Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    Originally posted by EPDM View Post
    bimmerforumissa pitää olla rekisteröity että voi avaa tiedostoja

    TDP13-6.frb 20/10/97
    13 - Fuel System E31 E38 E31
    M70 M73 M73
    B 50 B 54 B 54
    13 00 Checking/adjusting engine and exhaust
    Engine designation 50 12 1 56 12 1
    Inspection prerequisite: engine at
    operating temperature
    Idle speed
    without consumers rpm ± 50 700 600
    with air conditioner rpm ± 50 700
    with drive range selected rpm ± 50 700 -
    with drive range selected and air
    conditioner
    rpm ± 50 - -
    if batt. V < 12 V - 750
    directly after start up to 1st time
    driving range is engaged
    - 900
    max. engine speed rpm ± 50 6000
    CO vol. without catalytic converter % 0.4 - 1.6
    CO vol. with catalytic converter % £ 0.5

    omassa perus m73 tyhjäkäynti lämpimänä kyllä tippuu siihen 600 rpm


    Originally posted by zener View Post
    Mielenkiintoinen technical data, jos ei pidä paikkaansa. Nyt kun aloin miettimään, niin enpä ole autoa juuri joutavalla käytellyt kuin ajon jälkeen, että onko ollut aina näin.
    tuostahan käytänhnössä näkee, että kaikissa muissa tilanteissa kierrosluku on max 750 (myös jos voltit on alhaiset), PAITSI heti käynnistyksen jälkeen 900. Tuossa ei oteta millään tavalla kantaa siihen, että kuinka kauan noi kierrokset pysyy 900rpm.

    nyt sitten se mutu-osio: mun mielestäni niiden kierrosten tulee pudota aika pian sinne 600-750rpm -tasoon, eli 900rpm on vain sen käynnistyksen ajan (ja sitä kestoa saattaa määrittää myös lämpötilat).

    Joka tapauksessa niiden kierrosten tulee laskea itsekseenkin sinne alas (aikaisempia postauksia kun katsoo niin näin toimii ainakin mun auto, rikuh1:n auto ja EPDM:n auto)
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14452
      • Oulu

      Tuohan kertoo, että vasta ku vaihde on kytketty. Noh, täytyy tutkata ne imuvuodot mielenrauhan vuoksi.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        Originally posted by zener View Post
        Tuohan kertoo, että vasta ku vaihde on kytketty. Noh, täytyy tutkata ne imuvuodot mielenrauhan vuoksi.
        joo niinhän siinä lukeekin, nyt kun tavasin noita rivejä järjestykseen. Eihän tuon tarvitse olla väärässä, entä jos tuosta lapusta vain puuttuukin tieto että kierrokset laskee x-ajan kuluttua sinne 600rpom -tasolle?
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14452
          • Oulu

          Joo, ei tuo lause vaan oikein jätä semmoiselle aukkoa. Tuolla jenkkipuolella tuntuu tekevän M73 näin, N on erikseen eikä kuulu tuohon... Siinä on matalempi joutava muutenkin.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • ihi
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 243
            • Kota

            M73N jouto on tosiaan sen 530rpm jos akku ok ja AC pois.

            Comment

            • bmw911
              Bimmer Rookie
              • Sep 2010
              • 64
              • Tampere

              Originally posted by Muurahainen View Post
              Paikoilleen taitavat sopia kuoriltaan.
              Välitykset erilaisia.

              Joku kuka tietää sopiiko vetarit ja kardaanin laipat keskenään saa vastata sen.
              Bmwfans:n mukaan ainakin <2000 vuoden 740 on samat vetarit, mutta mitenkähän mahtaa kardaani sopia? En tahdo siihen löytää mittoja mistään..

              Tuossa 740 perässä on välitys 3,15 ja rikki menneessä 2,81. Onko tuolla erolla kuinka dramaattinen vaikutus? :think
              Last edited by bmw911; 05-01-2015, 18:31.

              Comment

              • jonnym
                Bimmer Rookie
                • Sep 2014
                • 31
                • Vantaa

                Heinäsirkka

                Nyt o stetoskoopilla käyty paikat läpi ja öljyjalka on sirinän lähde nähtävästi. Oisko mitään tietoa, et mikä hitto siel voi ääntä pitää tai jotai niksei mitä lähtis asialle tekee. Itse ohjaustehostimen pumppuun ei päästy kuuntelee vielä, voiko ääni resonoida sieltä öljyjalkaan sillä sieltä tää vittumaine ääni kuulu todella selvästi
                Last edited by jonnym; 05-01-2015, 22:38.
                e39 530dA -00

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by jonnym View Post
                  Nyt o stetoskoopilla käyty paikat läpi ja öljyjalka on sirinän lähde nähtävästi. Oisko mitään tietoa, et mikä hitto siel voi ääntä pitää tai jotai niksei mitä lähtis asialle tekee. Itse ohjaustehostimen pumppuun ei päästy kuuntelee vielä, voiko ääni resonoida sieltä öljyjalkaan sillä sieltä tää vittumaine ääni kuulu todella selvästi
                  Koita nyt ottaa se hihna pois. Se on nopea homma.

                  Selviää äkkiä kuuluuko se jostain syvemmältä vai apulaitteista.

                  Comment

                  • fRONik-_-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2010
                    • 684
                    • Helsinki

                    Originally posted by jonnym View Post
                    Nyt o stetoskoopilla käyty paikat läpi ja öljyjalka on sirinän lähde nähtävästi. Oisko mitään tietoa, et mikä hitto siel voi ääntä pitää tai jotai niksei mitä lähtis asialle tekee. Itse ohjaustehostimen pumppuun ei päästy kuuntelee vielä, voiko ääni resonoida sieltä öljyjalkaan sillä sieltä tää vittumaine ääni kuulu todella selvästi
                    Tässä olis ääninäyte https://drive.google.com/file/d/0BxZ...ew?usp=sharing 18sec kohalla laitetaan D päälle ja ääni kovenee ja rytmi kovenee samalla.
                    Nykyiset.
                    Harraste:
                    BMW E30 325i -88 700Hv
                    Käyttis: BMW F31 330D -14 M-Sport

                    Ex.
                    Volkswagen Golf 1.8 -9
                    2
                    Volkswagen Vento 1.8 -92
                    BMW E36 316i -92
                    BMW E36 320i -91

                    BMW E36 320 -92
                    BMW E36 318is M-Sport -95
                    BMW E36 323i -99
                    BMW E90 330D -07 M-Sport
                    BMW E36 325i -92 "M3"

                    Comment

                    • fRONik-_-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2010
                      • 684
                      • Helsinki

                      Originally posted by Muurahainen View Post
                      Koita nyt ottaa se hihna pois. Se on nopea homma.

                      Selviää äkkiä kuuluuko se jostain syvemmältä vai apulaitteista.
                      Nopea? joo kyllä jos puuttuu visko ja tuulitunneli ni sitte joo, mutta kyllä siinä hetki menee ku hakkaa viskon irti,tuulitunneli ja paisari, sitte vasta pääsee hihnaan käsiks.

                      edit, koitetaa tätä niksiä huomenna.
                      Nykyiset.
                      Harraste:
                      BMW E30 325i -88 700Hv
                      Käyttis: BMW F31 330D -14 M-Sport

                      Ex.
                      Volkswagen Golf 1.8 -9
                      2
                      Volkswagen Vento 1.8 -92
                      BMW E36 316i -92
                      BMW E36 320i -91

                      BMW E36 320 -92
                      BMW E36 318is M-Sport -95
                      BMW E36 323i -99
                      BMW E90 330D -07 M-Sport
                      BMW E36 325i -92 "M3"

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        Originally posted by fRONik-_- View Post
                        Nopea? joo kyllä jos puuttuu visko ja tuulitunneli ni sitte joo, mutta kyllä siinä hetki menee ku hakkaa viskon irti,tuulitunneli ja paisari, sitte vasta pääsee hihnaan käsiks.

                        edit, koitetaa tätä niksiä huomenna.
                        Ai se on noinkin pahan mallinen paikka pikkukoneissa.
                        V8:ssa on sitten paremmin tilaa

                        Comment

                        • fRONik-_-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2010
                          • 684
                          • Helsinki

                          Originally posted by Muurahainen View Post
                          Ai se on noinkin pahan mallinen paikka pikkukoneissa.
                          V8:ssa on sitten paremmin tilaa
                          Ikävä kyllä! :s noh huomenna ollaan viisaimpia tämän asian suhteen.
                          Nykyiset.
                          Harraste:
                          BMW E30 325i -88 700Hv
                          Käyttis: BMW F31 330D -14 M-Sport

                          Ex.
                          Volkswagen Golf 1.8 -9
                          2
                          Volkswagen Vento 1.8 -92
                          BMW E36 316i -92
                          BMW E36 320i -91

                          BMW E36 320 -92
                          BMW E36 318is M-Sport -95
                          BMW E36 323i -99
                          BMW E90 330D -07 M-Sport
                          BMW E36 325i -92 "M3"

                          Comment

                          • Attekun
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2013
                            • 1407
                            • Saarijärvi

                            Venakopparempan yhteydessä huomasin, että tuo syylärihän on irti!? Yläpuolella on muovikiinnikkeet, mutta niihin nostaessa syyläri ei lukitu millään tavalla? Tulisiko alapuolella olla myös jotkin kiinnikkeet, jotka ikään kuin kannattelisivat syyläriä? reolemmästä löysin kuvan (KLIK), mutta kuvasta en ihan ymmärrä ovatko nuo kiinnikkeet nimenomaan ne yläpuolen muovit vai tuleeko sinne alaallekin jotain? Nippusidepatentilla mennään toistaiseksi.
                            Toyota Alphard MS
                            Peugeot e-2008
                            ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 7087
                              • Forssa

                              Originally posted by Attekun View Post
                              Venakopparempan yhteydessä huomasin, että tuo syylärihän on irti!? Yläpuolella on muovikiinnikkeet, mutta niihin nostaessa syyläri ei lukitu millään tavalla? Tulisiko alapuolella olla myös jotkin kiinnikkeet, jotka ikään kuin kannattelisivat syyläriä? reolemmästä löysin kuvan (KLIK), mutta kuvasta en ihan ymmärrä ovatko nuo kiinnikkeet nimenomaan ne yläpuolen muovit vai tuleeko sinne alaallekin jotain? Nippusidepatentilla mennään toistaiseksi.
                              Syyläri "makaa" aisojen päällä (vai miksikä niitä palkkeja sanotaan).
                              Molemmin puolin aisojen päällä ns. kupit ja syylärin alapuolella (puolessa välissä syyläriä/sivuilla) muoviset tapit, joihin kuuluu kumituet. Ne kumituet makaa aisojen "kupeissa" ja sillätavalla se syyläri pysyy alapäästään paikallaan.
                              Ehkä vähän hankalasti selitetty kun en nyt keksinyt oikeita termejä.
                              Tuossa kuvassa ympyröity syylärin tukien paikat, itse autosta ei nyt ole kuvaa.

                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              • eeneljäkuus46
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2014
                                • 37
                                • suomi

                                Auttakaa hölmöä! Elikkäs omasta 728 e38:sta aloin paikantamaan imuvyotoa ja vuotiaan löytyi imuputkesta, oli kunnolla halki ja joku sitä oli yrittänyt teipillä joskus korjatakin. Mutta siis kysymys kuuluukin että mistä saan uuden tuollaisen imuputken. Netistä yrittänyt tuloksetta etsiä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎