Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kobluna
    Bimmer Rookie
    • Oct 2018
    • 125
    • Espoo

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Katoin videon ja ei ole kyllä lähelläkään mun näkemystä siitä miten auton käyttöliittymän pitäis toimia. Erillistä ohjaintako ei enää ole? Tollanen selailu on ihan OK jos istun sohvalla tai jossain, mutta autoa ajaessa en halua selailla mitään, kädet pitää olla vapaana ohjaamiseen. Ääniohjaus tietysti on keksitty, ei kokemusta siitä.
    On se iDrive ohjain edelleen näissä 8.5 autoissa. Sitten taas pienemmissä malleissa (iX1 ja 2 active tourer), joihin tulee Android Automotive eli iDrive 9, ei ole enää ohjainta vaan pelkkä kosketusnäyttö. Saa nähdä miten tulevaisuudessa, mutta taitaa olla niin, että tämä on viimeinen sukupolvi, jossa on vielä ohjain ja tästä eteenpäin mennään pelkällä kosketusnäytöllä.

    Tuon uuden käyttöliittymän idea on nimenomaan vähentää selausta eri valikoissa, kun tärkeimpiin asioihin pääsee tuosta kotinäytöltä suoraan. Sitä voi vissiin kustomoida, eli käytännössä vaihtaa järjestystä ja sitä, mitä kaikkea ylipäätään näytetään. Vähän kuten vanhoissakin niiden tiilten kanssa. Saa nähdä kuinka hyvin toimii käytännössä, mutta ideatasolla minusta hyvä tuoda tärkeimmät toiminnot tuohon suoraan. Taisipa esittelijä jotain mainita toimintojen tuomisesta enemmän esille fyysisten nappien puuttumisen "korvikkeeksi" eli kun ennen painoit jostain päin ohjaamoa nappia, nyt painat vastaavasti näytöltä. Ilman valikoissa seikkailua.

    Comment

    • FlyingFinn
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 628

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Katoin videon ja ei ole kyllä lähelläkään mun näkemystä siitä miten auton käyttöliittymän pitäis toimia. Erillistä ohjaintako ei enää ole? Tollanen selailu on ihan OK jos istun sohvalla tai jossain, mutta autoa ajaessa en halua selailla mitään, kädet pitää olla vapaana ohjaamiseen. Ääniohjaus tietysti on keksitty, ei kokemusta siitä.
      Samaa mieltä. Aivan sama kumpi käyttöliittymä on mutta sen räplääminen vie huomion pois ajamisesta. Sama sisältö käytännössä molemmissa mutta näyttää vain vähän erilaiselta. Asiat on eri paikoissa ja sitä kutsutaan parannukseksi, vaikka mikään ei varsinaisesti ole muuttunut, kuten nykyisin on tapana. Ohjainta käyttämällä ei tarvitse kurotella näyttöön mutta on sen näytön selaaminen silti ajamista häiritsevää. Ääniohjaus pelaa kyllä hyvin.
      Last edited by FlyingFinn; 21-04-2023, 22:39.

      Comment

      • JPM50
        Bimmer Rookie
        • May 2022
        • 177
        • Helsinki

        Originally posted by lnaukkar View Post
        Ai että kun vanhenee nykyinen auto silmissä kun heinäkuusta alkaen uudet tulee uudella käyttiksellä. Näköjään BMW vaihtaa raudan samalla intel atom -> qualcomm snapdragon, että on sitten aika hyvin taputeltu se, että ei tule vanhoihin autoihin tuo uusi idrive koskaan. Mikä oli kyllä aivan odotettua.
        Jep, niin vanhenee. Uusissa i4:ssa on jo myös manuaalinen akun lämmitys vakiona. Vaihdevalitsin on pieni vipu nykyisen perinteisen vaihdekepin sijaan. Lisäksi tuo uusi käyttis. Akun koko pysyy kuitenkin ennallaan ainakin toistaiseksi, samoin latausnopeus pysyy samana.
        i4 M50 Black Sapphire

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 921
          • Sotkamo--Oulu

          En ole uusilla Bemareilla juuri ajanut, mutta en ole vielä yhdelläkään sellaisella autolla ajanut, jossa tuo kosketusnäytön kautta toimintojen käyttäminen ei veisi huomiota pois ajamisesta. Itse pidän paljon parempana perinteistä tyyliä, jossa lämmityslaitetta, penkinlämmittimiä yms. käytetään omista napeistaan. Sitten se BMW:n Idrive ohjain on ollut hyvä, mutta jos se poistuu niin hankaloittaa kyllä paljon.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • lnaukkar
            Bimmer Rookie
            • Sep 2015
            • 189
            • Helsinki

            Originally posted by JPM50 View Post
            Jep, niin vanhenee. Uusissa i4:ssa on jo myös manuaalinen akun lämmitys vakiona. Vaihdevalitsin on pieni vipu nykyisen perinteisen vaihdekepin sijaan. Lisäksi tuo uusi käyttis. Akun koko pysyy kuitenkin ennallaan ainakin toistaiseksi, samoin latausnopeus pysyy samana.
            Ja konttikin aukeaa jalalla!!


            Idrive-ohjain on täysin turha, voin vannoa että siihen ei ole omassa autossa nyt kertaakaan koskettu. Aivan turha siis jo idrive8 kanssa. Helpompi tökkiä näyttöä.
            2023 G26 i4 M50
            2023 U11 iX1 xDrive30

            Comment

            • tiko4tiko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2020
              • 717
              • Lappeenranta

              Originally posted by lnaukkar View Post
              Ja konttikin aukeaa jalalla!!


              Idrive-ohjain on täysin turha, voin vannoa että siihen ei ole omassa autossa nyt kertaakaan koskettu. Aivan turha siis jo idrive8 kanssa. Helpompi tökkiä näyttöä.
              Totta. Omassa äksässä käytän vain iDrivea ja viimeksi i7:lla parin paivän koeajoaikana näytön hiplaamiseksi meni hyvin nopeasti, systeemin käyttö on kömpelöä iDrivella . Edut muihin systeemeihin alkaa olla tältäkin osin historiaa.
              Last edited by tiko4tiko; 22-04-2023, 17:51.
              Mini, E24
              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

              Comment

              • Aksuuu
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2007
                • 287
                • Rauma

                On kyllä selvästi kahta koulukuntaa täällä

                Ei tullut tossa F11 kyllä ilmastoinnin nappuloita paljoa käytettyä parin vuoden aikana. Penkinlämmitystä talvikausina ja puhallusnopeutta sillon tällön. Muuten 21 pyynti kesät talvet
                I4 e40 Msport
                Kia Rio 1.2 -21
                ex. 520d F11 LCI -16
                ex. 520d F10 LCI M Sport -14
                ex. 320d E90 -06
                ex. Audi A3 2.0 TDI 8P -07
                ex. 320i E36 Coupe -95

                Comment

                • jobo
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2009
                  • 142
                  • Espoo

                  Joo-o. Uutta autoa odotellessa minkä pitäisi tässä alkukesästä mennä tuotantoon niin kieltämättä hieman närästää, että on sitten jo uutena "vanhentunut" malli mikä ei enää päivity.

                  Mikäköhän näillä ns. "perinne valmistajilla" on että haistatetaan vitut auton jo omistaville ja tilanneille? Taitaa käydä nokiat monelle valmistajalle, myös bemarille.
                  BMW i4 M50 -23

                  BMW 330e M-sport -17
                  BMW 120d M-sport -14
                  MINI JCW -09

                  Comment

                  • lnaukkar
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2015
                    • 189
                    • Helsinki

                    Originally posted by jobo View Post
                    Joo-o. Uutta autoa odotellessa minkä pitäisi tässä alkukesästä mennä tuotantoon niin kieltämättä hieman närästää, että on sitten jo uutena "vanhentunut" malli mikä ei enää päivity.

                    Mikäköhän näillä ns. "perinne valmistajilla" on että haistatetaan vitut auton jo omistaville ja tilanneille? Taitaa käydä nokiat monelle valmistajalle, myös bemarille.
                    Joo mä en kyllä nyt aivan ymmärrä bemarin järjenjuoksua. Sinänsä softat toimii välttävästi ja tekninen kyvykkyys päivityksiin on olemassa. Näistä lähtökohdista sitten keksitään, että uudet ominaisuudet tulee vain uusiin autoihin.

                    Ja samalla kohta lanseerataan i5 — täysin uusi malli, jossa on idrive 8.5 — eli vasta se toisiksi uusin idrive-malli. Eikä uusin.

                    Kai tää menee täydestä jossain setä-miesten johtoportaassa, jossa uusi auto tulee 3 vuoden välein firman leasing-politiikan mukaisesti.
                    Last edited by lnaukkar; 23-04-2023, 12:48.
                    2023 G26 i4 M50
                    2023 U11 iX1 xDrive30

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6712
                      • PK-seutu

                      Miten se nyt ottaa. Jos itkee infotainmentin appis päivitysten perään jossain 80k€ autossa missä kyllä ne ominaisuudet toimii mitä siinä uutena on niin missä vika? Itkijässä vai autossa? Onkai siinä kalliissa metallilootassa muitakin asioita kuin jotkut softapäivitykset...

                      On ne teidän älypuhelimetkin jo valmiiksi vanhentuneita siinä vaiheessa kun sen käteenne saatte niin kaksi seuraavaa sukupolvea on jo pukkaamassa ovesta ulos.

                      Se taas on jo eri asia, että esim. akun lämmitystä ei muka voi käskyttää samanlaisessa autossa joka on valmistettu 10/2022 vs. 11/2022 :think
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0

                      Comment

                      • lnaukkar
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2015
                        • 189
                        • Helsinki

                        Niin sitä kannattaa miettiä haluaako maksaa 80 jostain mikä päivittyy elinkaaren aikana vai ei. Mä toivoin että tää päivittyisi. Oikeaastaan se on vaatimus tämmöselle tuotteelle mun silmissä. Toivoin mä tietysti kaikenlaista muutakin.

                        Älypuhelin on huono vertailukohta kun nyt se saa päivityksiä ja uusia ominaisuuksia vuosia pidempään kuin auto.

                        Tän auton kohdalla uudet ominaisuudet laskuri näyttää yhä nollaa. Ja nollaan se varmaan jää.
                        2023 G26 i4 M50
                        2023 U11 iX1 xDrive30

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 717
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by lnaukkar View Post
                          Niin sitä kannattaa miettiä haluaako maksaa 80 jostain mikä päivittyy elinkaaren aikana vai ei. Mä toivoin että tää päivittyisi. Oikeaastaan se on vaatimus tämmöselle tuotteelle mun silmissä. Toivoin mä tietysti kaikenlaista muutakin.

                          Älypuhelin on huono vertailukohta kun nyt se saa päivityksiä ja uusia ominaisuuksia vuosia pidempään kuin auto.

                          Tän auton kohdalla uudet ominaisuudet laskuri näyttää yhä nollaa. Ja nollaan se varmaan jää.
                          Lehdistötiedotteen mukaan joihinkin malleihin tuon uuden järjestelmämn saa päivityksenä 'The new BMW Operating System 8.5 will be introduced incrementally – either in production or via a remote software upgrade in certain vehicles already running Operating System 8 – in the following models beginning in the summer of 2023'

                          Toki ei sitten kerrota sen tarkemmin, että mihin malleihin uuden järjestelmän saa päivityksenä. Jos pitäis arvata niin tuonne yläpäähän XM, seiska...voisivat olla hardikseltaan sellaisia, että päivitys riittää. Ja halvempiin sitten asteittain, kun vanhat osat on käytetty varastosta.

                          No ei tuo ero 8.0 vs.8.5 kyllä minusta mitenkään dramaattinen ole. Yhtä sekavia, mutta kaikkeen tottuu ajan kanssa ja pakko näitä on vaan sietää. Aika kauas on Bemarissa menty siitä toimivasta ajajan ympäristöstä josta auto tunnettiin aiemmin, näkymä on kuin pelikonsolissa jo tässä OS 7.0. autossakin
                          Last edited by tiko4tiko; 23-04-2023, 19:05.
                          Mini, E24
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6712
                            • PK-seutu

                            Originally posted by lnaukkar View Post
                            Niin sitä kannattaa miettiä haluaako maksaa 80 jostain mikä päivittyy elinkaaren aikana vai ei. Mä toivoin että tää päivittyisi. Oikeaastaan se on vaatimus tämmöselle tuotteelle mun silmissä. Toivoin mä tietysti kaikenlaista muutakin.

                            Älypuhelin on huono vertailukohta kun nyt se saa päivityksiä ja uusia ominaisuuksia vuosia pidempään kuin auto.

                            Tän auton kohdalla uudet ominaisuudet laskuri näyttää yhä nollaa. Ja nollaan se varmaan jää.
                            Mielestäni on hölmöä olettaa autoa ostaessa, että siihen jotain uutta annetaan kaupan päälle myöhemmin. Auto on sellainen kun se ostaessa on. Jos jotain tulee niin se on sitten toivottavasti plussaa eikä takapakkia. Ja tottakai laatupäivityksiä / korjauksia on hyvä tulla jos tarpeen.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0

                            Comment

                            • FlyingFinn
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 628

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Mielestäni on hölmöä olettaa autoa ostaessa, että siihen jotain uutta annetaan kaupan päälle myöhemmin. Auto on sellainen kun se ostaessa on. Jos jotain tulee niin se on sitten toivottavasti plussaa eikä takapakkia. Ja tottakai laatupäivityksiä / korjauksia on hyvä tulla jos tarpeen.
                              Näin on. Aina on tullut uusia autoja missä on kaikenlaista kehitystä tapahtunut ja niissä on sellaisia asioita mitä ei aiemmissa ole ollut. Todennäköisesti näin tulee olemaan jatkossakin niin kauan kun autoja tehdään.

                              Kohta tulee solid state -akut missä on pidempi range ja latautuvat nopeammin mutta omassa autossa on antiikkinen ajoakku. En jaksa tästä kuitenkaan huolta kantaa.
                              Last edited by FlyingFinn; 23-04-2023, 17:35.

                              Comment

                              • lnaukkar
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2015
                                • 189
                                • Helsinki

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Mielestäni on hölmöä olettaa autoa ostaessa, että siihen jotain uutta annetaan kaupan päälle myöhemmin. Auto on sellainen kun se ostaessa on. Jos jotain tulee niin se on sitten toivottavasti plussaa eikä takapakkia. Ja tottakai laatupäivityksiä / korjauksia on hyvä tulla jos tarpeen.
                                Menneisyyden autoja. Tulevaisuuden autot on yhteydessä, kehittyy ja palvelut rokkaa.


                                Tottakai tekniikka kehittyy ja uudemmissa on aina jotain. Mut bemarin nykyinen linja on semmonen jota en halua tän enempää tukea.
                                Last edited by lnaukkar; 23-04-2023, 17:42.
                                2023 G26 i4 M50
                                2023 U11 iX1 xDrive30

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎