Announcement

Collapse
No announcement yet.

iX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bittivirhe
    replied
    Sama valmistajakin tekee huonoja ja hyviä valoja. Taycanin valojen mittaustuloksia olen kateellisena katsellut. Oi jospa.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Saisipa bemareihin Porschen valot...
    Valoillakin on valmistaja yleensä muu kuin automerkki, esimerkiksi VW-konsernissa ja Polestar/Volvo on sama itävaltalainen valovalmistaja. Siis näissä uusissa matrix-ledeissä mitä mm. sähköautoissa on. Joskus kattelin, että Taycanissa ja Polestar 2:ssa on tuo valmistajan valot. Onhan niissä ulkomuodossa ja ominaisuuksissa eroja mutta eiköhän sieltä saisi sellaista mitä autovalmistaja tilaa. Minusta näissä valojen toiminta ja teho on aika vertailukelpoinen. Esim. i7:n valoissa on paljon huomaamattomampi se valokuvion muutos kuin vaikka Polestar 2:ssa, toisaalta onhan se ainakin aluksi hienomman näköinen kun näkee selkeästi ne varjostuvat lohkot, mutta ainakin Polestarissa oli aika matala sen varjostuskohteiden määrä (5kpl) joten esim. motarilla ei tahdo toimi jos on iso aukea ja sopivin välein autoja.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Saisipa bemareihin Porschen valot...

    Leave a comment:


  • [Zei-M-Zei]
    replied
    Mulla ei matrix ledeistä ole kokemusta, mutta eikös normaali ledit ainakin ole joko on/off. Laserithan kirkastuvat (valoteho nousee) sitä enemmän mitä pimeämpää on. Tuossa mun i4 on laserit, ja tuolla kainuun korvessa yömyöhäällä ajettaessa (kun ei ole yhtään valosaastetta), laserit pelaavat kyllä esimerkillisesti. Puolen kilometrin pääsä oleva P-paikan merkki tuntuu häikäisevän enemmän kuin 100m päässä oleva P-paikan ennakkomerkki (varmaan sen vuoksi että "häikäisynesto" havaitsee tuon aikaisemman merkin). Sitä en osaa sanoa pystyykö tuota valotehon määrää suhteutettuna ympäröivään valaistusasteeseen säätämään mitenkään.

    Leave a comment:


  • Juize
    replied
    Originally posted by Komu View Post

    Kyllä omassani on pitkät valot erittäin hyvät. Vanhaan tehokkaaseen lisävalolliseen x5 verrattuna pitkät ovat yhtä tehokkaat. Toki tämä adaptiivisuus on luonnollisesti helvetin hyvä, kun vanhan joutui sammuttaa samantien kun joku tuli vastaan. Eli sinulla siis selkeää vikaa autosi valoissa... Hups, ei ollut Pyrozille tarkoitus vastata vaan...



    Oman autoni valoja en omien kokemusten perusteella erittäin hyviksi voi sanoa, ehkä hyvä parempi arvosana. Itsekin odotin erinomaisia.
    Vertailu kohtana joudun pitämään 5-sarjan autoja, -18 vuotinen G31 adaptiivisilla LED valoilla ja -20 G31 LCI adaptiivisilla matrix LED valoilla, molemmissa pitkien oli kantama ehkä jopa hieman parempi kuin IX:n lasereissa.

    Paha sanoa onko noissa oikeasti vikaa kun ei ole vertailu kohtaa. Ei ole tuttavapiirissä verokkia. Kyllä noilla muuten eteensä näkee, mutta eväät olisi parempaankin.
    Lasereiden suuntauksessa on tässä se hauskuus, niissä olisi hyvin tehoa, mutta kun niiden valokuvion yläreuna on suunnattu jonnekin reilun 100m kieppeille. Tuolle etäisyydelle riittää LED pitkien teho hyvin. Ylemmäksi suunnatuilla lasereilla saisi mukavasti lisää pituutta.
    Mekaanista säätöä laser yksiköille erikseen ei ole ja paikallinen merkkikorjaamo nosti kädet pystyyn, heidän käytössä käytössä olevilla softilla lasereita ei saa ohjelmallisesti säädettyä. En tiedä saisiko Esys:illä joku velho passattua perus säädön hieman ylemmäksi.
    Laser valoyksiköillä on kuitenkin umpiossa kaksi säätömoottoria, joilla niitä säädetään kahden akselin suunnassa kun joku tulee vastaan tai toisen perässä ajettaessa.
    iX:n umpioiden mekaniikka on kuitenkin nyt tullut harvinaisen tutuksi kun tallin pöydällä on umpio purettuna osiin.​

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Mielenkiintoista nähdä, tippuuko uuden iX:n kulutus noista lukemista sen 10%, mitä on kerrottu.

    Leave a comment:


  • Jarppa63
    replied
    Pääsiäisreissu tehty Keravalta Sallaan. Paluu kahdella latauksella: Suomussalmella (28 min, aamupala) ja Kuopiossa (38 min, lounas). Apin mukaan 873 km ja 92,1 km/h ja 22,1 kWh. Autona iXM60. Helppoa ajamista ja nyt latauspaikkoja tuntuu olevan riittävästi. Edelliset lapinreissut tehty i4M50, jota joutui lataaman kerran enemmän / suunta. Toki kokemus on kasvanut. Ja tarkkaan ottaen viime reissu ruskaan syksyllä tehtiin Grand Voyagerilla, jota joutui tankkaamaan useammin kuin sähköautoa lataamaan

    Leave a comment:


  • Komu
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Nyt ei puhutakaan kirkkauden lisääntymisestä vaan suuntauksen muuttumisesta kun vauhti kasvaa. En siis tiedä vieläkään varmaksi käyttäytyykö juuri iX:n laserit noin, mutta BMW:n valot on sitä tehneet jo yli vuosikymmenen
    Kyllä omassani on pitkät valot erittäin hyvät. Vanhaan tehokkaaseen lisävalolliseen x5 verrattuna pitkät ovat yhtä tehokkaat. Toki tämä adaptiivisuus on luonnollisesti helvetin hyvä, kun vanhan joutui sammuttaa samantien kun joku tuli vastaan. Eli sinulla siis selkeää vikaa autosi valoissa... Hups, ei ollut Pyrozille tarkoitus vastata vaan...

    Originally posted by Juize View Post
    Mielipiteitä iX:n laser valoista? Itselle nuo oli jonkin asteinen pettymys. Noista mainitaan että kantama on jopa 600 metriä.
    Laserit kun syttyy 60 km/h jälkeen niin niiden suuntaus on järkyttävän alas, näyttää että lasereiden ylä rajaus melkein samassa kuin lyhyiden ylä raja. Josta johtuen vaikuttaa että kynttiläkin valaisisi saman verran siellä 600 m päässä.
    Mielestäni edellisessä 530e LCI:ssä adaptiivisilla LEDeillä kantama oli samaa tasoa, ellei jopa parempi.
    Ja valon sävy verrattuna tuon 5 sarjan valoihin on "keltaisempaan" suuntaan. Risteyksissä kun kääntymisvalot kirkastuu, niin ne on huomattavasti "sinisempään" päin verrattuna ajovaloihin.​

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Joko joku on päässyt koeajamaan uutta iX:ää? Miltä vaikuttaa?

    Leave a comment:


  • BimmerM5
    replied
    Talven reissut ajettu, ja pakko sanoa että iX50 pelasi moitteetta koko kauden. Ovetkin avautuivat jokaisella kerralla, vaikka pakkasta piisasi. Pisin lenkki oli noin 1000 km, ja se vaati 3 x ~30 min latauspysähdyksen. Ajo oli täyskuormalla + suksiboksi katolla, ja silti keskikulutus pysyi järkevänä: 26 kWh/100 km.

    Latausreissut sujuivat hyvin. Alussa tehot pyörivät 150–190 kW välillä, ja siitä sitten tasaista laskua akun täyttyessä. 20–70 % latauksissa toteumat olivat enimmäkseen 100–120 kW luokkaa, eli aikataulut pysyivät hyvin kasassa.

    Paras suksiboksi valittiin muuten vertailemalla eri vaihtoehtoja kätevästä oppaasta.

    Hyvin osui kohdalleen! Hiljainen, tilava ja sopi katolle ilman virittelyä.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by ekaBMW View Post
    Nykyään tuntuu että valojen muotoilussa ja käytännöllisyydessä ei ole mitään järkeä. Ulkonäkö on tärkeämpi.
    Tavoitteessa on onnistuttu hyvin, koska jenkkifoorumilla väki osti laservaloja siksi, että ne näyttävät autossa hyvältä - eivät siksi, että ne olisivat jotenkin paremmat kuin tavalliset.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Sitä valopistettä ei myöskään kannata suunnata puiden latvoja valaisemaan.
    Pistemäinen valo on siitä ikävä että suuntaus on oikea vain toisinaan kun tiessä on kuitenkin mutkia ja mäkejä.

    Aikoinaan pistekaukovalot oli kiellettyjä tieliikenteessä….
    Nykyään tuntuu että valojen muotoilussa ja käytännöllisyydessä ei ole mitään järkeä. Ulkonäkö on tärkeämpi.
    Last edited by ekaBMW; 24-02-2025, 01:11.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Juize View Post

    Pitkillähän laserit sytty vasta 60 kmh vauhdissa, eikä ne siitä enää kirkastu vaikka vauhtia ois 150 kmh. Lyhyillä eri valokuvioita on muutamia, kaupunki-, maantie., moottoritie. ja huonon sään (sumu) valokuviot.
    Nyt ei puhutakaan kirkkauden lisääntymisestä vaan suuntauksen muuttumisesta kun vauhti kasvaa. En siis tiedä vieläkään varmaksi käyttäytyykö juuri iX:n laserit noin, mutta BMW:n valot on sitä tehneet jo yli vuosikymmenen

    Leave a comment:


  • Juize
    replied
    Kyselin kyllä jo suuntauksen tarkistamisesta takaisinkutsu käynnin yhteydessä, mutta eihän sitä siinä kerennet tekemään. Selitys että kaikki suuntaukset hoitaa auton automatiikka ja lasereita ei saa mukamas edes testerillä palamaan että voisi niiden suuntauksen tarkistaa
    Pitää vielä käyttää tarkistuksessa.
    Eihän se pikku piste autuaaksi tee, mutta olisihan se lisänä jos sen saisi näyttämää edemmäksi eikä auton eteen

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Onkohan lasereiden suuntauksessa joku pielessä? Kyllä niiden kuuluisi näyttää kauemmas kuin ledivalojen. Se on sitten eri asia, paljonko siitä pienestä valopisteestä keskellä tietä on iloa - ennemmin toivoisin valoa pintareille, harvoin keskellä tietä on hirviä pitkäaikaisparkissa. Poroja kyllä joskus on.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎