkm mittarissa ja auto ilmoittaa että etujarrupalat pitäisi vaihtaa.. Onko tuo laskennallinen vaihtoikä vai perustuuko tuo todelliseen kulumiseen?
Tuli Autosalvasta tarjous vaihdolle kun valittu auton huoltamoksi, aika rapsakan hintasen olonen oli tarjous kun jarrupalat eteen vaihdettuna 430e..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by Petteri75 View PostTosin Ford Kugassa saa vielä istuinlämmityksenkin etänä päällä, sitä odotellessa. Ai miksi? Koska -10°C jälkeen lämmittämätön nahkapenkki on u n o h t u m a t o n kokemus. Ikinä en ole käyttänyt niin paljoa istuinlämmitystä kuin tänä talvena, kyllä kangaspenkeillä on puolensa vaikka ehkä ulkonäöllisesti hävivät jossain määrin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by N54 View Post^Aivan. Onhan siinä sitten sähkörangekin ollut hieman jo vaatimattoman puoleinen (pakkasista riippuen), eli siitäkin voi jotain yrittää päätellä. Ilmeisesti se tehtaan akkutakuu on aika sopivasti mitoitettu heidän kannaltaan. Vahvistaa omaa käsitystäni näiden laitteiden optimaalisesta käyttöiästä. Varmaan edellisellä omistajalla on saattanut olla aavistus tilanteesta ja laitettu auto kiertoon sopivassa kohdassa.
Nythän on kaikesta pulaa, niin nuo varaosakennot voi helposti jäädä kakkoseksi uusiin autoihin verrattuna. Positiivista sentään on se ettei näihin tarvitse koko akkua vaihtaa kerralla. Ei kai siinä muuta auta kuin liikkeen laittaa auto kuntoon tavalla tai toisella, vaikea kuvitella että kukaan sitä tuollaisenaan ostaisi ainakaan markkinahinnalla.
Tällaisessa pieniakkuisessa plugarissa akku joutuu todennäköisesti suhteellisen kovalla rasitukselle. Onkohan jotain dataa olemassa siitä minkälainen lataus-/ajoprofiili kuormittaa akkua eniten? Esim. paljon kaupunkiajoa kokoajan ladaten vs. pitkää maantieajoa akku "tyhjänä"?
- Ilmastointi vie käyttösädettä, varsinkin jos tykkää viileästä. Ilmastoinnin käyttöä pystyy välttämään jonkin verran, jos auto on saanut olla varjossa ja ei tarvitse valoissa seisoa niin, että saa ikkunaa auki tai kuten omassa, kattoluukun auki. Sekin tosin lisää sitä ilmanvastusta ja kulutusta, mutta ei ihan niin paljoa.
- Nopeus n. 90km/h jälkeen jälkeen alkaa syömään käyttösädettä. Tämä kertautuu vielä melko suoraan pakkasen kovetessa, ehkä ajoviima tekee tehtävänsä ja matkustamoa pitää entisestään lämmittää.
- Kovilla pakkasilla esilämmitys kuluttuaa käyttösädettä mutta se on todella tehokas. Takaikkunan ja peilien sulatus päälle ja lämmitetty sisäilma tulee suoraan tuulilasille, hyvin tehokas. Tosin Ford Kugassa saa vielä istuinlämmityksenkin etänä päällä, sitä odotellessa. Ai miksi? Koska -10°C jälkeen lämmittämätön nahkapenkki on u n o h t u m a t o n kokemus. Ikinä en ole käyttänyt niin paljoa istuinlämmitystä kuin tänä talvena, kyllä kangaspenkeillä on puolensa vaikka ehkä ulkonäöllisesti hävivät jossain määrin.
Kaikkein parhaiten käyttösäde on riittänyt luonnollisesti kun ajaa tasaista n. 80km/h maantieajoa ilman ilmastointia tai lämmitystä suuremmin käyttäen. Tämä ei ole aivan epäoleellinen asia kun pohtii hybridiä, jos esim. oma työmatka on yli 35km (itsellä hiukan alle), niin on epäkäytännöllistä jos se bensamoottori-parka pärähtää käymään n. kolmasosan matkasta niin että akuilla pääsee parin kilometrin päähän ja sitten taas se hyvin jäähtynyt polttomoottori laitetaan taas kylmänä käyntiin. Mutta joku 15-30km menee tällaisella 12.9kwh(?) -akkuisella ihan hyvin. Molemmissa päissä pitää päästä lataamaan, jos on latausasemien varassa, niin sitten kannattaa ehkä harkita uudestaan.
Kesäksi on odottamassa ihan testimielessä normaalit 17-tuumaiset (225/50 tjsp), jospa niillä saataisiin range näyttämään sitä 60km joskus? Ennätys oli yhdessä lähdössä kesällä laskennallinen 58km. Normaalisti oli jotain 54-56km. Bensankulutuksen tarkkailu onkin ollut haasteellisempaa, olisikohan pitkillä siivuilla ollut sellaista 6.6L/100km, eli vähän yli litran enemmän kuin samalla koneella & laatikolla varustettu ex. 320Ia -17. Itse asiassa melkein kaksi, tietyn etapin ennätys taisi joku 4.6L/100km kesällä (400km suuntaansa ilman pysähdyksiä).
Leave a comment:
-
-
^Aivan. Onhan siinä sitten sähkörangekin ollut hieman jo vaatimattoman puoleinen (pakkasista riippuen), eli siitäkin voi jotain yrittää päätellä. Ilmeisesti se tehtaan akkutakuu on aika sopivasti mitoitettu heidän kannaltaan. Vahvistaa omaa käsitystäni näiden laitteiden optimaalisesta käyttöiästä. Varmaan edellisellä omistajalla on saattanut olla aavistus tilanteesta ja laitettu auto kiertoon sopivassa kohdassa.
Nythän on kaikesta pulaa, niin nuo varaosakennot voi helposti jäädä kakkoseksi uusiin autoihin verrattuna. Positiivista sentään on se ettei näihin tarvitse koko akkua vaihtaa kerralla. Ei kai siinä muuta auta kuin liikkeen laittaa auto kuntoon tavalla tai toisella, vaikea kuvitella että kukaan sitä tuollaisenaan ostaisi ainakaan markkinahinnalla.
Tällaisessa pieniakkuisessa plugarissa akku joutuu todennäköisesti suhteellisen kovalla rasitukselle. Onkohan jotain dataa olemassa siitä minkälainen lataus-/ajoprofiili kuormittaa akkua eniten? Esim. paljon kaupunkiajoa kokoajan ladaten vs. pitkää maantieajoa akku "tyhjänä"?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by N54 View PostHyvä, että asiaan löytyi ratkaisu. Oliko 530e minkä ikäinen ja minkä verran ajettu? Tuo söko korkeajänniteakkuko ne vikavalot alunperin sytytti? Minkälaista sähkörangea auto tarjoili? Oliko auton historiasta muuten tietoa, tuonti? Oliko muuten tuningia harrasteltu noin ulkoisesti?Varmastikin mahdollinen akkutakuu oli myöskin mennyttä ohjelmoinnin takia?
Juuri mahdollisten ongelmien pelottamana päätin itse ostaa mahdollisimman vähän ajetun (40 tkm) yksilön hyvällä historialla ja tingin ennemmin muutamasta varusteesta. Itsellä on myös Finntakuun kattavin takuu. Tosin itse kun en jaksa ajaa samalla autolla kuin vuoden jos sitäkään, niin täytyy toivoa että säästyy ylimääräiseltä ohjelmalta.
Täytyy silti sanoa, että juuri omaan käyttöön auto sopii mainiosti ja on hankintahinnaltaan (käytettynä) sekä käyttökustannuksiltaan asiallisella tasolla.
Ihan yleisesti vielä, niin onhan se mielestäni tavallaan selvää, että nämä on kilometreille herkempiä kuin esim. perinteinen diesel-tekniikka. Vähän kylmii katsoa, kun jengi ostaa esim. jotain 150tkm+ ajettuja X5 hybridejä ja sitten ihmetellään kun kustannusarviot on siellä +10t€ luokassa kun ongelmat alkavat kasaantumaan.Ajastetulla latauksella range oli max 14km ja sillä juuri pääsi 10km. Kun vikavalo syttyi niin oli ollut kovien pakkasien aikaan pätkäajoa ja sillähetkellä mentiin maantietä bensan voimin. Huoltoa varatessa vastaanotossa epäili pakoputken olevan jäässä tms. Hyvä että tuli aikaisessa vaiheessa ilmi
Kulkupuolesta ei olisi uskonut että siinä oli jokin ohjelma sisällä, ei nimittäin mitenkään nopealta tuntunut. Autosta pidin ja ehjänä olisi omissa ajoissa palvellut myös loistavasti, tosin Volvossa on pidempi range, aamulla ajoin ilman esilämmityksiä 24km josta puolet kaupunkia ja loput maantietä. Pakkasta lähtiessä -10 astetta.
Kennojen saatavuus tällä hetkellä aika huono, merkkarilla sanoi että 770kpl jälkitoimituksessa ilmeisesti Suomeen jos oikein ymmärsin. Akkutakuuhan tuosta oli jo päättynyt mutta mahdollinen GW ainakin taputeltiin siinä samassa.
Myyjäliike ei oikein itsekkään tiennyt että mille alkavat auton kanssa, johtuen tuosta kennojen saatavuudesta…
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Arppa View PostHomma ratkesi siten että palautin auton kauppaan ja otin tilalle samasta liikkeestä Volvon. Bemarissa oli jokin ohjelma sisässä ja akusta kolme kennoa vaihdon tarpeessa. Ohjelmoinnin takia Finntakuu ja Bmw:n liikkumistusturva raukesi. Myyjäliike otti hienosti asiasta kopin ja tarjottiin rehdisti mahdollisuutta kaupanpurkuun
Nyt sitten kokeillaan miltä tuntuu elämä Volvon ratissa, tässä on akkutakuuta vielä elokuulle ja sitä ennen käytän merkkarilla testissä. Finntakuun otin myös tähän.Varmastikin mahdollinen akkutakuu oli myöskin mennyttä ohjelmoinnin takia?
Juuri mahdollisten ongelmien pelottamana päätin itse ostaa mahdollisimman vähän ajetun (40 tkm) yksilön hyvällä historialla ja tingin ennemmin muutamasta varusteesta. Itsellä on myös Finntakuun kattavin takuu. Tosin itse kun en jaksa ajaa samalla autolla kuin vuoden jos sitäkään, niin täytyy toivoa että säästyy ylimääräiseltä ohjelmalta.
Täytyy silti sanoa, että juuri omaan käyttöön auto sopii mainiosti ja on hankintahinnaltaan (käytettynä) sekä käyttökustannuksiltaan asiallisella tasolla.
Ihan yleisesti vielä, niin onhan se mielestäni tavallaan selvää, että nämä on kilometreille herkempiä kuin esim. perinteinen diesel-tekniikka. Vähän kylmii katsoa, kun jengi ostaa esim. jotain 150tkm+ ajettuja X5 hybridejä ja sitten ihmetellään kun kustannusarviot on siellä +10t€ luokassa kun ongelmat alkavat kasaantumaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by N54 View Post^Onko sulla joku viriohjelma vai mihin tuo 1F2802 viittaa?Originally posted by Arppa View PostTähän tuli tänään selvyys Wetterillä, autossa on jokin ohjelma sisällä. En ollut asiasta tietoinen ja en olisi ostanut jos olisin tiennyt.
Jatkoa seuraa kun saan autoliikkeen vastauksen asiaan, enempää ei vielä uskalla kommentoida…
Nyt sitten kokeillaan miltä tuntuu elämä Volvon ratissa, tässä on akkutakuuta vielä elokuulle ja sitä ennen käytän merkkarilla testissä. Finntakuun otin myös tähän.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostNäin taitaa olla. Mulla 11/2019 valmistetussa vm 2020 isomman akun nelivedossa on Ambient lighting valaistuilla kahvoilla mutta onneksi kahvoissa ei kromeja ole, kun muuten on mustana kaikki kromit ja auto valkoinen.
Parin viikon päästä näen onko omassa "uudessa" M550d 9/2018 korimiset kahvat, ei pitäisi olla...Last edited by MajorDrake; 05-02-2022, 13:54.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostEi.
For vehicles with
Comfort access S322A=Yes
or
Ambient interior lighting
Included in door handle
S4URA=Yes
Mutta mutta,
olen törmännyt autoon jossa on em. varusteet mutta kahvoissa ei ollut noita "listoja" ollenkaan...
Edit: Kahvat on muuttuneet 7/2018 alkaen ja uudemmissa ei taida listoja enää olla riippumatta varustelusta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by alspe View PostOnko G30:n oven kahvojen kromikoristeet mitä joissain näkee, faceliftiä tai muu lisävaruste?
Mietin tässä, että mistä suunnasta perusmustaa ei-M-sporttia voisi hyvällä maulla "koristella".
Kevyt madallus taitaa olla No.1...
https://www.leebmann24.de/bmw-m-perf...172466465.html
En edes tiennyt että tuollaiset on vieläpä alkuperaisenä saatavana, ei ole vielä tullut vastaan.
Leave a comment:
-
-
no nyt kun ollaan asiassa...
Mulla on 7/17 msportti ilman comforttiaccesia, mutta kahvavaloilla ja on noi perkuleen kromikahvat. Saako niitä vaihdettua niitä listoja siitä kahvasta tai otettua pois vai pitääkö teipata?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bmw323it View PostOlisiko luxury line -varuste?
For vehicles with
Comfort access S322A=Yes
or
Ambient interior lighting
Included in door handle
S4URA=Yes
Mutta mutta,
olen törmännyt autoon jossa on em. varusteet mutta kahvoissa ei ollut noita "listoja" ollenkaan...
Edit: Kahvat on muuttuneet 7/2018 alkaen ja uudemmissa ei taida listoja enää olla riippumatta varustelusta.Last edited by MajorDrake; 04-02-2022, 22:11.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by alspe View PostOnko G30:n oven kahvojen kromikoristeet mitä joissain näkee, faceliftiä tai muu lisävaruste?
Mietin tässä, että mistä suunnasta perusmustaa ei-M-sporttia voisi hyvällä maulla "koristella".
Kevyt madallus taitaa olla No.1...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by alspe View PostOnko G30:n oven kahvojen kromikoristeet mitä joissain näkee, faceliftiä tai muu lisävaruste?
Mietin tässä, että mistä suunnasta perusmustaa ei-M-sporttia voisi hyvällä maulla "koristella".
Kevyt madallus taitaa olla No.1...
-Tuomo
Leave a comment:
-
-
Onko G30:n oven kahvojen kromikoristeet mitä joissain näkee, faceliftiä tai muu lisävaruste?
Mietin tässä, että mistä suunnasta perusmustaa ei-M-sporttia voisi hyvällä maulla "koristella".
Kevyt madallus taitaa olla No.1...
Leave a comment:
-
Leave a comment: