Originally posted by tiko4tiko
View Post
Eli dieselkuski ajoi 9h pysähtymättä ja sähkö i7 tuli perille kahdella stopilla 9h 34 min ajassa. Todellisuudessa matka olisi varmaan nautinollisempi ja vastaisi keskimääräistä kuluttajaa, jos pidetään yksi pidempi paussi, jonka aikana syödään. Tällöin sähköautoilija vaatii sellaisen 5-10 min stopin ennen perilletuloa, jossa dieselikuski ei tätä vaadi.
Keskieuroopassa tämä yhtälö ei ole vaan kovin kiinnostava, vaikka matka-ajassa on hyvin vähän eroa, kun dieselin saa hankittuakin halvemmalla, sähkön hinta maksaa kotonakin 3-4x Suomessa maksettavan määrän (30snt/kwh) ja matkoilla sähkö on myös melkein 1,5x kalliimpaa. Suomessa tuo matkasähkö supereille pyörii 0,35-0,45€/kwh välissä, mutta toki jos kaipaa varmaa tehoa, on Ionityn hinta sitten kallis, lienee bensan hintaista Ionitylla.
Missään suhteessahan nämä hinnat eivät ole sen suhteen jos ajatellaan tieliikenteen päästöjen vähennystä, jonka tavoitteen nyt kaikki on sopinut, mutta talous ajaa edelle, se näkyy. Bensahan tuossakin maksoi 1,71€/l joka on 2000-luvun halvimpia hintoja, kun otetaan huomioon palkkojen nousu. Toisaalta Saksan autoteollisuus tuskin pahastuu, jos diesel- ja hybridiautoja on enemmän ja pidempään, niillä on arvaten paljon parempi kate noissa peleissä.
Leave a comment: