Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 800-sarja e31 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PappaST
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2013
    • 265
    • Oulu

    Originally posted by mikae34 View Post
    Myös täältä iso kiitos pappast:lle loistavasta vinkistä!
    Ei midis....hyvähän se on jakaa tietoutta toisellekkin.
    BMW E31 850 Ci

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17543
      • Turku

      Originally posted by PappaST View Post
      No siis kun niitä mersun kumeja on asteikolla "ykkösestä-vitoseen".
      Ykkönen on matalin kumi ja vitonen taas vastaavasti korkein kumi.
      Jos ei marmorilta lähde hommaamaan, niin KL-varaosilta varmaan löytyy? Muita hankintapaikkoja ja n. hintaa vielä sanoa? Jos ostaisi samantein useampaa paksuutta, että voi sitten kokeilla...:think
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Tojopa
        BTCF Member
        • Mar 2004
        • 1592
        • Kuopio

        Febin nettikatalogissa oli muistaakseni noiden mersun iskarikumien paksuudet ilmoitettu..

        Comment

        • PappaST
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2013
          • 265
          • Oulu

          Originally posted by Laku View Post
          Jos ei marmorilta lähde hommaamaan, niin KL-varaosilta varmaan löytyy? Muita hankintapaikkoja ja n. hintaa vielä sanoa? Jos ostaisi samantein useampaa paksuutta, että voi sitten kokeilla...:think

          Motonetissä näyttäs olevan kans. 3-5€/ kpl, riippuen kuinka paksuja ottaa.

          Motonetin katalogin mukaan:

          ykkösen kumi 5mm
          kakkosen kumi 9mm
          kolmosen kumi 13mm
          nelosen kumi 17mm
          vitonen 21mm
          BMW E31 850 Ci

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17543
            • Turku

            Originally posted by PappaST View Post
            Motonetissä näyttäs olevan kans. 3-5€/ kpl, riippuen kuinka paksuja ottaa.

            Motonetin katalogin mukaan:

            ykkösen kumi 5mm
            kakkosen kumi 9mm
            kolmosen kumi 13mm
            nelosen kumi 17mm
            vitonen 21mm
            Okei, sieltä ne sitten kannattaa ottaa. :think Minkäkohan paksuuden ottaisin...:think 13 tai 17 voisi nostaa sopivan reilusti?
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • PappaST
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2013
              • 265
              • Oulu

              Suosittelisin ottamaan sen korkeamman vaihtoehdon niiden kahden välillä mitä miettii. Mun mielestä se millimäärä ei ollut suoraan verrannollinen siihen paljonko auto nousee. :think (näin muistelisin)
              BMW E31 850 Ci

              Comment

              • Nipsu
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 202
                • Tampere

                Originally posted by PappaST View Post
                Suosittelisin ottamaan sen korkeamman vaihtoehdon niiden kahden välillä mitä miettii. Mun mielestä se millimäärä ei ollut suoraan verrannollinen siihen paljonko auto nousee. :think (näin muistelisin)
                Näin muistelisin minäkin, kun eri mesen jousikumeja joskus pohdittiin. Kumien paksuudet ilmoitetaan tosiaan kuormaamattomana ja se sitten riippuu jouseen kohdistuvasta painosta, paljonko painuu kasaan.

                Muistelisin kuulleeni huhua, että nuo jousikumien paksuudet riippuivat samassa korimallissa moottorista ja varusteista. Eli mesessäkin noilla kumeilla olis tehty just sitä, mitä sä olet tehnyt kasissa, eli hienosäätänyt alusta korkeutta.

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17543
                  • Turku

                  Originally posted by PappaST View Post
                  Suosittelisin ottamaan sen korkeamman vaihtoehdon niiden kahden välillä mitä miettii. Mun mielestä se millimäärä ei ollut suoraan verrannollinen siihen paljonko auto nousee. :think (näin muistelisin)
                  Joo, ei varmasti nosta mainittua millimetrimäärää. Olet varmaan oikeassa, haluan nostaa takapäätä "reilusti" eli täytyy tutkia kevättalvella asiaa tarkemmin.
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • mikae34
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 4996
                    • Forssa

                    Originally posted by Laku View Post
                    Joo, ei varmasti nosta mainittua millimetrimäärää. Olet varmaan oikeassa, haluan nostaa takapäätä "reilusti" eli täytyy tutkia kevättalvella asiaa tarkemmin.
                    Kun ovat noin halpoja niin kannattaa varmaan ostaa noita korkeampia kaikkia muutama ja koittaa. Näin minä ainakin tekisin.
                    Auto on liikkumaväline.

                    Comment

                    • Hantte
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2011
                      • 350
                      • Helsinki

                      Originally posted by jx166 View Post
                      Moi, voin suositella sellaista Hans Jörgeniä, jonka meili on [email protected]. Tööttää sinne meiliä ja kerro tarpeestasi. Netistä löytyy kaverin osaamisesta juttua. Homma toimi kuin junan vessa ja maksaminen tapahtui vasta kun Mid palasi Suomeen ja todettiin toimivaksi.

                      Edit: Kaverin oikea nimi on Guido Kulka ja korjailee puoliammattimaisesti työn ohessa kaikkea autoelektroniikkaa. Voit kirjoitella englanniksi.

                      Erinomainen roadtrip tiedossa - autot tykkää kun niillä ajetaan, puhumattakaan kuskista!
                      Tänään sain tuon MID-episodin päätökseen.
                      Lähetin oman näyttöni Guidolle reilut kolme kuukautta sitten tietäen, että hän on kiireinen ja jos näytössä on jotain isompaa kuin kaapelivika, niin sitten homma kestää kauan. Näytössä oli suurin osa pikseleistä kateissa ja se oli lähes lukukelvoton, kuten P-J:kin totesi miitissä ajaessaan.

                      Parin viikon kuluttua tuli valokuva, jossa kaikki muut pikselit olivat elossa paitsi keskimmäisin vaakarivi. Guido antoi kaksi vaihtoehtoa:
                      -lähettää minulle viallisen (paremman kuin lähetin hänelle) näytön takaisin ilman korjausveloitusta, koska näyttö ei täytä hänen laatustandardejaan, tai
                      -joudun odottelemaan pidempään ja hinta on noin 300 euroa.
                      Pienen mietinnän jälkeen päätin maksaa ja odottaa.
                      Syynä oli vika piirilevyllä olevissa näytönohjausprosessoreissa. Piirilevy oli saanut kipeää kosteudelta ja sittenhän tarina onkin tuttu vikajuttu.

                      Tänään näyttö tuli postista kotiin. Jo postissa revin huolella pakatun paketin auki ja parkkiksella piuha kiinni, että saan tietää, miksi CHECK-valo pimahtaa palamaan. Jarruistahan se pimputti, eli ei mitään vakavaa, vaan jokin johtohäiriö, koska palat on ok (takaa sisempiä tosin ei oikein nähnyt renkaanvaihdon yhteydessä).
                      Näyttö oli kirkas ta terävä kuin fullHD-telkkari. Täydellinen!

                      Mitä maksoi?
                      Noin 380 euroa rahteneen Saksaan ja takaisin.

                      Miksi niin kallis eBayn noin satasen hintaisiin "korjaussarjoihin"?
                      MIDiin vaihdettiin näyttö, lattakaapeli ja pikseleitä ohjaava piirilevy, sekä kaikki lamput.

                      Guido tarjosi minulle halpisvaihtoehtona veloituksetonta lattakaapelinvaihtoa, jolloin keskirivi olisi jäänyt pimeäksi piirilevyvian takia. Tällöin olisin päässyt alle viidenkympin postikuluilla, mutta valitsin itse kalliimman vaihtoehdon.
                      Googlaamalla 'BMW E31 MID' voi todeta, että korjaussarjoja saa satasella ja tässä tapauksessa "satasen suutari" tekee helposti yli viidensadan vahingon tuhoamalla MIDin osaamattomuuttaan. Ja olipa Saksassa eBayn kautta myynnissä jokin aika sitten rikkonainen MID hintaan 495.

                      E31:n MID on katoavaa luonnonvaraa, joka loppuu ennen kuin öljy lähteistään, joiden jalostustuotteella E31 kulkee nautinnollisesti.
                      Guido kertoi jossain mailissaan, että hänen merkittävä asiakas on BMW itse ja että hänellä on xx kappaletta näyttöjä korjattavana BMW:n kautta.
                      Jos joku on purkamassa omaa Kasiaan ja näytölle ei ole käyttöä, tarjotkaa sitä Guidolle.

                      Uusia Media Information Displayta ei enää saa. Ei koskaan. Pelastakaa jäljellä olevat MIDit.

                      Puuh, mikä vuodatus yhden näytön takia.
                      Hantte
                      Z4 sDRIVE 35i, -09
                      ex: E31, 850i, -91

                      Comment

                      • PappaST
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2013
                        • 265
                        • Oulu

                        :think Mielenkiintoista tietoa.

                        Mullakin on pientä vikaa midissä mutta on luettavissa. On käynyt joskus
                        mielessä että korjauttaisiko sitä jossakin vai antaisiko olla.
                        BMW E31 850 Ci

                        Comment

                        • Hantte
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2011
                          • 350
                          • Helsinki

                          Originally posted by PappaST View Post
                          :think Mielenkiintoista tietoa.

                          Mullakin on pientä vikaa midissä mutta on luettavissa. On käynyt joskus
                          mielessä että korjauttaisiko sitä jossakin vai antaisiko olla.
                          Jos häiritsee, niin kyllä kannattaa korjata. MIDien arvo nousee nopeammin kuin kasien.

                          Muutaman satasen hinta ei ole paha harrasteauton kohdalla.
                          Edelliseen E34:een en olisi missään tapauksessa tuhlannut moista rahaa, mutta tässä Kasissa näen sen investointina. Kun/jos auto on loppu, niin toimivasta MIDistä saa helposti kivat suolarahat.
                          Hantte
                          Z4 sDRIVE 35i, -09
                          ex: E31, 850i, -91

                          Comment

                          • algernon
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 288
                            • Turku, Suami

                            Originally posted by mikae34 View Post
                            Kun ovat noin halpoja niin kannattaa varmaan ostaa noita korkeampia kaikkia muutama ja koittaa. Näin minä ainakin tekisin.
                            Onkos tämä nyt kokeiltu?
                            M
                            850i -91 (EG11)
                            Z3 2.8 -98 (CH31)

                            325 -08 (VE31)

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4996
                              • Forssa

                              Originally posted by algernon View Post
                              Onkos tämä nyt kokeiltu?
                              En minä ole noita hankkinut. Kunhan kommentoin että mitä itse tekisin jos olisin hankkimassa.
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              • algernon
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2006
                                • 288
                                • Turku, Suami

                                Originally posted by mikae34 View Post
                                En minä ole noita hankkinut. Kunhan kommentoin että mitä itse tekisin jos olisin hankkimassa.
                                Sorry, oli enemmän yleisluontoinen kysymys kuin sinuun kohdistettu....
                                M
                                850i -91 (EG11)
                                Z3 2.8 -98 (CH31)

                                325 -08 (VE31)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎