Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 800-omistajia, onko heitä? Part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTMD
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 834
    • Helsinki

    Originally posted by BeiSSi View Post
    Selvitelkääpä nyt joku innokas samalla vaivalla tuo remmiahdin juttu että miten sen laittaminen oikeesti onnistuu, niin aletaan säästämään ja laitetaan kesäksi 2018 kimppatilaus pystyyn!
    Tossa:


    4500€ ja tolla 400 kaakkia joten jää kivasti tilaa että se "mallisarjan tehokkain +20%" ehdolla viitisen kymmentä heppaa sen rajan alle.

    Sitte vaan enää Csi:n kampetta alustaan kiinni

    Eli mites tää menikään...
    500€ Wokke chippi setti
    2000€ Manuaalista manuaaliksi
    2000€ 3.91 perä jotta alkaa kulkemaan
    2500€ Automaatista manuaaliksi
    6000€ jotta saadaan vähän painetta kattilaan ja 400 hevosta (Voipi olla pikkasen optimistinen arvio) ja aski paskana heti tässäkin

    Ja sitten vielä M73/M70 konversio vaihtari jolla pitäs tän tötterön liikkua kanssa, mutta vaatinee jo pikkusen kokeneepaa kaveria että voi itse tehdä
    Last edited by JTMD; 12-12-2016, 17:12. Reason: Nyt sitte jäitä hattuun JTMD että ei mene amisteluksi
    -10 e93 325i
    -04 e46 320i
    -92 e31 850i 6speed
    -92 e30 325 cab
    -93 e36 M3
    -91 e36 325

    Comment

    • mikae34
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 4992
      • Forssa

      Originally posted by JTMD View Post
      Tossa:


      4500€ ja tolla 400 kaakkia joten jää kivasti tilaa että se "mallisarjan tehokkain +20%" ehdolla viitisen kymmentä heppaa sen rajan alle.

      Sitte vaan enää Csi:n kampetta alustaan kiinni

      Eli mites tää menikään...
      500€ Wokke chippi setti
      2000€ Manuaalista manuaaliksi
      2000€ 3.91 perä jotta alkaa kulkemaan
      2500€ Automaatista manuaaliksi
      6000€ jotta saadaan vähän painetta kattilaan ja 400 hevosta (Voipi olla pikkasen optimistinen arvio) ja aski paskana heti tässäkin

      Ja sitten vielä M73/M70 konversio vaihtari jolla pitäs tän tötterön liikkua kanssa, mutta vaatinee jo pikkusen kokeneepaa kaveria että voi itse tehdä
      Minä ostin hyväkuntoisen 3,91 lsd:n 400 eurolla Harrastajalta puolasta
      Auto on liikkumaväline.

      Comment

      • mrrk
        BTCF Member
        • Sep 2007
        • 515
        • Satakunta.

        [QUOTE=JTMD;3830139]
        En tiedä kiinnostaako ketää, itseä vähän... Kaikki kasista jotakin tietänevät, että kasin manuaali aski 560G on kullan arvoinen ja niitä ei saa mistään eikä hajonneita synkroja voi korjata, koska niitäkään osia ei saa mistään. Tämä vaihteisto hajoaa väärinkäytön seurauksena tiettävästi vähän turhankin herkästi.

        Resepti, millä jokainen voi asentaa kasiinsa manuaaliaskin automaatin tai hajonneen manuskan tilalle...

        Automaatista manuaaliksi näin karkeasti:
        Getrag 420G M60 koneesta - Välitykset on lähes tarkalleen samat kuin 560G:ssä ja tämäkin aski kestää 499Nm.
        Adapteri kytkinkoteloon
        840 vaihteensiirtäjän osat
        840 automaatin kardaani
        840 automaatin perä, jossa on sama 2.93 välitys kuin 850 manuaalissa
        540i E34:sta polkimet ja kytkimen hydrauliikkaan liittyvät vermeet
        Kytkimen osat saa olla V12 mallia, ne kun ovat käypäset 420G askin kanssa

        Manuaalista manuaaliksi:
        Jopa manuaali 850:ssä askin vaihtoon siis tarvitaan askin lisäksi ainakin adapteri, kardaani, siirtäjät ja perä.

        Ja paljonkohan se maksaa? Noh, Aski 600-800€, Adapteri 300€, Kardaani vaikkapa 700€ ja siihen päälle vielä perä + polkimet + siirtäjän osat... :think Selviäisikö kahdella tonnilla. Voipi olla

        Ja mitä tulee uuteen askiin, niin ilmeisesti tärkeä homma on että uusi 420G on juurikin vanhan mallin aski, missä ei ole kampuran anturia kuten M62:ssa on. Joistakin M60 loppupään e39:stä tämä anturi löytyy./QUOTE]

        Mistä nuo vääntölukemat on peräisin?

        Mitä merkitystä tuolla anturin paikalla on? Ottaako adapteriin kiinni vai joku muu syy?

        Kyllä se uudempi 420g sopii M60/M62 ja jopa M60b44 perään, tulppa vaan anturin koloon.

        Comment

        • JTMD
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 834
          • Helsinki

          Originally posted by mrrk View Post
          Mistä nuo vääntölukemat on peräisin?

          Mitä merkitystä tuolla anturin paikalla on? Ottaako adapteriin kiinni vai joku muu syy?

          Kyllä se uudempi 420g sopii M60/M62 ja jopa M60b44 perään, tulppa vaan anturin koloon.
          Täältä: https://en.wikipedia.org/wiki/Getrag_420G_transmission
          Tarkemmin siis että tämä aski on suunniteltu koneille joissa vääntö 499 eli varmaankin kestää enemmän. 560G taisi olla 550Nm jos en muista väärin :think

          Mulla ei ollut tietoa siitä että haittaako se anturin paikka siellä vai ei. Siksi kirjoitinkin että ilmeisesti.

          Tämä tieto että ei haittaa niin helpottaa se askin etsintää
          -10 e93 325i
          -04 e46 320i
          -92 e31 850i 6speed
          -92 e30 325 cab
          -93 e36 M3
          -91 e36 325

          Comment

          • mrrk
            BTCF Member
            • Sep 2007
            • 515
            • Satakunta.

            M60b30/M62b35 koneen 5 vaihteinen aski kestää 700 nm mutta paljonko vääntö kasvaa remmisetillä?

            Comment

            • Hantte
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2011
              • 350
              • Helsinki

              Originally posted by mrrk View Post
              M60b30/M62b35 koneen 5 vaihteinen aski kestää 700 nm mutta paljonko vääntö kasvaa remmisetillä?
              Ihan noin fysiikan kaavoilla laskettuna - olettaen että maksimikierrokset pysyvät samoina - vääntö kasvaa osapuilleen samassa suhteessa kuin tehokin. Ei ehkä yhtä tasaisesti koko vääntöalueella. :think

              Tehohan on momentti x pyörimisnopeus. Ja jos vääntökäyrä säilyy suht tasaisena, niin M70 pannun väännön luulisi nousevan lähelle 600 Nm. Tällöin rapeat korit alkavat irvistellä... :think
              Hantte
              Z4 sDRIVE 35i, -09
              ex: E31, 850i, -91

              Comment

              • JTMD
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2006
                • 834
                • Helsinki

                taas tullut joutua olutta ja roikuttu koneella...

                Palataas hieman taas tähän 850 Automaatista manuaaliksi konversioon. Olen tässä tutkinut ja listannut tarvittavia osia ja hintoja exceliin kaikille nippeleille mitä hommaan tarvitaan.

                Kalleimmat yksittäiset osat uutena Gp:n hinnoilla, joissa voi säästää pitkän pennin:
                23007508410 Getrag S6S 420G - 5250€
                33101428505 Perä 840i 2,93 Typ 210 - 1793,46€
                26101227880 Kardaani 840i kuminivelellä - 734,57€
                21217528209 Kytkin + asetelma - 289,15€
                21201223581 Vauhtipyörä - 1048,75€
                25111222367 Vaihteensiirtäjä 840i - 367,58€

                Edellä mainittujen osien lisäksi siis:
                Tarvikkeet vaihteistolle: M70 Adapteri + tiivisteitä yms - 530€
                Jos aski on uusi niin mitään tiivisteitä ei tietysti tarvita jolloin hinta - 398€

                Kytkinsetin loput osat: 38€
                Kytkimen hydrauliikka: Letkut, putket, läpivientiä, nippeliä sekä työ ja pääsylinterit yms. - 415€
                Vaihteen siirtäjän loput osat: 290€ + Orkkis nuppi ja pussi 145€
                Polkimet: 134€

                Lisäksi rikkomasi pakoputken kannakkeet, tiivisteet ja pultit sekä laatikkoöljyt. Voipi olla että sopivuuden takia myös pakoputken kannake laatikon kohdalta menee vaihtoon, tai sitten ei.

                Eli koko paska täysin uusilla BMW orkkis osilla luokkaa 11.000€

                Etsivä pääsee halvemmalla
                Last edited by JTMD; 28-12-2016, 18:04.
                -10 e93 325i
                -04 e46 320i
                -92 e31 850i 6speed
                -92 e30 325 cab
                -93 e36 M3
                -91 e36 325

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17529
                  • Turku

                  Ei mitään järkeä 11 000 euron hinnalla.
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • JTMD
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2006
                    • 834
                    • Helsinki

                    Originally posted by Laku View Post
                    Ei mitään järkeä 11 000 euron hinnalla.
                    Jep, uutena ei paljoa järkeä ole. Tässä kohtaa täytyisi saada käsiinsä vähintäänkin aski ja perä käytettynä, koska niiden yhteissumma on jo yli 7000€.

                    Esimerkiksi kytkimen ja vauhtipyörän osista saa puristettua melko paljon hinnasta pois ostamalla muuta kuin orginaali bmw osia. Ylipäätään osavalinnoilla sain hinnasta pois n.1200€ metsästämällä muita valmistajia ja toimittajia. Valinta on kuitenkin edelleen uusissa osissa.

                    Eli Laatikko ja perä poislukien, on hinta n.2900€. Lisäksi hintaa saa alemmas oikeastaan vain taikomalla kardaanin jostakin. Muilla pisteosilla ei ole juuri väliä koska ovat enimmäkseen käyttökelpoisia vain uutena.

                    Perävälityksiä 840 perään on saatavilla kolmea vaihtoehtoa tehtaalta:
                    M60 Aut 2,93
                    M62 Aut 2,81
                    M60 Man 3,08
                    M62 Man 2,93
                    Last edited by JTMD; 28-12-2016, 23:11.
                    -10 e93 325i
                    -04 e46 320i
                    -92 e31 850i 6speed
                    -92 e30 325 cab
                    -93 e36 M3
                    -91 e36 325

                    Comment

                    • mikae34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 4992
                      • Forssa

                      Miksi vaihtaa perä? Antaa sen alkuperäisen 3,15 olla siellä vaan.
                      Auto on liikkumaväline.

                      Comment

                      • JTMD
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 834
                        • Helsinki

                        Originally posted by mikae34 View Post
                        Miksi vaihtaa perä? Antaa sen alkuperäisen 3,15 olla siellä vaan.
                        Sepä olisi yksi tapa madaltaa kustannuksia mutta tähän minulla olisikin muutama kysymys.

                        Miten eroaa kardaanin kiinnitys 850 vs 840 perässä?

                        Ja sitten on vielä eri mittaisia kardaaneja:
                        840 Manuaali = 1418mm
                        840 Automaatti = 1266mm
                        850 Manuaali = 1322mm
                        850 Automaatti = 1290mm

                        Että sopiiko paikalleen mikään keppi jos sen 850 perän sinne jättää? Kaikkia paitsi 840 manuaalin kardaania joutuu jatkamaan tai kehittämään jonkinlaisen hybridin noista.
                        Last edited by JTMD; 29-12-2016, 00:04.
                        -10 e93 325i
                        -04 e46 320i
                        -92 e31 850i 6speed
                        -92 e30 325 cab
                        -93 e36 M3
                        -91 e36 325

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          Originally posted by JTMD View Post
                          Sepä olisi yksi tapa madaltaa kustannuksia mutta tähän minulla olisikin muutama kysymys.

                          Miten eroaa kardaanin kiinnitys 850 vs 840 perässä?

                          Ja sitten on vielä eri mittaisia kardaaneja:
                          840 Manuaali = 1418mm
                          840 Automaatti = 1266mm
                          850 Manuaali = 1322mm
                          850 Automaatti = 1290mm

                          Että sopiiko paikalleen mikään keppi jos sen 850 perän sinne jättää? Kaikkia paitsi 840 manuaalin kardaania joutuu jatkamaan tai kehittämään jonkinlaisen hybridin noista.
                          Ei Kai perän kiinnitys näissäkään eroa. Laatikko on kaikissa eri siksi eri mitta. Perään välityksen vaihtaminen ei parhaimmillaan maksa mitään ja teetettynäkin pari satkua.
                          Täydellisen remonttin osineenkin taitaa saada tonnilla teetettyä
                          Last edited by Tonton; 29-12-2016, 06:05.
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • mikae34
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 4992
                            • Forssa

                            Käsittääkseni kun ovat noita manuaaliswappeja tehneet ulkomailla niin perä on jäänyt alkuperäiseksi. Ymmärtääkseni pitäisi olla ihan bolt on manuaaliin kuuluvan kardaanin kanssa kyllä.
                            Auto on liikkumaväline.

                            Comment

                            • JTMD
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2006
                              • 834
                              • Helsinki

                              Originally posted by Tonton View Post
                              Ei Kai perän kiinnitys näissäkään eroa. Laatikko on kaikissa eri siksi eri mitta. Perään välityksen vaihtaminen ei parhaimmillaan maksa mitään ja teetettynäkin pari satkua.
                              Täydellisen remonttin osineenkin taitaa saada tonnilla teetettyä
                              Originally posted by mikae34 View Post
                              Käsittääkseni kun ovat noita manuaaliswappeja tehneet ulkomailla niin perä on jäänyt alkuperäiseksi. Ymmärtääkseni pitäisi olla ihan bolt on manuaaliin kuuluvan kardaanin kanssa kyllä.
                              Okei:think

                              No sitten tarkasteellaan vähän eri kantilta tätä hintapolitiikkaa.

                              Lisäksi olisihan tuo vähän ripeämpi 3.15 välityksellä.

                              Olen nyt päässyt sellaiseen summaan kuin 2200€ johon päälle lasketaan vaihteisto ja kardaani. Uusi kardaani on tosiaan ~740€ mutta vaihtoehtoina on ostaa toinen käytetty 850 kardaani ja jatkaa sillä alkuperäistä keppiä sen tarvittavat 128mm. Mitään hajua mulla ei ole mitä pajat tästä työstä laskuttavat. Siihen päälle enää uusi kuminivel 90€.

                              Mielestäni on siis realistista että laatikko poislukien kulunee hommaan rahaa reilusti alle kolme tonnia, pikemminkin 2600€ hujakoilla. Käytettyä laatikkoa on netissä saatavilla 1000€-1500€ hintaan.

                              6vaihteinen 420G vaihteisto saa olla S50, S52, S54 , M60 ja M62 moottoreista koska adaptereita löytyy kahta mallia kahdelle kytkinkotelolle.

                              Eli mitä... 3600 - 4100€ :think Kukas ryhtyy hommaan vai teenkö ite?
                              -10 e93 325i
                              -04 e46 320i
                              -92 e31 850i 6speed
                              -92 e30 325 cab
                              -93 e36 M3
                              -91 e36 325

                              Comment

                              • mikae34
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 4992
                                • Forssa

                                Sulla oli jo manuaali. Miksi haluat uuden samanlaisen vaikeimman kautta? Ota ennemmin vaikka se automaatti ja remmiahda se.
                                Auto on liikkumaväline.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎