Kävin iX:llä ajelemassa, kun käskettiin. Lyhyt arvostelu: Ei se nyt niin paha ole, kuin pelkäsin.
Pitempi: Kyllä tuolla olisi voinut pitempäänkin ajella, mutta kyllä niitä fyysisiä kytkimiä oli ikävä koko ajan. Ohjelmoitavien pikatoimintonappien pois jättäminen on ISO VIRHE. Ne ovat todella loistava ominaisuus. Ulkonäköön silmä on jo jollain lailla tottunut (olen nähnyt iX:ää liikenteessä ja parkkipaikoilla useamman kerran), sisätiloja vierastan vielä.
Ratti on kuin kolariautosta pelastettu, mutta kyllä sen kanssa voisi elää. Ratin kytkimet ovat minunkin mielestäni kovin halvan oloiset tuollaiseen autoon (ja huonommat käyttää kuin X5:ssä, ainakin minun mielestäni) ja ratista puuttuu aktiivivakkarin etäisyyssäätö (löytyy kuulemma - jeejee - valikoista).
EDIT: Ratin kosketustunnistus oli epäherkempi kuin X5:ssä: Rattia piti melkeinpä puristaa, jotta auto ymmärsi, että kädet ovat ratilla. X5:ssä riittää, kun käsi on löysästi ratin ympärillä niin, että ratti pääsee pyörimään vapaasti.
Myös iDrive-rulla oli huonomman tuntuinen kuin X5:ssä ja jotenkin tuntuu, että asioiden löytäminen valikoista ja sovelluksista on hankalampaa kuin X5:ssä. No, tämä koskee tietysti muitakin uusia malleja. Penkin säädöt ovat mielestäni (edelleen) väärässä paikassa, mutta saihan tuota penkkiä sentään jotenkuten heivattua paikalleen.
Ajoavustin toimii paremmin kuin X5:ssä. Auto seilaa vähemmän sivusuunnassa ja jos reunaviiva puuttuu, avustin ohjaa silti hienosti keskiviivan mukaan (X5 tahtoo usein panikoida jomman kumman viivan puuttuessa ja sanoo "ohjaa sie"). Myös kaistanvaihtoavustimen ohjaus tuntui erittäin hyvältä myös mutkassa, X5:ssä se saattaa tehdä liian äkkinäisiä liikkeitä. Kevyen liikenteen varoituskin toimi, ulisi pyöräilijästä tien laidassa - jostain syystä X5:ssä se reagoi todella harvoin mihinkään.
Äänekkyydestä en saanut selvää kuvaa - 22" renkailla rengasääntä kuuluu karkealla asfaltilla, mutta kuuluuhan sitä X5:ssäkin. Muuten tuo tietysti on hiljainen vekotin.
Tilaa on keskimittaiselle mukavasti, pää on kaukana katosta ja takapenkille mahtuisi huomattavasti pitempikoipinen matkustaja. Myös takana pääntilaa on ruhtinaallisesti. Kardaanitunnelia ei ole, joten lattia on melkein tasainen.
40-malli on mielestäni vajaatehoinen, ohituksissa kaipaisi selvästi lisää tehoa (hmm, 0-100 kiihtyvyys on 6.1 s.. mites tuo tuntui niin hitaalta? häviäähän tuo toki numeroissakin X5 45e:lle, mutta kuvittelin eroa isommaksikin). Jos tilausta laittaisi, niin 50-malli pitäisi olla.
Kulutus sekalaisessa ajossa (kaupunkiajoa hyvin vähän) nousi tasolle 20.6 kWh/100 km, vaikka ajelin varsin rauhallisesti ja sää oli poutainen, noin +20 astetta. No, auto on iso möhkäle, että kuluttaahan se tietysti. (i4 M50 kuuluu kulkevan luokkaa 18 kWh/100 km kulutuksella kesäkelissä.) Nelivetoversion kulutus on isompi.
Kattoikkunan kylmyydestä talvella joku kirjoitti - itse olen pitänyt 500-sarjalaisessa ja X5:ssä verhon auki kesät talvet enkä ole huomannut mitään ongelmaa, joten en usko, että iX:ssäkään ongelmia tulisi sen suhteen.
Takaovien kahvoissa ei ilmeisesti ole comfort accessia. Yritin tietysti avata lukitusta takaovesta, jotta saisin latauskaapelin irti, mutta eipä onnistunut. Karmittomat ovet/ikkunat ovat minulle uusi asia ja hiukan vierastan niitä.
En haluaisi myöntää, mutta iX:stä palaaminen X5:een tuntui kieltämättä hiukan vanhaan autoon menolta. Huh. Ja minä kun olen pitänyt iX:ää aivan liian futuristisena.
iX
Collapse
X
-
Itse tykkäsin ratista, tuntuu jakavan kansaa. Mutta joo, tietyt nykytrendit; kaikki kosketusnäyttöjen taakse on minusta tuon kompastuskivi. Ja tosiaan aika "olohuonemainen" tunnelma ylipäänsä. Tuossa povataan loppua meganäytöille: https://www.bmwblog.com/2022/05/05/b...r-big-screens/
Leave a comment:
-
Tänään käyty kokeilemassa IX50 kun kiertue rantautuin Lappeenrantaan. Päällimäisenä mielessä hiljaisuus, hyvä jousitusmukavuus ja hyvä käytös mutkaisemmalla tiellä alhaisen painopisteen vuoksi, näissä kaikissa parannusta nykyiseen. Suorituskyky on enemmän kuin riittävä, mutta niin on nykyisessäkin, sen verran överiä, että pienikin yritys johtaa nopeuksiin josta lähtee kortti jos viranomainen sattuu sopivasti kohdalle. Miinus puolella ärsyttävä ohjauspyörä, ohjauspyörän painikkeet hyvinkin halvan oloiset 130k€ autoon, sohvaistuimet ja kovaa muovia näkyvissä aika paljon, vaikka sisustus oli kaikilla herkuilla. Näiden puolesta X5 on selkeästi edellä. Sisällä oli kuitenkin rento ja rauhallinen harmonia, jos hiljaisuus korostaa. Käyttöliittymä oli hankala, mutta siihen tottuu varmasti ajan kanssa. Käytiin koejaolla perheen voimin, sisätilojen koosta arvio oli sama kokoluokka kuin nykyisessä.
Kävin ajamassa koeajolenkin X5:llä heti perään. Kun hyppäsi iX:stä X5:een tuli muutamaksi sekunniksi fiilis omapa kärry vanha. Mutta jo ekoissa liikennevaloissa olo oli tuttu ja turvallinen. Ja lenkin päätteeksi oli rauha maassa, ei ostokiimaa herännyt kaunista kevät/kesä kelistä huolimatta. Erot on lueteltu edellä ja ne on pieniä suuntaan tai toiseen.
Matkustajien mielestä X5 on linnamaisempi, mitä ikinä se sitten tarkoittaakin
Takapenkkilästen epäilyksiä herätti yksityiskohta ,että panoraamaikkunaan suojaksi ei saa kangasta. Talvella voi katosta tulla viileätä ilmaa niskaan. Talvella meillä on pidetty jatkuvasti 'aurinkosuojaa' kattoikkunnan edessä vedontunnetta poistamassa.
Leave a comment:
-
Sama maku jäi itselle, kun sellaisen n.300km:n siirtymän autolla tein. Eikä akkukammoa iskenyt yhtään matkalla. Toki oli jo alkuunsa selvää, että akku tulee riittämään määränpäähän.Originally posted by Tomi T View PostiX 50 tuli ajettua tänään. Oli kyllä aika raaka kiihtyvyys. Hiljaisuus kitkarenkailla oli huikea. 120 vauhdissa voi jutella kuiskaten vieruskaverille. Uusi käyttöjärjestelmä vaatii tietty hieman totuttelua verrattuna aiempiin, mutta siihen epäilemättä tottuu. Näyttö on hieno.
Tuossa on kyllä kova paketti mukavuutta ja modernia fiilistä arvostavalle!
Leave a comment:
-
iX 50 tuli ajettua tänään. Oli kyllä aika raaka kiihtyvyys. Hiljaisuus kitkarenkailla oli huikea. 120 vauhdissa voi jutella kuiskaten vieruskaverille. Uusi käyttöjärjestelmä vaatii tietty hieman totuttelua verrattuna aiempiin, mutta siihen epäilemättä tottuu. Näyttö on hieno.
Tuossa on kyllä kova paketti mukavuutta ja modernia fiilistä arvostavalle!
Leave a comment:
-
Siis mikä ihmeen turhuuksien turhuus on tuo M60 revikoissa mainittu "vibra" launch controllilla kiihdyttäessä? Menee samaan kastiin, kuin polttiksen moottoripörinät kajareista, säälittävää.
Leave a comment:
-
Nyt on iX M60 konfiguroitavissa kuten muutkin mallit eli lienee siten tilatavissa.
Leave a comment:
-
Vielä vaikea tilata, kun ei ole hinnastoa kokonaisuutena. Tuon alkaen hinnan sain viime tiistaina, nyt se nettisivuilla. Samalla myös nuo varusteet jota tuohon kirjoittelin, mutta vakio/lisävarustehinnasto ei vielä ole. Varsinainen tilaaminen ei siis taida onnistua, mutta ainahan sitä voi yrittää. Hinnan liäksi tarvittaisiin toimitusaika.Originally posted by paavju View Post^haisee tilaukselle?
En oikein tiedä, vaikka iX kiinnostaa, niin kiinnostaa kyllä tuleva 5/7-sarjalaisetkin. IX:ssä, ja varsinkin M60, on kyllä range pieni ongelma käytännössä johtuen isosta otsapinnasta. Toki nopea lataus vähentää paljonkin korkean kulutuksen tuomaa haittaa. Mutta jos täältä ei pääse lataamatta (eli pysähtymättä) Turkuun (~400km) niin kyllä se vähän pitää mietimään. Toki pieni kaffetauko (~10min) on riittävä stoppi. 5/7-sarjan auto isolla akulla takavetoisena tyyliin EQS450+ olisi enemmän sweetspotissa. Näyttää tuo neliveto leikkaavan rangea kuitenkin merkittävasti (esim i4 M50 vs i4 40 tai EQS580 s EQS 450+)
Leave a comment:
-
iX M60 hinta alkaen 135 820€.
Nyt pitäsi sitten vielä tietää mitä varusteita hintaa sisätyy. Seuraavat nyt ainakin
- sport-paketti ja 21" renkaat
- ilmajousitus ja nelipyöräohjaus
- M sport jarrut ja musta sisäkatto
- Live Cocpit Professional
- Head up näyttö
- B&W diamond äänentoisto
- Laservalot
- comfort Acess
- Parking Assistant Professional (uusi lajennettu)
- Driving Assistant Professional
- Monitoimi-istuimet jäähdytyksellä
- Heat comfort paketti
- Nelipisteilmastointi
- Nahkaverhoilu (suite)
M60:n varusteet olsi kyllä itsellekin ne mitä valkkaisin paitsi nuo B&W systeemit, jotka jäisi itsellä kyllä valtsematta (en yleensä edes avaa radiota saatikka kuuntelin jotain). Itse en havainnut muita lisävarustepuuteita kuin vetokoukun ja kattoikkunan (yht~5keur). Ja sitten tarvitaan väri, tuo ero kapenisi lisää jos M60:n hinta sisältäisi jo metallivärit vakiona.....
Kun ylläolevan lista nakkaa iX 50:een konfiguraattorissa saa vertailuhinnaksi 131 420 eur.
Leave a comment:
-
Leave a comment:
-
Tuskin saat vuoden päähän luovutusajankohtaan hyvityshintaa tai jos saat, lienee se todella varman päälle hinnoiteltu, joka ymmärrettävääkin myyjäliikkeen kannalta.Originally posted by jori View PostEn ole koskaan uutta autoa tilannut, mutta miten vaihdokin hyvitys menee jos auton saa vasta esim.vasta vuoden päästä? Onko se tilauspäivän hinta vai…?
Voit tietty tehdä kaupan ilman vaihturia ja myydä omasi sitten luovutushetekllä johonkin ja saada siitä jonkun summan x. Sen näkee sitten silloin mitä siitä saat..
Tai tehdä kaupan vaihturin kanssa ja sopia mihin asti saat omasi pitää, eli luovuttaa sen liikkeelle vaikka toimitusajan puolivälissä (6kk) ja ajaa loppuajan jollakin väliakaisratkaisulla tms.
Vaihtoehtoja on monia, jokainen valitsee mieleisensä.
Leave a comment:
-
Sehän on aika mahdonta hinnoitella se vaihtoauto millään tarkkuudella tuollaisessa tilanteessa jossa toimitusaika on pitkä ja epätarkka. Joko ei hinnoitella ollenkaan tai sitten hinta on niin paljon alakanttiin, että diileri ei häviä ihan sama mitä markkinoilla tapahtuu.Originally posted by jori View PostEn ole koskaan uutta autoa tilannut, mutta miten vaihdokin hyvitys menee jos auton saa vasta esim.vasta vuoden päästä? Onko se tilauspäivän hinta vai…?
Itsekin tiputin vaihtoauton suoraan pois kaupasta kun i4 tilaus meni viime kesänä "jopa 9kk" eteenpäin. Myyn sitten pois jonnekin kun tiedän milloin uusi auto on luovutuksessa.
Leave a comment:
-
En ole koskaan uutta autoa tilannut, mutta miten vaihdokin hyvitys menee jos auton saa vasta esim.vasta vuoden päästä? Onko se tilauspäivän hinta vai…?
Leave a comment:

Leave a comment: