BMW i7

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Esko View Post

    Eikö tuo ole vaan hyvä, että arvo laskee, niin on sinullakin joku päivä varaa ostaa tuollainen. Mistä lähtien uuden auton ostaminen on ollut hyvä sijoitus rahallisesti?
    Juuri näin. Oman suunnitelma seiskan suhteen perustui ainoastaan siihen, että seiskan arvo putoaa kiven lailla. Toki positiivien yllätys oli, että sähköseisakan hinta putosi vielä rajummin kuin olin ajatellut Ennakoin, että auto saavuttaisi omaan autobudjetiin sopivan hinnan tänä vuonna keväällä, mutta sopiva löytyi jo vuotta aiemmin. Loppujen lopuksi i7 on Saksassakin sen verran harvinainen, että sopivilla varustella olevia autoja oli tarjolla hyvin vähän tuolloin, ja niin nytkin. Kavin kurkaamassa omat speksini täyttäviä autoja Junge Gebraucte sivustolta - kaksi kappaletta hinnat 120k€ molemmin puolin, runaasaan vuoden vanhoja 10..25tkm ajettuja.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Hahah! Totta tuokin!

    Vakavissaan puhuen, oletko laskenut minkä verran tuo sinun on suunnilleen laskenut? Ei se kuitenkaan uusi ollut.
    Ja onko siinä suurta eroa bensamalliin?
    Hyvä kysymys. Mun autolla oli hintaa 114k, auto oli ajettu 9tkm. Melkoista vääntöä tein ennen hankintaa, että millainen seiska. Bensamallinahan tätä ei euroopasta saa lainkaan, ainostaan hybridinä, dieselinä ja sähkönä. Dieselin ostaminen ja tuominen (verotus) on arpapeliä, kun niitä ei Suomessa myydä.

    Harkitsin vakavasti aluksi hybridiä, mutta niiden hinnat oli 1½vuotta sitten korkealla, koska tarjonta oli vähäistä. Vaatimuksena mulla oli muutamia varusteita (jousitustus, verhoilu, stereot ja vetokoukku). Käytännössä nuo ehdot johtivat siihen, että autot olivat käytännössä täysillä varusteilla. Hyridinä seiska olisi ollut m760e, vain yksi 750e oli tarjolla speksit täyttäen, mutta sen hinta oli käytännössä sama kuin M760e:n. Loppujen lopuksi valinta oli helppo, kun lompakolla teki valinnan. m760e.stä olisi pitänyt maksaa noin 35k€ enemmän veroineen. Lisäksi kalliimpi auto tiputtaa hintaansa enemmän. En keksinyt perusteita maksaa 'samasta' autosta paljon enemmän.

    Nyt 1½vuoden jälkeen voi tehdä seuraavan välitilinpäätöksen.

    1. Tällä hetkellä vastaavasti varustellun sähkömallin uskoisin löytäväni 90...100k€ hinnalla (vain BMW-liikkeen myymät kelpaa,). Arvo on näin arvioiden tipahtanut 14...24k€. Millä hinnalla seisakasta pääsisi eroon, en osaa sanoa.
    2. Speksit täyttävän M760e löytyisi mobile.de.stä hintaan 110...115k€ +autovero noin 5k€. Tekemäni oletus, että kalliimpi menettää arvoaan nopeammin, pitää tässäkin paikkansa, hybridillä ajaminen pelkän arvonlaskun puolesta olisi ollut noin 10k€ enemmän. Oma veikkaukseni on, että kun vuoden vierivät, ero sähkön ja hybrin välillä kapenee entisestään. Vanhemmiten hybiridi voi olla jopa vaikeampi myytävä eli halvempi, koska sen akku 'kuluu' nopeammin.


    Last edited by tiko4tiko; Yesterday, 18:35.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post

    Joo toki on ihmisiä täälläkin mille raha ei merkkaa mitään ja ihan sama työntääkö sitä vessanpöntöstä alas vai ostaako uuden sähköauton!
    Eikö tuo ole vaan hyvä, että arvo laskee, niin on sinullakin joku päivä varaa ostaa tuollainen. Mistä lähtien uuden auton ostaminen on ollut hyvä sijoitus rahallisesti?

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Hahah! Totta tuokin!

    Vakavissaan puhuen, oletko laskenut minkä verran tuo sinun on suunnilleen laskenut? Ei se kuitenkaan uusi ollut.
    Ja onko siinä suurta eroa bensamalliin?

    Eipä tuossa nyt ongelmia vielä saisi olla ollutkaan...minä ainakin ajelisin tyytyväisenä ainakin takuun loppuun miksei pidempäänkin jos ei raha liikoja polttele taskuissa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    ei taida ihan sama olla. Rahan huuteleminen vessapöntöstä alas ei ole järkevää. Viemäri menee luultavasti tukoon, olipa kyseessä setelit tai kolikot, sillä kumpikaan rahan muoto ei liukene veteen kovin hyvin.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Järkiperuste, no kaikilla se ei oo europohjainen, tai ei ainakaan numeroiden välissä voi olla. Kaikki ei jaksa e39 ajella vaikka se onkin maailman paras auto.
    Joo toki on ihmisiä täälläkin mille raha ei merkkaa mitään ja ihan sama työntääkö sitä vessanpöntöstä alas vai ostaako uuden sähköauton!

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Järkiperuste, no kaikilla se ei oo europohjainen, tai ei ainakaan numeroiden välissä voi olla. Kaikki ei jaksa e39 ajella vaikka se onkin maailman paras auto.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Eikös se vähän tuota luokkaa ala olla kaikilla sähkövatkaimilla nyt tuo alenema...ja toki mitä kalliimpi sitä enemmän euroissa menettää.

    Ei oikein puhtaita järkiperusteita uuden sähköauton hankinnalle ole....

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Jep raakaa on. Sama juttu oli 1,5 vuotta sitten kun hommasin oman. Mittarissa oli 9500km. Kaikki kallliit sähköautot menettävät arvoaan alkuun paljon. Taycan/etronGT taitaa olla pahin, mutta ei i7 tai EQS kauas ko. kaksikosta jää.

    Suomi ovh on hieman huonon mittari, kun Saksassa hyvin/täysvarusteltu (lähes ajamaton 1…2tkm) i7 M70 on noin 140k€. i7 ei montaa Suomessa uutena myydä.

    Ja ei arvonlasku tuohon alkuun pääty.
    siitä mennään alaspäin vauhdilla kuten muutkin ko. hintaluokan kärrit. Mutta tuon alkuromahduksen jälkeen alkaa olla ns. normaalilla käyrällä.

    Ilman rajua alkualennusta ainakin minulla seiskan ajot olisivat jääneet koeajoihin.
    Nyt seiskan matkasta on saanut nauttia +40rkm. Auto on luotettavan ja hyvin tehdyn oloinen, joten en tiedä pitäiskö ottaa ’riski’ ja ajaa tällä pidempään, vaikka lisätakuut loppuu (2 vuotta jäljellä). ’Riski’ lainausmerkeissä, koska tähän mennessä autossa kalliita vikoja/korjattavaa ei ole ollut.


    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Melko julmaa on I seiskojen arvonpudotus, 60 xDrive 3/2024, 6100 km mittarissa, 104500€ kuluineen Suomeen kilpiin, liki kaikki vermeet, ovh 209 k€...

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Toivottavasti ei tule uniin tämä

    Leave a comment:


  • Juh4
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Nyt tuosta on yli vuosi aikaa, kilometrejä on luokkaa 50tkm. Auto ilmoittaa seuraavaksi huollon ajankohdaksi marraskuu 2026. Huolto-ohjelma on tarkistus ja jarrunesteen vaihto. Autossa ei taida sitten olla mitään kilometriperusteista huollon tarvetta. Mutta kai tämä oikein menee?
    Menee. Huoltoväli on 2-vuotta ilman kilometrirajaa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Havahduin, että autoon tulee kilometrejä reippaaseen tahtiin ja lähdin tarkistamaan mikä on huollon tilanne. Autoon on tehty luovutushuolto ja Saksassa se oli huolettu vielä ennen mulle luovutusta. Kilometrit oli melko tarkkaan 10tkm (1,5 vuotta).

    Nyt tuosta on yli vuosi aikaa, kilometrejä on luokkaa 50tkm. Auto ilmoittaa seuraavaksi huollon ajankohdaksi marraskuu 2026. Huolto-ohjelma on tarkistus ja jarrunesteen vaihto. Autossa ei taida sitten olla mitään kilometriperusteista huollon tarvetta. Mutta kai tämä oikein menee?

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Omassa autossa vielä vähäisempi kun oikean etuistuimen sähkösäädönmoduli oli rikki. Taisi olla uudesta asti, heräsi kuitenkin softalla pariin otteeseen henkiin, kuten aiemmin kerroin. Varaosaa osaa odotettiin pitkään. Etuistuin liikkui vain 2cm pätkissä, TV ja taka-istuimen makuuasento oli poissa käytöstä.
    Minä sain samanltyylisen vikatilan kerran aikaan kun odottelin vaimoa asioilta ja parkissa ajankuluksi istuskelin takana oikealla ja aloin sitten rämppäämän penkin asetuksia. Lopputulos oli, että penkkien säätö liikkuin tuolleen 2cm kerralla vaikka piti säätönapin pohjassa (joko ovessa tai näytöllä). Oli aika iso työ saada penkit normaaliasentoon kun liikkui niin vähän kerrallaan. Ja tuossa meni mm. niin, että alkoi nostamaan lounge-istuimen jalkatukea vaikka etupenkki oli tiellä ja kiilautui sitä vasten jos jatkoi säätöä.

    Tein sitten käyttöohjeessa mainitun penkkin säätöjen resetoinnin ja lisäksi takana lounge-penkin resetoinnin oven näytöltä, on siellä ihan alimpana penkin säätö -valikossa, en aluksi huomannut että sitä näkymää voi scrollata alas ja siellä on lisätoimintoja. Sen jälkeen toiminnot palautui ja pelannut normaalisti.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Tuli tarkastettua renkaat (taas), koska jenkkifoorumilla useampikin on saanut G70:ssa renkaat vaihtokuntoon 10t mailin ajolla. Omassa on mittarissa 43tkm, josta talvirenkain arviolta +10tkm. Kesärenkaat eivät ole lähelläkään vaihtokuntoa. Edessä urasyvyys oli +5mm ja takana ~4mm. Jos Pirellin datasheettiä uskoo, niin takarenkaassa oli uutena 7.2mm pintaa - arvio kulutukselle siis 1mm/10tkm. Jos/kun renkaan ajaa kulutusmerkkiin asti, takarenkailla pääsee vielä noin 20tkm.
    Niinpä. Ajotapa ratkaisee hurjasti. Repivällä ajamisella renkaat menevät äkkiä vaihtokuntoon. Sen sijaan ennakoivalla ja tasaisella ajolla renkulat kestävät hyvinkin pitkään.

    Leave a comment:

Working...
X