Originally posted by JPM50
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i4
Collapse
X
-
Last edited by FlyingFinn; 24-05-2023, 10:35.
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostEi ole tilastoa kuin maalis-toukokuulta mutta tasan samat numerot minulla. Sekalaista ajoa, kaupunkia ja siirtymisiä pääkaupunkiseudun pääväyliä pitkin. Muutama ajo Kymenlaakson alueelle ja Länsi-Uudellemaalle. Yllättävän paljon lämpötila vaikuttaa. Ei tarvitse olla edes pakkasta kun kulutus kasvaa. Lämmin keli ja sisätilan jäähdytys ei näytä vaikuttavan läheskään yhtä paljon. Minulla samat talvirenkaat ja kesärenkaissa sama koko mutta Hankookin renkailla tuli auto. Mikäli ajaisi tasaista matka-ajoa todellista nopeutta 80 km/h näillä toukokuun keleillä niin menisi reilusti yli 500 km jos siis ajaisi täydestä tyhjäksi. Itse olen pitänyt latauksen ohjeen mukaan 10-80% välillä. Moottoritienopeuksissa alkaa sähköä kulumaan. Toimintamatka ei ole ainakaan omassa ajossa mikään ongelma. En ole tehnyt vielä edes lataussopimusta kun ei ole ollut tarvetta ladata latausasemilla. Pidemmillä matkoilla pysähdyn omista tarpeista useammin kuin mitä auto vaatisi ja siinä samalla hoituisi lataus jos tarvetta olisi.
Mulla on BMW Charging-sopimus, jonka teholataukset maksavat tällä hetkellä 0,39 €/kWh. Sitten käytän ABC-latausta (0,35 €/kWh) ja K-latausta (0,33 €/kWh). Noillakin hinnoilla halpaa ajoa mielestäni. Ja suorastaan naurettavan halpaa silloin, kun lataan oman firmani sähkökaapista (0,17 €/kWh siirtoineen ja veroineen)i4 M50 Black Sapphire
Comment
-
-
Originally posted by JPM50 View PostKappas, sinulla lähes vastaava ajoprofiili kuin minullakin, tosin minun työreissut osuvat enemmän länsirannikolle.
Mulla on BMW Charging-sopimus, jonka teholataukset maksavat tällä hetkellä 0,39 €/kWh. Sitten käytän ABC-latausta (0,35 €/kWh) ja K-latausta (0,33 €/kWh). Noillakin hinnoilla halpaa ajoa mielestäni. Ja suorastaan naurettavan halpaa silloin, kun lataan oman firmani sähkökaapista (0,17 €/kWh siirtoineen ja veroineen)
Sitten kun latailee pörssisähköllä silloin kun hinta on negatiivinen niin päästään neljän sentin tuntumaan kaikkineen. Työajoista kahdesta kilometrista saatavalla korvauksella on kuitattu yli 100 km:n sähköt. Ajamisen kustannukset eivät olleet ykkösasia autoa hankkiessa enkä edes laskenut mitään mutta halpaa on.Last edited by FlyingFinn; 24-05-2023, 13:09.
Comment
-
-
Jaahas, nyt tuli autooni latausongelma, eli kun kytkee kolmivaihelataukseen kotilaturilla, niin sulakkeet palavat. Vika ei ole laturissa, vaan autossa, sillä Hedin Herttoniemi luki jo vikakoodit ja odottaa tehtaalta ohjeita ongelman ratkaisemiseksi. Auto jäi korjaamolle, kunnes ongelma on ratkaistu.i4 M50 Black Sapphire
Comment
-
-
Originally posted by Thmas View PostMinkälaisia todellisia rangeja olette saavuttaneet i4 M50:sellä kesällä / talvella?
Harkitsen tuollaista käyttöön, jossa joutuu ajoittain vetämään pidempiä siivuja, siksi kysyn.Audi e-tron 55
Exiä:
1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
Comment
-
-
Originally posted by Thmas View PostTänään testasin Hki-Jyväskylä-Hki i4 M50:sellä, näyttäisi todellinen range olevan n. 370 km 5-8 km/h ylinopeutta ajaen kuten normaalistikin.
Jyväskylän reissuhan ei mitenkään onnistu lataamatta. Työkaveri totesi, ettei Taycanillaan pääse edes Espoosta Treelle ja takaisin lataamatta, ellei aja ihan sukkasillaan, joten noihin reissuihin sitten S500 hybrid.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Rangeahdistus on kyllä paha jos siitä ei vain pääse yli.sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
-
En ole Hki-Jkylä reittiä tarkemmin tutkinut mutta tuossa taitaa olla 120 km/h ajoakin reilusti. En ymmärrä minäkään rangeahdistusta jos vaikka tuon 370 km ajaa. Itsellä ei perse kestä istua paikoillaan niin pitkään eikä se ole terveellistäkään. Auton voi laittaa lataukseen kun käy vessassa ja hakee kupin kahvia. Siinä 15 minuutissa tulee reilusti lisää rangea. Pikalatureiden väli Lapissakin on enää 100 km luokkaa. Etelässä niitä on varmasti riittävästi, ainakin tällä hetkellä.
Edellisessä bensalla käyvässä M235i:ssä range oli 400 km luokkaa eikä ollut ongelma. Sen 400 km tankkaaminen tapahtui nopeammin kuin sähkön tankkaaminen mutta sen ajan joutui seisomaan auton vieressä kun nyt auton latautuessa voi hakea sen kahvikupin ja käydä kusella.Last edited by FlyingFinn; 27-05-2023, 09:28.
Comment
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostEn ole Hki-Jkylä reittiä tarkemmin tutkinut mutta tuossa taitaa olla 120 km/h ajoakin reilusti. En ymmärrä minäkään rangeahdistusta jos vaikka tuon 370 km ajaa. Itsellä ei perse kestä istua paikoillaan niin pitkään eikä se ole terveellistäkään. Auton voi laittaa lataukseen kun käy vessassa ja hakee kupin kahvia. Siinä 15 minuutissa tulee reilusti lisää rangea. Pikalatureiden väli Lapissakin on enää 100 km luokkaa. Etelässä niitä on varmasti riittävästi, ainakin tällä hetkellä.
Edellisessä bensalla käyvässä M235i:ssä range oli 400 km luokkaa eikä ollut ongelma. Sen 400 km tankkaaminen tapahtui nopeammin kuin sähkön tankkaaminen mutta sen ajan joutui seisomaan auton vieressä kun nyt auton latautuessa voi hakea sen kahvikupin ja käydä kusella.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Ensimmäinen navigaattori ajo, niin ettei range riitä perille. Noin 100km ennen päämäärää auto ehdottaa latausasemaa ja sanoo latauksen kestävän 6min. Ok kuselle ja kahville. Latauspiste kertoo lopettaneensa latauksen auton pyynnöstä.
En kiinnittänyt sen enempää huomiota vaan jatkoin matkaa normaalisti.
Tämä oli kuitenkin muuttanut lataus asetukset autoon niin että ne jäävät 28% Mikä asetus minulla on pielessä/muutettava että se täyteenlatus muuttuu tuolla tavalla? Samoin se muuttaa myös Connected asetukset myös. Vai pitääkö ne aina käydä muuttamassa takaisin haluttuun arvoon?
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostJuuri näin. Kusella käynti ja kahvikupin hakeminen on vähän paikasta ja virtsan määrästä otsassa riippuen sellanen 8-13min. Siinä ajassa lataa melkoisen määrän lisää rangea. Jäljelle jää toki sitten ne kerran tai kolme vuodessa tehtävät oikeasti todella pitkät reissut jolloin tulee 1-2 lyhyttä lataus stoppia lisää. Mutta who cares? Normaalisti ei tarvitse koskaan ladata missään muualla kuin kotona. Se on paljon helpompaa kun ei tarvitse edes kurvata sinne asemalle ja ottaa sitä likaista pistoolia käteen ja maksaa itsensä kipeäksi.
Comment
-
-
Nyt meinaa mennä siihen perinteiseen kusematta Lappiin -ähinään niin taustoitan hieman.
Yrityksessä x on menossa myyntitiimin autopolitiikan päivittäminen vihreät arvot -hengessä, eli kerralla kaikki sähköiseksi. Koska autopolitiikka menee luonnollisesti samalla uusiksi, pitää miettiä myös asialliset hankintarajat.
Aiemmassa politiikassa pohjana on ollut perusvarusteinen BMW 520dA xDrive tai vastaava täysautoedulla, premium sedan nelivetoisena. Ajosuoritteet on vaihtelee tiimin kesken, 30-70 tkm vuosi. Tietyistä syistä johtuen aluejakoa ei ole, joten tarvittaessa Oulusta käsin joudutaan käymään PK-seudulla ja PK-seudulta Kuopiossa.
Pk-seudulla asuvilla tulee paljon päiväreissuja Turkuun, Lappeenrantaan ja Tampereelle.
Nyrkkisääntönä olisi hyvä, että Hki-Tre reissun pystyisi tekemään ilman latauksia, sillä pysähdyspaikoissa ei latausmahdollisuuksia ole. Tämä tarkoittaisi min 380 km rangea ympäri vuoden. Loppupeleissä tämän ehdon täyttäviä nelivetovaihtoehtoja hintaluokassa alle 75 teur ei hirveästi ole.
Esim tuon i4 M50:sen kanssa kävi niin, että aamulla 100 % akulla liikenteeseen. Kohteeseen saavuttaessa kaikki latauspaikat täynnä, joten piti ajaa läheisen hotellin laturille. Auto oli koko Jyväskylässä asioinnin ajan (n. 4 h) hotellin 11 kw laturissa. Takaisin lähtiessä huomasin että range tulee olemaan pitkästä latauksesta huolimatta tiukilla, joten Vaajakosken ABC:lta 10 min sähköä lisää. Tällöin auto kertoi, että kotiin saapuessa rangea olisi n. 50 km. Kuinkas ollakaan, kotimatkalla alkoi sataa vettä reilusti, lopputulemana kotipihassa oli rangea 15 km jäljellä - hetkellisesti harkitsin jo kolmatta latausta samalle reissulle.
Tällä kokemuksella pikkusen saisi olla bufferia lisää.
Tähän menessä on kokemuksia haettu Teslan Model Y:stä (omista SuperChargereista plussaa mutta autona voisi olla parempi), Audi Q8 50 etron (hyvä matkapeli mutta todellinen range huono 340 km) ja i4 M50 (hauska mutta pieni, todellinen range 370 km).
Luonnollisesti täysautoetuautoilijaa ei juurikaan muu kiinnosta kuin että auto on hyvä ja pääsee helposti paikasta toiseen suunnittelematta sen enempää. Senkin vuoksi olisi hyvä valtaosa ajoista menisi ilman välistoppeja tai yllä kuvattua säätöä. Se 5-10 min pysähdys ei ole ongelma, mutta jos latausvuoroa joutuu odottamaan tai laturit ei toimi niin tiukahkot reissupäivät meinaa mennä pieleen.Audi e-tron 55
Exiä:
1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
Comment
-
Comment