Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lnaukkar
    Bimmer Rookie
    • Sep 2015
    • 189
    • Helsinki

    #76
    Originally posted by Nettipepe View Post
    En ole asiaan perehtynyt, mutta nopeasti ajateltuna tulee mieleen, että onko järjestelmä rakennettu samoin kuin vanhemmissa webastollisissa laitteissa, eli neste kiertää ja lämmitetään vain lämmityslaitteen kennon kierrossa.

    Joo, käytännössä webaston tilalle vaihdettu sähköinen lämmitin. Toiminta hyvin pitkälle sama. Pakkasella näkee kun kierto polttomoottoriin aukeaa (esilämmityksen jälkeen), siinä kohdassa notkahtaa nesteen lämpötila hetkeksi. Tätä oli ihmetelty muistaakseni 530e kanssa TM-talviautotestissäkin.

    Auton mittaristossa on lämpömittari, mutta se ei suoraan kuvaa nesteen eikä öljyn lämpötilaa kumpaakaan, vaan on yhdistelmä erilaisista asioista, joka arvioi polttomoottorin lämpötilaa kokonaisuutena. Jos haluaa seurata lämpeneekö öljy oikeasti, niin obd-lukijaa kiinni.

    Kyllähän se 5 kW esilämmitin nostaa vaikka koko konehuoneen lämpötilaa, varsinkin jos ulkona ei erityisen kylmä ole.
    2023 G26 i4 M50
    2023 U11 iX1 xDrive30

    Comment

    • LongJohn
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2017
      • 269
      • Kuopio

      #77
      Voiko tästä siis tehdä johtopäätöksen että käyttämällä lähtöilmastointia ennen liikkeellelähtöä erillistä moottorinlämmitystä (Defa säteilylämmitin) ei tarvita?

      Comment

      • LongJohn
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2017
        • 269
        • Kuopio

        #78
        Aika avoimesti Laakkosella avasivat tätä asiaa kun muiden muassa tätä tiedustelin. Eli siellä on nestetilassa reilun 5kW kiuas jolla se tekee sen lämmityksen ennen liikkeellelähtöä (joko ajastettuna tai manuaalisesti käskettynä) ja tämä samainen neste lähtee polttiksen startin jälkeen kiertämään lämppärin lisäksi myös moottorissa. Pitivät tätä myös suositeltavana tapana juuri tuon lämmitysvaikutuksen kannalta.



        Sisäinen laturi ei 3,7kW teholla riitä kompensoimaan tuota eli range laskee joka tapauksessa jos/kun auton esilämmittää ennen lähtöä. Tältä osin ainakin erillinen aftermarket letkulämmitin tuntuu kyllä turhalle asialle. Se säteilylämmitin ölpän lämmitykseen ehkä ainoa jossa olisi jotain pointtia.

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6704
          • PK-seutu

          #79
          Originally posted by LongJohn View Post
          Aika avoimesti Laakkosella avasivat tätä asiaa kun muiden muassa tätä tiedustelin. Eli siellä on nestetilassa reilun 5kW kiuas jolla se tekee sen lämmityksen ennen liikkeellelähtöä (joko ajastettuna tai manuaalisesti käskettynä) ja tämä samainen neste lähtee polttiksen startin jälkeen kiertämään lämppärin lisäksi myös moottorissa. Pitivät tätä myös suositeltavana tapana juuri tuon lämmitysvaikutuksen kannalta.

          Sisäinen laturi ei 3,7kW teholla riitä kompensoimaan tuota eli range laskee joka tapauksessa jos/kun auton esilämmittää ennen lähtöä. Tältä osin ainakin erillinen aftermarket letkulämmitin tuntuu kyllä turhalle asialle. Se säteilylämmitin ölpän lämmitykseen ehkä ainoa jossa olisi jotain pointtia.
          Tuossa ei ollut uutta. Siellä on 5kw lämmitin kyllä. Se ei tokikaan koko lämmitysaikaa lämmitä 5kw teholla. Riippuu tietysti ulkolämpötilastakin. Totta on, että 3,7kw laturi ei riitä sekä lataamaan, että kovan pakkasen lämmitykseen. Siksi optimi vaihtoehto on ajastaa lämmitys niin, että lataus jatkuisi vielä hetken sen jälkeenkin.

          Eli laakkosella vahvistivat, että moottoria _ei_ esilämmitetä Konehuone tuossa saa ohessa varmasti jotain hukkalämpöä kyllä.
          Last edited by pyroz; 28-09-2021, 09:18.
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • LongJohn
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2017
            • 269
            • Kuopio

            #80
            Originally posted by pyroz View Post
            Eli laakkosella vahvistivat, että moottoria _ei_ esilämmitetä Konehuone tuossa saa ohessa varmasti jotain hukkalämpöä kyllä.

            Ei moottoria mutta jos se sisälämpö tuotetaan nestettä keittämällä ja bensiksen tulille tuikkaamalla tuo sama neste kanavoidaan myös moottoriin menee sitä silloin sinnekin suunnalle. Tuossahan joku mainitsi jo tuosta viisarin värähdyksestä tuon lämmityksen aikana.



            Toki onhan se vielä eri asia kuin itse mottia hehkuttaa jollain tapaa. Letkulämmittimestä mainitsivat että lämpötilanseuranta ei välttämättä innostu siitä ja tämän takia suosittelivat sitä säteilylämmitintä jos haluaa.



            No samaa ongelmaa kai ainakin osassa webastojakin. Tuossa oli MB hemmon kanssa puhetta ja oli asiaa -17 ikäisestä eemelista selvittänyt. Webasto lämmittää samalla tapaa nesteen kautta sisätilat muttei moottoria ja tuo neste lähtee sitten motin käynnistyksen jälkeen vasta liikkeelle sinne moottorin puolelle. Eli näin on tehneet ihan polttoainekäyttöisillä lisälämmittimilläkin jo aiemmin.



            Eihän tuo näin talvisiin olosuhteisiin moneltakaan osin kovin ideaali ole.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6704
              • PK-seutu

              #81
              Originally posted by LongJohn View Post
              Ei moottoria mutta jos se sisälämpö tuotetaan nestettä keittämällä ja bensiksen tulille tuikkaamalla tuo sama neste kanavoidaan myös moottoriin menee sitä silloin sinnekin suunnalle.
              Aivan. Eikös koko moottorin esilämmittämisen idea ole lämmittää se sitä starttia varten. Eli näissä se lyödään kylmänä käyntiin
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • LongJohn
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2017
                • 269
                • Kuopio

                #82
                Originally posted by pyroz View Post
                Aivan. Eikös koko moottorin esilämmittämisen idea ole lämmittää se sitä starttia varten. Eli näissä se lyödään kylmänä käyntiin

                Toki on mutta mitenkäs sen käytännössä järjestät? Säteilylämmittimellä lämmität tovin, lähdet sähköllä liikkeelle ja kun polttis ajallaan käynnistyy se on taas kylmä?



                Sinänsä metkaa että tämä ei ainakaan MB hepun mukaan ole sinänsä uusi juttu vaan näin asia on tehty jo Webastoillakin. Lämmitetään kabiini ja se puoli nesteistä, moottorille ei käytännössä mitään.

                Comment

                • peLoGo?
                  BTCF Member
                  • Jul 2012
                  • 371
                  • Vaasa

                  #83
                  Originally posted by LongJohn View Post
                  Toki on mutta mitenkäs sen käytännössä järjestät? Säteilylämmittimellä lämmität tovin, lähdet sähköllä liikkeelle ja kun polttis ajallaan käynnistyy se on taas kylmä?

                  Sinänsä metkaa että tämä ei ainakaan MB hepun mukaan ole sinänsä uusi juttu vaan näin asia on tehty jo Webastoillakin. Lämmitetään kabiini ja se puoli nesteistä, moottorille ei käytännössä mitään.
                  Jos ajaa matkaa joka on pidempi kuin sähkörange niin lähtee liikkeelle esilämmitetyllä polttomoottorilla ja ajaa loppupätkän sähköllä?

                  Ei ole uusi juttu, mutta kysymys on kai siitä uskooko käyttäjä silti että Suomen olosuhteissa moottorin esilämmityksestä olisi enemmän hyötyä kuin haittaa.
                  BMW G31 540iA xDrive B58 -18
                  BMW F31 320iA xDrive LCI -19
                  Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
                  Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
                  Ex. BMW F10 530dA -10
                  Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
                  Ex. BMW E34 518i M43 Touring
                  Ex. BMW E60 525i -04

                  BimmerCode & BimmerLink + ENET

                  Comment

                  • ptikkala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1567

                    #84
                    bemarithan on myös pitkään tehdas webastolla lämmittäneet vain kabiinin. Vastusmodilla tai muulla kikkailulla saatu sitten lämmin neste kiertämään myös moottorissa.

                    Comment

                    • torx
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 383
                      • Tuusula

                      #85
                      Originally posted by miyli View Post
                      Just sitä normi akkua siellä takakontissa.

                      Eikös näissä ole kolme akkua. Suurjännite, sitten se kontissa oleva olikos se 60ah?, ja joku pienempi vielä konehuoneessa vissiinkin hätävarana, että koneen saa sillä käyntiin jos muut vähissä. Käynnistykseenkin lienee eri jutut, eli suurteholla normalisti ja jos se tyhjä niin sitten tuolla 12v.


                      Osaakohan ISTA kertoa kumpi noista 12v akuista pitäsi vaihtaa?
                      G30 530e m-sport -19.
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
                      -
                      Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.

                      Comment

                      • maikkeli2
                        BTCF Member
                        • Jun 2012
                        • 65
                        • tornio

                        #86
                        Onkohan normaalia, että range näyttää ja toteuma on jotain 15km luokkaa parin asteen pakkasella :think Kyseessä pre facelift malli

                        Comment

                        • bmw323it
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1816
                          • N/A

                          #87
                          Originally posted by maikkeli2 View Post
                          Onkohan normaalia, että range näyttää ja toteuma on jotain 15km luokkaa parin asteen pakkasella :think Kyseessä pre facelift malli
                          Minulla näyttää aina noin 30km rangea lähtiessä, toteuma vaihtelee 25-35km välillä riippuen siitä onko esilämmitetty vai ei, käyttääkö persuusgrilliä ja ratin lämmitystä, ja millaisia vauhteja ajelee. Koskaan ei ole totetunut jäänyt alle 20km, lyhin taitaa olla jotain 23km.
                          Nyt:
                          BMW 530e (g30)
                          BMW 335i (e90)
                          BMW 323iC (e36)
                          BMW 850i (e31)
                          Golf GTE
                          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                          Comment

                          • bmw323it
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1816
                            • N/A

                            #88
                            Originally posted by maikkeli2 View Post
                            Onkohan normaalia, että range näyttää ja toteuma on jotain 15km luokkaa parin asteen pakkasella :think Kyseessä pre facelift malli
                            Minulla näyttää aina noin 30km rangea lähtiessä, toteuma vaihtelee 25-35km välillä riippuen siitä onko esilämmitetty vai ei, käyttääkö persuusgrilliä ja ratin lämmitystä, ja millaisia vauhteja ajelee. Koskaan ei ole totetunut jäänyt alle 20km, lyhin taitaa olla jotain 23km.
                            Nyt:
                            BMW 530e (g30)
                            BMW 335i (e90)
                            BMW 323iC (e36)
                            BMW 850i (e31)
                            Golf GTE
                            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                            Comment

                            • PNM2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2015
                              • 1066
                              • Espoo

                              #89
                              Originally posted by maikkeli2 View Post
                              Onkohan normaalia, että range näyttää ja toteuma on jotain 15km luokkaa parin asteen pakkasella :think Kyseessä pre facelift malli
                              Oletko katsonut tuon toteutuneen ajon kulutuksen?
                              i4 M50
                              ex: G30 530e xDrive M-Sport
                              ex: F11 525d xDrive
                              ex: F11 520d
                              ex: E91 318i

                              Comment

                              • maikkeli2
                                BTCF Member
                                • Jun 2012
                                • 65
                                • tornio

                                #90
                                Originally posted by bmw323it View Post
                                Minulla näyttää aina noin 30km rangea lähtiessä, toteuma vaihtelee 25-35km välillä riippuen siitä onko esilämmitetty vai ei, käyttääkö persuusgrilliä ja ratin lämmitystä, ja millaisia vauhteja ajelee. Koskaan ei ole totetunut jäänyt alle 20km, lyhin taitaa olla jotain 23km.
                                Okei, oliko sinulla tuolla 9,2kw/h akulla? Itsellä pisin matka on ollut 22km +10 asteen lämpötilassa. Nyt kun on pientä pakkasta, niin kantama jossain 15-17km luokassa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎