Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2540
    • Kirkkonummi

    #91
    Mikä antaa signaalin kierroslukumittarille? Se nimittäin liikkuu tahmeasti ja nyt ensin ei lähtenyt liikkeelle ja jäi siinä 1000rpm:n kohdalle. Kone käynnistyy kaikissa lämpötiloissa normaalisti ja käy tyhjäkäyntiä aivan OK, mutta luonnollisesti tuostakin tulee varmasti lisäongelmia..

    Tuli 1. kertaa CHECK CONTROL OK -tekstikin, kun molemmat jarrupalantunnistimet on vaihdettu. Mutta sitten vähän ajan kuluttua taas.. Pitänee varmasti ottaa se oikean etupyörän takaa johtonippu esiin tms.

    Uudet 235/60-16 kesärenkaat alla (Pirelli P6000) ja vanha tuttu tärinä 90-110 km/h nopeuksilla tulee läpi. Ei pitäisi, sillä puslista ison osan pitäisi olla vaihdettu uretaanisiin, mutta pitänee mahduttaa itsensä jossain vaiheessa keulan alle ja katsoa ainakin alatukivarret ja pitkittäiset tukivarret.

    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      #92
      Originally posted by Petteri75 View Post
      Mikä antaa signaalin kierroslukumittarille? Se nimittäin liikkuu tahmeasti ja nyt ensin ei lähtenyt liikkeelle ja jäi siinä 1000rpm:n kohdalle. Kone käynnistyy kaikissa lämpötiloissa normaalisti ja käy tyhjäkäyntiä aivan OK, mutta luonnollisesti tuostakin tulee varmasti lisäongelmia..

      Tuli 1. kertaa CHECK CONTROL OK -tekstikin, kun molemmat jarrupalantunnistimet on vaihdettu. Mutta sitten vähän ajan kuluttua taas.. Pitänee varmasti ottaa se oikean etupyörän takaa johtonippu esiin tms.

      Uudet 235/60-16 kesärenkaat alla (Pirelli P6000) ja vanha tuttu tärinä 90-110 km/h nopeuksilla tulee läpi. Ei pitäisi, sillä puslista ison osan pitäisi olla vaihdettu uretaanisiin, mutta pitänee mahduttaa itsensä jossain vaiheessa keulan alle ja katsoa ainakin alatukivarret ja pitkittäiset tukivarret.

      Kampiakselinasennontunnistimelta tulee tuo kierroslukusignaali. Ensioireina tunnistinvikaan on joskus toi kierroslukumittarin häiriö. Ensimmäisessä E38:ssani edellinen omistaja oli jopa vaihtanut mittariston luullessaan vian johtuneen siitä. Lisäoireiden ilmestyttyä vaihtoi tunnistimen tarvikeosaan ja auto ei kiertänyt yli 4500rpm, ratkesi vasta alkuperäisellä osalla.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • Petteri75
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2540
        • Kirkkonummi

        #93
        Originally posted by Morkai View Post
        Kampiakselinasennontunnistimelta tulee tuo kierroslukusignaali. Ensioireina tunnistinvikaan on joskus toi kierroslukumittarin häiriö. Ensimmäisessä E38:ssani edellinen omistaja oli jopa vaihtanut mittariston luullessaan vian johtuneen siitä. Lisäoireiden ilmestyttyä vaihtoi tunnistimen tarvikeosaan ja auto ei kiertänyt yli 4500rpm, ratkesi vasta alkuperäisellä osalla.
        Missäpäin ko tunnistin sijaitsee? Yritin alustavasti löytää kuvaa, mutta ei tullut näin yöllä vastaan. Voisi kuvitella, että jos laatikossa lukee Bosch / Siemens, niin sen pitäisi jopa toimiakin, vaikka ei olekaan marmoritiskiltä hankittu?

        Nojuu, pitänee kai muutenkin käydä. Kabiinissahan ei ollut lämmintä alle 2000 kierroksen. Mutta voi olla kuljettajan puoleisessa vesiventtiilissäkin vikaa, etumatkustajalle tuntui riittävän lämpöä pidempään kuin kuljettajalle. Äh..
        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2540
          • Kirkkonummi

          #94
          Ilmeisesti tuota sähköistä kiertovesipumppua ei saa enää erikseen, vaan vesiventtiilien ohessa. Laakkosen hinta 450€ joka on hiukan liikaa. Voiko sitä sähköistä kiertovesipumppua itse korjata / korvata mitenkään?
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • jakusa
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 515
            • Lempäälä

            #95
            apparin peilin pakkitoiminto

            Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten tuo peilin pakkitoiminto toimii? Kun tuossa omassa ei toimi eikä myöskään peilin asento talletu muistiin. Taitto autoa vasten toimii sekä himmennys. Onneksi himmennys ei toimi kuskin puolella niin ei lopu viat kesken. Merkkiliike asiantuntevasti totesi peilivian "jääneen mysteeriksi"...

            Vesiventtiilit ja pumppu vain 450e, hyvä tietää... ovat nimittäin ostoslistalla nekin
            -after all is said and done more is said than done-


            Comment

            • Erich
              BTCF Member
              • Apr 2005
              • 783
              • Hämeenkyrö

              #96
              Originally posted by Petteri75 View Post
              Ilmeisesti tuota sähköistä kiertovesipumppua ei saa enää erikseen, vaan vesiventtiilien ohessa. Laakkosen hinta 450€ joka on hiukan liikaa. Voiko sitä sähköistä kiertovesipumppua itse korjata / korvata mitenkään?
              Ei saa "enää", onko sitä joskus sitten saanut? KL pyysi tuosta paketista 280e pari vuotta sitten. Pumpun moottorin voi itse korjata vaihtamalla hiilet, olen siitä(kin...) runoillut foorumille joskus aiemmin. Eli eikun searchia vaan. Hiiliksi ei sitten kelpaa ihan mitkä tahansa, vaan tarttis olla samaa laatua kuin ne alkuperäisetkin. Itse vaihdoin ekalla kerralla jotkut tarvikehiilet, kesti alle vuoden ja sai tehdä saman homman uusiksi.
              6 - E24 635
              7 - E38 740
              8 - E31 850

              Comment

              • Erich
                BTCF Member
                • Apr 2005
                • 783
                • Hämeenkyrö

                #97
                Originally posted by jakusa View Post
                Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten tuo peilin pakkitoiminto toimii? Kun tuossa omassa ei toimi eikä myöskään peilin asento talletu muistiin.
                Pakkitoiminto tulee muistipaikkojen mukana ja muistipaikat tuovat peilien moottoreihin potikat, joista päätellään peilin asema. Jos potikat prakaavat, ei asematietoa ole, joten se ei tiedä, mihin pitäisi mennä. Kyseessä siis tästä osa 6, joka nuo pitää sisällään. Ei taida mitenkään harvinainen ominaisuus olla tämäkään.

                Originally posted by Supa View Post
                Käsittääkseni tämä toiminto on vain muistipenkkien yhteydessä mutta voin olla väärässäkin.
                Käsittääkseni olette aivan oikeassa.
                Last edited by Erich; 30-09-2009, 20:11.
                6 - E24 635
                7 - E38 740
                8 - E31 850

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #98
                  Originally posted by Petteri75 View Post
                  Tuli 1. kertaa CHECK CONTROL OK -tekstikin, kun molemmat jarrupalantunnistimet on vaihdettu. Mutta sitten vähän ajan kuluttua taas.. Pitänee varmasti ottaa se oikean etupyörän takaa johtonippu esiin tms.
                  Ei vaikuttane tähän vikaan? Palojen kulumisanturit ovat vasemmalla edessä ja oikealla takana. Lenkit on sarjaan kytketty johdot menevät mittaristolle. Oikean etupyörän takana ei pitäisi olla mitään tähän liittyvää. Akku irti, mittaristo irti ja mittaat yhteyden oikeista pinneistä? Jos auki, vika on jossain välillä.
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6324
                    • P-Pohjanmaa

                    #99
                    Millos facelift tuli näihin ,pihassa on tuollainen E38 735 joka rek 1.98
                    Ilmeisesti steppi loota kun on vasemmalla ns sportti puoli jossa + ja - ?..tässä täläl hetkeläl jotain häikkää kun menee d:llä lähes heti vikatilaan,pakki pelaa normaalisti.
                    Vikakoodeissa nopeustunnistimesta maininta.
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by veku View Post
                      Millos facelift tuli näihin ,pihassa on tuollainen E38 735 joka rek 1.98
                      Ilmeisesti steppi loota kun on vasemmalla ns sportti puoli jossa + ja - ?..tässä täläl hetkeläl jotain häikkää kun menee d:llä lähes heti vikatilaan,pakki pelaa normaalisti.
                      Vikakoodeissa nopeustunnistimesta maininta.
                      Pistinkin sulle privaa tuossa äsken. Faceliftin tunnistaa esim. valoista.
                      Tässä vanhat valot ja tässä uudet. Uusissa on alapellissä pyöreät kuviot.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Petteri75
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2540
                        • Kirkkonummi

                        Originally posted by Erich View Post
                        Ei vaikuttane tähän vikaan? Palojen kulumisanturit ovat vasemmalla edessä ja oikealla takana. Lenkit on sarjaan kytketty johdot menevät mittaristolle. Oikean etupyörän takana ei pitäisi olla mitään tähän liittyvää. Akku irti, mittaristo irti ja mittaat yhteyden oikeista pinneistä? Jos auki, vika on jossain välillä.
                        No nyt ei ole vähään aikaan tullut bremsbälege prüfen (tjsp) ilmoituksia. Ehkä se piti sitten paikkansa, että tarpeeksi monta käynnistystä uusilla kulumisenilmaisimilla, ja auto häivyttää ilmoitukset.

                        Mitä tapahtuu, jos autosta ottaa 3pv:ksi kaapelit irti akusta, ja yhdistää ne keskenään? Onko mittaristossa / bokseissa omia akkuja tai pattereita, joiden ei olisi hyvä antaa purkautua täysin?
                        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                        Comment

                        • Erich
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 783
                          • Hämeenkyrö

                          Originally posted by Supa View Post
                          Jatketaas kyselytuokiota varusteisiin liittyvillä kysymyksillä
                          Jaaha, varustelu-oireyhtymä on iskenyt Supaankin... Mukava tauti muuten, mutta lääkkeet käyvät lompsan päälle.


                          Originally posted by Supa View Post
                          Mietin että näyttää varmaan hölmöltä laittaa nahkanen kojelauta+keskikonsoli ja jättää muoviset ovipaneelit tässävaiheessa. Onhan niissäkin tietysti se käsituen kohta nahkaa mutta silti.
                          Itse en lähtisi palapeliin... käy muuten niinkuin listojen kanssa. Värisävyjä ja nahkalaatuja on useita erilaisia ja totuus paljastuu vasta kotona auringonvalossa, vaikka ebayn kuvissa kaikki näyttävät yhtä mustilta. Hommaa purkuauto puhveleilla ja otat kaiken samasta autosta.


                          Originally posted by Supa View Post
                          Entä kylkiä vasten taittuvat ulkopeilit? Ohjaako ovimoduuli vaiko gm peilejä muuten? Vaatii ainakin sellaisen kytkinpaneelin missä on tuo nappi.
                          Peilit ja ovimodulit vaihtoon niin pitäisi olla jo aika lähellä. GM ei ole tekemisissä tämän kanssa. Kaaviot vaan nöyrästi eteen, jossain vaiheessa joutuisit sen tekemään kuitenkin.


                          Originally posted by Supa View Post
                          Onko peilien johtosarjassa autossa (9/98) valmiina liitännät kääntömoottoreille? Tuleeko erilainen gm/ovimoduuli vai meneekö ohjelmoimalla?
                          Ovimodulit ovat ainakin eri osanumerolla... kertoo jotain? Liitinrajapinta on sama, tietyt pinnit ovat vaan vapaana niissä, missä peilien kääntöä ei ole.


                          Originally posted by Supa View Post
                          Mitä kaikkea sähköisten takaniskatukien sähköihin tarvitaan? Mikä niitä ohjaa? Varsinkin jos halutaan toiminto jossa niskatuet laskevat pakkia kytkettäessä?
                          Ohjaako gm myös näitä vai onko jokin oma moduuli?
                          Tarvitset istuinosan johtosarjan ja kytkimet kiinnitysosineen, auton johtosarjan, moottoripaketit, turvavyön lukot* ja ohjainmodulin, joka tulee vasemman takapyöränaukon etupuolelle. Eli oma moduli ohjaa. GM ei puutu peliin, tuo on koodausvapaa optio. Mulla oli jopa valmius tuolle auton johtosarjassa eli ei tarvinnut kaapeloida penkkiä edemmäs, liitin vaan paikalleen.

                          *= edit, unohtu listasta.
                          Last edited by Erich; 05-10-2009, 16:16.
                          6 - E24 635
                          7 - E38 740
                          8 - E31 850

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            Originally posted by Petteri75 View Post
                            Mitä tapahtuu, jos autosta ottaa 3pv:ksi kaapelit irti akusta, ja yhdistää ne keskenään? Onko mittaristossa / bokseissa omia akkuja tai pattereita, joiden ei olisi hyvä antaa purkautua täysin?
                            Ei mitään. Suurin vaara on siinä, että ei enää muista akkua kytkiessä laittaa kaikkia puuhailun aikana irroitettuja liittimiä paikalleen. Tai jos autossa on joku muu kuin orkkis soitin, voi se alkaa vaatimaan koodia.
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • Erich
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 783
                              • Hämeenkyrö

                              Originally posted by Hemu__ View Post
                              Paljonkos m60b30 koneeseen menee öljyä? En löytänyt searchilla.
                              Sama kuin 740, eli 7.5 litraa.

                              edit.. jaa, Morkai olikin jo vastannut. Hidasta, takaisin tupiin.
                              6 - E24 635
                              7 - E38 740
                              8 - E31 850

                              Comment

                              • Petteri75
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 2540
                                • Kirkkonummi

                                Olipas kotimatka. Ensin joku hullu saabisti käy melkein ajamaan päälle ja sitten kotipihassa PDC lähtee toimimaan. Mitä ihmettä, voivatko ne anturit korjaantua jossain vaiheessa käyttökuntoon vai voiko PDC-vikaa olla muuallakin?

                                Harrastelistaa tähän asti:

                                - sähköinen kiertovesipumppu, korjaus tai vaihto
                                - bagivalon kuittaus pois
                                - etupään loppujenkin puslien vaihto uretaanisiksi (tärisee 90-110km/h)
                                - lämmitysjärjestelmä (letkulämmitin tod. näk.) asennuttaminen
                                - Servotronic-askartelun aloitus (joko olen tottunut tai sitten se taas toimii?)
                                - kampiakselin asento-anturin vaihto
                                - PDC:n korjaus / toiminnan varmistus
                                - takaniskatuen korjaus (hurisee mutta ei liiku)
                                - apukuljettajan niskatuen korjaus (ei tapahdu mitään)
                                - CD-vaihtajan asennus (kiitokset osista Erichille)
                                - taustapeilien säätönapin valaistuksen korjaus
                                - kromimunuaisen ritilän korjaus / uusinta
                                - muutama listakiinnikkeen uusiminen
                                - kielen vaihto
                                - sähköisen takalasiverhon korjaaminen (niin että menee myös alas)

                                jne. Huh..


                                Ei mitään hirveän vakavaa, mutta kylmän talven koettaessa tuolla ulkona ei halua olla aina hirveän pitkään.
                                Last edited by Petteri75; 01-10-2009, 22:41.
                                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎