Announcement

Collapse
No announcement yet.

G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LongJohn
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2017
    • 269
    • Kuopio

    Originally posted by Ceeray View Post
    En tiijä tulisiko itsestänikin pihistelijä jos sähköauton hankkisin mutta ottaa tää säästäminen pannuun. Ostetaan kallis auto ja sitten ollaan tientukkona..

    Mikäs siinä jos se siihen menee. Mutta esimerkiksi nuo koeajot mitä 530e on nyt itse vedellyt on mennyt kyllä aikalailla entiseen tapaan ja sen +10 rajoitusten päälle.



    Vastapaino tälle on sitten se nykyinen 35d. Juu kyllähän se modattuna menee ihan helkkarista mutta missä sitä voi hyödyntää? Ohittaessakin riittää rehellisesti sanottuna vähempikin jos nyt ei viiden auton letkaa rekka keulalla pidä kerralla kiskaista, motarin rampeilla hetkellisesti kyllä mutta siinäkin se yksi lulla siihen eteen ja taas olisi ehtinyt hybridillä perässä ihan hyvin puhumattakaan siitä valoissa seisomisesta taajama-ajossa.



    Tottakai jokainen kelaa omat tarpeensa ja ajoprofiilinsa. Jos ajaa päivittäin satoja kilometrejä matkaa plugarit ei varmasti ole toimiva kokonaisuus.


    On tätä asiaa tässä ihan ajatuksen kanssa kelannut, käytännössä kokeillut miten työajot taipuisi ja miettinyt sitä omaa ajoprofiilia ja nykyistä ajotapaa.


    Edit: Niin ja se säästäminen. No nykyisillä ajoilla ja ajoprofiililla vaihtoehtoina 2-3v ikäinen 530e 35k hintaluokasta vs esimerkiksi A7 / B8 S4 / BMW jotain 25k hintaluokasta 8-12 vuoden ikäisenä. Kuukausikulusta tulee veroineen, polttoaineineen ja paskoineen suunnilleen sama. Toisessa juotat autoa, toisessa maksat sitä. Niin...
    Last edited by LongJohn; 22-07-2021, 09:14.

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2542
      • Kirkkonummi

      Originally posted by Ceeray View Post
      En tiijä tulisiko itsestänikin pihistelijä jos sähköauton hankkisin mutta ottaa tää säästäminen pannuun. Ostetaan kallis auto ja sitten ollaan tientukkona..
      Tämähän on vain se Lopullinen Vaihe tienkäyttämisessä, odottaa kyllä aivan varmasti siellä ikääntymisen taipaleella taivaanrannassa aika montaa. Sitä vain ei enää viitsi, ex E34 M5 3.8 oli hyvä kokemus, mutta kehitys kehittyy. Tientukkeena ei kyllä olla, vaan ajaminen on mahdollisimman ns. myötäsukaista. Nopeusrajoituksen muuttuessa kiihdytykset alamäkeen, pysähtymiset mielellään vain moottorijarrutuksella/regenraatiolla niin että saa vähän watteja pannuun, valoihin ajo ennakoiden (Vihdintiellä se vain vaatisi jo taikuutta) jne jne.

      Varmasti kyse on myös tavallaan uutuudenviehätyksestä, mutta sähköautoilu on vähän tällaista opettelua nyt. Urheilullisuutta siitä on vaikea repiä muuta kuin kiihdytyksissä, kyseessä on kuitenkin n. 1.9-tonninen auto, jossa on 184hv bensamoottorilla - nopeaa siitä ei saa kuin tiputtamalla lentokoneesta ja kaarteissa paino seuraa fysiikan lakeja vaikka kuljettajan visio muuta odottaisi.

      Teho on kivaa, mutta mitä sillä tekee normiajossa? Bensamoottorilla vedettäessä pitkiä siivuja se sähkö-extra on kieltämättä hyvä lisä ja jo lähes sitä varten mielellään pitää akussa varausta, lossi lähtee oikein kivasti sähköavusteisesti. M Sport -alusta 17-tuuman renkailla oli kiva, mutta sekin on nyt koettu. Mukavuus - se on seuraava Suuri Kokeilu.

      Kysymys: Kuinka Adaptive on Adaptive? Onko se mahd. oppiva? Käyttöohjekirja oli yllätys yllätys melko suppea sisällöltään ja ensikokeilut ovat loppuneet Comfortin päällelaittoon aika nopeastikin. Tuleeko Comfort-asetuksella mitään automaattista iskunvaimennuksen tiukennusta esim. 120km/h -nopeuksista ylöspäin?
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • duckland
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 418

        Adaptivessa on oma nappi adaptive joka sanoo ainakin ajon mukaan mukautuva kun sen painaa. Uskoisin, että comfortissa se on comfort ja adaptive tilassa oppiva. Sportti jäykentää alustan todella reilusti sitten.

        Comment

        • Juize
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 231
          • Joensuu

          Kiikarissa 520D jossa ei ole Webastoa. Mites nopeasti tuommoinen talvella kovillla pakkasilla lämpeää? Tarviaako turkishaalaria ja karvahattua alkumatkasta? Sattuuko jollain olemaan omakohtaista kokemusta ilman lisälämmitintä olevasta yksilösta?
          G31 530e -21 M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
          ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
          ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
          ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

          Comment

          • Shuko
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 739
            • Forssa

            Originally posted by Juize View Post
            Kiikarissa 520D jossa ei ole Webastoa. Mites nopeasti tuommoinen talvella kovillla pakkasilla lämpeää? Tarviaako turkishaalaria ja karvahattua alkumatkasta? Sattuuko jollain olemaan omakohtaista kokemusta ilman lisälämmitintä olevasta yksilösta?
            En kokenut ongelmaksi viime talvena. Enemmän häiritsee tuulilasin raappaus kuin sisälämpötila.
            G31 520d M-Sport '18
            Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

            Comment

            • Juize
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2010
              • 231
              • Joensuu

              Originally posted by Shuko View Post
              En kokenut ongelmaksi viime talvena. Enemmän häiritsee tuulilasin raappaus kuin sisälämpötila.
              Ok. Tuulilasin rappauksestakin pääsee vielä eroon kun laittaa sisätilan lämppärin.
              G31 530e -21 M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
              ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
              ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
              ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2317
                • Uusimaa

                Mulla oli viime talvena tuollainen G31 520d, jossa oli pelkkä Defan säteilylämppäri ja sisätilanlämmitin. Pärjäsi oikein hyvin ja oli lämmin kabiini aamulla. Moottoriöljytkin lämpeni pakkasella parin tunnin lämmityksellä +30 asteeseen, joten notkeilla öljyillä pääsi aina liikkeelle ja lämmintä alkoi tulla nopeasti suuttimista.

                Nyt on vähän kenkku tilanne kun tuohon takavetoiseen G31 530d:hen ei ole kataloogien mukaan saatavana minkäänlaista säteilylämppäriä. Ei Defalta eikä Calixilta.... Tekevät vain X-Driveen lämmittimiä. Onko tultu siihen surulliseen pisteeseen, että takavetoinen BMW on niin marginaalissa että siihen ei enää panosteta lisätarvikkeiden osalta?
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • duckland
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 418

                  Originally posted by JKK View Post
                  Mulla oli viime talvena tuollainen G31 520d, jossa oli pelkkä Defan säteilylämppäri ja sisätilanlämmitin. Pärjäsi oikein hyvin ja oli lämmin kabiini aamulla. Moottoriöljytkin lämpeni pakkasella parin tunnin lämmityksellä +30 asteeseen, joten notkeilla öljyillä pääsi aina liikkeelle ja lämmintä alkoi tulla nopeasti suuttimista.

                  Nyt on vähän kenkku tilanne kun tuohon takavetoiseen G31 530d:hen ei ole kataloogien mukaan saatavana minkäänlaista säteilylämppäriä. Ei Defalta eikä Calixilta.... Tekevät vain X-Driveen lämmittimiä. Onko tultu siihen surulliseen pisteeseen, että takavetoinen BMW on niin marginaalissa että siihen ei enää panosteta lisätarvikkeiden osalta?
                  Ettei syy olisi sama kun bensavehkeissä, eli komposiittinen öljypohja johon ei säteilylämmitintä voi laittaa. Sinne löytyy letkuun lämmitin touhutonnilla.

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2317
                    • Uusimaa

                    Originally posted by duckland View Post
                    Ettei syy olisi sama kun bensavehkeissä, eli komposiittinen öljypohja johon ei säteilylämmitintä voi laittaa. Sinne löytyy letkuun lämmitin touhutonnilla.
                    Tällaista joo vähän mietiskelin jo:
                    DEFA PTC-letkulämmitin

                    Mutta olikos niin, että näissä jäähdytysnesteen esilämmittäminen aiheuttaa pakkaskeleillä vikatilan? Siis jos moottoriöljyn ja kiertoveden lämpötilan ero on liian suuri.

                    Mistä niin arvokkaita letkulämppäreitä löytyy, josta tonnin saisi maksaa?
                    Last edited by JKK; 30-07-2021, 01:29.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1281
                      • HKI

                      MikÄ näissä natisee/lonksuu tyypillisesti kuskin oven tienoilla? Hyvin ärsyttävä ääni kuuluu, etenkin kun hitaasti ajelee töyssyjen yli. Tiivisteet voideltu oikeella aineella ja oveakin paineltu ties mistä, ääni jatkuu.

                      Toinen et etu-umpion lasi meni 10x10cm alueelta pienille säröille, kivikö tällaista tekee? Ei kuitenkaan Mikään tyyppivika? : https://f30.bimmerpost.com/forums/sh....php?t=1430707 - tuossapa samasta asiasta. Ei kuulemma Laakkosen mukaan takuuasia. Aika onneton on laatu, jos 2-vuodessa auton etuvalot ilman sen kummenpaa osumaa menee säröille. Tarkemmin kuin katsoo umpiotani, niin siinä on kaksi aluetta säröillä, valojen kohdilla.
                      Last edited by ///Jone; 05-08-2021, 16:48.
                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • baijerilainen
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2005
                        • 197
                        • Lappeenranta

                        G-31 flekti

                        Mikähän mahtaa olla kun vm 2018 aj 106tkm 520 xda flekti hurisee melkein joka ajon jälkeen... tänäänkin 10km ajon jälkeen ja katokseen yksin hurisemaan? Verhot ei aukea vai mikä? Koneen lämmöt on ok.
                        Last edited by baijerilainen; 05-08-2021, 22:54.
                        g30 530e iPerformance
                        g31 520 xda Sport edition touring
                        f20 120da Sport edition
                        f30 320da Sport edition
                        ex f31 318da M-SPORT LCI touring
                        ex f11 520 xda LCI touring
                        ex f11 530 xda touring
                        ex e90 316d sport
                        ex f30 318 da
                        ex f31 320 da touring
                        ex e91 318i LCI touring
                        ex e61 525ia touring
                        ex e46 330da touring
                        ex e39 520i touring

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2317
                          • Uusimaa

                          Nämä G30-sarjalaiset tuntuu "jälkihurisevan" enemmän kuin edeltäjät. Yleensä tuo jälkihurina johtuu ajosuoritteen aikana tapahtuneesta hiukkassuodattimen regeneroinnista. Näin ainakin tämän nykyisen 530d:n kanssa ja samoin oli B9-koppaisen Audi A4:sen kanssa. Aina kun hiukkassuodatin regeneroitui niin molemmissa näissä aina jää flekti huutamaan todella pitkäksi ajaksi. Varmimmin regeneroinnin tunnistaa tulikuuman pakoputkiston naksumisesta heti ajon jälkeen.

                          Verhoissakin voi olla vikaa, koska ovat G30:sen aivan selkeä heikoksi suunniteltu yksityiskohta. Viallisista verhoista jää tosin vikakoodi, koska niiden liikkumista valvotaan mekanismin sisäisillä asentoantureilla. Ja niiden korjaus kannattaa anoa goodwilliin. Minulla edellisessä G31 maksettiin 70% goodwillistä.
                          Last edited by JKK; 10-08-2021, 23:27.
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • baijerilainen
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2005
                            • 197
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by JKK View Post
                            Nämä G30-sarjalaiset tuntuu "jälkihurisevan" enemmän kuin edeltäjät. Yleensä tuo jälkihurina johtuu ajosuoritteen aikana tapahtuneesta hiukkassuodattimen regeroinnista. Näin ainakin tämän nykyisen 530d:n kanssa ja samoin oli B9-koppaisen Audi A4:sen kanssa. Aina kun hiukkassuodatin regeneroitui niin molemmissa näissä aina jää flekti huutamaan todella pitkäksi ajaksi. Varmimmin regeneroinnin tunnistaa tulikuuman pakoputkiston naksumisesta heti ajon jälkeen.

                            Verhoissakin voi olla vikaa, koska ovat G30:sen aivan selkeä heikoksi suunniteltu yksityiskohta. Viallisista verhoista jää tosin vikakoodi, koska niiden liikkumista valvotaan mekanismin sisäisillä asentoantureilla. Ja niiden korjaus kannattaa anoa goodwilliin. Minulla edellisessä G31 maksettiin 70% goodwillistä.
                            Kyllä se vika taitaa olla verhoissa... antaa vikakoodia 27FA00. Menee finntakuuseen.
                            g30 530e iPerformance
                            g31 520 xda Sport edition touring
                            f20 120da Sport edition
                            f30 320da Sport edition
                            ex f31 318da M-SPORT LCI touring
                            ex f11 520 xda LCI touring
                            ex f11 530 xda touring
                            ex e90 316d sport
                            ex f30 318 da
                            ex f31 320 da touring
                            ex e91 318i LCI touring
                            ex e61 525ia touring
                            ex e46 330da touring
                            ex e39 520i touring

                            Comment

                            • N54
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2012
                              • 526
                              • Satakunta

                              No niin, nyt on sitten -18 mallin 530e itselläkin ja muutama kysymys on herännyt. Lähteekö autosta aina virrat pois päältä kun avaa kuskin oven vai voiko tätä kiertää jollain konstilla? Valikoissa on kyllä asetus "Sammuta auto kun ovi avataan" tms. mutta tämä vaikuttaa ilmeisesti vain siihen jääkö radio yms. päälle kun virrat otetaan pois? Toisinaan ärsyttävää painaa auto uudestaan päälle kun on tehnyt lyhyen siirron ja avannut oven välillä.

                              Autossa on se köyhempi mittaristo, onko vasemman alakulman näyttö ikuisesti tuomittu näyttäämään kokonaistoimintasädettä, haluaisin pelkän sähkörangen siihen näkyviin mutta ei taida onnistua? Toki sähkörangen voi hakea siihen keskelle alas, mutta sitten ei voi katsoa muita tietoja samaan aikaan. Olisikin toki mielummin ottanut Black-Panelin, mutta nyt täytyy pärjätä ilman.

                              Koodien luvussa auto antaa ainakin F30 330e puolelta tuttua "Aux. battery aged" koodia, onko kyseessä se 60aH akku jossain takakontin sivussa? Oletteko vaihtaneet näissä kys. akkua, F30 vaihto voi kuulemma lisätä sähkörangea hiukan, mutta onko vastaavaa hyötyä?

                              Comment

                              • lnaukkar
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2015
                                • 189
                                • Helsinki

                                Originally posted by N54 View Post
                                No niin, nyt on sitten -18 mallin 530e itselläkin ja muutama kysymys on herännyt. Lähteekö autosta aina virrat pois päältä kun avaa kuskin oven vai voiko tätä kiertää jollain konstilla? Valikoissa on kyllä asetus "Sammuta auto kun ovi avataan" tms. mutta tämä vaikuttaa ilmeisesti vain siihen jääkö radio yms. päälle kun virrat otetaan pois? Toisinaan ärsyttävää painaa auto uudestaan päälle kun on tehnyt lyhyen siirron ja avannut oven välillä.
                                Joo, vain polttomoottorin kanssa saat jätettyä auton käyntiin. Siis esim. keppi sportille että tyhjäkäyttää polttomoottoria.


                                Originally posted by N54 View Post
                                Koodien luvussa auto antaa ainakin F30 330e puolelta tuttua "Aux. battery aged" koodia, onko kyseessä se 60aH akku jossain takakontin sivussa? Oletteko vaihtaneet näissä kys. akkua, F30 vaihto voi kuulemma lisätä sähkörangea hiukan, mutta onko vastaavaa hyötyä?
                                Jaa-a, montako sataa meinasit maksaa että ajokantaman arvio nousee pari kilsaa

                                Tuntuis tulevan toi koodi kaikkiin näihin 2-4v kohdalla jos yhtään kilsoja ajettu. Omaankin toi tuli alta kolmen vuoden jo, about 70tkm ajettuna.
                                2023 G26 i4 M50
                                2023 U11 iX1 xDrive30

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎