Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 käyttiksenä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MrAleksi
    Newbiemmer
    • Jan 2013
    • 2
    • Finland

    E38 käyttiksenä

    Tere kaikille! Tietoa kaivataan E38-korimallin bimmereistä yleensäkin.
    Auton käyttötarkoitus olisi jokapäiväiseen käyttöön, ja se tulisi ensimmäiseksi autoksi, tai noh, toiseksi, mutta ensimmäiseksi OIKEAKSI autoksi. Tyyppiviat ovat aikalailla tiedossani.

    Tässä muutamia kysymyksiä:
    Onko E38 kallis huoltaa?
    Vetokoukku E38:n, näyttää olevan harvinaisuus, paljonko maksaa noin?
    Onko huomattavaa eroa suorituskyvyn kannalta 735i:n ja 740i:n välillä?
    Onko mitään järkeä ostaa 300t ajettua vanhaa seiskaa, kun saa samalla rahalla hyväkuntoisen E36:n, jolla ajettu paljon vähemmän?

    Auttakaa nuorta miestä, ja vastatkaa näihin kysymyksiin!

    Kiitos jo etukäteen.
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #2
    Osta se seiska vaan.
    300tkm. ajettuun on tehty jo puslajumpat ym kertaalleen ainakin. Ajaa hautaan parikin alle sata ajettua 36:sta.
    Koneista sen verran, että 728:llakin kerkiää yllättävän hyvin. Näissä meidän oloissa ainakin. Itse tarkentaisin katsettani enempikin varusteisiin, kuin pannuun.
    No, makuasioita sanoi koira, kun muniansa..............

    Summa: Osta seiska.
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Itsehän käytin omaa 740:iä käyttiksenä kunnes tuli liikaa sääli suolasta yms.

      Polttoaineen kulutus yllättävän inhimillistä ja kyyti on mahdottoman hyvää verrattuna tuohon e36 talvi pulkkaan.

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #4
        Seiskat eivät ole laajasti olleet tuuninki Terojen suosiossa, joten kohtuullisesti pidetyn yksilön löytää melko paljon helpommin kuin E36:n.

        Kyllähän nämä huolloiltaan kuitenkin kalleinta luokkaa ovat jos verrataan muihin korimalleihin, lukuun ottamatta M-sarjan autoja. Ei mitenkään tajuttomasti, mutta voisin sanoa, että n. 20% kalliimmat osat.

        Tyyppiviat sanoit selvittäneesi jo etukäteen, mutta suosittelen silti käymään auton huolella läpi, ettei tule yllätyksiä. Bensakoneinen E38 on sinänsä aika luotettava, mutta huonosti pidetyn yksilön "entisöinti" maksaa helposti useita tuhansia euroja. Esimerkiksi jos tankki vuotaa ja sitä ei saa järkevästi korjattua, uusi tankki on +800€. Ja siihen vielä kylkeen kaikki huohotuskilkkeet ja muut tarvikkeet, niin ollaan jo tuhannessa eurossa.

        Jos tukivarsia, jäähdytysjärjestelmän osia, tai vaikka jarruihin pitää tehdä jotakin mittavampaa remonttia, niin jälleen katsotaan useiden satojen eurojen korjauslaskua.

        Virheetöntä yksilöä tuskin järkevään rahaan löydät, mutta kannattaa kuitenkin välttää sellaisia kulkineita, joihin on kasautunut kaikki kalliit viat.

        Vetokoukku ei tosiaan ole ollut mikään maailman yleisin varuste näissä, mutta sen saa kyllä jälkikäteen laitettua. Hintaa tälle operaatiolle tulee noin tuhat euroa jos aiot uutena kaikki tarvikkeet ostaa. Itse ehkä mieluummin ostaisin ainakin koukun ja muut metalliosat käytettynä ja korkeintaan sähkösarjan uutena. Puskuria joutuu leikkaamaan ja tarvitset myös peitelevyn tälle reiälle kun koukku ei ole kiinni. Kyseinen peitelevy olisi myös hyvä maalauttaa korin väriin.

        Itse en ole koskaan omistanut tuota pienempää kasia, mutta mielestäni se on vähän väliinputoajamallia, koska mitään olennaista säästöä esimerkiksi polttoaineenkulutuksessa et näe. Lisäksi se ei ole niin haluttua mallia kuin 740i.

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #5
          ei kait niitä OIKEASTI alle 200tkm ajettuja E36:kaan ole enää juurikaan tarjolla, nuorimmatkin farmarit on jo kohta 15 vuotta vanhoja kuitenkin, joten ihan rohkeesti vaan seiskaa katsomaan. Ei sua kiinnostais 750?
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            #6
            ...E38 jokapäiväiseen käyttöön ja ensi-autoksi :think Noh. Osta ainakin kallein mitä löydät. Siistikin voi olla pelkkää illuusiota huonolla tuurilla ja jos oikein miinan saat, niin ei käy kateeksi.
            Omakohtaista kokemusta sekundasta 730iA:sta.

            Suosittelen E36:sta M43- tai M50/M52- moottorilla ja meno on idioottivarmaa, osien saatavuus helppoa ja edullista. Tarjontaakin enemmän ja halvemmalla vrt. hyvään seiskaan. Seiskaa voi ostella sitten vähän myöhemmin.

            Tosin sama se minulle on, mitä kukin ostelee, mutta tämä olikin oma mielipide, kun sitä kerran kysyttiin.

            Ps. olin melkein vähällä taas ostaa E38:in, mutta ehti menemään kaupaksi Nimimerkillä: muistot kultaantuu.
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            • Valtsi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 241
              • Harjavalta

              #7
              Huoltojen hinta riippuu hyvin pitkälle myös siitä, että mitä pystyt ite tekemään. En tiedä onko ollu hyvä tuuri itellä, mutta ajanut e38 tähän mennessä ~40tkm, eikä ole tarvinnu tehdä mitään korjauksia, muuta kuin tuulilasi ja imusarjan tiivisteet ja takapyöränlaakeri odottaa vaihtoa. Perushuollot sitten erikseen (öljyt, tulpat jne...).

              Jos päädyt valitsemaan 730/740 väliltä, niin unohda se 730! Itte molemmat omistaneena niin bensankulutuksessa ei juuri mitään eroa. Kolmelitranen on vaan TODELLA raskaan tuntunen ajaa aivan olemattoman alaväännön takia, m60b40 ihan erimaata, puhumattakaan m62b44 koneesta. 728 en ole ajanut koskaan, mutta sellanen kone ollut itellä e39:ssä, niin uskaltaisin veikata, että on voimakkaamman tuntunen ajofiilis tavallisessa ajossa. Vääntö ei lainkaan niin ohutta matalilla kierroksilla kuin m60b30 koneessa. Ja tarkemmin ajatellen tänään yli 100km e34 530iA:lla ajanut, niin ei se 3litranen ole hyvä mihinkään koriin, mutta kolmenelosessa pärjää, ainakin manuaalina...

              Kolmekutoset suurrimaks osaks nykyään nuorison raiskaamia miinoja. Koneet saattaa kestää, taka-akselit irtoo puslistaan jne... Monet edullisimmat yksilöt valmiita pellolle/jokkikseen. Ja jos haluaa AUTON eikä "auton", niin e36 voi unohtaa.
              Last edited by Valtsi; 04-01-2013, 22:29.

              Comment

              • JiPe
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2010
                • 2548
                • Kuopio

                #8
                Iliman muuta seiska vaan alle. On ne ihan eripelejä verrattuna johonkin e36:seen. Toki huoltokulut ovat vähän isommat, jo senkin takia ettei näillä kehtaa ajella jos joku paikka vähän repsottaa, on heti laitettava uutta osaa kiinni.

                (täällä vois olla 730i manuaali jouten, pistä priva jos kiinnostaa)
                MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                Comment

                • MasaTDS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1606
                  • Tampere

                  #9
                  Uskallan sanoa,että jos on auton hankkimiseen käytettäväksi hieman enemmän kun halvimpaan markkinoilla olevaan ja saat hankittua asianmukaisesti huolletun e38:n saat myös rahojesi vastineeksi parasta autoa mitä sillä rahalla saa.

                  Jos et välitä räjähtävästä suorituskyvystä,mutta kuitenkin tarvittaessa haluat matkata myös reippaasti mutta arvokkaasti,mukavasti ja kohtuullisella taloudellisuudella niin järkevimmästä päästä voisi olla yleisyyden sekä myös käytettyjen osien saannin kannalta 730ia(automaatti sehän seiskaan kuuluu)
                  Teknisesti järkevin 728 koska moottoria myös monissa muissa malleissa ja osien saanti sekä tekniikan yksinkertaisuus ja luotettavuus bmw:n mallitoiden huippuluokkaa,mutta ovat hieman korkeammissa hinnoissa useimmiten verraten v8 malleihin.Jos kuitenkin päädyt v8 malliin niin taitaa olla vanhempi m60 luotettavampi kuin uudempi m62 moottori.
                  E24 635csi
                  M-B W140
                  Citroen c4 coupe
                  H-D sportster chopper

                  Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                  Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                  Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                  www.mpanet.fi

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Rockford View Post
                    Ps. olin melkein vähällä taas ostaa E38:in, mutta ehti menemään kaupaksi Nimimerkillä: muistot kultaantuu.
                    Haluanko edes nähdä sitä päivää kun ostat E38:n ja se osoittautuu samanlaiseksi paholaiseksi kuin edellinen seiska.

                    Originally posted by Valtsi View Post
                    Huoltojen hinta riippuu hyvin pitkälle myös siitä, että mitä pystyt ite tekemään. En tiedä onko ollu hyvä tuuri itellä, mutta ajanut e38 tähän mennessä ~40tkm, eikä ole tarvinnu tehdä mitään korjauksia, muuta kuin tuulilasi ja imusarjan tiivisteet ja takapyöränlaakeri odottaa vaihtoa. Perushuollot sitten erikseen (öljyt, tulpat jne...).
                    Tämä tosiasia pätee aika pitkälle kaikkien autojen kohdalla. Mitä enemmän osaa itse tehdä, sitä halvemmalla pääsee. Mutta varaosien hinnat ovat siitä huolimatta jonkin verran korkeampia sellaisten komponenttien osalta, mitkä eivät käy ristiin muiden korimallien kanssa.

                    Originally posted by MasaTDS View Post
                    Uskallan sanoa,että jos on auton hankkimiseen käytettäväksi hieman enemmän kun halvimpaan markkinoilla olevaan ja saat hankittua asianmukaisesti huolletun e38:n saat myös rahojesi vastineeksi parasta autoa mitä sillä rahalla saa.
                    Tässä kohtaa suosittelen ihan yleisesti, ettei aina välttämättä se kallein, tai kalleimmasta päästä oleva auto ole paras. Itse olen vuosien saatossa alkanut tekemään niin, että ostan tarkoituksella hieman remppaa vaativan auton ja laitan sen sitten itse kuntoon. Jos auto on vaan perusvarmassa kunnossa ja sen saa järkevään rahaan, kyseisen yksilön saa entisöityä yleensä samaan rahaan kuin mitä olisi tullut maksamaan joku kalliimpi, mutta vähävikaisempi yksilö. Iso ero tulee kuitenkin siinä, että kun olet itse autosi laittanut kuntoon, tiedät tasan tarkkaan, mitä on tehty ja mitä ei. Lisäksi jos esimerkiksi tukivarret olet juuri itse vaihtanut ja ne ovat kunnollista laatua, niin voit rauhassa ajella seuraavat 200 tkm. Joskus noissa kalliimman pään paremmin pidetyissä autoissa piileee kaikenlaisia "halpisfiksauksia", esim. tukivarret ovat kyllä juuri vaihdetut, mutta ovat kakkoslaatua.

                    Originally posted by MasaTDS View Post
                    Jos kuitenkin päädyt v8 malliin niin taitaa olla vanhempi m60 luotettavampi kuin uudempi m62 moottori.
                    Itse olen aikalailla tykästynyt tähän "välimalliin" eli M62B44. Kaikki kolme konemallia on tullut omistettua (M60, M62, M62TU) ja mielestäni paras kompromissi on tämä perus M62. Moottorin perässä on hieman uudempi ja luotettavampi steppilaatikko, jakopään suhteen ei pitäisi olla ongelmia (vaikka ei olekaan tuplaketjulla kuten M60), ei vanokseen liittyviä ongelmia ja polttoaineenkulutus on M60 verrattuna maltillisempi. Noiden moottorien välillä on aika paljon kaikenlaisia pieniä eroja ja viime kädessä kyse on makuasioista, mutta jos kokonaisvaltaisesti halvimman ylläpidettävän kasin haluaa, mielestäni se on M62.

                    Comment

                    • _charger-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2011
                      • 380
                      • Helsinki

                      #11
                      itellä '95 750 ia jokapäiväisessä ajossa ja kyllä on vaan mukavata menoa! suosittelen kyllä myös tota muidenkin mainitsemaa m62. m73:sessa on kivasti vääntöä mutta tosiaa isompi kulutus. (nyt 15 l/100km sekaajossa) itseani se tosin ei haittaa kun kilsoja ei tule vuodessa kun n. 15tkm.. hyvä ois näitten kanssa jos osaa itse korjata autoja ja paikka missä tehdä/ tuntee jonkun, säästää paljon. jos ei noita ole, kannattaa todella tarkkaa katelle hyvä yksilö, joko todella vähän ajottu tai sellanen mihkä suurin piirtein kaikki yleisimmät perusviat tehty. oma vekotin oli juuri noita tässä topikissa mainitsemia huonosti pidettyjä yksilöitä, mutta nyt on tullut pikkuhiljaa entisöityä sitä taas iskuun. (nim.automekaanikko/duunissa omien autojen laitta lauantai ) kauniskin auto mielestäni on, muotoilu ajaton ja elegantti.
                      1966 Dodge Monaco
                      1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

                      EX:1994 BMW 750 IA e38
                      EX:1994 BMW 740 IA e38

                      Comment

                      • MrAleksi
                        Newbiemmer
                        • Jan 2013
                        • 2
                        • Finland

                        #12
                        Kiitoksia kaikille nopeista vastauksista! Itse olen huomannut E36:n suhteen saman, että karjalalippiskansa on useimmat yksilöt raiskanneet. Täytyy pohtia asiaa ja jospa joku päivä E38 komistaisi autotallia.

                        Comment

                        • rizzo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2007
                          • 5418
                          • Oulu

                          #13
                          Niin ja siis vaikka vikoja tulee niin rahallahan niistä selviää Ehjä E38 on loistava auto.

                          Comment

                          • Komu
                            BTCF Member
                            • Sep 2004
                            • 1038
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Itse tein niinkuin suurinosa täällä on sanonut, että älä tee. Ostin halvemman pään 730i:n talvi/käyttöautoksi pari vuotta sitten (Huom. manuaali ja kauppahinta oli 4000€). Itse en ottaisi alkupään automaatteja, eli steptronikki, jos automaatti pitää olla.

                            Rahaa olen toki autoon parin vuoden aikana laittanut, tuhansia. Pääosin alustaan ja jäähdytysjärjestelmään. Kaiken olen teettänyt korjaamolla, jos en olisi "harrastaja", niin kaipa nuo laskut olis alkanut jo vituttaa. Joku 40-50tkm nyt tullut ajettua, en muista paljonko oli mittarissa mulle tullessa...

                            Ei ole juuri mitään (samassa hintaluokassa) minkä voisin kelpuuttaa käyttöautoksi tuon tilalle. Tuo on vaan niin hyvä ajaa! Nyt ajettuna 362tkm ja mittarista voisi helposti ottaa 150tkm pois eikä asiaa juuri huomaisi mistään. Nahkasisusta hyvässä kunnossa, ulkokuoresta pienellä fiksauksella saisi aika timantin taas... Eli ota tuo huomioon autoja katsellessa.

                            En lähtisi vertaamaan e36 ja e38, eihän nuo paini millään tasolla samassa sarjassa. e39 ja e38 alkaa olla vähän lähempänä toisiaan. Molemmat omistaneena voin sanoa että seiska on vaan seiska

                            Jos olisin nyt ostamassa niin comfort penkit ottaisin, tosin jos hyvä yksilö tulee vastaan ilman comfortteja niin eipä tuon nyt niin iso puute olisi. Aika kova hintahaitari suomessa myynnissä olevissa autoissa. Yritä löytää hinta/laatusuhteeltaan se oikea.

                            Omassa siis varusteina:
                            Nahkaa, parkkitutkat ja irroitettava koukku.
                            Ja mun keskikulutus raskaalla jalalla kesäisin alle 9, talvella noin 10. Pitääpä joskus tehdä omasta showroomi.
                            E70 X5 40d + F31 330d
                            Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                            Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                            Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                            Comment

                            • MasaTDS
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1606
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Ramzez View Post


                              Tässä kohtaa suosittelen ihan yleisesti, ettei aina välttämättä se kallein, tai kalleimmasta päästä oleva auto ole paras. Itse olen vuosien saatossa alkanut tekemään niin, että ostan tarkoituksella hieman remppaa vaativan auton ja laitan sen sitten itse kuntoon. Jos auto on vaan perusvarmassa kunnossa ja sen saa järkevään rahaan, kyseisen yksilön saa entisöityä yleensä samaan rahaan kuin mitä olisi tullut maksamaan joku kalliimpi, mutta vähävikaisempi yksilö. Iso ero tulee kuitenkin siinä, että kun olet itse autosi laittanut kuntoon, tiedät tasan tarkkaan, mitä on tehty ja mitä ei. Lisäksi jos esimerkiksi tukivarret olet juuri itse vaihtanut ja ne ovat kunnollista laatua, niin voit rauhassa ajella seuraavat 200 tkm. Joskus noissa kalliimman pään paremmin pidetyissä autoissa piileee kaikenlaisia "halpisfiksauksia", esim. tukivarret ovat kyllä juuri vaihdetut, mutta ovat kakkoslaatua.
                              Tässä kohtaa tarkoitankin ehdottomasti sitä,että e38 on hieno ja hyvä auto kun siitä tekee sen itse.
                              Eli osta perusvarma mutta kuitenkin ainakin korin ja sisustan suhteen hyvin pidetty yksilö,haulla löydät varmasti seiskan heikoista lenkeistä kuten yksi tärkeimmistä ainakin m60 suhteen on öljypunpun kiinnityksen ja ketjun kireyden tarkastus heti oston jälkeen.
                              Alustan saa kohtuu kustannuksilla uuden veroiseksi jos yhtään pysyy itsellä työkalut käsissä joten alustan välyksistä ei kannata välittää muutakun myyjän kanssa pidetyllä hintaneuvottelulla.
                              E24 635csi
                              M-B W140
                              Citroen c4 coupe
                              H-D sportster chopper

                              Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                              Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                              Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                              www.mpanet.fi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎