Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia Vol. II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JiPe
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2010
    • 2548
    • Kuopio

    #46
    Originally posted by Ramzez View Post
    No jotkuthan vaihtavat raidetangon päiden lisäksi sen keskitangon, mutta itse ainakin katsoisin sen kunnon läpi, ennen kuin laittaisin uutta tilaukseen. Erityisen helppoa silloin, jos raidetangon päät ovat irti.

    Katso myös koiranluiden lisäksi sen vakaajatangon kumien kunto. Joskus voivat olla väljät/haurastuneet. Eivät maksa kuin luokkaa 6€/kpl.

    Myös etulaakerit kannattaa välyksien osalta käydä läpi. Yleensä seiskoissa laakerit varoittavat kyllä itsestään, mutta ei aina.

    Lopuksi tietysti nelipyöräsuuntaus ja ennen suuntausta kannattaa myös auton takapää käydä huolellisesti läpi, sillä välys takapäässä aiheuttaa suuntauksen epäonnistumisen.
    Pitääpä käydä vähän auton alla pyöriskelee ennen kuin tilailee. Takapäähän onkin jo osat tuossa hyllyssä, niin saapi sitten samaan suuntaukseen.
    MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
    MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
    MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
    Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      #47
      Originally posted by JiPe View Post
      Pitääpä käydä vähän auton alla pyöriskelee ennen kuin tilailee. Takapäähän onkin jo osat tuossa hyllyssä, niin saapi sitten samaan suuntaukseen.
      Jos ja kun olet alustan kimpussa, niin katso samalla myös jarrujen kunto, eikä haittaa tehdä niille huoltoakaan. Ikävää sitten jälkikäteen, jos alusta on muuten tikissä, mutta jarrut jumittavat. Käytännössähän ei teetä muuta kuin työtä kun putsailet kitkapinnat ja voitelet uudestaan. Myös jarrumäntä on hyvä puristaa muutaman kerran sisään ja tsekata pölysuojan kunto. Mikäli jarrunesteet ovat +2 vuotiaat, niin nekin vaihtoon.

      Jos satut jarruosia tarvitsemaan, niin ne saa kätevästi edullisimmin tuolta Car Partsista. Mainittakoon, että etulevyn vähimmäispaksuus on 28,4 mm ja takalevyn 10,4 mm.

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8258
        • Järvikylä (Nakkila)

        #48
        Originally posted by Ramzez View Post
        Jos ja kun olet alustan kimpussa, niin katso samalla myös jarrujen kunto, eikä haittaa tehdä niille huoltoakaan. Ikävää sitten jälkikäteen, jos alusta on muuten tikissä, mutta jarrut jumittavat. Käytännössähän ei teetä muuta kuin työtä kun putsailet kitkapinnat ja voitelet uudestaan. Myös jarrumäntä on hyvä puristaa muutaman kerran sisään ja tsekata pölysuojan kunto. Mikäli jarrunesteet ovat +2 vuotiaat, niin nekin vaihtoon.

        Jos satut jarruosia tarvitsemaan, niin ne saa kätevästi edullisimmin tuolta Car Partsista. Mainittakoon, että etulevyn vähimmäispaksuus on 28,4 mm ja takalevyn 10,4 mm.
        jarruista kun tuli puhetta niin onko sulla tietoa tuon "autobahn paketin" nelimäntäisistä jarruista, poikkeaako levyn koko? mistä palat? kuinka tuollaisia huolletaan? mm. liukutappeja ei ole.
        viallinen laakeri tais pilata jarrulevyn :think
        Last edited by peto2; 05-07-2012, 20:42.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #49
          tässäpä pähkinää M73N:stä;

          oire:
          - kuumana/kuumalla kelillä kone tuntuu ahdistuneelta, kuin ei saisi ilmaa tai bensaa

          kokeiltua:
          - MAF:t oletettavasti toimii, eli kun ottaa johdon irti niin hetkellisesti käynti romahtaa mutta palaa kuitenkin takaisin lähes normaaliksi
          - öljykorkin avaamisella ja öljytikun irrottamisella ei ole mitään vaikutusta moottorin käyntiin
          - tässähän ei ole varsinaisia tyhjäkäyntimoottoreita, sähköiset lisäilmasolenoidit on, mutta en ole satavarma niiden ohjauslogiikasta. Niiden johtojen irrottamisella ei ole kuitenkaan mitään vaikutusta moottorin käyntiin.
          - ilmanputsareiden koteloiden avaamisella ei vaikutusta
          - imuilman lämpöanturi toimii, ainakin antaa järjellisiä lukuja (ulkona +20, imuilma kuumalla konehuoneella +28)
          - kylmänä on vetoja ja muutenkin toimii normaalisti -> en siis usko että on kateissa vikaa
          - pa-tankin korkin otin irti jotta selviää mahdollisen ylipaineen/alipaineen ongelma - ei isoa merkitystä.
          - pa-tankin huohotuksen venttiilit tuntuu toimivan, ainakin naputtavat niin perkeleesti
          - lämmöt on normaalit, flektit pelaa
          - kun polkaisee kaasua vähänkin ripeämmin niin konehuoneen puolelta kuuluu suhahdus ennen kuin kierrokset lähtee nousemaan, samanlainen kuin hukkaportti, tosin tässä ei satavarmasti ole ahtimia...
          - INPA ei anna yhtään mitään vikakoodeja koko autosta.

          Any ideas?
          Last edited by BeamR; 05-07-2012, 21:10.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            #50
            Originally posted by peto2 View Post
            jarruista kun tuli puhetta niin onko sulla tietoa tuon "autobahn paketin" nelimäntäisistä jarruista, poikkeaako levyn koko? mistä palat? kuinka tuollaisia huolletaan? mm. liukutappeja ei ole.
            viallinen laakeri tais pilata jarrulevyn :think
            Kyseessä vissiin aikanaan lisävarusteena saadut nelimäntäjarrut? Eipä ole vielä tullut vastaan seiskaa, joissa kyseiset jarrut olisivat olleet ja että niitä olisi pitänyt pidellä. Eli itselläni ei kauheasti tietoa niistä ole.

            Olen melko varma, että levyt poikkeavat tavallisista. Normaalit levyt ovat kokoluokkaa 324 x 30 (740i), että jos tiedät levyjen varaosanumeron, niin vertaa noihin. 750i:ssä levyt ovat kokoluokkaa 334 x 32. Voi olla että tiukkaa tekee löytää levyjä ja paloja kyseiseen settiin, mutta koita kysyä huviksesi KL:stä uusia levyjä & paloja. Viimeistään marmorilta saa, mutta varmasti suolaiseen hintaan.

            Laakeri harvemmin pilaa jarrulevyä, ellei sitten viallisella laakerilla ole ajettu helvetin pitkään, tai laakeri on todella vedellyt viimeisiään. Huomattavasti tyypillisempi levyn tuhoaja on ruoste ym. karsta navan ympärillä, jolloin levy ei istu kunnolla ja menee kieroksi sen seurauksena.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              #51
              Originally posted by BeamR View Post
              tässäpä pähkinää M73N:stä;

              oire:
              - kuumana/kuumalla kelillä kone tuntuu ahdistuneelta, kuin ei saisi ilmaa tai bensaa

              kokeiltua:
              - MAF:t oletettavasti toimii, eli kun ottaa johdon irti niin hetkellisesti käynti romahtaa mutta palaa kuitenkin takaisin lähes normaaliksi
              - öljykorkin avaamisella ja öljytikun irrottamisella ei ole mitään vaikutusta moottorin käyntiin
              - tässähän ei ole varsinaisia tyhjäkäyntimoottoreita, sähköiset lisäilmasolenoidit on, mutta en ole satavarma niiden ohjauslogiikasta. Niiden johtojen irrottamisella ei ole kuitenkaan mitään vaikutusta moottorin käyntiin.
              - ilmanputsareiden koteloiden avaamisella ei vaikutusta
              - imuilman lämpöanturi toimii, ainakin antaa järjellisiä lukuja (ulkona +20, imuilma kuumalla konehuoneella +28)
              - kylmänä on vetoja ja muutenkin toimii normaalisti -> en siis usko että on kateissa vikaa
              - pa-tankin korkin otin irti jotta selviää mahdollisen ylipaineen/alipaineen ongelma - ei isoa merkitystä.
              - pa-tankin huohotuksen venttiilit tuntuu toimivan, ainakin naputtavat niin perkeleesti
              - lämmöt on normaalit, flektit pelaa
              - kun polkaisee kaasua vähänkin ripeämmin niin konehuoneen puolelta kuuluu suhahdus ennen kuin kierrokset lähtee nousemaan, samanlainen kuin hukkaportti, tosin tässä ei satavarmasti ole ahtimia...
              - INPA ei anna yhtään mitään vikakoodeja koko autosta.

              Any ideas?
              Kovasti tuo vika viittaa siihen, että vikaa on joko polttoaineen/ilman saannissa, koska sytytyksen oireet pitäisi näkyä jo inpallakin. Onko ongelma todella päällä vain kuumalla koneella? Nimittäin jos vika on sellainen, mistä ei koodia jää, niin itselleni tulee mieleen ensimmäisenä bensapumppu, mutta se kyllä aiheuttaisi ongelmia lämmöistä riippumatta.

              EDIT: Kuinkas näissä kunkkumoottoreissa ovat nuo anturit, kun kaseissahan nokka-akselin ja kampiakselin anturit joskus kiukuttelevat ja silloin voivat olla vedot kateissa, eivätkä jätä joka tilanteessa vikakoodejakaan.
              Last edited by Ramzez; 05-07-2012, 22:02.

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #52
                Originally posted by peto2 View Post
                jarruista kun tuli puhetta niin onko sulla tietoa tuon "autobahn paketin" nelimäntäisistä jarruista, poikkeaako levyn koko? mistä palat? kuinka tuollaisia huolletaan? mm. liukutappeja ei ole.
                viallinen laakeri tais pilata jarrulevyn :think
                Kun liukutappeja ei ole ei niitä tarvitse huoltaa.
                Näissä siis katsotaan että männät liikkuvat hyvin ja että palat eivät ole jumissa satulassa.

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #53
                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Kovasti tuo vika viittaa siihen, että vikaa on joko polttoaineen/ilman saannissa, koska sytytyksen oireet pitäisi näkyä jo inpallakin. Onko ongelma todella päällä vain kuumalla koneella? Nimittäin jos vika on sellainen, mistä ei koodia jää, niin itselleni tulee mieleen ensimmäisenä bensapumppu, mutta se kyllä aiheuttaisi ongelmia lämmöistä riippumatta.

                  EDIT: Kuinkas näissä kunkkumoottoreissa ovat nuo anturit, kun kaseissahan nokka-akselin ja kampiakselin anturit joskus kiukuttelevat ja silloin voivat olla vedot kateissa, eivätkä jätä joka tilanteessa vikakoodejakaan.
                  pa-pumppu kävi mielessä itselläkin, mutta kun oletan että sippaa sitten laakista, ja ongelmia on tosiaan vain kuumalla koneella. Vai onko jollain pumppu hajonnut asteittain :think

                  Nokka-anturi on vaihdettu vuosi sitten (alkuperäisosa marmorilta, olis huono tuuri jos olis jo paskana), kampuran anturia ei ole tsekattu, mutta edelleenkään en ymmärrä miksi ei sitten temppuile kylmällä koneella.

                  Pa-paineensäädintäkin epäilin, mutta se on auton pohjassa joten ei sekään ole lämmöistä riippuvainen.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #54
                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Onko ongelma todella päällä vain kuumalla koneella?
                    Ja tänä aamuna kun lähdin kotoa niin ei mitään ongelmia; vetoja löytyy ja muutenkin auto käyttäytyi kuin pieni enkeli. Koko duunimatkan aikana (n. 30km) ei mitään ongelmia. Tosin ulkona ei ole kuin 13 lämmintä.

                    Mystistä, etten sanois.

                    Veikkaan, että jos sää lämpenee päivän mittaan yli 20 asteen, niin kotimatkalla alkaa taas tuntumaan meno tahmealta :think

                    Voiko tää olla psyykkistä
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • JiPe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2010
                      • 2548
                      • Kuopio

                      #55
                      BeamR Ei mitään hajua, mutta kysyn että ootko vaihtanu bensasuodattimen? (en ainakaan äkkiseltään bogannu tosta sun listasta). Itellä aiheutti vähän mystiä veto-ongelmia.
                      MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                      MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                      MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                      Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        #56
                        Originally posted by JiPe View Post
                        BeamR Ei mitään hajua, mutta kysyn että ootko vaihtanu bensasuodattimen? (en ainakaan äkkiseltään bogannu tosta sun listasta). Itellä aiheutti vähän mystiä veto-ongelmia.
                        vaihdettu reilu vuosi sitten, voihan sekin tietty olla tukkeutumassa, mutta taas kerran: miksi vain kuumana...
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • JiPe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2010
                          • 2548
                          • Kuopio

                          #57
                          Originally posted by BeamR View Post
                          vaihdettu reilu vuosi sitten, voihan sekin tietty olla tukkeutumassa, mutta taas kerran: miksi vain kuumana...
                          Ajan puolestahan tuo sitten voisi olla vaihtokunnossa. (itsellä oli 1,5vuotta ja 15tkm ja sen vaihdolla loppu ongelmat). En kyllä osaa sanoa miksi vika ilmenisi vain kuumalla koneella :think Kone lämpimänä on minimi kulutuksilla ja lämmetessä ottaa vähän enemmän sitä aineitta. Onko vika ollut kauan? onko mahdollista että tämän hetken bensassa olisi jotain vikaa, vai onko ollu jo useamman tankkauksen ajan?
                          Joo, ihan arvailua oli, mutta heitin nyt kuitenkin. Ei kai tuo ole kallis osa vaihtaa, jos kerran vanhallakin jo vuosi matkaa takana.
                          Last edited by JiPe; 06-07-2012, 13:39.
                          MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                          MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                          MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                          Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                          Comment

                          • patte.525iM
                            BTCF Member
                            • Dec 2003
                            • 188
                            • raasepori

                            #58
                            740 -katit

                            vaihdoin bensasuodattimen niin huomasin et molemmat katit on halki joka hitsaussauman vierestä on tää kumminkin menny leimasta läpi onks nää alkuperäiset katit
                            Attached Files
                            patte.525im

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              #59
                              Originally posted by patte.525iM View Post
                              Vaihdoin bensasuodattimen, niin huomasin, et molemmat katit on halki joka hitsaussauman vierestä. On tää kumminkin menny leimasta läpi. Onks nää alkuperäiset katit?
                              Kyllä on alkuperäiset katit. Todennäköisesti halkeamat on vain alapuolella, joten ne halkeamat voi hitsata ilman putken irroittamista ja samalla tarkistaa putken kannakkeiden kunto.
                              Toki, jos edes toinen katti kolisee moottorin ollessa käynnissä, niin hitsaamisen sijaan katit kannattaa uusia.
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              • patte.525iM
                                BTCF Member
                                • Dec 2003
                                • 188
                                • raasepori

                                #60
                                Originally posted by kaol View Post
                                Kyllä on alkuperäiset katit. Todennäköisesti halkeamat on vain alapuolella, joten ne halkeamat voi hitsata ilman putken irroittamista ja samalla tarkistaa putken kannakkeiden kunto.
                                Toki, jos edes toinen katti kolisee moottorin ollessa käynnissä, niin hitsaamisen sijaan katit kannattaa uusia.
                                ei kolise ajattelin kans et jos hitsaan varovasti sentin kerranlaan onks toi vaan joku ulkokuori mikä on haljennut kun ei tuu pakokaasuja halkeamista sit on toinen kuori ja sit vasta katin sisäkalut etten polta sisäkaluja jos hitsaan
                                patte.525im

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎