memebuy23buy

iX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by Jarppa63 View Post
    Kyllä mun m60 pääsee koko ajan yli 500 km yhdellä latauksella. Toki talvella tilanne eri. Eli ei mitään ongelmaa rangen kanssa. 21" kesäkiekot alla.
    Auto on LCI-mallin iX 60 21" Nexen-renkain. Sovelluksen mukaan ajettu 421 km, kulutus 95.2 kWh (22.6 kWh/100 km) ja 592 km, kulutus 121.4 kWh (20.5 kWh/100 km). Keskinopeudet 92.7 km/h ja 79.6 km/h. Eli jälkimmäisellä osuudella olisi päässyt noin 530 km täydellä akulla (tälle matkalle sisältyi yli 500 metrin korkeudesta alas laskeutuminen), ensimmäisellä osuudella luokkaa 480 km. Kesäkeli, tosin osan matkaa satoi vettä. Tällä kärryllä piti WLTP:n mukaan päästä melkein 700 km per lataus.

    Hetken jo kuvittelin, että voisi pian siirtyä sähköautokantaan, mutta olin taas väärässä.

    Leave a comment:


  • volvostabemariin
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Tuli tuossa etelä-Suomen lomareissulla huvikseen otettua muutaman tunnin koeajolla Espoon Hediniltä iX60. Charged M-sport varusteilla. Ilmajouset sekä 4p-ohjaus. Ilman lasikattoa oli tämä auto. Onhan se aivan jäätävän hiljainen vielä noilla 22” vanteilla. Alla oli uudet Hankookin iON evo kesärenkaat (vaahtomuovi sisällä). Auto on kyllä todella ketterä ja miellyttävä ajaa. Tuossa on jo semmosta taikamatto-fiilistä koska auto lipuu niin eleettömästi maantiellä. Mutta iX on vähän ongelmallinen auto. Tuotanto ei enää jatku tämän LCI:n jälkeen. Vuoden kahden sisään tulee paljon uutta BMW:n sähköisestä lineupista ulos neue klasse sarjat (iX3), G65 iX5 jne. Itse taidan jäädä odottelemaan mitä tarjonta on vuoden päästä koska onhan iX jo vähän vanhahtavaa tekniikkaa vaikka hieno auto muuten onkin.
    Nuo vaahtomuovit vaikuttavat todella paljon. Itsellä kuluivat kahdessa kesässä ensiasennus Pirellit ihan loppuun ja kun alle laitettiin uudet Contin SportContact 7:t (275/40 22") niin melu kasvoi melkoisesti.

    Sitten hajakommentti --> itsellä on ollut nyt tämä iX 2,5 vuotta. Yleensä olen auton vaihtanut tässä ajassa ainakin kerran mutta nyt tuntuu siltä että pidäön tätä ptkään. Täydellinen menopeli mulle. Kaikki varusteet otin mitä listalta sai ja vallankin Bowers & Wilkins saa aina naaman näkkärille

    Leave a comment:


  • Jarppa63
    replied
    Kyllä mun m60 pääsee koko ajan yli 500 km yhdellä latauksella. Toki talvella tilanne eri. Eli ei mitään ongelmaa rangen kanssa. 21" kesäkiekot alla.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    600-700 kilometrin range alkaa jo olla aika kiva.
    Näytti range olevan pitemmällä matkalla kaukana 700 kilometristä. Keskisestä Suomesta Tornion ja Kilpiksen kautta pohjoiseen, yhdellä akullisella ei päässyt edes 500 kilometriä (vaikka olisi ajanut 100 -> 0%). Pöh.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Tuli tuossa etelä-Suomen lomareissulla huvikseen otettua muutaman tunnin koeajolla Espoon Hediniltä iX60. Charged M-sport varusteilla. Ilmajouset sekä 4p-ohjaus. Ilman lasikattoa oli tämä auto. Onhan se aivan jäätävän hiljainen vielä noilla 22” vanteilla. Alla oli uudet Hankookin iON evo kesärenkaat (vaahtomuovi sisällä). Auto on kyllä todella ketterä ja miellyttävä ajaa. Tuossa on jo semmosta taikamatto-fiilistä koska auto lipuu niin eleettömästi maantiellä. Mutta iX on vähän ongelmallinen auto. Tuotanto ei enää jatku tämän LCI:n jälkeen. Vuoden kahden sisään tulee paljon uutta BMW:n sähköisestä lineupista ulos neue klasse sarjat (iX3), G65 iX5 jne. Itse taidan jäädä odottelemaan mitä tarjonta on vuoden päästä koska onhan iX jo vähän vanhahtavaa tekniikkaa vaikka hieno auto muuten onkin.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Tuli tuossa etelä-Suomen lomareissulla huvikseen otettua muutaman tunnin koeajolla Espoon Hediniltä iX60. Charged M-sport varusteilla. Ilmajouset sekä 4p-ohjaus. Ilman lasikattoa oli tämä auto. Onhan se aivan jäätävän hiljainen vielä noilla 22” vanteilla. Alla oli uudet Hankookin iON evo kesärenkaat (vaahtomuovi sisällä). Auto on kyllä todella ketterä ja miellyttävä ajaa. Tuossa on jo semmosta taikamatto-fiilistä koska auto lipuu niin eleettömästi maantiellä. Mutta iX on vähän ongelmallinen auto. Tuotanto ei enää jatku tämän LCI:n jälkeen. Vuoden kahden sisään tulee paljon uutta BMW:n sähköisestä lineupista ulos neue klasse sarjat (iX3), G65 iX5 jne. Itse taidan jäädä odottelemaan mitä tarjonta on vuoden päästä koska onhan iX jo vähän vanhahtavaa tekniikkaa vaikka hieno auto muuten onkin.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Saako tuohon iDrive 8.5:n keskinäyttöön eri "sovelluksia" samaan tyyliin kuin iDrive 7:ssä - vaiko ainoastaan vasempaan laitaan niitä pieniä widgettejä ja valtaosan näytöstä vie aina kartta tai joku vähemmän hyödyllinen asia kuten auton selfie? Eli onko mahdollista jakaa näyttö vaakasuunnassa esim. kolmeen osaan, joista yhdessä näkyisi vaikkapa matkan tiedot (kulutus ym.), yhdessä kartta ja yhdessä mediatiedot?

    Entä saako mittaristoon näkyviin samanaikaisesti kartan ja kulutustiedot+rangen? Ei pikaisella räpeltämisellä löytynyt, miten tuo onnistuisi.

    X5-kuskille iX 60:ssä yllättäviä asioita mm. soft closen toiminta (ovia saa kiskoa aika kovaa ennen kuin soft close hoitaa hommansa) ja hieronta (joka on vain alaselälle eikä koko selälle ynnä pyrstölle, kuten X5:ssä). Hiljainen tuo iX on ja 600-700 kilometrin range alkaa jo olla aika kiva. Alusta on i4:ään verrattuna mukava, ei tunnu jokainen kivennokare takapuolessa. B&W-äänentoisto on sekin varsin mukiinmenevä. Melkein tekee mieli tuollaista. Melkein.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Sama valmistajakin tekee huonoja ja hyviä valoja. Taycanin valojen mittaustuloksia olen kateellisena katsellut. Oi jospa.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Saisipa bemareihin Porschen valot...
    Valoillakin on valmistaja yleensä muu kuin automerkki, esimerkiksi VW-konsernissa ja Polestar/Volvo on sama itävaltalainen valovalmistaja. Siis näissä uusissa matrix-ledeissä mitä mm. sähköautoissa on. Joskus kattelin, että Taycanissa ja Polestar 2:ssa on tuo valmistajan valot. Onhan niissä ulkomuodossa ja ominaisuuksissa eroja mutta eiköhän sieltä saisi sellaista mitä autovalmistaja tilaa. Minusta näissä valojen toiminta ja teho on aika vertailukelpoinen. Esim. i7:n valoissa on paljon huomaamattomampi se valokuvion muutos kuin vaikka Polestar 2:ssa, toisaalta onhan se ainakin aluksi hienomman näköinen kun näkee selkeästi ne varjostuvat lohkot, mutta ainakin Polestarissa oli aika matala sen varjostuskohteiden määrä (5kpl) joten esim. motarilla ei tahdo toimi jos on iso aukea ja sopivin välein autoja.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Saisipa bemareihin Porschen valot...

    Leave a comment:


  • [Zei-M-Zei]
    replied
    Mulla ei matrix ledeistä ole kokemusta, mutta eikös normaali ledit ainakin ole joko on/off. Laserithan kirkastuvat (valoteho nousee) sitä enemmän mitä pimeämpää on. Tuossa mun i4 on laserit, ja tuolla kainuun korvessa yömyöhäällä ajettaessa (kun ei ole yhtään valosaastetta), laserit pelaavat kyllä esimerkillisesti. Puolen kilometrin pääsä oleva P-paikan merkki tuntuu häikäisevän enemmän kuin 100m päässä oleva P-paikan ennakkomerkki (varmaan sen vuoksi että "häikäisynesto" havaitsee tuon aikaisemman merkin). Sitä en osaa sanoa pystyykö tuota valotehon määrää suhteutettuna ympäröivään valaistusasteeseen säätämään mitenkään.

    Leave a comment:


  • Juize
    replied
    Originally posted by Komu View Post

    Kyllä omassani on pitkät valot erittäin hyvät. Vanhaan tehokkaaseen lisävalolliseen x5 verrattuna pitkät ovat yhtä tehokkaat. Toki tämä adaptiivisuus on luonnollisesti helvetin hyvä, kun vanhan joutui sammuttaa samantien kun joku tuli vastaan. Eli sinulla siis selkeää vikaa autosi valoissa... Hups, ei ollut Pyrozille tarkoitus vastata vaan...



    Oman autoni valoja en omien kokemusten perusteella erittäin hyviksi voi sanoa, ehkä hyvä parempi arvosana. Itsekin odotin erinomaisia.
    Vertailu kohtana joudun pitämään 5-sarjan autoja, -18 vuotinen G31 adaptiivisilla LED valoilla ja -20 G31 LCI adaptiivisilla matrix LED valoilla, molemmissa pitkien oli kantama ehkä jopa hieman parempi kuin IX:n lasereissa.

    Paha sanoa onko noissa oikeasti vikaa kun ei ole vertailu kohtaa. Ei ole tuttavapiirissä verokkia. Kyllä noilla muuten eteensä näkee, mutta eväät olisi parempaankin.
    Lasereiden suuntauksessa on tässä se hauskuus, niissä olisi hyvin tehoa, mutta kun niiden valokuvion yläreuna on suunnattu jonnekin reilun 100m kieppeille. Tuolle etäisyydelle riittää LED pitkien teho hyvin. Ylemmäksi suunnatuilla lasereilla saisi mukavasti lisää pituutta.
    Mekaanista säätöä laser yksiköille erikseen ei ole ja paikallinen merkkikorjaamo nosti kädet pystyyn, heidän käytössä käytössä olevilla softilla lasereita ei saa ohjelmallisesti säädettyä. En tiedä saisiko Esys:illä joku velho passattua perus säädön hieman ylemmäksi.
    Laser valoyksiköillä on kuitenkin umpiossa kaksi säätömoottoria, joilla niitä säädetään kahden akselin suunnassa kun joku tulee vastaan tai toisen perässä ajettaessa.
    iX:n umpioiden mekaniikka on kuitenkin nyt tullut harvinaisen tutuksi kun tallin pöydällä on umpio purettuna osiin.​

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Mielenkiintoista nähdä, tippuuko uuden iX:n kulutus noista lukemista sen 10%, mitä on kerrottu.

    Leave a comment:


  • Jarppa63
    replied
    Pääsiäisreissu tehty Keravalta Sallaan. Paluu kahdella latauksella: Suomussalmella (28 min, aamupala) ja Kuopiossa (38 min, lounas). Apin mukaan 873 km ja 92,1 km/h ja 22,1 kWh. Autona iXM60. Helppoa ajamista ja nyt latauspaikkoja tuntuu olevan riittävästi. Edelliset lapinreissut tehty i4M50, jota joutui lataaman kerran enemmän / suunta. Toki kokemus on kasvanut. Ja tarkkaan ottaen viime reissu ruskaan syksyllä tehtiin Grand Voyagerilla, jota joutui tankkaamaan useammin kuin sähköautoa lataamaan

    Leave a comment:


  • Komu
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Nyt ei puhutakaan kirkkauden lisääntymisestä vaan suuntauksen muuttumisesta kun vauhti kasvaa. En siis tiedä vieläkään varmaksi käyttäytyykö juuri iX:n laserit noin, mutta BMW:n valot on sitä tehneet jo yli vuosikymmenen
    Kyllä omassani on pitkät valot erittäin hyvät. Vanhaan tehokkaaseen lisävalolliseen x5 verrattuna pitkät ovat yhtä tehokkaat. Toki tämä adaptiivisuus on luonnollisesti helvetin hyvä, kun vanhan joutui sammuttaa samantien kun joku tuli vastaan. Eli sinulla siis selkeää vikaa autosi valoissa... Hups, ei ollut Pyrozille tarkoitus vastata vaan...

    Originally posted by Juize View Post
    Mielipiteitä iX:n laser valoista? Itselle nuo oli jonkin asteinen pettymys. Noista mainitaan että kantama on jopa 600 metriä.
    Laserit kun syttyy 60 km/h jälkeen niin niiden suuntaus on järkyttävän alas, näyttää että lasereiden ylä rajaus melkein samassa kuin lyhyiden ylä raja. Josta johtuen vaikuttaa että kynttiläkin valaisisi saman verran siellä 600 m päässä.
    Mielestäni edellisessä 530e LCI:ssä adaptiivisilla LEDeillä kantama oli samaa tasoa, ellei jopa parempi.
    Ja valon sävy verrattuna tuon 5 sarjan valoihin on "keltaisempaan" suuntaan. Risteyksissä kun kääntymisvalot kirkastuu, niin ne on huomattavasti "sinisempään" päin verrattuna ajovaloihin.​

    Leave a comment:

Working...
X