Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ///Jone
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Joo varottelit tästä jo muutama sivu sitten, tuolloin ei vaan hitaalle tullut posti perille asti Turha riskiä on ottaa, riski kun tarkoittaa, että asiat toteutuu joskus. Jos kävisi niin että parhaassa vaihtoehdossa ei kilsat riittäisi, niin sitten sukulaiset Saksasta apuun ja tehdään sitten verosuunnittelukauppa alkumatkalle..

    i7 liittyen löysin oheisen videon.Darum versagt Elektro gegen Diesel! BMW i7 vs. BMW 740d xDrive - YouTube​ Matka Münchenistä Flensburgiin (940km), joka itsellekin on tuttu useammalta kesältä, ajetaan videossa sekä i7 että 740d:llä. Vauhtia on ollut hillitysti sillä keskinopeudeksi mainitaan 105km/h, joten säästöliekillä on menty. Sähkö-seisakalla pari pakollista pysähdystä matkalle. Saksassa sähköllä ajaminen ei ole superedullista. Kun pikalatureilla mennään - kustannukset ovat sähköllä suuremmat kuin dieselillä. Jos saa 'kotisähköä' alkuun, päästään dieselin tasolle kustannuksissa. No tässä hintaluokassa tuo on aika yhdentekevää, Mutta tämän luokan matka-autolle saattaa kyllä nuo latauspysähdykset nyppästä, varsinkin jos ajaa paljon ja pitkää siivua astetta vauhdikkaammin. Isommissa nopeuksissa i7:lla eteneminen alkaa olla vain jatkuvaa latauspaikan vaihtoa.
    Koitin etsiä videosta kauan hänellä meni i7:n lataamiseen aikaan. Laskennallisesti kun kulutus 21,4 kwh/100km, nettoakku 105,7kwh ja matka 940km, niin kaksi 10-60 % lataustaukoa kestää kunkin 17 minuuttia lataustehon pysyessä keskimäärin 170 kw:ssa.

    Eli dieselkuski ajoi 9h pysähtymättä ja sähkö i7 tuli perille kahdella stopilla 9h 34 min ajassa. Todellisuudessa matka olisi varmaan nautinollisempi ja vastaisi keskimääräistä kuluttajaa, jos pidetään yksi pidempi paussi, jonka aikana syödään. Tällöin sähköautoilija vaatii sellaisen 5-10 min stopin ennen perilletuloa, jossa dieselikuski ei tätä vaadi.

    Keskieuroopassa tämä yhtälö ei ole vaan kovin kiinnostava, vaikka matka-ajassa on hyvin vähän eroa, kun dieselin saa hankittuakin halvemmalla, sähkön hinta maksaa kotonakin 3-4x Suomessa maksettavan määrän (30snt/kwh) ja matkoilla sähkö on myös melkein 1,5x kalliimpaa. Suomessa tuo matkasähkö supereille pyörii 0,35-0,45€/kwh välissä, mutta toki jos kaipaa varmaa tehoa, on Ionityn hinta sitten kallis, lienee bensan hintaista Ionitylla.

    Missään suhteessahan nämä hinnat eivät ole sen suhteen jos ajatellaan tieliikenteen päästöjen vähennystä, jonka tavoitteen nyt kaikki on sopinut, mutta talous ajaa edelle, se näkyy. Bensahan tuossakin maksoi 1,71€/l joka on 2000-luvun halvimpia hintoja, kun otetaan huomioon palkkojen nousu. Toisaalta Saksan autoteollisuus tuskin pahastuu, jos diesel- ja hybridiautoja on enemmän ja pidempään, niillä on arvaten paljon parempi kate noissa peleissä.
    Last edited by ///Jone; 20-03-2024, 15:23.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    i7:n hinnanalasku näyttää hidastuneen merkittävästi ja 100k€ lähestyvät auto käyvät kaupaksi. Viikonloppuna nousi kova i7-kuume, kun jo pitkään seurannassa ollut auto tipahti alle 100k€ rajan. Alennus oli merkittävä +20k€, joten maanantaita ja liikkeen avautumista odotellessa henkinen päätös kypsyi. Tässä se on, maanantaina toimitaan, vanhan ehtii myymään pois myöhemmin.

    No olikin sitten liian hyvää ollakseen totta ja kuume laski nopeasti. Myyjän mukaan 'assistentti' oli sekoilut tietokoneen kanssa, ja alvilliseksi hinnaksi oli tullut alviton hinta...... No nyt on hinta korjattu, mutta alvitonkin hinta on korkeempi mitä viikonloppuna Hinta laski aiemmasta 4k€, mutta auto on vielä omassa seutantahintaikkunassa (<120k€) kalliimassa päässä. Toki auto on vain 10kk vanha ja varusteet 'alles' ja mobile.de antaa hinta-arvioksi 'sehr guter Preis' Tässä on vaan tullut kriittiseksi, hinta on hieman korkea vielä.

    Palataan aiempaan suunnitelmaan - nykyisestä ensin eroon ja sitten kaupoille. Ei ole mahdotonta, että kauppa syntyy nimenomaan tästä yksilöstä, jos hinta nytkähtää vielä ajan kuluessa alaspäin. Muitakin vaihtoehtoja on, mutta tässä olisi värit omaan makuun niin ulkopinnassa (tanzanite) kuin sisustuksessa (rauch weiss), lähes samat kuin nykyisessä autossa (tanzanite/ivory)
    Kylläpäs meinasi olla i7:n osto lähellä. Vähän liian hyvää ollakseen totta. Mun marraskuussa tilattu X5 50e vieläkin Bremerhavenissa. Ollut jo tammikuusta saakka. Oli muidenkin joukossa jotka joutuivat joulukuun lopussa myrskytulvan uhriksi satamassa. Nyt auto odottaa tarkastusta BMW:n toimesta. Osalle Euroopassa samoihin aikoihin tilanneista on jo tieto tullut että auto menee paaliin ja se tehdään uudestaan kiireellisenä normaali jonon ohi. Mun keissi ei ole vielä ratkennut kun odottaa tarkastusta. Saapahan nähdä et milloin oikeesti auton saa. No, toisaalta haittaako tuo. Väliraha nykyisestä jo sovittu ja kilometrejä vaan juoksee mittariin joka viikko lisää.

    Onnea sulle i7:n hankintaan ja jospa sopiva yksikö vielä löytyisi kunhan 45e menee kaupaksi.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    i7:n hinnanalasku näyttää hidastuneen merkittävästi ja 100k€ lähestyvät auto käyvät kaupaksi. Viikonloppuna nousi kova i7-kuume, kun jo pitkään seurannassa ollut auto tipahti alle 100k€ rajan. Alennus oli merkittävä +20k€, joten maanantaita ja liikkeen avautumista odotellessa henkinen päätös kypsyi. Tässä se on, maanantaina toimitaan, vanhan ehtii myymään pois myöhemmin.

    No olikin sitten liian hyvää ollakseen totta ja kuume laski nopeasti. Myyjän mukaan 'assistentti' oli sekoilut tietokoneen kanssa, ja alvilliseksi hinnaksi oli tullut alviton hinta...... No nyt on hinta korjattu, mutta alvitonkin hinta on korkeempi mitä viikonloppuna Hinta laski aiemmasta 4k€, mutta auto on vielä omassa seutantahintaikkunassa (<120k€) kalliimassa päässä. Toki auto on vain 10kk vanha ja varusteet 'alles' ja mobile.de antaa hinta-arvioksi 'sehr guter Preis' Tässä on vaan tullut kriittiseksi, hinta on hieman korkea vielä.

    Palataan aiempaan suunnitelmaan - nykyisestä ensin eroon ja sitten kaupoille. Ei ole mahdotonta, että kauppa syntyy nimenomaan tästä yksilöstä, jos hinta nytkähtää vielä ajan kuluessa alaspäin. Muitakin vaihtoehtoja on, mutta tässä olisi värit omaan makuun niin ulkopinnassa (tanzanite) kuin sisustuksessa (rauch weiss), lähes samat kuin nykyisessä autossa (tanzanite/ivory)

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    i7:n kokoonpanovideo How they Build the Most Expensive BMW - Inside Series 7 Production Line Factory (youtube.com)

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Kaikki ilmoitukset tuotavasta sähköautosta tehdään verottajalle nykyään netissä. Missään vaiheessa alkuperäisiä kauppakirjoja etc. ei pyydetä nähtäväksi. Kilometrit siis perustuu luottamukseen siltä osin. Maahantuontikatsastukseen mentäessä kilometrejä on kuitenkin syytä olla reilusti enemmän kuin tuo 6000km. Mutta kuitenkin jos ostat sähköauton ulkomailta jossa on alle 6000km taulussa kaupantekohetkellä ja et maksa siitä alvia Suomeen, niin se on veropetos. Itse en ainakaan moista riskiä ottaisi.

    Sitten tuohon itse sähköautoiluun sanoisin et kaikki riippuu hyvin pitkälle päivittäisistä/viikottaisista ajoista. Jos ne jäävät reilusti alle käytettävissä olevan auton talvirangen ja kotona pystyy lataamaan huokeella sähköllä öisin, niin silloinhan sähköauto varmasti sopii ihan hyvin. Kerran kuukaudessa tai harvemmin tapahtuvat pidemmät reissut pystyy kyllä hoitamaan kun varaa tienpäälle vaan vähän enemmän aikaa kuin mihin ennen (polttomoottorilla) on tottunut. Mutta jos tien päällä latailua ei pysty hyväksymään niin ostaa vaan sitten ison bensakoneen tai dieselin ja on siihen tyytyväinen. Simple is that!
    Last edited by torso1; 24-10-2023, 22:39.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Niinhän ne tsekataankin. Ja moneen vuoteen ei ole enää tarvinnut esittää mitään dokumentteja ostamisesta. Toki asiassa on vähintäänkin teoreettinen riski, eli mieluummin autossa valmiina 6tkm & 6kk jo ostaessa.
    Joo varottelit tästä jo muutama sivu sitten, tuolloin ei vaan hitaalle tullut posti perille asti Turha riskiä on ottaa, riski kun tarkoittaa, että asiat toteutuu joskus. Jos kävisi niin että parhaassa vaihtoehdossa ei kilsat riittäisi, niin sitten sukulaiset Saksasta apuun ja tehdään sitten verosuunnittelukauppa alkumatkalle..

    i7 liittyen löysin oheisen videon.Darum versagt Elektro gegen Diesel! BMW i7 vs. BMW 740d xDrive - YouTube​ Matka Münchenistä Flensburgiin (940km), joka itsellekin on tuttu useammalta kesältä, ajetaan videossa sekä i7 että 740d:llä. Vauhtia on ollut hillitysti sillä keskinopeudeksi mainitaan 105km/h, joten säästöliekillä on menty. Sähkö-seisakalla pari pakollista pysähdystä matkalle. Saksassa sähköllä ajaminen ei ole superedullista. Kun pikalatureilla mennään - kustannukset ovat sähköllä suuremmat kuin dieselillä. Jos saa 'kotisähköä' alkuun, päästään dieselin tasolle kustannuksissa. No tässä hintaluokassa tuo on aika yhdentekevää, Mutta tämän luokan matka-autolle saattaa kyllä nuo latauspysähdykset nyppästä, varsinkin jos ajaa paljon ja pitkää siivua astetta vauhdikkaammin. Isommissa nopeuksissa i7:lla eteneminen alkaa olla vain jatkuvaa latauspaikan vaihtoa.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Huh huh mikä miina Olin siinä käsityksessä, että kilsat tsekataan vasta Suomessa autoa rekisteröitäessä. Ajattelin että yhdistämällä auton haun esim lomamatkaan muutama puuttuva tuhat kilometriä kertyisi helposti. Kiitos paljon, näin sitä oppii ilman kalliita oppirahoja!

    No sitten kun/jos keväämmällä tämä muuttuu totisemmaksi niin normiväri + riittävät kilsat ovat valintakriteereitä siinä missä tietyt varusteekin. Muutenkin 'liian vähän' ajettu sähköauto saattaa tuoda turhia ongelmia. Jos auto vain makaa paikallaan, akusta pitää pitää huolta, mikä ei ole itsestään selvä juttu.
    Niinhän ne tsekataankin. Ja moneen vuoteen ei ole enää tarvinnut esittää mitään dokumentteja ostamisesta. Toki asiassa on vähintäänkin teoreettinen riski, eli mieluummin autossa valmiina 6tkm & 6kk jo ostaessa.

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Vai tarviiko kauppakirjaan kirjata kilometreistä mitään? Olen ainakin vanhempia miinoja tuonut ulkomailta eikä metrejä ole merkattu lainkaan.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Kai se onnistuisi, jos kauppakirjaan kirjattaisiin kilometreiksi 6tkm...

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Huh huh mikä miina Olin siinä käsityksessä, että kilsat tsekataan vasta Suomessa autoa rekisteröitäessä. Ajattelin että yhdistämällä auton haun esim lomamatkaan muutama puuttuva tuhat kilometriä kertyisi helposti. Kiitos paljon, näin sitä oppii ilman kalliita oppirahoja!

    No sitten kun/jos keväämmällä tämä muuttuu totisemmaksi niin normiväri + riittävät kilsat ovat valintakriteereitä siinä missä tietyt varusteekin. Muutenkin 'liian vähän' ajettu sähköauto saattaa tuoda turhia ongelmia. Jos auto vain makaa paikallaan, akusta pitää pitää huolta, mikä ei ole itsestään selvä juttu.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Niin, jos se kaveri on Saksalainen niin ei tule ongelmaa. Jos on Suomessa vakituisesti asuva niin syyllistyy veropetokseen kun sille kaverille tulee alvivelvollisuus ostohetkellä...

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by torso1 View Post

    Sen verran tuosta alv-hommasta että autossa täytyy myyntihetkellä olla se >6000km mittarissa ja ikää yli 6kk. Muuten verottaja tulkitsee sen uudeksi autoksi. Sisäänajetut kilometrit myyntihetken jälkeen ei ratkaise.
    .
    Tässä pitäisi sitten tehdä niin, että kaverin nimille auto ensin ja kiertoreittiä Suomeen sekä ennen sitä kaveri myy maahantuojalle auton.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Alaspäin hintataso vaan vääjäämättä kehittyy, ensimmäiset alle 110k€ autot on jo bongattu, siis nelivetoisina. Takavetoisia lähes uusia i7 50 malleja ollut on pari kappaletta jo alle 100k€. Nyt olisi i7 60 kaikilla varusteilla- tarpeellisilla ja tarpeettomilla- Hampurin kupeessa, 111k€ hintaan (uuden vastaavan listahinta Suomessa 205k€ ). Onneksi ulkona on kylmää ja pimeetä, niiin ei seiskakuume aivan täyteen liekkii napsahda, vaikka lämpimältä jo tuntuukin. Lisähaasteena tuossa Hampurin yksilössä on vain 1300km ajomäärä, vaikka ikää autolla on jo runsas vuosi (8/22). Pitäisi ajaa ensin sukuloimaan Baijeriin ja sitten ajella kotiin Tornion kautta, jotta saisi käytetyltä autolta vaadittavan.6000km matkan käytetyn statukseen. Onneksi ei ole tuommoseen juuri nyt aikaakaan
    Muutamia autoja on tarjolla mattavärillä-frozen dark grey (lähes musta) tai frozen pure grey (vaalea). Mattaväristä ei ole itsellä mitään kokemuksia - mitä haasteista mattavärissä on Suomen oloissa? Onko parempi jättää mattaväriset pois laskuista vai onko niiden ainoa isompi miinus melkoinen hinta uutena? Mattaväri ainakin omassa silmässä vie seiskan ulkonäköä vähemmän edustusautomaisempaan suuntaan ja hieman jopa optisesti 'pienentää' autoa, mikä on vain hyvä.
    Sen verran tuosta alv-hommasta että autossa täytyy myyntihetkellä olla se >6000km mittarissa ja ikää yli 6kk. Muuten verottaja tulkitsee sen uudeksi autoksi. Sisäänajetut kilometrit myyntihetken jälkeen ei ratkaise.

    Frozen väri on hieno. Tässä samalla asutusalueella muutamilla näkyy olevan mattaharmaat i4 M50 -mallit. Listahinta taitaa olla aika suolanen noissa joten uuteen en ainakaan ottaisi. Käytetyt sitten erikseen. Se kannattaa huomioida että noitahan ei pysty sit käsittääkseni myllyttämään jos ja kun naarmuja tulee. Ja niitähän tulee satavarmasti. Näyttää puhtaana hyvältä mutta miten sitten ylläpidon kanssa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Alaspäin hintataso vaan vääjäämättä kehittyy, ensimmäiset alle 110k€ autot on jo bongattu, siis nelivetoisina. Takavetoisia lähes uusia i7 50 malleja ollut on pari kappaletta jo alle 100k€. Nyt olisi i7 60 kaikilla varusteilla- tarpeellisilla ja tarpeettomilla- Hampurin kupeessa, 111k€ hintaan (uuden vastaavan listahinta Suomessa 205k€ ). Onneksi ulkona on kylmää ja pimeetä, niiin ei seiskakuume aivan täyteen liekkii napsahda, vaikka lämpimältä jo tuntuukin. Lisähaasteena tuossa Hampurin yksilössä on vain 1300km ajomäärä, vaikka ikää autolla on jo runsas vuosi (8/22). Pitäisi ajaa ensin sukuloimaan Baijeriin ja sitten ajella kotiin Tornion kautta, jotta saisi käytetyltä autolta vaadittavan.6000km matkan käytetyn statukseen. Onneksi ei ole tuommoseen juuri nyt aikaakaan
    Muutamia autoja on tarjolla mattavärillä-frozen dark grey (lähes musta) tai frozen pure grey (vaalea). Mattaväristä ei ole itsellä mitään kokemuksia - mitä haasteista mattavärissä on Suomen oloissa? Onko parempi jättää mattaväriset pois laskuista vai onko niiden ainoa isompi miinus melkoinen hinta uutena? Mattaväri ainakin omassa silmässä vie seiskan ulkonäköä vähemmän edustusautomaisempaan suuntaan ja hieman jopa optisesti 'pienentää' autoa, mikä on vain hyvä.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Hurjaa ja samalla toki toivottavaa on i7:n arvon tippuminen. Tällä hetkellä täydellisesti varustellun sähkö-seiskan saa Saksasta käytettynä alle 130k. Tuollasen auton suomi-hinta on ollut uutena >200k. Jos varusteista 'tinkii' hieman (lähinnä takaosaston jakkarat, TV...) niin useampi vaihtoehto löytyy jo ikkunasta 110-120k. Ajomäärät on näillä 10-20tkm. Käytettyjen hinnat nettiautossa ovat Saksaan (ja Ruotsiin) verrattuna absurdeja.

    Aika selvää, että tällä hintatasolla myöskään uusi i5 ei napostele, vaikka seiska kieltämättä kömpelön kokoinen on. Hieman odotin 5-sarjan hybridiä, mutta nelivetoisen 550e hinta pomppasi korkealle ja 530e on saatavilla vain takavetoisena. Uuden 550e hinta Saksassa on selkeesti halvempi kuin Suomessa, kun taas 530e on samanhintainen (530e 65300€ vs. 65287€ ja 550e 77300€ vs 88 918€ - Saksa vs. Suomi), mikä lie syynä.

    Hieman outoa, että samanlaista arvonlaskua ei seiskan hybridimalleissa ole (vielä) kuin i7:ssa. Toki 750e/m760e hinta laskee, mutta paljon maltillisemmin, jolloin käytettynä vastaavilla varusteilla sähkömalli maksaa vähemän/saman kuin hybridi, vaikka uutena hybridi on ollut selkeästi halvempi. Pääsyy voi olla tarjonnassa, hybridi tuli myöhemmin myyntiin, joten ottaa vielä aikansa ennenkuin vaihtoautopuolelle tulee enemmän 10-20tkm ajettuja yksilöitä.

    Itselle ei ole vielä selvää onko seuraava vielä hybridi vai onko aika siirtyä täyssähköön. Isoakkuinen hybridikin on monipuolinen vehje. Lähiajot hoituu sähköllä ja sitten pidempää siivua päästelessä ei tarvitse mietiskellä latureita ja pysähdyksiä, ajaa vaan sen mukaan miten maistuu. Jos käytetyn sähkö-seiskan saa käytettynä jatkossakin selkeesti edullisemmin kuin hybridin niin silloin päätös on helppo, mutta jos hybrien hinnat talven aikana nytkähtää selkeesti alemmas niin menee vaikeammaksi.

    Keväällä voisi olettaa käytetyn seiskan (sähkö tai hybridi) olevan ~100k hinnassa, jonka itselle olen laitanut tavoitetasoksi ja hieman elättelin toivetta, että 750e olisi tuolle tasolle päätynyt jo tänä vuonna, mutta eipä näytä siltä. Markkinalle tulevat uudemmat ja halvemmat takavetoiset i7 50 mallit varmasti vetävät vähän vanhempien nelivetojen (i7 60) hintoja entisestään alaspäin. Itsellekin takavetoinen riittäisi, mutta siihen ei saa lainkaan vetokoukkua, mikä kankeloi mallin omalta listalta. Siirtymä monikäyttökorisesta autosta sedaniin lisännee perykärrin tarvetta melkoisesti.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎