Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FlyingFinn
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 628

    Originally posted by JPM50 View Post
    Ohessa minun keskikulutukset kWh/100 km:

    Loka:19,4
    Marras: 20,0
    Joulu:21,3
    Tammi: 22,0
    Helmi:21,2
    Maalis:20,8
    Huhti: 17,9
    Touko: 17,8

    Talvella siis noin 400 km. Nyt kun ilmat ovat lämmenneet, niin noin 450-470 km. Maantieajoa pihtailemalla pääsisi aika helposti yli 500 km näillä lämpimillä kuivilla keleillä.

    Lämmitykseen siis menee energiaa ja loskaiset ja märät tiet vievät myös rangea.

    Auto siis i4 M50 Fully Charged, talvirenkaat 18" 45-245 Contin kitkat ja kesärenkaat 19" 40-245/255 Michelinit.
    Ei ole tilastoa kuin maalis-toukokuulta mutta tasan samat numerot minulla. Sekalaista ajoa, kaupunkia ja siirtymisiä pääkaupunkiseudun pääväyliä pitkin. Muutama ajo Kymenlaakson alueelle ja Länsi-Uudellemaalle. Yllättävän paljon lämpötila vaikuttaa. Ei tarvitse olla edes pakkasta kun kulutus kasvaa. Lämmin keli ja sisätilan jäähdytys ei näytä vaikuttavan läheskään yhtä paljon. Minulla samat talvirenkaat ja kesärenkaissa sama koko mutta Hankookin renkailla tuli auto. Mikäli ajaisi tasaista matka-ajoa todellista nopeutta 80 km/h näillä toukokuun keleillä niin menisi reilusti yli 500 km jos siis ajaisi täydestä tyhjäksi. Itse olen pitänyt latauksen ohjeen mukaan 10-80% välillä. Moottoritienopeuksissa alkaa sähköä kulumaan. Toimintamatka ei ole ainakaan omassa ajossa mikään ongelma. En ole tehnyt vielä edes lataussopimusta kun ei ole ollut tarvetta ladata latausasemilla. Pidemmillä matkoilla pysähdyn omista tarpeista useammin kuin mitä auto vaatisi ja siinä samalla hoituisi lataus jos tarvetta olisi.
    Last edited by FlyingFinn; 24-05-2023, 09:35.

    Comment

    • JPM50
      Bimmer Rookie
      • May 2022
      • 177
      • Helsinki

      Originally posted by FlyingFinn View Post
      Ei ole tilastoa kuin maalis-toukokuulta mutta tasan samat numerot minulla. Sekalaista ajoa, kaupunkia ja siirtymisiä pääkaupunkiseudun pääväyliä pitkin. Muutama ajo Kymenlaakson alueelle ja Länsi-Uudellemaalle. Yllättävän paljon lämpötila vaikuttaa. Ei tarvitse olla edes pakkasta kun kulutus kasvaa. Lämmin keli ja sisätilan jäähdytys ei näytä vaikuttavan läheskään yhtä paljon. Minulla samat talvirenkaat ja kesärenkaissa sama koko mutta Hankookin renkailla tuli auto. Mikäli ajaisi tasaista matka-ajoa todellista nopeutta 80 km/h näillä toukokuun keleillä niin menisi reilusti yli 500 km jos siis ajaisi täydestä tyhjäksi. Itse olen pitänyt latauksen ohjeen mukaan 10-80% välillä. Moottoritienopeuksissa alkaa sähköä kulumaan. Toimintamatka ei ole ainakaan omassa ajossa mikään ongelma. En ole tehnyt vielä edes lataussopimusta kun ei ole ollut tarvetta ladata latausasemilla. Pidemmillä matkoilla pysähdyn omista tarpeista useammin kuin mitä auto vaatisi ja siinä samalla hoituisi lataus jos tarvetta olisi.
      Kappas, sinulla lähes vastaava ajoprofiili kuin minullakin, tosin minun työreissut osuvat enemmän länsirannikolle.

      Mulla on BMW Charging-sopimus, jonka teholataukset maksavat tällä hetkellä 0,39 €/kWh. Sitten käytän ABC-latausta (0,35 €/kWh) ja K-latausta (0,33 €/kWh). Noillakin hinnoilla halpaa ajoa mielestäni. Ja suorastaan naurettavan halpaa silloin, kun lataan oman firmani sähkökaapista (0,17 €/kWh siirtoineen ja veroineen)
      Last edited by JPM50; 24-05-2023, 10:44. Reason: Ratkaisu ongelmaan lisätty.
      i4 M50 Black Sapphire

      Comment

      • FlyingFinn
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 628

        Originally posted by JPM50 View Post
        Kappas, sinulla lähes vastaava ajoprofiili kuin minullakin, tosin minun työreissut osuvat enemmän länsirannikolle.

        Mulla on BMW Charging-sopimus, jonka teholataukset maksavat tällä hetkellä 0,39 €/kWh. Sitten käytän ABC-latausta (0,35 €/kWh) ja K-latausta (0,33 €/kWh). Noillakin hinnoilla halpaa ajoa mielestäni. Ja suorastaan naurettavan halpaa silloin, kun lataan oman firmani sähkökaapista (0,17 €/kWh siirtoineen ja veroineen)
        Ja ulkovärikin on sama.

        Sitten kun latailee pörssisähköllä silloin kun hinta on negatiivinen niin päästään neljän sentin tuntumaan kaikkineen. Työajoista kahdesta kilometrista saatavalla korvauksella on kuitattu yli 100 km:n sähköt. Ajamisen kustannukset eivät olleet ykkösasia autoa hankkiessa enkä edes laskenut mitään mutta halpaa on.
        Last edited by FlyingFinn; 24-05-2023, 12:09.

        Comment

        • JPM50
          Bimmer Rookie
          • May 2022
          • 177
          • Helsinki

          Jaahas, nyt tuli autooni latausongelma, eli kun kytkee kolmivaihelataukseen kotilaturilla, niin sulakkeet palavat. Vika ei ole laturissa, vaan autossa, sillä Hedin Herttoniemi luki jo vikakoodit ja odottaa tehtaalta ohjeita ongelman ratkaisemiseksi. Auto jäi korjaamolle, kunnes ongelma on ratkaistu.
          i4 M50 Black Sapphire

          Comment

          • Thmas
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2008
            • 531
            • HEL

            Originally posted by Thmas View Post
            Minkälaisia todellisia rangeja olette saavuttaneet i4 M50:sellä kesällä / talvella?

            Harkitsen tuollaista käyttöön, jossa joutuu ajoittain vetämään pidempiä siivuja, siksi kysyn.
            Tänään testasin Hki-Jyväskylä-Hki i4 M50:sellä, näyttäisi todellinen range olevan n. 370 km 5-8 km/h ylinopeutta ajaen kuten normaalistikin.
            Audi e-tron 55

            Exiä:
            1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17440
              • Turku

              Originally posted by Thmas View Post
              Tänään testasin Hki-Jyväskylä-Hki i4 M50:sellä, näyttäisi todellinen range olevan n. 370 km 5-8 km/h ylinopeutta ajaen kuten normaalistikin.
              Onhan tuokin ihan kohtuullinen, mutta hiukan hermostuttaisi itseäni ajaa matkaa tuollaisella rangella, kun on tottunut lähtemään pidemmille reissuille täydellä tankilla ja range 1xxxkm ja tankkaus vasta takaisin tultua yleensä kotikaupungissa.

              Jyväskylän reissuhan ei mitenkään onnistu lataamatta. Työkaveri totesi, ettei Taycanillaan pääse edes Espoosta Treelle ja takaisin lataamatta, ellei aja ihan sukkasillaan, joten noihin reissuihin sitten S500 hybrid.
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • suppari
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4048
                • Turku

                Rangeahdistus on kyllä paha jos siitä ei vain pääse yli.
                sigpic
                P:0409699000

                JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                huollot/korjaukset!

                BMW E&F sarjaan.
                Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                Comment

                • FlyingFinn
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 628

                  En ole Hki-Jkylä reittiä tarkemmin tutkinut mutta tuossa taitaa olla 120 km/h ajoakin reilusti. En ymmärrä minäkään rangeahdistusta jos vaikka tuon 370 km ajaa. Itsellä ei perse kestä istua paikoillaan niin pitkään eikä se ole terveellistäkään. Auton voi laittaa lataukseen kun käy vessassa ja hakee kupin kahvia. Siinä 15 minuutissa tulee reilusti lisää rangea. Pikalatureiden väli Lapissakin on enää 100 km luokkaa. Etelässä niitä on varmasti riittävästi, ainakin tällä hetkellä.

                  Edellisessä bensalla käyvässä M235i:ssä range oli 400 km luokkaa eikä ollut ongelma. Sen 400 km tankkaaminen tapahtui nopeammin kuin sähkön tankkaaminen mutta sen ajan joutui seisomaan auton vieressä kun nyt auton latautuessa voi hakea sen kahvikupin ja käydä kusella.
                  Last edited by FlyingFinn; 27-05-2023, 08:28.

                  Comment

                  • isolohko
                    BTCF Member
                    • May 2004
                    • 896
                    • Kymenlaakso

                    Originally posted by suppari View Post
                    Rangeahdistus on kyllä paha jos siitä ei vain pääse yli.
                    +1

                    1,5 vuotta ja 45tkm ahdistamatonta EV autoilua takana. Erittäin vaikea kuvitella polttikseen palaamista käyttöauton osalta.

                    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6712
                      • PK-seutu

                      Originally posted by FlyingFinn View Post
                      En ole Hki-Jkylä reittiä tarkemmin tutkinut mutta tuossa taitaa olla 120 km/h ajoakin reilusti. En ymmärrä minäkään rangeahdistusta jos vaikka tuon 370 km ajaa. Itsellä ei perse kestä istua paikoillaan niin pitkään eikä se ole terveellistäkään. Auton voi laittaa lataukseen kun käy vessassa ja hakee kupin kahvia. Siinä 15 minuutissa tulee reilusti lisää rangea. Pikalatureiden väli Lapissakin on enää 100 km luokkaa. Etelässä niitä on varmasti riittävästi, ainakin tällä hetkellä.

                      Edellisessä bensalla käyvässä M235i:ssä range oli 400 km luokkaa eikä ollut ongelma. Sen 400 km tankkaaminen tapahtui nopeammin kuin sähkön tankkaaminen mutta sen ajan joutui seisomaan auton vieressä kun nyt auton latautuessa voi hakea sen kahvikupin ja käydä kusella.
                      Juuri näin. Kusella käynti ja kahvikupin hakeminen on vähän paikasta ja virtsan määrästä otsassa riippuen sellanen 8-13min. Siinä ajassa lataa melkoisen määrän lisää rangea. Jäljelle jää toki sitten ne kerran tai kolme vuodessa tehtävät oikeasti todella pitkät reissut jolloin tulee 1-2 lyhyttä lataus stoppia lisää. Mutta who cares? Normaalisti ei tarvitse koskaan ladata missään muualla kuin kotona. Se on paljon helpompaa kun ei tarvitse edes kurvata sinne asemalle ja ottaa sitä likaista pistoolia käteen ja maksaa itsensä kipeäksi.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0

                      Comment

                      • Rale
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 1480
                        • Porvoo

                        Ensimmäinen navigaattori ajo, niin ettei range riitä perille. Noin 100km ennen päämäärää auto ehdottaa latausasemaa ja sanoo latauksen kestävän 6min. Ok kuselle ja kahville. Latauspiste kertoo lopettaneensa latauksen auton pyynnöstä.
                        En kiinnittänyt sen enempää huomiota vaan jatkoin matkaa normaalisti.
                        Tämä oli kuitenkin muuttanut lataus asetukset autoon niin että ne jäävät 28% Mikä asetus minulla on pielessä/muutettava että se täyteenlatus muuttuu tuolla tavalla? Samoin se muuttaa myös Connected asetukset myös. Vai pitääkö ne aina käydä muuttamassa takaisin haluttuun arvoon?

                        Comment

                        • FlyingFinn
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 628

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Juuri näin. Kusella käynti ja kahvikupin hakeminen on vähän paikasta ja virtsan määrästä otsassa riippuen sellanen 8-13min. Siinä ajassa lataa melkoisen määrän lisää rangea. Jäljelle jää toki sitten ne kerran tai kolme vuodessa tehtävät oikeasti todella pitkät reissut jolloin tulee 1-2 lyhyttä lataus stoppia lisää. Mutta who cares? Normaalisti ei tarvitse koskaan ladata missään muualla kuin kotona. Se on paljon helpompaa kun ei tarvitse edes kurvata sinne asemalle ja ottaa sitä likaista pistoolia käteen ja maksaa itsensä kipeäksi.
                          Näin se menee ja sitten jos on vielä niin erikoinen ihminen, että syödäkin pitää joskus niin poistuu pitkälti ne pidempien matkojen ongelmatkin.

                          Comment

                          • 315i
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2014
                            • 238
                            • Arctopolis

                            Itse en ole vielä ns. Navin mukaan lataillut, mutta voi olla että se toimii niin, eli lataa vaan sen mitä tarvii perille pääsyyn. Tohon varmaa joku asetus siinä kun alkaa latailee, että ladataanko tarvittava määrä vai siihen asti mitä latausasetuksessa on pyydetty. Esim 90%.

                            Comment

                            • Thmas
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2008
                              • 531
                              • HEL

                              Nyt meinaa mennä siihen perinteiseen kusematta Lappiin -ähinään niin taustoitan hieman.

                              Yrityksessä x on menossa myyntitiimin autopolitiikan päivittäminen vihreät arvot -hengessä, eli kerralla kaikki sähköiseksi. Koska autopolitiikka menee luonnollisesti samalla uusiksi, pitää miettiä myös asialliset hankintarajat.

                              Aiemmassa politiikassa pohjana on ollut perusvarusteinen BMW 520dA xDrive tai vastaava täysautoedulla, premium sedan nelivetoisena. Ajosuoritteet on vaihtelee tiimin kesken, 30-70 tkm vuosi. Tietyistä syistä johtuen aluejakoa ei ole, joten tarvittaessa Oulusta käsin joudutaan käymään PK-seudulla ja PK-seudulta Kuopiossa.

                              Pk-seudulla asuvilla tulee paljon päiväreissuja Turkuun, Lappeenrantaan ja Tampereelle.

                              Nyrkkisääntönä olisi hyvä, että Hki-Tre reissun pystyisi tekemään ilman latauksia, sillä pysähdyspaikoissa ei latausmahdollisuuksia ole. Tämä tarkoittaisi min 380 km rangea ympäri vuoden. Loppupeleissä tämän ehdon täyttäviä nelivetovaihtoehtoja hintaluokassa alle 75 teur ei hirveästi ole.

                              Esim tuon i4 M50:sen kanssa kävi niin, että aamulla 100 % akulla liikenteeseen. Kohteeseen saavuttaessa kaikki latauspaikat täynnä, joten piti ajaa läheisen hotellin laturille. Auto oli koko Jyväskylässä asioinnin ajan (n. 4 h) hotellin 11 kw laturissa. Takaisin lähtiessä huomasin että range tulee olemaan pitkästä latauksesta huolimatta tiukilla, joten Vaajakosken ABC:lta 10 min sähköä lisää. Tällöin auto kertoi, että kotiin saapuessa rangea olisi n. 50 km. Kuinkas ollakaan, kotimatkalla alkoi sataa vettä reilusti, lopputulemana kotipihassa oli rangea 15 km jäljellä - hetkellisesti harkitsin jo kolmatta latausta samalle reissulle.

                              Tällä kokemuksella pikkusen saisi olla bufferia lisää.

                              Tähän menessä on kokemuksia haettu Teslan Model Y:stä (omista SuperChargereista plussaa mutta autona voisi olla parempi), Audi Q8 50 etron (hyvä matkapeli mutta todellinen range huono 340 km) ja i4 M50 (hauska mutta pieni, todellinen range 370 km).

                              Luonnollisesti täysautoetuautoilijaa ei juurikaan muu kiinnosta kuin että auto on hyvä ja pääsee helposti paikasta toiseen suunnittelematta sen enempää. Senkin vuoksi olisi hyvä valtaosa ajoista menisi ilman välistoppeja tai yllä kuvattua säätöä. Se 5-10 min pysähdys ei ole ongelma, mutta jos latausvuoroa joutuu odottamaan tai laturit ei toimi niin tiukahkot reissupäivät meinaa mennä pieleen.
                              Audi e-tron 55

                              Exiä:
                              1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                              Comment

                              • BFI18
                                BTCF Member
                                • Aug 2012
                                • 1456
                                • Turku

                                Originally posted by Thmas View Post
                                Tänään testasin Hki-Jyväskylä-Hki i4 M50:sellä, näyttäisi todellinen range olevan n. 370 km 5-8 km/h ylinopeutta ajaen kuten normaalistikin.
                                Minkä verran tuosta 370 km matkasta oli moottoritietä (120 kmh) aluetta?
                                G26 i4 M50 Black Sapphire

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎