iX

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post

    Väite on ihan tosi, siinä missä omasikin.
    Ihan mielenkiinnosta. Miten nykyään pystyy tankaamaan Suomessa venäläisestä öljystä tehtyä bensaa? Käsittääkseni venäläisperäistä öljyä, kaasua tai sähköä ei ole ollut saavilla enää pitkään aikaan europpassa tai Suomessa.

    Suurin osa Suomessa myytävästä bensasta on myös jalostettu Suomessa (toistaiseksi) eli jalostusmargiaalikin jää Suomeen. Ei bensa nyt ihan taida avainlipputuote olla, mutta veroineen pumppuhinnasta 70-75% jää Suomeen. Avainlippuraja on 80%, mutta oikeasti se lasketaan ns. omakustannusarvosta. Mutta ei sekään ihan huono bensalle ole 50% luokkaa ja biokomponettiosuus siihen päälle.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Jotta tottuu ei unohtuisi, niin eiköhän polttomoottorikuski rahoita pääosin Suomi OyAb:ta. "Lokakuussa 2023 bensiinin kuluttajahinnasta noin 55 prosenttia koostui erilaisista veroista." (Lähde Autoalan tiedotekeskus)​
    Väite on ihan tosi, siinä missä omasikin.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post

    Bonuksena ei tarvitse rahoittaa yhtään öljymaata, kuten Venäjää.
    Jotta tottuu ei unohtuisi, niin eiköhän polttomoottorikuski rahoita pääosin Suomi OyAb:ta. "Lokakuussa 2023 bensiinin kuluttajahinnasta noin 55 prosenttia koostui erilaisista veroista." (Lähde Autoalan tiedotekeskus)​

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by paavju View Post
    Aika kurja kötöstys sattui Torsolle. Miten näissä menee, kun iX40 ilmoitetaan kantama n. 400 tkm, niin onko se sitten 100 % ladatulla akulla vai suositellulla 80 %:n latauksella? Veikkaan 100 %, eli käytännössä ollaan optimioloissa reilu 300 km...
    Evdatabase on hyvä sivu rangeihin. Tuota luokkaa varmaan.

    Kannattaa miettiä oman ajoprofiilin kautta rangea. Aika moni syö, juo tai jaloittelee 2-3h välein matkoilla, jolloin 200-300km riittävä range. Kotikatauksella eläessä harvalla taas päivämatka yli 100km. Pitkällä matkalla toisaalta tärkeintä nopeuden kannalta ekan pysähdyksen jälkeen on latausnopeus, ei range. Olen parhaimmillaan ajanut omalla Model 3 jolla 250-350km range maantiellä, 66min latauksilla reilut 800km. Bonuksena ei tarvitse rahoittaa yhtään öljymaata, kuten Venäjää.
    Last edited by ///Jone; 06-01-2024, 07:55.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Aika kurja kötöstys sattui Torsolle. Miten näissä menee, kun iX40 ilmoitetaan kantama n. 400 tkm, niin onko se sitten 100 % ladatulla akulla vai suositellulla 80 %:n latauksella? Veikkaan 100 %, eli käytännössä ollaan optimioloissa reilu 300 km...

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Vielä on nykyinen iX50:n ainakin ensi viikkoon asti huollossa. Osat tilauksessa ja ne pitäisi saapua lähipäivinä. 2 kpl jäähdytysneste venttiileitä (yleinen ongelma iX, i4 jne.) oli mennyt paskaks ja vetarin stefa vaihdelaatikon päästä oli mennyt hajalle. Sieltä vuoti siis öljyt pihalle. No ei nyt mitään isoja vikoja mut sen verran et ajon esti sillä autolla ja korjauksiin on varattu aikaa reilun päivän verran asentajalta. Eli ei ihan muutaman tunnin homma ole kun järjestelmät pitää ilmata jne. uudestaan. 

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Toivottavasti 50e ei ole samanlainen pommi, joista jenkkifoorumilla lähes päivittäin raportoivat...
    No sen näkee sitten kun sen joskus saa. Eipä näytä sekään ihan ongelmaton olevan. Sen vielä kestän jos auto on softan yms. teknisten vikojen takia huollossa. Kyllä BMW yleensä nämä on saanut selätettyä. Mutta sitä en kestä et autossa ei ole kunnollisia ovenkahvoja, ikkunat sulkeutuu talvella väärälle puolella tiivistettä, sisällä on ladan penkit yms. yms. ja tällä nyt viittaan juurikin iX:ään. 

    Mun käyttötarkoituksiin ja ajoon hybridi X5 sopii vaan paremmin. Ei siitä mihinkään pääse. Varsinkin kun ei sitä lämpimää tallia ole johon auto mahtuu. Tai on lämmin talli mutta ei sinne auto mahdu. Mun mielestä iX:ssä on paljon huonoa mutta kertaakaan en ole sanonut että se on huono ajaa. Auto on nimittäin mielestäni todella hyvä ajaa ja huomattavasti ketterämpi kuin X5 mutta kokonaisuushan tässä ratkaiseekin. Niin kuin monessa muussakin elämän asiassa. 
     

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    No, iX on jo myyty ja katsotaan ajellaanko tuolla VW:llä uuden X5 50e:n luovutukseen saakka)
    Toivottavasti 50e ei ole samanlainen pommi, joista jenkkifoorumilla lähes päivittäin raportoivat...

    Leave a comment:


  • volvostabemariin
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Joopa joo, vai että tälläinen on sähköautoarki siellä  Kun huomioi autojen sähkömallien pienen määrän, niin laatu vaihtelee kyllä aika isoissa ikkunassa, et ole ainoa. Osalla ei mitään, auto toimi niin kuin kuuluu, ja osa juoksee huollossa päivityksissä tai odottaa pahimilleen uusia osia (moottoreita) pitkiäkin aikoja. Oma 45e on toiminut murheita, pitää kyllä vielä tuumailla, onko sähkö-seiskan/viitosen hankkimisessa mitään tolkkua, ei innosta huollossa ravaaminen sitten yhtään.
    Eihän näitä yleistääkään kannata. Mulla on nyt ollut iX viikkoa vailla vuoden ja ei mitään huolen häivää. Paras Bemari mitä mulla on ollut (520xDrive, 530xDrive, 225xi, 2 x X3, X5 40e ja X5 45e)

     

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    No täyteen ladatusta akusta ja yli -10’C lämpötilassa ajamisesta ei vielä ole kokemusta kun iX taas vaihteeksi pajalla. Uusin softapäivitys ei tuonut merkittävää parannusta korkeajänniteakku ja voimansiirto -vikailmoituksiin. Lisäksi auto rupesi vuotamaan ÖLJYÄ jostain etuosasta lumihankeen. Ei kuulemma saa ajaa. Siellä se on nyt jo viikon ollut tutkittavana. Laina-autona volkkarin id4. Ihan mukava peli ajella vaikka range on pienen hivakka. No, iX on jo myyty ja katsotaan ajellaanko tuolla VW:llä uuden X5 50e:n luovutukseen saakka)
    Joopa joo, vai että tälläinen on sähköautoarki siellä  Kun huomioi autojen sähkömallien pienen määrän, niin laatu vaihtelee kyllä aika isoissa ikkunassa, et ole ainoa. Osalla ei mitään, auto toimi niin kuin kuuluu, ja osa juoksee huollossa päivityksissä tai odottaa pahimilleen uusia osia (moottoreita) pitkiäkin aikoja. Oma 45e on toiminut murheita, pitää kyllä vielä tuumailla, onko sähkö-seiskan/viitosen hankkimisessa mitään tolkkua, ei innosta huollossa ravaaminen sitten yhtään.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    No täyteen ladatusta akusta ja yli -10’C lämpötilassa ajamisesta ei vielä ole kokemusta kun iX taas vaihteeksi pajalla. Uusin softapäivitys ei tuonut merkittävää parannusta korkeajänniteakku ja voimansiirto -vikailmoituksiin. Lisäksi auto rupesi vuotamaan ÖLJYÄ jostain etuosasta lumihankeen. Ei kuulemma saa ajaa. Siellä se on nyt jo viikon ollut tutkittavana. Laina-autona volkkarin id4. Ihan mukava peli ajella vaikka range on pienen hivakka. No, iX on jo myyty ja katsotaan ajellaanko tuolla VW:llä uuden X5 50e:n luovutukseen saakka)

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    En ole oikeastaan kiinnostunut 1000 km stintistä, vaan mieluummin täyteen ladatusta rangesta vaikka -10 ja ylöspäin. Tuntuu ettei kukaan omistaja kehtaa sanoa käytännön rangea, liekkö sitten niin surkea?

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Youtubesta tuli aiemmin katsottua ja mielikuva oli, että range näissä mieluummin yllättää ylöspäin odotuksiin nähden. iX40 varmaan 250-300km pääsee pakkasellakin. Norjan Björn näitä testaillut, 1000km matka kesti iX40 vain 10minuuttia kauemmin https://youtu.be/FtukSl-bFnw?si=1ZgQblA4AsItklyL 

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Harkinnassa vaihtaa X3 30e joko iX 40e tai X5 45e. iX:ien (40e) hinnat näyttää tulevan vauhdilla alas. Kun tätä ketjua lukee niin liikaa positiivisia kommentteja ei näy. Millaisia kokemuksia omistajilla on 40e:n talvirangesta? parilla lyhyellä koeajolla ei näytön antamat arviot vakuuttaneet, mutta mikä lie käytännön kokemus?Tuo X5 45e tosin tuntuu jollain tavalla enemmän autolta, yksi sellainen kerkesi jo olemaan mutta piti perua kauppa kun ei sitten lopulta ollut sitä mitä piti.

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Onko joku sovittanut G05:n 19" vanteita IX50:een? Tiedän että tehtaalta ei 20" pienempiä näihin ole saanut, mutta mahtuuko ne jarrujen koon puolesta? Vanteiden speksithän on aika samat G05:ssa ja akselimassa jopa isompi kuin iX50:ssä. Enkä nyt ole kiinnostunut kommenteista että ne ei ole yhtä energiatehokkaat ;-)
    Jarrut ei tule 20” lähelle vanteen kehää, eli sen puolesta mahtunee helposti. Vakio ET tulee suht lähelle vanteen puolia, eli et luvun suhteen tarkempaa. Vakio 20” on 8,5J ET 28. Tuossakin koossa jo 60-profiilin renkaat, et sen puolesta ehkä ei pienempiä vanteita tarvitse laittaa?

    Leave a comment:

Working...
X