Originally posted by ekaBMW
View Post
BMW i7
Collapse
X
-
Omat kommentit pohjautuu nimenomaan Finnlinesin Travemünde - Vuosaari aikatauluihin ja joko käteiskauppaan tai niin että koko auto on maksettu ennakkoon. Merkkiliikkeiden kanssa olen aina itse maksanut tilisiirrolla koko auton etukäteen jolloin nouto on sellainen tunnin-puolentoista kestävä prosessi kaikkine kahvinjuonteineen ja navin asettamisineen. Tokikaan näin ei tulisi toimittua turkkilaisen häkkikauppiaan saati yksityisen myyjän kanssa.
-
Ekalla kerralla menin edellisenä iltana. Toisella kertaa ”edellisenä” aamuna. Molemmilla kerroilla tarkoitus olla köpiksen suunnalla yö ja seuraava yö laivassa. Jälkimmäisellä kerralla oli tarkoitus ottaa löysemmin eli lisä yö saksanmaalla. Lähdöt oli Munchenin ja Stutgartin suunnalla.Originally posted by pyroz View Post
Jos oikein tuttuja majoittajia on 10km päässä autoliikkeeltä niin menisin itsekin edeltävänä iltana.
Jälkimmäisellä kerralla suunnitelma ei aivan onnistunut kun maksoinkin pankkisiirrolla. Joutui odottelemaan jotain 5-6 tuntia ennen kuin rahat näkyi heidän (liikkeen) tilillä ja sain auton itselleni. Siinäpä ei sitten hirveän pitkälle enää ehtinyt illan/valoisan aikana.
Leave a comment:
-
Myyjä laittoi juuri äsken viestiä että on tilannut uuden auton vastaavalla speksillä. Tuontantopaikka vk21 toukokuulle. Hänkin ymmärsi jo tässä vaiheessa että BMW:ltä ei vastausta delivery stopin osalta saa ja se keissi ei purkaannu hetkessä. No, minuahan tämä ei haittaa. Ajellaan sitten taas ”ilmaisia” kilometrejä kesän ajan iX:lläOriginally posted by torso1 View Post
Juuri näin. Kaupat tehtiin viime vuoden loka-marraskuussa ja uuden auton oletettu luovutusaika oli 2024 helmikuun alkupuolella. Joten jos nyt tekisi vastaavasta uudesta kaupat ja vaihdokki hinnoiteltaisiin uudestaan, niin rahallinen menetys olisi varmasti 10-15 k€ vähintään..jos edes riittäisi.
Leave a comment:
-
Kappas olen itse tosiaan aina hakenut autot tuolla "perjantai aamuna lento ja samana iltana jo laivassa" systeemillä ja enpäs muistanut, että PE-LA yönä lähtevä laiva lähteekin vähän myöhemmin kuin viikon muut lähdöt. No mutta joka tapauksessa satamassa tarvitsee siis olla vasta hyvin myöhään illalla.Originally posted by tiko4tiko View Post
hyvää asiaa. Tuo BMW charging pitää muistaa. Katsoin jo, mutta sitä ei voi tehdä ennenkuin auto on liitetty myBMW tiliin. Vaatinee, että puhelin ja auto ovat yhteyksissä keskenään. Sitten vielä joku muu rinnalle vaikka tuo Teslan systeemi. Superchargereita kuitenkin kiitellään siitä, että ne toimii.
Mistä tieto, että 1:00 riittää. Finnlines nettisivuilla sanotaan, että Travemünden check-in sulkeutuu 2 tuntia ennen lähtöä (2:00) eli puolelta yöltä. Oletko ostanut lipun vasta samana päivänä, netistähän lipun voi ostaa klo 19 asti?
Kun stau iskee, niin tilanne muuttuu nopeasti. Onneksi systeemit näyttää aika luotettavasti, millaisesesta tulpasta on kyse niin voi arvoida kannataako yrittää kiertää. Eikä sekään auta, kun tieltä ei useinkaan pääse ajoissa pois, sitten on vaan pakko odottaa. Itse olen käyttänyt etelä-pohjoissiirtymiseen itäistä reittiä (München-Nürnberg-Leipzig-Berliini-Lübeck). Aika vähän nopeusrajoituksia, vähemmän autoja muutenkin, joten tietyötkään eivät tee pahoja ruuhkia. Ja nytkin näyttäs olevan vain muutaman tietyö ko. reitillä. Parasta reitissä on, että Hampurin ympäri ei tarvii ajaa, vaan pääsee suoraan Lübeckiin. Jotenkin tuntuu, että tuossa Hampurin ympärillä tapahtuu aina ja jatkuvasti.
Olen miettinyt myös vaihtoehtoa, että lentäisi paikan päälle jo edellisenä iltana (Jotta aamulennolle ehtii, pitää täältä erämaasta tulla kuitenkin lähemmäs hotelliin, niin miksei suoraan kentälle), yöpyisi sukulaisten luona, saisi alle hyvin nukutun yön ja bonarina heiltä matkaa liikkeeseen on ~10km. Ajamaan pääsisi jo ennen puolta päivää, ajaisi Rostockiin, sieltä lautalla Gedseriin (lauttoja 2h välein) Sitten illlan ja yön aikana Kapellsär/Tukholma aamuksi Kaksi 800km pätkää jotka on työpäivän mittaisia, ei paha rasti. Loppumatkaan energiaa saa tarvittaessa lisää, kun jossain keski-Ruotsisssa ottaa torkut latauksen aikana 'executive'-takapenkillä (on sitten tuollekin turhakeelle jotain käyttöä
), voi ladata vaikka kokonaisen tunnin....Tämä olisi nopea, edullinen ja robusti tapa, laivassa makoilun sijaan pääsee ajamaan, siihenhän auto on tehty 
Toki 'varaslähdöllä' laivavaihtoehto ratkeaa myös, aikataulua ei tarvii stressata lainkaan
Jos oikein tuttuja majoittajia on 10km päässä autoliikkeeltä niin menisin itsekin edeltävänä iltana. Sitähän voi ehtiä parille hyvälle vehnäpirtelöllekin
Ja sopisin myyjän kanssa kaupat jo 09:00 niin pääsee liikkeestä matkaan viimeistään 10:30. Silloin on aikaa matkan tekoon yli 13h.
Last edited by pyroz; 02-05-2024, 11:18.
👍 1Leave a comment:
-
Originally posted by pyroz View Post
Tuollainen keskinopeuden laskeminen ennakkoon on tuollaista teoreettista suuntaa antavaa. Todellisuus on baanalla sitten tilanteen mukaan. Välillä 150km/h ja välillä paikallaan onnettomuuden takia. Näitä ei ne route plannerit pysty huomioimaan etukäteen ja usein se todellisuus onkin tosiaan jotain muuta kuin kuukautta ennen kotoa suunnitellessa.
Pari eri latausmahdollisuutta etukäteen kuntoon ja sitten eikun vetoja. HANAA MIKA niinkuin vanha sanonta kuuluu
EDIT: Niin ja hei laitatte myyjän kanssa sinulle BMW Charging tilin kuntoon niin sillän voi vetäistä
lataukset kaikkein helpoiten
hyvää asiaa. Tuo BMW charging pitää muistaa. Katsoin jo, mutta sitä ei voi tehdä ennenkuin auto on liitetty myBMW tiliin. Vaatinee, että puhelin ja auto ovat yhteyksissä keskenään. Sitten vielä joku muu rinnalle vaikka tuo Teslan systeemi. Superchargereita kuitenkin kiitellään siitä, että ne toimii.
Mistä tieto, että 1:00 riittää. Finnlines nettisivuilla sanotaan, että Travemünden check-in sulkeutuu 2 tuntia ennen lähtöä (2:00) eli puolelta yöltä. Oletko ostanut lipun vasta samana päivänä, netistähän lipun voi ostaa klo 19 asti?
Kun stau iskee, niin tilanne muuttuu nopeasti. Onneksi systeemit näyttää aika luotettavasti, millaisesesta tulpasta on kyse niin voi arvoida kannataako yrittää kiertää. Eikä sekään auta, kun tieltä ei useinkaan pääse ajoissa pois, sitten on vaan pakko odottaa. Itse olen käyttänyt etelä-pohjoissiirtymiseen itäistä reittiä (München-Nürnberg-Leipzig-Berliini-Lübeck). Aika vähän nopeusrajoituksia, vähemmän autoja muutenkin, joten tietyötkään eivät tee pahoja ruuhkia. Ja nytkin näyttäs olevan vain muutaman tietyö ko. reitillä. Parasta reitissä on, että Hampurin ympäri ei tarvii ajaa, vaan pääsee suoraan Lübeckiin. Jotenkin tuntuu, että tuossa Hampurin ympärillä tapahtuu aina ja jatkuvasti.
Olen miettinyt myös vaihtoehtoa, että lentäisi paikan päälle jo edellisenä iltana (Jotta aamulennolle ehtii, pitää täältä erämaasta tulla kuitenkin lähemmäs hotelliin, niin miksei suoraan kentälle), yöpyisi sukulaisten luona, saisi alle hyvin nukutun yön ja bonarina heiltä matkaa liikkeeseen on ~10km. Ajamaan pääsisi jo ennen puolta päivää, ajaisi Rostockiin, sieltä lautalla Gedseriin (lauttoja 2h välein) Sitten illlan ja yön aikana Kapellsär/Tukholma aamuksi Kaksi 800km pätkää jotka on työpäivän mittaisia, ei paha rasti. Loppumatkaan energiaa saa tarvittaessa lisää, kun jossain keski-Ruotsisssa ottaa torkut latauksen aikana 'executive'-takapenkillä (on sitten tuollekin turhakeelle jotain käyttöä
), voi ladata vaikka kokonaisen tunnin....Tämä olisi nopea, edullinen ja robusti tapa, laivassa makoilun sijaan pääsee ajamaan, siihenhän auto on tehty 
Toki 'varaslähdöllä' laivavaihtoehto ratkeaa myös, aikataulua ei tarvii stressata lainkaan
Leave a comment:
-
On tuo tullut tehtyä sähköautoilla myös. IHan jopa i3:lla jossa 50kW lataus ja sellainen on haettu myös Mynkkenin tienoilta. Täysin tehtävissä. i7:ssa on sen verran iso akku, että sitä tarvitse tuolla matkalla ladata kuin kaksi kertaa. Sanot liikkeeseen, että varmistavat akun olevan 100% kun noutamaan saavut. Toinen noista latauksista on joka tapauksessa ruokatauko ja kyllä normaali ihminen toisenkin stopin tekee vessaan ja kahvia hakemaan. Eli todellinen extra aika pysähdyksissä sähköauton takia on varmaan luokkaa 15min-40min varmuusmarginaalia laskien. Aamulla seiskan jälkeen vaan lentoon niin edellytykset on hyvät, koska laivassa pitää olla vasta yöllä yhden aikoihin. Pitkä päivä siitä toki tulee se on selvä. Onko jälkikasvu sellaisen ikäistä että jaksaa roikkua mukana?Originally posted by tiko4tiko View Post
Polttomoottoriautolla helppo homma, mutta sähköautolla matkanopeus jää aika alhaiseksi. En sano ettei onnistu, mutta kyllä tuossa ainekset laivasta myöhästumiseen on. Lisäksi oman kokemus muilta kuin kotilatureilta autonlataamiseen on minimaalinen, eikä yhtään auta että syvällisempi käytäntöön tutustuminen aiheeseen alkaa auton luovutuksesta. Mitä latausappia Saksassa kannattaa käyttää? Tarkoitus on, että tolppa antaa sen mitä i7 pystyy ottamaan vastaan eli 200kW. ABRP ehdottelee reitin varrelta Teslan Superchargereita, mutta niistä kai pitää maksaa joku kuukausimaksu, jotta lataus onnistuu.
Tein yksinkertaisen ajonopeuteen ja lataamisen perustuvan laskelman 880km:lle olettaen että lataus onnistuu aina luvatussa 35min 10...80%. Sähköautolla realistininen matkanopeus näyttäs olevan 100km/h. (Bensalla liikuttaessa käytin 140km/h makanopeutta arvioinneissa.)
ajonopeus / kulutus / matkanopeus / aika
100 km/h / 19,3kWh / 85 km/h / 10h 22 min
120 km/h / 24kWh / 95 km/h / 9h 17 min
130 km/h / 27,4kWh / 98 km/h / 9h
160 km/h / 30,8kWh / 110 km/h / 8h
Pieni lisästressi on helppo ymmärtää siinä, jos ei ole aiemmin sähköautoa pikalataillut edes Suomessa. On ihan tervettä laskea varmuusvaraa siihen toki. Oma kokemus on kuitenkin sellainen, että sanoi se auton navi tai ABRP mitä tahansa, niin todellisuus iskee kasvoilla ja sitä sitten tien päällä kyllä ihan itse alkaa vilkuilla latausstoppia silloin kun se itselle tai autolla alkaa näyttää sopivalta. Saksassa on nykyään erittäin hyvä latausverkosto isojen baanojen varrella. Sen takia ei ole huolta. Itsellä on ollut pääsääntöisesti Saksassa käytössä "MAingau" niminen mobiilisovellus, jonka sai englanniksi ja sinne sujahti nätisti suomalainen luottokortti maksutavaksi. Sen lisäksi itsellä on Shellin latauspalvelu, johon on myös RFID tagi. Ainakin yksi fyysinen tagi on hyvä olla, koska joskus "shit happens" ja ne sovellukset eivät vaan toimi. Fiksuinta olisi laittaa nuo kuntoon jo hyvissä ajoin ja testata toimivaksi ihan täällä kotoSuomessa vaikka naapurin tai tutun autoa ladaten. Esimerkiksi se Shell toimii täällä yhtälailla (ota huomioon mahdolliset roaming kulut ei kannattane täällä vetäistä akkua täyteen vaan kokeilla vaan että toimii)
Tuollainen keskinopeuden laskeminen ennakkoon on tuollaista teoreettista suuntaa antavaa. Todellisuus on baanalla sitten tilanteen mukaan. Välillä 150km/h ja välillä paikallaan onnettomuuden takia. Näitä ei ne route plannerit pysty huomioimaan etukäteen ja usein se todellisuus onkin tosiaan jotain muuta kuin kuukautta ennen kotoa suunnitellessa.
Pari eri latausmahdollisuutta etukäteen kuntoon ja sitten eikun vetoja. HANAA MIKA niinkuin vanha sanonta kuuluu
EDIT: Niin ja hei laitatte myyjän kanssa sinulle BMW Charging tilin kuntoon niin sillän voi vetäistä
lataukset kaikkein helpoiten
Last edited by pyroz; 01-05-2024, 21:49.
Leave a comment:
-
Polttomoottoriautolla helppo homma, mutta sähköautolla matkanopeus jää aika alhaiseksi. En sano ettei onnistu, mutta kyllä tuossa ainekset laivasta myöhästumiseen on. Lisäksi oman kokemus muilta kuin kotilatureilta autonlataamiseen on minimaalinen, eikä yhtään auta että syvällisempi käytäntöön tutustuminen aiheeseen alkaa auton luovutuksesta. Mitä latausappia Saksassa kannattaa käyttää? Tarkoitus on, että tolppa antaa sen mitä i7 pystyy ottamaan vastaan eli 200kW. ABRP ehdottelee reitin varrelta Teslan Superchargereita, mutta niistä kai pitää maksaa joku kuukausimaksu, jotta lataus onnistuu.Originally posted by pyroz View PostPerjantai aamulento Saksaan ja sunnuntaina aamulla Vuosaaressa on normaali tahti vaikka hakisi alpeilta asti
Tein yksinkertaisen ajonopeuteen ja lataamisen perustuvan laskelman 880km:lle olettaen että lataus onnistuu aina luvatussa 35min 10...80%. Sähköautolla realistininen matkanopeus näyttäs olevan 100km/h. (Bensalla liikuttaessa käytin 140km/h makanopeutta arvioinneissa.)
ajonopeus / kulutus / matkanopeus / aika
100 km/h / 19,3kWh / 85 km/h / 10h 22 min
120 km/h / 24kWh / 95 km/h / 9h 17 min
130 km/h / 27,4kWh / 98 km/h / 9h
160 km/h / 30,8kWh / 110 km/h / 8h
Leave a comment:
-
Joo jarruihin, eli autolla ei saa ajaa ennenkuin asia on korjattu. Myyjän mukaan auton prioriteetti nousee osien suhteen, kun nimet saatiin papereihin.Originally posted by torso1 View Post
Hienoa, toivottavasti takaisinkutsu saadaan purettua nopeasti ja kaikki menee hyvin auton haun suhteen. Eli tässäkin yksilössä on siis delivery stop päällä. Liittyykö jarruihin vai mihin tuo kamppis?
Leave a comment:
-
Hienoa, toivottavasti takaisinkutsu saadaan purettua nopeasti ja kaikki menee hyvin auton haun suhteen. Eli tässäkin yksilössä on siis delivery stop päällä. Liittyykö jarruihin vai mihin tuo kamppis?Originally posted by tiko4tiko View PostHiljalleen etenee. Nyt odotellaan 2-3 viikkoa (toivottavasti ei pidempään), että takaisinkutsu saadaan suljettua.
Hakumatkaa on jo tullut suunniteltua. Kaksi vaihtoehoa, tulla laivalla Travemundestä tai ajaa Ruotsin läpi. Pojan kanssa lähdettäneen reissuun, joten kuskeja on vain yksi. Ajatus on lentää Saksaan torstaina ja taikaisin kotona pitää olla viikonlopun aikana. Jos haku menee koulunpäättö viikolle, niin takaisin pitää olla la ip juhlimassa ylioppilasta (Turku), mikä kiristäisi aikataulua oleelisesti.
Leave a comment:
-
Perjantai aamulento Saksaan ja sunnuntaina aamulla Vuosaaressa on normaali tahti vaikka hakisi alpeilta asti
Toki jos jo lauantaiksi pitää olla takaisin niin sitten torstai on hyvä lähtöpäivä
Leave a comment:
-
Hiljalleen etenee. Nyt odotellaan 2-3 viikkoa (toivottavasti ei pidempään), että takaisinkutsu saadaan suljettua.
Hakumatkaa on jo tullut suunniteltua. Kaksi vaihtoehoa, tulla laivalla Travemundestä tai ajaa Ruotsin läpi. Pojan kanssa lähdettäneen reissuun, joten kuskeja on vain yksi. Ajatus on lentää Saksaan torstaina ja taikaisin kotona pitää olla viikonlopun aikana. Jos haku menee koulunpäättö viikolle, niin takaisin pitää olla la ip juhlimassa ylioppilasta (Turku), mikä kiristäisi aikataulua oleellisesti.Last edited by tiko4tiko; 09-11-2024, 17:37.
👍 2Leave a comment:
-
Juuri näin. Kaupat tehtiin viime vuoden loka-marraskuussa ja uuden auton oletettu luovutusaika oli 2024 helmikuun alkupuolella. Joten jos nyt tekisi vastaavasta uudesta kaupat ja vaihdokki hinnoiteltaisiin uudestaan, niin rahallinen menetys olisi varmasti 10-15 k€ vähintään..jos edes riittäisi.Originally posted by tiko4tiko View Post
Kun hyvityshinta on kiinnitetty jo viime vuonna, aika iso päätös olisi kyllä purkaa kauppa, sen verran pahasti sähköautojen hinnat ovat korjanneet alaspäin viimeisen 6kk aika. Hyvä ajoitus sulla tässä vaihdossa on ollut, kun vaan kauppa päätyy onnellisesti maaliin.
Leave a comment:
-
Originally posted by torso1 View Post
Tämä on tietenkin vaihtoehto ja varsin validi sellainen. Mutta sitten ei myöskään saa sitä autoa.
ja jos haluaa laittaa uudesta vastaavasta lappua sisään tehtaalle niin se on taas vähintään 6kk odottelua lisää. Sekä vaihtoauto hinnoitellaan tietysti uudestaan. Et sekään vaihtoehto ei taloudellisesti ole kovinkaan järkevää.
Antaahan nyt BMW:n rauhassa muodostaa joku päätös näiden osalta ja katsellaan sitten miten menetellään. Koska ei näissä välttämättä ole mitään vikaa tai edes korjattavaa. Ja ajellaan sillä välin nykyisen tauluun paljon kilometrejä lisää
Kun hyvityshinta on kiinnitetty jo viime vuonna, aika iso päätös olisi kyllä purkaa kauppa, sen verran pahasti sähköautojen hinnat ovat korjanneet alaspäin viimeisen 6kk aika. Hyvä ajoitus sulla tässä vaihdossa on ollut, kun vaan kauppa päätyy onnellisesti maaliin.
Last edited by tiko4tiko; 28-04-2024, 19:40.
Leave a comment:
-
Tämä on tietenkin vaihtoehto ja varsin validi sellainen. Mutta sitten ei myöskään saa sitä autoa.Originally posted by JPM50 View Post
Sulla on kyllä hyvät hermot. Mä olisin jo lampsinut kauppaan ja perunut kaupat.
ja jos haluaa laittaa uudesta vastaavasta lappua sisään tehtaalle niin se on taas vähintään 6kk odottelua lisää. Sekä vaihtoauto hinnoitellaan tietysti uudestaan. Et sekään vaihtoehto ei taloudellisesti ole kovinkaan järkevää.
Antaahan nyt BMW:n rauhassa muodostaa joku päätös näiden osalta ja katsellaan sitten miten menetellään. Koska ei näissä välttämättä ole mitään vikaa tai edes korjattavaa. Ja ajellaan sillä välin nykyisen tauluun paljon kilometrejä lisää
Leave a comment:
-
Sulla on kyllä hyvät hermot. Mä olisin jo lampsinut kauppaan ja perunut kaupat.Originally posted by torso1 View Post
Ei kuulu Hedinin vastuulle tietenkään mutta BMW kuulemma vain toimittaa autot jälleenmyyjien pihaan oli niissä vikaa tai ei. Ja myös laskuttavat sen samantien. Sitten vasta alkaa selvittely delivery stopin tiimoilta et mikä on BMW:n ohjeistus kussakin tapauksessa. Toki Hedin varmaan sit laskuttaa kaikki lisätutkimukset BMW:ltä ihan normaaliin tapaan kuten muissakin kamppiksissa. Eli nyt vain ootellaan ootellaan..
Leave a comment:
Leave a comment: