Announcement

Collapse
No announcement yet.

iX

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• jori
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Tottakai matalla nopeudella pyöriminen laskee keskinopeutta mutta myös kulutusta.

Laita MyBMW kohdilleen, kun kulutuksista olet kiinnostunut. Sieltä on hyvä seurailla kulutuksia, päivämatkojen pituuksia ja ajomääriä yleisemmin.
    Itseasiassa kaupungissa kulutus pyörii +20kWh aina, matalin 80km/h rajoitus maanteillä. Siellä pääsee kesällä ~17kWh/100km.

Leave a comment:

• torso1
    replied
    Oliko iX:ssä talvirenkaat ?
    Ei mutta ostin ne samalla. Uusista Style 1012 vanteista sekä 21” Nokian HKPL R5 EV -renkaista eli Bemarin omasta talvirengassetistä piti maksaa n. 4k€ extraa. Eli nämäkin sai myyjäliikkeen kautta Ruotsista hyvinkin edullisesti mielestäni.

Nyt alla ovat ne n. 9k ajetut 22” Pirellit, Style 1020 vanteilla. Yritin vaihtaa nämä pienempiin mutta eivät suostuneet. Kuulemma auto täytyy myydä niillä spekseillä jolla se on tehtaalta lähtenyt.

Leave a comment:

• jori
    replied
    Pyöristä puheenollen, minulla 21” 255 leveät joka kulmassa. 22” kulutus, meteli ja ajettavuus kärsii. Kokemusta on.

Leave a comment:

• tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Täytyy heti muistaa laittaa itsekin tuo päälle kun käyn oman iX50:n ruottista hakemassa parin viikon päästä.

Leave a comment:

• torso1
    replied
    Täytyy heti muistaa laittaa itsekin tuo päälle kun käyn oman iX50:n ruottista hakemassa parin viikon päästä.

Leave a comment:

• tiko4tiko
    replied
    Originally posted by jori View Post
    My BMW omat matkat ei näytä mitään koska en ilmeisesti ole niitä aktivoinut…ehkäpä pitäisi.
    Kävin juuri autossa kurkkimassa mitä latauksen jälkeen ajotiedot näyttää. Tuntimäärä ja kulutetut kWh löytyy mutta ei keskinopeutta…? Outoa. Noh, insinöörinä laskin ne itse ja sain 99km/h. Tässä siis mukana Tampereella pyöriminen ravintolaa etsien, Tampere-talolla käynti sekä pikku kakkosen puiston etsintä työteiden lomasta.
    Tottakai matalla nopeudella pyöriminen laskee keskinopeutta mutta myös kulutusta.

Laita MyBMW kohdilleen, kun kulutuksista olet kiinnostunut. Sieltä on hyvä seurailla kulutuksia, päivämatkojen pituuksia ja ajomääriä yleisemmin.
    Last edited by tiko4tiko; 04-08-2023, 22:14.

Leave a comment:

• jori
    replied
    Originally posted by Peksu View Post
    Nyt on kyllä insinööri laskenut keskinopeuden yläkanttiin eli ei voi pitää paikkaansa tai sit motarilla on vedetty pitkät pätkät 150km/h :think
    Piti googlettaa ja katsoa ihan palvelusta = 92,89km/h = silti olen insinööri

Leave a comment:

• Peksu
    replied
    My BMW omat matkat ei näytä mitään koska en ilmeisesti ole niitä aktivoinut…ehkäpä pitäisi.
    Kävin juuri autossa kurkkimassa mitä latauksen jälkeen ajotiedot näyttää. Tuntimäärä ja kulutetut kWh löytyy mutta ei keskinopeutta…? Outoa. Noh, insinöörinä laskin ne itse ja sain 99km/h. Tässä siis mukana Tampereella pyöriminen ravintolaa etsien, Tampere-talolla käynti sekä pikku kakkosen puiston etsintä työteiden lomasta.
    Nyt on kyllä insinööri laskenut keskinopeuden yläkanttiin eli ei voi pitää paikkaansa tai sit motarilla on vedetty pitkät pätkät 150km/h :think

Leave a comment:

• jori
    replied
    Nämä on hyviä. Itsellä ei ole mitään käsitystä miten paljon iX 50 kuluttaa, omat koeajot on ko.mallilla hyvin lyhyitä ~½h korttelin kiertoja.

Auttaisi kovasti (ainakin minua) jos laitat rapsaan keskinopeuden pihasta pihaan, myBMW kertoo tuon suoraan, sieltä kai on tuo kulutuskin.

Leave a comment:

• tiko4tiko
    replied
    Vielä yksi matka päivitys
    Tänään sadekelissä Vantaa-Tampere-Vantaa, 335km.
    Akkua meni 76%, vauhti 10-20% yli sallitun riippuen sateesta. Välillä mentiin 70km/h rankkasateessa. Keskikulutus jäi 24.2kWh/100km.
    Hinta reissulle 9.6€.
    Nämä on hyviä. Itsellä ei ole mitään käsitystä miten paljon iX 50 kuluttaa, omat koeajot on ko.mallilla hyvin lyhyitä ~½h korttelin kiertoja.

Auttaisi kovasti (ainakin minua) jos laitat rapsaan keskinopeuden pihasta pihaan, myBMW kertoo tuon suoraan, sieltä kai on tuo kulutuskin.

Leave a comment:

• jori
    replied
    Vielä yksi matka päivitys
    Tänään sadekelissä Vantaa-Tampere-Vantaa, 335km.
    Akkua meni 76%, vauhti 10-20% yli sallitun riippuen sateesta. Välillä mentiin 70km/h rankkasateessa. Keskikulutus jäi 24.2kWh/100km.
    Hinta reissulle 9.6€.

Leave a comment:

• jori
    replied
    Tänään tuli heitettyä pääosin sadekelillä Vantaa-Tykkimäki-Vantaa keikka. Keskikulutus jäi 22.3kWh ja akkua meni 53%koko keikalla, kilometrejä kertyi pyöreästi 260. Nopeus 10% yli sallitun. Hintaa keikalle tuli 7€ kun kotona latasin eikä muualla ollut tarvetta latailla.

Leave a comment:

• tiko4tiko
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Sanoit, että ajoit i4M50:llä maantieajoa, ajoitko siis mitä vauhtia? Cruisessa montako km/h? Ja miten pitkään ajoit? Näissä kestää jonkun aikaa ennenkuin GOM, eli rangearvio mittaristossa päivittyy
    Juu ei nuo ole mitään vertailukelpoisia arvoja. Ajo-olot vaikuttaa merkittävästi lukuihin, lumisade, vesisade ja kulutus on reippaasti isompi.

Koska en pysty ajamaan millään (ja kuka pystyisi) koejajoja akkua 100->0%, nuo mun rangearvot on ihan laskettu kulutuksesta ja nettoakusta. Nollaan kulutusmittarin ja pyöräytän lenkin 80-100kmh teitä joilla nopeutta olen pitänyt normi +20kmh päälle rajoituksen. Lenkin mitta 150-200km. Auton omien rangemittarien arvot on mitä on. Usein miten tuo rangearvio on kyllä omassa koeajossa parantunut lähtötilanteesta , joten silläkin hieman ihmettelen näitä täällä esitettyjä rangeja mutta hienosti on ajettu, kun noihin pääsee.

Seka-ajon rangella ei ainakaan mulle ole mitään merkitystä, kun autoa voi ladata kotona, joten täydennystä saa paljon ennen rangen loppumista. Näillä omilla 'testeillä' olen vaan yrittänyt itselle selvittää, mihin sähköautolla pääse nykyisellä omalla ajotavallani maantieajoa ennenkuin laturi pitää löytyä.

Leave a comment:

• jori
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Vuosi sitten ajettiin Norjassa vaimon i4:llä 300 km:n lenkki, sähkö tuli maksamaan noin 75 senttiä :-) Valitettavasti sielläkin on sähkön hinta noussut.

X5 45e:llä keskikulutus 1000 km:n matkalla oli 7.5 l / 100 km (sekä auton ilmoittama että tankkauksista laskettu), mitä en pidä pahana tuollaiselle möhkölle (enkä yrittänyt mitenkään pihistellä ajossa). Pahimmillaan kulutus on samalla matkalla ollut 8.5 l / 100 km.

Mutta heti, kun sopiva sähköauto löytyy..
    Kun aikanaan ajoin omalla G05 e45 moottoritiellä +20km/h kesänopeuksilla oli kulutus 11-12l/100km. Esim.hki-Savonlinna välin pääsi n.9l/100km kun ajeli reippaasti. Ix meni saman välin n.21kWh/100km muutama viikko sitten. Moottoritiellä samalla nopeudella kulutus n.30kWh.

Leave a comment:

• pyroz
    replied
    Hyvät ranget.

En tiedä, mikä mun ajotyylissä on, mutta kauaksi jää. Olen sähköbemuja kokeillut useampaakin ja ajanut niillä ihan kunnon koeajoa, ei mitään korttelin kiertoa. Heikoin on ollut iX40 240km (talvi, luminen tie, IS otsikoisi lumimyräkkä) ja paras i7 400/450km (talvi/kevät) ja loput tuolta väliltä. Esim i4m50 en saanut kulutuksen kuin marginaalisesti alle i7:n kesäkelissä eli alle 400km jää range. Nämä kaikki siis maantieajossa.
    Lumimyräkkä rankaisee kyllä melko isosti autoa kuin autoa sähkörangessa. Se on melko huono testikeli, tai no toisaalta hyvä kunhan ymmärtää että se on ääriolosuhde

Sanoit, että ajoit i4M50:llä maantieajoa, ajoitko siis mitä vauhtia? Cruisessa montako km/h? Ja miten pitkään ajoit? Näissä kestää jonkun aikaa ennenkuin GOM, eli rangearvio mittaristossa päivittyy

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎